Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 10 maart 2006, 00:29   #61
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door radiance
Ok, deze thread gaat nu blijkbaar over de H8000.

Vraagje: Wat voegt de H8000 FW toe aan de "normale" H8000 (behalve firewire aansluiting)?
Kun je hem b.v. ook als firewire audio interface gebruiken en zo ja, hoeveel in en uitgangen heb je dan?
8 kanalen toch ? maar ik ben nog niet helemaal overtuigd hoor .. eerst horen hoe ie in de mix ligt ..

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2006, 00:38   #62
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

trouwens werkt er iemand met die hardware waves bak ? dacht iets van L1 .. volgens mij DE bak als voor hardcore .. ik bedoel als je dan toch het hele spectrum compleet wil voldouwen .. doe het dan meteen goed ! zwaar brick limiten die handel !

Ghetto Love !
Oud 10 maart 2006, 00:54   #63
Grooveron
Zoek en vind het H i4 r

Grooveron's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door MadR
trouwens werkt er iemand met die hardware waves bak ? dacht iets van L1 .. volgens mij DE bak als voor hardcore .. ik bedoel als je dan toch het hele spectrum compleet wil voldouwen .. doe het dan meteen goed ! zwaar brick limiten die handel !
Ik heb heel lang een L2 gehad, als limiter als een muur, maar voor wat ik doe had ik aan mijn andere mastering prcessoren genoeg. Wel echt heel goed tegebruiken om de boel echt plat te drukken.

======================
The Universe spins ever faster.... for me.
======================
Visit the World of Groove Unlimited at www.groove.nl (all the music you need)
Werk bij de beste muziek zaak in het land :-)
volg ons op twitter: twitter.com/i4muzique
Grooveron is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2006, 02:28   #64
Tom Thomas
Vintage lid

De Avalon 747 is niet echt een bus-processor.
Je kunt hem wel gebruiken om de boel wat op te warmen met de buizen-sectie en de eq vooral het hoog is erg goed.
De compressor is veels te langzaam maar wel bruikbaar bij tracking.
Waar de Avalon ' shines' is vooral het tracken van je sounds. Je kunt er je sampel of synthsounds lekker warm en dikker mee maken en nog een extra eq boost geven die erg goed klinkt.

(Tering. Zit ondertussen die 8000 mp3 te luisteren, wat een mooie halreverb....)

De C2 kan behoorlijk hard compressen. De SSL-clone doet dit echter nog een stukje beter (hard compressen. Ligt ook weer aan de chip die je gebruikt...)
Ik vind de SSL-clone echter absoluut geen masterbus compressor. (Of je wil hem laten limiten)
De SSL is ' slamming' on drums en kan natuurlijk ook je andere sounds hard compressen. Met een side-chain erin kan dit ding echt pompen.
De C2 daarentegen kun je wel als masterbus compressor gebruiken. Dit wordt veel in de hiphop scene gedaan. Ik moet zeggen dat het bij mij (nog) niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. Dit komt waarschijnlijk omdat ik al m'n sounds al helemaal uit eq en compres. Master-bus compressie is dan al snel te veel. Maar...ik ga het toch nog een paar keer proberen voordat ik er definitief vanaf stap.
De C2 is daarbij ook een compressor die heel veel dingen kan; hard compressen, heel clean compressen met soms behoorlijk wat gainreduction terwijl je dat toch niet zo snel hoort. Er zit ook een ' trust' mode op die je geluid een soortement van limit. Genereert wel extra frequenties in het gevoelige gebied maar met een beetje na-eq kun je deze weer temmen als ze je dwars zitten.

Eigenlijk zou je op je masterbus een goede compressor en eq 'moeten hebben'. Niet alleen maar een compressor. Die compressor zorgt er namelijk voor dat er in de frequentiegebieden het e.e.a. veranderd waardoor je weer moet bij eqen. Beste is dan eigenlijk om hem vanaf het begin er op te zetten. Nadeel is dan wanneer je een sound via je synths luistert (of sampels in je pc via je geluidskaart) deze gelijk geeffecteerd worden door je compressor dus moet je hem elke keer uitzetten wat je gegarandeerd vergeet.

