Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 23 augustus 2002, 20:28   #1
actionHank
www.n00b.nl

actionHank's schermafbeelding

verschillende posities = verschillend geluid??
kay, kheb dus als ik bezig ben in logic met een nummertje dat als ik verder van mijn monitors afzit de sommige freqeunties luider worden en sommige juist weer zachter. meestal is t zo, hoe dichter bij hoe luider de bass freq worden, en hoe verder weg, hoe minder bass en meer hoog. soms heb ik ook t idee dat de panning van sommige geluiden een beetje veranderen.

nou weet ik dat t wel normaal is dat je gehoor de verschillende frequenties anders horen als je de positie veranderd, of ander materiaal enz, maar als ik een nummer bijv. in winamp ofzow afspeel van een of ander album cd is dit toch duidelijk hoorbaar minder.

nou weet ik dat als iets uit fasen het geluid ook heel anders maak, maar daar is hier geen sprake van, 99,9% is digitaal. kheb 1 synthje aangesloten op me comp en die is gewoon goed aangesloten.

is dit alleen maar een kwestie van beter afmixen?? misschien de posities van mijn monitros veranderen?? of iets anders?? kheb geen idee, bij voorgaande nummers was dit niet..

kheb overigens el-cheapo behringer truth monitors (beter dan niks zal ik maar zeggen) maar dan kan t volgens mij niet aan liggen. kheb trouwens ook neit de mogelijkheid om snel ff ergens anders dit te luisteren, das wel jammer.
actionHank is offline   Met citaat reageren
Oud 23 augustus 2002, 20:32   #2
Arv
-

Arv's schermafbeelding

uhm, heb je geen HiFi setje waarop je je verse nummers kunt uitproberen? Dan weet je waar je wel en waar je niet op moet letten bij het afmixen. Het hangt denk ik allemaal af van de karakteristiek van de monitors, de ruimte en.. je oren..

Arv

343 meter per seconde
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 3 september 2002, 21:43   #3
aux
Auxiliary Tha MasterFader

aux's schermafbeelding

Het grootste gedeelte van je probleem ligt in de akoestiek van je ruimte. De boost in laag die je hoort wordt voornamelijk veroorzaakt door zgn. 'staande golven'. Dit zijn geluidsgolven (laag en laag mid) wiens golflengte precies (of de helft, een derde, een kwart, achtste etc) tussen de barriéres in je studio ruimte passen. Deze reflecteren op je muren (onder andere) en reflecteren meteen op zichzelf, waardoor ze veel meer in energie lijken toe te nemen: oftwel harder worden.
Dit soort problemen kan je over het algemeen niet oplossen met andere speakers, maar je zal de akoestiek van je ruimte moeten aanpassen. Soms kunnen hele simpele oplossingen al heel effectief zijn. Staande golven kunnen bijvoorbeeld opgelost worden door basstraps, tubetraps en andere lage frequentie absorbers.
Persoonlijk vind ik akoestiek de basis van elke studio, voordat je besluit apparatuur te plaatsen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen (met een homestudio) er niet teveel geld aan uit willen geven, aangezien ze dat ook aan apparatuur kunnen besteden. Dit is een bekend dilemma van elke thuis muzikant, hobby-matig en professioneel.
aux is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2002, 07:42   #4
CraZ
..

Sweet spot..
Met near- en mid-fields heb je altijd een "sweet spot".. één plek waar het klinkt zoals het moet klinken. Daar ontkom je niet aan.

Verder inderdaad de akoustiek van je ruimte.. want in een betonnen kubus een eindmix proberen te maken.. je weet wel wat ik bedoel

Op dit forum is al het een en ander geschreven over akoustiek en aanverwante zaken.. maar ook bijvoorbeeld SoundOnSound besteedt er regelmatig aandacht aan.
CraZ is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2002, 09:29   #5
aux
Auxiliary Tha MasterFader

aux's schermafbeelding

En er bestaan een aantal hele goede boeken:

- The Master Handbook of Acoustics
http://search.barnesandnoble.com/boo...=9780071360975

Is mijn bijbel, die ik bij mijn akoestiek lessen veel gebruik

- 'How to build a small budget recording studio'
geschreven door F. Alton Everest & Mike Shea
aux is offline   Met citaat reageren