De Avalon 747 is niet echt een bus-processor.
Je kunt hem wel gebruiken om de boel wat op te warmen met de buizen-sectie en de eq vooral het hoog is erg goed.
De compressor is veels te langzaam maar wel bruikbaar bij tracking.
Waar de Avalon ' shines' is vooral het tracken van je sounds. Je kunt er je sampel of synthsounds lekker warm en dikker mee maken en nog een extra eq boost geven die erg goed klinkt.
(Tering. Zit ondertussen die 8000 mp3 te luisteren, wat een mooie halreverb....)
De C2 kan behoorlijk hard compressen. De SSL-clone doet dit echter nog een stukje beter (hard compressen. Ligt ook weer aan de chip die je gebruikt...)
Ik vind de SSL-clone echter absoluut geen masterbus compressor. (Of je wil hem laten limiten)
De SSL is ' slamming' on drums en kan natuurlijk ook je andere sounds hard compressen. Met een side-chain erin kan dit ding echt pompen.
De C2 daarentegen kun je wel als masterbus compressor gebruiken. Dit wordt veel in de hiphop scene gedaan. Ik moet zeggen dat het bij mij (nog) niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Dit komt waarschijnlijk omdat ik al m'n sounds al helemaal uit eq en compres. Master-bus compressie is dan al snel te veel. Maar...ik ga het toch nog een paar keer proberen voordat ik er definitief vanaf stap.
De C2 is daarbij ook een compressor die heel veel dingen kan; hard compressen, heel clean compressen met soms behoorlijk wat gainreduction terwijl je dat toch niet zo snel hoort. Er zit ook een ' trust' mode op die je geluid een soortement van limit. Genereert wel extra frequenties in het gevoelige gebied maar met een beetje na-eq kun je deze weer temmen als ze je dwars zitten.
Eigenlijk zou je op je masterbus een goede compressor en eq 'moeten hebben'. Niet alleen maar een compressor. Die compressor zorgt er namelijk voor dat er in de frequentiegebieden het e.e.a. veranderd waardoor je weer moet bij eqen. Beste is dan eigenlijk om hem vanaf het begin er op te zetten. Nadeel is dan wanneer je een sound via je synths luistert (of sampels in je pc via je geluidskaart) deze gelijk geeffecteerd worden door je compressor dus moet je hem elke keer uitzetten wat je gegarandeerd vergeet.
De Massive Passive van Manley is een bijzondere en mooie eq. De vraag is of hij wel tot z'n recht komt met alleen synth en sampel sounds.
Hij klinkt erg mooi en je hebt de neiging hem te veel te gebruiken. 20db gainboost klinkt op elke eq unit (bijna elke) smerig. Bij de MP dus niet. De sound blijft mooi overeind staan en het zal je verbazen dat je desondanks toch 20db aan het gainen bent.
De distressors vind ik overrated. Ze klinken bij lange na niet zo heftig als je overal leest. Dit komt waarschijnlijk omdat de ervaring erg gerelateerd is aan de muziek die je maakt.
In dance bijvoorbeeld is men gewend met extremen te werken. De klank van de distressor zal je dan helmaal niet aggressief ten oren komen. In de pop/akoestische cultuur doet hij dat wel.
Om nog even op het idee van de masterbus compressor terug te komen.
Ik heb het ook vaak geprobeerd maar heb hem er nog geen 1 keer op laten staan... . Elke keer klonk m'n mix zonder beter. Waarschijnlijk, zoals ik al eerder vertelde, komt dit omdat ik van te voren al elk geluid afmix.
Wat ik weleens doe en wel verbetering geeft is zijdelings de mix op een bus heel hard compressen en bij de originele mix doen. Op gehoor erbij zetten zodat het harder wordt en ietsje meer kracht/slam heeft.
Buscompressie op subgroepen doe ik ook weleens. Werkt de ene keer wel, de andere keer niet.
Die grap van Grooveron met die digitale multibands op groepen wil ik ook weleens proberen. Dan heb je veel meer flexibiliteit bij het afstellen en heb je kans dat je die groepcompressie vaker op een goede manier kan gebruiken. Nadeel hiervan wel is dat je te maken hebt met latency. Heb het een keer geprobeerd met de quantum om de kick extra te laten knallen. Heb deze toen via een bus door de quantum heen gehaald en bij het originele geluid gevoegd. Kreeg helaas fase verschil. Moet zeggen dat ik via een patchbay werk en heb hier in een andere thread gelezenm dat idt bij iemand anders ook faseverschil gaf. Dat daargelaten treed er toch een beetje latency op door die conversie (A/D/A) dus zal het waarschijnlijk toch daardoor komen. Heb jij daar geen last van Ron of doe je dan alles via subgroepen door die digitale multibands zodat de latency gelijk blijft? (ongeveer gelijk omdat elke digitale compressor weer z'n eigen latency heeft)
Slotsom/advies; er is geeneen compressor die de oplossing is voor al je mixen. De ene keer is het die compressor op de masterbus, de andere keer weer op een subgroep of een combinatie van compressie met (een goede) eq.
De KSP8 heeft trouwens ook een hoop mooie reverbs... .
gr. Tom