De Massive Passive van Manley is een bijzondere en mooie eq. De vraag is of hij wel tot z'n recht komt met alleen synth en sampel sounds.
Hij klinkt erg mooi en je hebt de neiging hem te veel te gebruiken. 20db gainboost klinkt op elke eq unit (bijna elke) smerig. Bij de MP dus niet. De sound blijft mooi overeind staan en het zal je verbazen dat je desondanks toch 20db aan het gainen bent.

De distressors vind ik overrated. Ze klinken bij lange na niet zo heftig als je overal leest. Dit komt waarschijnlijk omdat de ervaring erg gerelateerd is aan de muziek die je maakt.
In dance bijvoorbeeld is men gewend met extremen te werken. De klank van de distressor zal je dan helmaal niet aggressief ten oren komen. In de pop/akoestische cultuur doet hij dat wel.

Om nog even op het idee van de masterbus compressor terug te komen.
Ik heb het ook vaak geprobeerd maar heb hem er nog geen 1 keer op laten staan... . Elke keer klonk m'n mix zonder beter. Waarschijnlijk, zoals ik al eerder vertelde, komt dit omdat ik van te voren al elk geluid afmix.
Wat ik weleens doe en wel verbetering geeft is zijdelings de mix op een bus heel hard compressen en bij de originele mix doen. Op gehoor erbij zetten zodat het harder wordt en ietsje meer kracht/slam heeft.
Buscompressie op subgroepen doe ik ook weleens. Werkt de ene keer wel, de andere keer niet.
Die grap van Grooveron met die digitale multibands op groepen wil ik ook weleens proberen. Dan heb je veel meer flexibiliteit bij het afstellen en heb je kans dat je die groepcompressie vaker op een goede manier kan gebruiken. Nadeel hiervan wel is dat je te maken hebt met latency. Heb het een keer geprobeerd met de quantum om de kick extra te laten knallen. Heb deze toen via een bus door de quantum heen gehaald en bij het originele geluid gevoegd. Kreeg helaas fase verschil. Moet zeggen dat ik via een patchbay werk en heb hier in een andere thread gelezenm dat idt bij iemand anders ook faseverschil gaf. Dat daargelaten treed er toch een beetje latency op door die conversie (A/D/A) dus zal het waarschijnlijk toch daardoor komen. Heb jij daar geen last van Ron of doe je dan alles via subgroepen door die digitale multibands zodat de latency gelijk blijft? (ongeveer gelijk omdat elke digitale compressor weer z'n eigen latency heeft)

Slotsom/advies; er is geeneen compressor die de oplossing is voor al je mixen. De ene keer is het die compressor op de masterbus, de andere keer weer op een subgroep of een combinatie van compressie met (een goede) eq.

De KSP8 heeft trouwens ook een hoop mooie reverbs... .

gr. Tom
Tom Thomas is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2006, 07:37   #65
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Slotsom/advies; er is geeneen compressor die de oplossing is voor al je mixen. De ene keer is het die compressor op de masterbus, de andere keer weer op een subgroep of een combinatie van compressie met (een goede) eq.
Gewoon alles kopen dus.
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2006, 12:16   #66
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door fuse
Gewoon alles kopen dus.
yep .. al is die 20 db erbij en geen vervorming of iig mooie muzikale vervorming zonder dat het lelijk klinkt is wel DE standaard als je mooie eq's zoekt .. dat blijft de doorslaggevende factor als je een echte goede eq koopt

voor de rest beaamt tom alles wat ik vorige keer nog postte

eq -> comp -> eq en die motown methode ..

Ghetto Love !
Oud 10 maart 2006, 12:26   #67
OJS
..............

OJS's schermafbeelding

Als masterbus compressor zie je toch dat erg vaak de Manley Variable MU gebruikt worden. Ik heb hem een tijdje terug gehad en ik moet zeggen dat hij erg fijn klonk. Een vriend van me heeft een Tube Tech SMC2 B en die is ook machtig mooi. In Pro-kringen hoor je ook zeer lovende kritieken op de Cranesong SCT-8.

Dat zijn allemaal wel ERG kostbare apparaten, natuurlijk.

