27 april 2006, 21:37
|
|
|
[Hardwarekind]
|
Drum & Bass/Jungle
Ik maak zelf Hardcore maar luister ook wel eens een setje D&B of Jungle.
Nou vraag ik me vaker af waar die beats nou uitgetrokken worden.. die strakke hats snares basslines etc etc.
Wat zijn nou de ultime bakken om zoiets uit te toveren?
Paul.
|
|
|
|
27 april 2006, 22:25
|
|
|
SpeakerSpanker
|
vrijwel alle drums: samples, pitched-up
en/of verknipte loops (breaks van oude platen i.c.m. recycle)
de snare bestaat vaak uit meer dan 1 snare
er zijn verschillende basslines:
de diepe zware vaak een sinus die vaak 1-2 cents naar beneden 'glijdt'
de ranzige bassen zijn flink gemangelde zaagtanden (dist-chorus-dist-delay-phase-filter-compr etc etc etc) zoek op 'reese' 'hoover' of 'wobble bass'
toch zijn er weinig tot geen regels en ook de ultieme DnB bak bestaat niet imho
een goeie sampler met wat losse outputs zou al voldoende kunnen zijn...
Dàt dan weer wèl!
|
|
|
|
28 april 2006, 05:53
|
|
|
[Hardwarekind]
|
na ik vroeg me af of er dus ook een net zo'n bak was als de TR-909 voor Hardcore zeg maar.
een bron geluid die vernacheld wordt.
Maar als jij zegt dat dit met samples gebeurd dan moet ik eens opzoek gaan.
Of iemand moet hier een paar samples hebben liggen en ze graag willen uploaden.
|
|
|
|
28 april 2006, 06:47
|
|
|
TB or not TB
|
Hier is ie dan de meest gebruikte breack in de drum&bass.
stop in recycle en chop.
dan als rex file naar cubase
edit zodat je een orginele drumloop krijgt.
Het is haast nog makkelijker als een 909 programeren.
|
|
|
|
28 april 2006, 12:18
|
|
|
^^^^^^^^^^^^
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Patat Met
Hier is ie dan de meest gebruikte breack in de drum&bass.
|
Waar komt deze break vandaan, wellicht uit een james brown song?
ik ben benieuwd
|
|
|
|
28 april 2006, 13:15
|
|
|
^^^^^^^^^^^^
|
die 2e link is
lekkere droge voice over
interresant gesch. lesje
dank.
|
|
|
|
28 april 2006, 13:19
|
|
|
SpeakerSpanker
|
die over de tb303 is net zo leuk imho
leuk dat je het leuk vindt
Dàt dan weer wèl!
|
|
|
|
28 april 2006, 14:28
|
|
|
^^^^^^^^^^^^
|
inderdaad!!!
die 303 movie is ook te gek en een must see
|
|
|
|
28 april 2006, 19:32
|
|
|
Vintage lid
|
Wie Drum'n'Bass zegt zegt sampler.
Met de amen break kun je bv. al heel veel doen, zeker als je hem in stukken kapt. Je kunt natuurlijk ook andere breaks gebruiken...
|
|
|
|
28 april 2006, 19:34
|
|
|
hardkoor
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Steven V
Met de amen break kun je bv. al heel veel doen, zeker als je hem in stukken kapt. Je kunt natuurlijk ook andere breaks gebruiken...
|
Zoals James Brown - Funky Drummer....
http://www.djdione.nl
|
|
|
|
28 april 2006, 20:37
|
|
|
[Hardwarekind]
|
kun je die eens online gooien Ypma?
|
|
|
|
29 april 2006, 10:11
|
|
|
Vintage lid
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Steven V
Wie Drum'n'Bass zegt zegt sampler.
|
layeren, delay, compressie, eq
oftewel izotope phatmatik pro
|
|
|
|
29 april 2006, 10:21
|
|
|
je kan natuurlijk ook al die doodgedraaide breaks terzijde schuiven en zelf aan de slag gaan. goeie samples zoeken, goeie eq en compressie en een interessante break programmeren...
er is niet zoiets als 'de drum 'n bass bak', veel producers werken volledig softwarematig. goeie samples kan je bijvoorbeeld halen uit hiphopnummers of natuurlijk uit drum 'n bass nummers zelf. in een nieuwe context kan je het helemaal naar je eigen hand zetten. check bijvoorbeeld ook eens http://www.bs1records.com/studio.shtml , de samplepagina van een dnblabel, waar artiesten van het label hun samples op zetten. pas wel een beetje op, want die samples zijn echt al té vaak gebruikt, maar vormen een leuk startpunt
|
|
|
|
29 april 2006, 11:34
|
|
|
Vintage lid
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door lafurieetlafoi
je kan natuurlijk ook al die doodgedraaide breaks terzijde schuiven en zelf aan de slag gaan. goeie samples zoeken, goeie eq en compressie en een interessante break programmeren...
|
Ik kom nog uit de tijd dat er geen sample cd's op drum and bass gebied waren.