Ik vraag me af of iemand iets zou kunnen zeggen over de meerwaarde van dergelijk dure shit in vergelijking met bv. de precision plugins in de UAD1-kaarten. Daar zit toch ook een mastering compressor limiter in die goed klinkt?
OJS is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2006, 12:40   #68
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door OJS
Als masterbus compressor zie je toch dat erg vaak de Manley Variable MU gebruikt worden. Ik heb hem een tijdje terug gehad en ik moet zeggen dat hij erg fijn klonk. Een vriend van me heeft een Tube Tech SMC2 B en die is ook machtig mooi. In Pro-kringen hoor je ook zeer lovende kritieken op de Cranesong SCT-8.

Dat zijn allemaal wel ERG kostbare apparaten, natuurlijk.

Ik vraag me af of iemand iets zou kunnen zeggen over de meerwaarde van dergelijk dure shit in vergelijking met bv. de precision plugins in de UAD1-kaarten. Daar zit toch ook een mastering compressor limiter in die goed klinkt?
dat laaste blijft bijna altijd digitale summing .. tenzij je ze op je bussen gebruikt van je hardware mengtafel .. ik roep dit al jaren en nu ik die mackie 4 kanaals comp./gate zie .. wordt alles alleen maar meer bevestigt ..

maar ben wel benieuwd of iemand al de uad's op hun hardware mixer hebben gehad .. ik heb het noig niet geprobeerd maar ben eigenlijk best wel benieuwd !

Ghetto Love !
Oud 10 maart 2006, 13:09   #69
dione
hardkoor

dione's schermafbeelding

Citaat:
ik werk met de L1 en L2 als plug-in...

de L2 als hardware-bak wordt niet meer gemaakt,wel de Waves MaxxBCL...dat is een hardware bak met de L2,Renaissance Compressor en MaxxBass ingebouwd...http://www.waves.com/content.asp?id=1600
...lijkt me ook een vette bak hoor,maar vreemd genoeg mist die een eq...

http://www.djdione.nl
dione is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2006, 13:37   #70
dione
hardkoor

dione's schermafbeelding

ik werk ook veel met m'n subgroepen...heb nu de Compounder op een groep voor de kicks (maar die ga ik verhuizen naar inserts,omdat ik die later nog wil aanpakken met fx),Drawmer MX30 op een groep voor synths (die kleurt de boel ietsje),de Culture Vulture voor drums,en de RNC voor vocals...maar ik mix de signalen er niet bij....

heb dus de FR Mixmaster als master-oplossing...en dat werkt aardig,maar moet volgens mij beter kunnen...

ik zoek dus echt een compressor die onhoorbaar,transparant z'n werk doet,in staat is om te limiten (vanwege opname naar Masterlink) en eq d'r bij zou makkelijk zijn...

het kleuren van de mix vind ik niet zo belangrijk,daarvoor heb ik zat tools in huis...maar de compressor wil ik juist niet laten pompen...en wat ik zo gelezen heb zijn eigenlijk al die top-compressors in staat om enkele db's te compressen zonder dat je het hoort,en trekken ze dan ook nog de mix wat uit elkaar...en dat is iets wat de Mixmaster mist...

een eq daarintegen zou juist wel goed moeten kunnen kleuren...eerlijk gezegd wordt ik niet echt wijs uit de verhalen van gebruikers,zeker omdat ik heel andere muziek maak dan wat de meeste high-end eigenaars maken...
ik zoek een eq die met name sterk is in het laag en laag-mid (geldt eigenlijk ook voor de compressor) vanwege de muziek die ik maak (hardcore)...
verschillende goedkopere eq's die ik gebruikt heb,hebben allemaal de neiging om rommelig en modderig te gaan klinken in het laag (zeker van hardcore-kicks)...plug-ins zijn daarin niet beter en in mijn set-up geen optie ...

strak laag is dus het toverwoord...

mijn eigen voorkeur gaat overigens nog steeds uit naar de TFPro p38 voor compressie:
http://www.tfpro.com/products/p38_info.php (kost zo'n 1350 euro)
en dan in combinatie met een goede stereo eq...maar daar ben ik nog niet uit...

Oud 10 maart 2006, 14:06   #71
Tom Thomas
Vintage lid

Citaat:
Origineel geplaatst door dione
.

ik zoek dus echt een compressor die onhoorbaar,transparant z'n werk doet,in staat is om te limiten (vanwege opname naar Masterlink) en eq d'r bij zou makkelijk zijn...

Alan Smart C2 of Cranesong stc-8
Beide hebben zoals je waarschijnlijk al weet geen eq, moet je er dus ook bijkopen.

Citaat:
Origineel geplaatst door dione
[Ben wat ik zo gelezen heb zijn eigenlijk al die top-compressors in staat om enkele db's te compressen zonder dat je het hoort,en trekken ze dan ook nog de mix wat uit elkaar...en dat is iets wat de Mixmaster mist...

[/B]
Die mix ' uit elkaar trekken' is overrated. Bedenk je ook dat de meeste die met een buscompressor werken, de boel wellicht wat minder op voorhand eq'en en compressen.
Veel mix-engineers werken op deze manier. Ze krijgen dus sounds/audio-sporen binnen die ' af' zijn meestal met weinig of zonder eq en compressie en moeten dat bij elkaar zetten en goed laten klinken. Dan kan zo'n master bus-compressor wonderen doen en snel resultaat geven.
Heb jij echter je hardcore geluiden al dik in de mix staan, dan zal zo'n masterbuscompressor vaak overkill zijn.
Ik heb de mixmaster ook. Is subtiel maar is niet de tool om je mix dik te maken. Die tool vind je ook niet in een duurdere variant is mijn ervaring. Je mix blijft het belangrijkst, vooral je basis geluid.

Wat je vraag over laag en midlaag eq betreft. Hier moet je dus mee oppassen als je dat over je eindmix gaat zetten. Dit betkent op zeker dat je mix niet goed is als je in het eindresultaat het laag wilt/moet oppompen... .

Het is veelal try en error met spullen. Net als met produceren. Kost tijd en geld.

Als je voor die p38 gaat ben ik wel benieuwd hoe hij klinkt. (ik ben compressorminded )

gr. Tom
Oud 10 maart 2006, 14:31   #72
dione
hardkoor

dione's schermafbeelding

Citaat:

Wat je vraag over laag en midlaag eq betreft. Hier moet je dus mee oppassen als je dat over je eindmix gaat zetten. Dit betkent op zeker dat je mix niet goed is als je in het eindresultaat het laag wilt/moet oppompen... .

gr. Tom
daar zat ik ook al over te denken ja...ik denk dat een eq mooier is op bijv. de kick-groep of als insert op de kicks...dan zou een goeie mono-eq me ook al een eind helpen...

wat betreft mix-eq is die Mixmaster namelijk wel geschikt (mits subtiel gebruikt natuurlijk)...

bedankt voor je tips..

Oud 10 maart 2006, 15:33   #73
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Had je die RNC als eens als vervanger geprobeerd?
Die zou ook in de buurt moeten komen dunkt me.
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2006, 15:46   #74
Grooveron
Zoek en vind het H i4 r

Grooveron's schermafbeelding

Citaat:
ik vind dat ook een verbazend goed ding, geeft iemand die nieuwe van ze al gehoord?

======================
The Universe spins ever faster.... for me.
======================
Visit the World of Groove Unlimited at www.groove.nl (all the music you need)
Werk bij de beste muziek zaak in het land :-)
volg ons op twitter: twitter.com/i4muzique
Grooveron is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2006, 16:10   #75
dione
hardkoor

dione's schermafbeelding

Citaat:
nog niet geprobeerd...misschien eens doen...