Het was DE sport om platenzaken en markten af te struinen om breaks te zoeken, en of die nou uit een shlager of funk of weet ik wat voor een plaat kwamen, dat maakte niet uit.
Je telde gewoon je geld neer voor 1 klein breakje, dan kwam je thuis en ging je ze uit de plaat knippen en choppen.
Volgens mij werkte iedereen zo.
Daarnaast ging je vaak op zoek naar de dikste bassen uit je eigen synthcollectie en probeerde die zo dik en vies mogelijk te maken met de middelen die je had.
Drum and bass klonk toen nog een stukje interesanter (persoonlijk), nu praat ik over de periode voor de Bad company boom, van 1998.
Moet er wel bij zeggen, dat ik vanaf die tijd weinig drum and bass meer luister, zou niet goed weten wat er nu gebeurd.
En als ik soms wat te horen krijg, bv pendulum, klinkt dat heel dik, maar meteen leg ik de link weer met Bad company en zucht dan even en vraag me af waar die progressie en dat inventieve gebleven is.
|
|
|
|
29 april 2006, 13:37
|
|
|
Broken Spare Part
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door trash
Ik kom nog uit de tijd dat er geen sample cd's op drum and bass gebied waren.
Het was DE sport om platenzaken en markten af te struinen om breaks te zoeken, en of die nou uit een shlager of funk of weet ik wat voor een plaat kwamen, dat maakte niet uit.
Je telde gewoon je geld neer voor 1 klein breakje, dan kwam je thuis en ging je ze uit de plaat knippen en choppen.
Volgens mij werkte iedereen zo.
Daarnaast ging je vaak op zoek naar de dikste bassen uit je eigen synthcollectie en probeerde die zo dik en vies mogelijk te maken met de middelen die je had.
Drum and bass klonk toen nog een stukje interesanter (persoonlijk), nu praat ik over de periode voor de Bad company boom, van 1998.
Moet er wel bij zeggen, dat ik vanaf die tijd weinig drum and bass meer luister, zou niet goed weten wat er nu gebeurd.
En als ik soms wat te horen krijg, bv pendulum, klinkt dat heel dik, maar meteen leg ik de link weer met Bad company en zucht dan even en vraag me af waar die progressie en dat inventieve gebleven is.
|
amen!
Was meer diversiteit voor 2000 wat dnb betreft, op een paar kleine uitzonderingen na is het allemaal mainstream. Zelfs Pendulums vetste track is de remix van Bacteria (ed&op), tis net als hardcore vroeger, je hebt hardcore en happy hardcore en zo heb je tech step en wobbly crap/liquid...
|
|
|
|
26 januari 2007, 21:29
|
|
|
wicky-der-verschrikking
|
|
|
|
|
26 januari 2007, 22:00
|
|
|
Als je op zoek bent naar funk breaks, moet je zeker de volgende site eens checken: http://www.rah.gq.nu/bourbon
veel plezier
|
|
|
|
27 januari 2007, 12:29
|
|
|
feunend lid
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door trash
|
Er is niets meer gebeurt volgens mij, daarom luister ik het ook niet meer....het laatste vernieuwende was al weer een paar jaar terug...dat ze opeens een paar platen in triplets maakten! toen kwam er de standaardisatie in dnb en werd het al snel saai. (producers die maken wat de mensen willen in plaats van wat ze zelf willen denk ik dan)
en zo gaat het met de meeste electronische muziek, tot het dood gaat en er weer iemand een nieuwe impulse geeft.
(zoals bij hardcore, wat opeens meer industrial klinkt.) en de ambient op dit moment is de bomb! je weet niet wat je krijgt op dit moment voor mij zit nu de innovatie op ambient gebied.
En de breaks die haal je uit je oude platen van pa en ma of de kringloop...dnb is eigenlijk zoals hiphop vroeger alleen 2X zo snel(zo is het ook ontstaan dj's die sampelden van hiphop en het weer opfockten), en met een wat hardere bassline(vaak is de bassline wel weer op hiphop tempo)
ik heb zelf over de 800 breaks uit platen van anita meijer tiot james brown en prik er verschillende elementen uit.
heb een pipa nodig voor de sopa
|
|
|
|
27 januari 2007, 14:17
|
|
|
Vintage lid
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door plieuw
(producers die maken wat de mensen willen in plaats van wat ze zelf willen denk ik dan)
.
|
Ja, formulewerk, uitmelken, incashen, wegwezen, en dan de volgende stijl uitmelken.
Ik zet timeless nog maar eens op van goldie.
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|