Oud 11 maart 2006, 00:14   #76
Tom Thomas
Vintage lid

Ik heb de nieuwe RNC nog niet gehoord. Ik heb er twee van de ' oude ' versie gehad.
Kon me niet bekoren.

gr. Tom
Oud 11 maart 2006, 12:25   #77
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Citaat:
Ik heb de nieuwe RNC nog niet gehoord. Ik heb er twee van de ' oude ' versie gehad.
Kon me niet bekoren.

gr. Tom
ook in super nice mode over de master heen gezet ?
als er iets niet begint te pompen dan is het die rnc in die modes wel .. althans voor het geld dan he

enne dione .. je laag en mid laag is niet alleen een kwestie van compressie en eq ..
tis vooral ook wat je er allemaal instopt .. als je 25 kicks gaat layeren zoals een aantal hardcore pzz hier doen en dus het laag compleet voldouwt dan kan een compressor/eq daar niet veel meer mee ..

het is netzoals als wrm funk zo vet klinkt .. is vooral een manier van spelen en eigenlijk nog meer samen spel tussen de drummer en bassist .. dus dooie noten/pauzes .. oftewel ze laten de boel vooral ademen .. een basspeaker moet wel heen en weer kunnen bewegen ..

het is dus vooral de compositie die bepaald of je een compressor goed zijn werk kan laten doen ..
en daarbij is vaak less is more ..

trouwens vannacht beetje rond zitten kijken bij wat studios, mix engineers en masteringstudio's
is echt te erg die sterling sound in new york .. http://www.sterling-sound.com .. echt te ziek voor woorden die site en het complex .. vooral als je realiseert dat sommige dingen die ze gedaan hebben zeer vet zijn maar bij andere - zoals al eens eerder werd op het forum werd genoemd - zoals bijv die laatste cd's van de euritmics en coldplay welke vooral uit wind bestaat ..

anyway das weer erg offtopic .. maar vond het wel grappig .. als ze ergens dikke apparatuur hebben dan is het daar wel ..
en las op gearslutz dat ze vooral bij modderige rock het laag en mid laag erg strak konden krijgen .. maar dat ze daar wel custom build spul voor gebruikte .. maar dat zal altijd gissen blijven ..

Ghetto Love !
Oud 11 maart 2006, 13:05   #78
radiance
Vintage lid

Citaat:
..
en las op gearslutz dat ze vooral bij modderige rock het laag en mid laag erg strak konden krijgen .. maar dat ze daar wel custom build spul voor gebruikte .. maar dat zal altijd gissen blijven ..
Interesting......, heg je daar ook een link van? Of mischien een zoekwoord, dan zoek ik wel zelf op dat slette forum
radiance is offline   Met citaat reageren
Oud 11 maart 2006, 14:24   #79
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door radiance
Interesting......, heg je daar ook een link van? Of mischien een zoekwoord, dan zoek ik wel zelf op dat slette forum
http://www.gearslutz.com/board/showt...ght=ted+jensen

1 van de masteraars van sterling sound .. hij reageert zelf niet maar wel een andere gast die bij sterling werkt.

Ghetto Love !

Laatst gewijzigd door MadR; 11 maart 2006 om 14:41
Oud 11 maart 2006, 15:19   #80
dione
hardkoor

dione's schermafbeelding

Citaat:
ook in super nice mode over de master heen gezet ?
als er iets niet begint te pompen dan is het die rnc in die modes wel .. althans voor het geld dan he

enne dione .. je laag en mid laag is niet alleen een kwestie van compressie en eq ..
tis vooral ook wat je er allemaal instopt .. als je 25 kicks gaat layeren zoals een aantal hardcore pzz hier doen en dus het laag compleet voldouwt dan kan een compressor/eq daar niet veel meer mee ..
Die super-nice mode gebruik ik bijna altijd ja...voor vocals (samples en hun fx)...misschien ook maar eens over een mixje proberen,alhoewel ik dan toch denk dat de Mixmaster het wint van de RNC...

Ik douw mijn laag/laag-mid erg vol ja,dat is vaak zo bij hardcore....maar elke kick krijgt wel afzonderlijk compressie en eq...
Het is inderdaad moeilijk om dan een compressor goed te laten pompen,omdat het verschil tussen de attack en de decay van een kick vaak niet te onderscheiden is voor een compressor,hoe goed ie ook is...je hoort dan de eerste kick met een dikke attack,maar de kicks daarna niet meer...vandaar dat ik altijd subtiele compressie gebruik op kicks...

Maar daar hadden we het niet over......we hadden het over high-end spullen...en dat is een leuk onderwerp...misschien maar eens een tube-eq of zo proberen...iemand een suggestie ?

Reageren

Synthforum » Midi & de studio » Effecten & dynamics

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten