Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 6 september 2005, 11:49   #21
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Tja, als het weinig mag kosten, dan koop je toch gewoon een fatsoenlijke spoelenrecorder en verwerkt deze in je setup?
Lijkt me allicht een goedkopere manier om tape saturation te krijgen dan om zo'n dure emulator te kopen zoals die in het begin van de topic genoemd.

...this music, it flows through me, like a kind of slippery jelly from heaven. I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 13:04   #22
Toon
Ursa Major

Citaat:
Origineel geplaatst door Ytse
Volgens mij kan je met dynamische convolutie ook geen disstortion nabootsen. Wel bv compressors. Vandaar zit er ook een preamp in die liquid channel.
Een limiter/comp wordt met bepaalde instellingen toch gewoon een distortion box?

De Liquid Channel blijft nog steeds een microfoon preamp , er moet nog altijd iets zijn dat louter het microfoonsignaal versterkt veronderstel ik.

Non-lineair kan zowel bij verschillende input niveaus andere resultaten geven als in tijd.
Toon is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 13:39   #23
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Toon, het "in tijd" verhaal (dat je al eerder aanhaalde) kan ik niet helemaal plaatsen.
Immers, een impulse is niet een moment opname, maar ook een opname in de tijd.
(Een impulse response heeft immers een vastgestelde duur, tenminste voor de lengte van de galm).
Of bedoel je wat anders?

...this music, it flows through me, like a kind of slippery jelly from heaven. I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 13:40   #24
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Kan het wel vinden met de mening van Bass en Trash.
De bron is het eigenlijke 'probleem'.

Neemt niet weg dat je alsnog een lapmiddel kan gebruiken om tot een eindresultaat te komen wat je aanstaat.

En die lapmiddelen over je eindmix mieteren vind ik zelf onnodig. Je zou je beter op de onderdelen kunnen concentreren die ervoor zorgen dat de sound niet is wat je voor ogen hebt en die aanpakken.

Trouwens die opmerking over de liquid channel dat het een pre-amp zou zijn is onjuist. Het is wel degelijk in staat tot dynamische convolutie. Oftewel het geeft een extra dimensie aan convolutie (ik zie dynamiek als een extra dimensie in geluid omdat het wiskundig gezien de verandering van amplitude (over een frequentiespectrum) aangeeft).

Niet voor niets dat er ook profielen van bekende oude analoge compressors in zitten die voor een recencent van SOS niet te onderscheiden waren met de orginele modellen.

De lapmiddelen zelf zijn groot in aantal en er zitten ook een aantal tussen wat gewoon pure kwakzalverij is. Die vernaggelen je geluid gewoon en hebben allerlei nare bijeffecten. Zoals bepaalde brakke exciters of tape emulators die alleen maar ruis toevoegen.
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 14:07   #25
Ytse
<:3 )~~~~ =^..^=

Ytse's schermafbeelding

Dynamische convolutie is convolutie maar dan met meerdere impulses van verschillende outputs. Bv impulses van verschillende ratio instellingen van een compressor. Dat is het dynamische eraan. Je maakt impulses van verschillende lineaire processen. Die voeg je samen en dat maakt het dynamisch. Maar het blijven impulses en daarmee kan je niet non-lineaire processen vastleggen.
Dus van een compressor kan je wel het input output qua volume dynamisch nabootsen en de eq curve maar niet eventuele distortie.
Ytse is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 14:07   #26
Toon
Ursa Major

Citaat:
Origineel geplaatst door Hanz
Toon, het "in tijd" verhaal (dat je al eerder aanhaalde) kan ik niet helemaal plaatsen.
Immers, een impulse is niet een moment opname, maar ook een opname in de tijd.
(Een impulse response heeft immers een vastgestelde duur, tenminste voor de lengte van de galm).
Of bedoel je wat anders?
Ik heb altijd gedacht dat een impulse response iets zegt over de frequency response en fase response van een systeem (ongeacht tijd eigenlijk?). Voor een lineair systeem gaat dat voor wisselende amplitudes hetzelfde zijn.

Voor non-lineaire systemen is die impulse response ook nog eens afhankelijk van de amplitude van het ingangssignaal. Dus aangezien een signaal iets is dat varieert in tijd gaat die impulse response hier ook kunnen varieren in tijd.

Misschien is dit wel een moeilijke manier om het uit te leggen
Oud 6 september 2005, 14:10   #27
Toon
Ursa Major

Citaat:
Origineel geplaatst door Ytse
Dynamische convolutie is convolutie maar dan met meerdere impulses van verschillende outputs. Bv impulses van verschillende ratio instellingen van een compressor. Dat is het dynamische eraan. Je maakt impulses van verschillende lineaire processen. Die voeg je samen en dat maakt het dynamisch. Maar het blijven impulses en daarmee kan je niet non-lineaire processen vastleggen.
Dus van een compressor kan je wel het input output qua volume dynamisch nabootsen en de eq curve maar niet eventuele distortie.
In die pdf's die Hanz gepost staat staat toch degelijk dat het om non-lineaire processen gaat. Komt ook een voorbeeld in van een Marshall versterker, is dat distortion genoeg
Oud 6 september 2005, 14:19   #28
Ytse
<:3 )~~~~ =^..^=

Ytse's schermafbeelding

'k Zal het ff doorlezen. Misschien heb ik het ergens mis.
Ytse is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 14:41   #29
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Distortion is niet meer dan dynamische vervorming over een breed frequentiespectrum over een bepaalde tijdseenheid.

Dat is prima met Fourrier theorieen in het achterhoofd te implementeren. En dus ook via dynamische convolutie.
Het kost alleen gigantisch veel rekenkracht.

En die Liquid channel kan ook niet alleen de ratios van een compressor ook interpoleren maar ook de attack en release levels. En dat gaat ook net weer een stapje verder dan de galm convolutie.
Oud 6 september 2005, 14:47   #30
trigg
Brass Intelligence

trigg's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door fuse
Kan het wel vinden met de mening van Bass en Trash.
De bron is het eigenlijke 'probleem'.

Neemt niet weg dat je alsnog een lapmiddel kan gebruiken om tot een eindresultaat te komen wat je aanstaat.

En die lapmiddelen over je eindmix mieteren vind ik zelf onnodig. Je zou je beter op de onderdelen kunnen concentreren die ervoor zorgen dat de sound niet is wat je voor ogen hebt en die aanpakken.
Precies, dan pak je ook eigenlijk de bron aan... en gebruik je de "lapmiddelen" ook meer als effect om de juiste sound te krijgen in je bron-geluid...

GRITT / trigg --------- my music

Oud 6 september 2005, 17:11   #31
BoonDock

BoonDock's schermafbeelding

Welja een Liquid Channel, alsof het allemaal niets kost....
BoonDock is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 17:24   #32
trash
Vintage lid

trash's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door BoonDock
Welja een Liquid Channel, alsof het allemaal niets kost....
Echte sound kost vaak geld
trash is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 17:42   #33
Patat Met
TB or not TB

Patat Met's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door trash
Echte sound kost vaak geld
Das helemaal waar.
Maar dan moet je geen Liquid Channel kopen.

Liquid Channel : echte preamp/compressor = rompler : analoge synth
Patat Met is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 17:53   #34
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Patat Met
Das helemaal waar.
Maar dan moet je geen Liquid Channel kopen.

Liquid Channel : echte preamp/compressor = rompler : analoge synth
:confused:

wrm niet ? dan zou uad ook helemaal kut zijn ? of snap ik het niet ?

trouwens als je warme sound wil .. gewoon een 4 kanaals mixertje kopen + 4 compressor/gates/eq etc .. en dan lekker oversturen .. en nu komt het .. en dan analoog door de sumbus heen raggen ..

heb ik geen virtuele tape voor nodig ! gewoon een behringer ofzow met inserts en afblijven van de eq .. komt alles goed !

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 22:09   #35
Tom Thomas
Vintage lid

Citaat:
Origineel geplaatst door MadR
:confused:

wrm niet ? dan zou uad ook helemaal kut zijn ? of snap ik het niet ?

trouwens als je warme sound wil .. gewoon een 4 kanaals mixertje kopen + 4 compressor/gates/eq etc .. en dan lekker oversturen .. en nu komt het .. en dan analoog door de sumbus heen raggen ..

heb ik geen virtuele tape voor nodig ! gewoon een behringer ofzow met inserts en afblijven van de eq .. komt alles goed !

Niet echt.

Zoals eerder gezegd kan een analoge synth al aardig wat warmte geven. Echter, deze moet meestal ook getemd worden. Hetzij met eq, hetzij met compressie en 9 van de 10 X beidde.

Een UAD-kaart is leuk maar geeft niet die warmte en ' vette' sound waar we het hier over hebben.
Zoals Trash zegt, het kost geld.

Eén van de betere speelgoedjes op dit moment die van alle markten in 1 apparaat thuis is, is de Avalon vt 747 sp.
Dit is een compressor die je triode tubes (klasse 'A') of transistor kunt schakelen (je kunt dus kiezen tussen 'buizen' of niet buizen sound) en waar ook een hele goede eq sectie op zit.
De eq is gefixed dus het is niet voor chirurgische ingrepen maar om je sound te maken. (Zou anders een veelvoud gaan kosten als hij bijvoorbeeld twee stuks volledig parametrisch zou hebben)
Alhoewel de compressor zelf niet erg snel is, is hij wel bruikbaar en vooral de buizen en de eq-sectie maken het een apparaat waar je je sound mee kunt maken.
Ook over je eindmix kun je hem proberen voor bijvoorbeeld de high eq die een 32k boost geeft. Voor het menselijk oor niet te horen maar het binvloed wel dermate de sound dat je in het hoog een sparkle krijgt. Hetgeen vaak gezocht wordt maar niet met goedkope eq's of plugs maar enigzins te benaderen valt.
Alleen je sound al door de buizen halen zonder extra bewerking geeft al hoorbaar verschil (warmte/distortion) aan je sound.
het apparaat kost net zo duur als je vette pc maar ze is het waard.

Niet vergeten om een paar hele goede converters (en natuurlijk ook D/A's) te gebruiken anders heb je nog niet veel aan zo'n gigant. En ja, een paar goede converters kost je ook al gauw weer het bedrag van een pc... .

't Is echt jongens. Er wordt vaak met het cliché gesmeten dat het niet om de apparatuur gaat maar om de man/vrouw die er achter zit maar dat is ten dele waar en wel voor een 50% deel.
Goede apparatuur maakt wel degelijk een groot verschil. De andere 50%.
Als dezelfde man/vrouw die weet wat hij /zij doet twee dezelfde producties maakt, één achter de pc en één met allerlei dikke randapparatuur dan zit daar soundwise een groot verschil tussen.
Niet leuk om te horen natuurlijk omdat we allemaal dikke producties willen maken maar meestal geen geld voor dikke apparatuur hebben maar wel iets om reeel mee om te gaan en niet weg te gaan filosoferen.

Dus, geen kleren kopen komende twee maanden, spa-blauw in de disco i.p.v. bacootjes en ruzie maken met je vriendin omdat je komende tijd minder geld aan haar gaat besteden; en dan als een speer die Avalon en een paar goede converters kopen!

gr. Tom
Tom Thomas is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 23:19   #36
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Tom, ik weet het zo net nog niet hoor.
Die dure apparatuur waar jij het over hebt is eigenlijk helemaal niet zo fokking speciaal electrotechnisch gezien. De meerwaarde is gewoon de naam en dat het met de hand gemaakt is in een amerikaanse garage ipv een chinese fabriek.
Dat de onderdelen een 10 of 100 voud van een behringer kosten zou heel goed kunnen.
Maar een bijv 1176 is ook maar een simpele 3 stage FET versterkerschakeling.
Of een buizen pre-amp ook maar een simpele 2 of 3 stage versterker.
Een kennis van me designed zelf pre-amps en voor 40 euro klust hij iets in elkaar wat niet echt onder doet voor een Avalon. (Alleen heeft hij mij nog niet willen helpen helaas)

Daar zijn de mensen al ruim 60 jaar mee bezig geweest om dat te verbeteren terwijl digitaal ze amper 6 jaar mee bezig zijn. Die grens of liever gezegd overslag dat de een de ander overtreft zullen wij zeker nog meemaken. Daar ben ik wel van overtuigd.

Die dure gear die je 'nodig' hebt is gewoon een dure manier van je geluid te vernaggelen zodat het lekker klinkt voor menselijk gehoor. En met een beetje tijd en moeite kun die 50/50 balans vast wel verschuiven zodat je met minder budget ook redelijk ver komt.
Plus, hoe ver wil je gaan? Wanneer ben je tevreden met je sound?
Oud 6 september 2005, 23:35   #37
trash
Vintage lid

trash's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Tom Thomas

't Is echt jongens. Er wordt vaak met het cliché gesmeten dat het niet om de apparatuur gaat maar om de man/vrouw die er achter zit

gr. Tom

Idd

Schumacher wint zijn formule 1 ook niet in een eend.

Het is een chain: goede apparaten cq goede bron en kunnen engineren weten wat je doet, mist 1 van die dan is het de uitkomst niet best.
trash is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 23:43   #38
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Bass
Als je zonodig plugins nodig hebt om "analoge warmte" toe te voegen,
zal er bij de bron al iets niet goed zitten...
Mijn PC geeft zowiezo al veel warmte af... Misschien toch maar eens voor een waterkoeling gaan... Dan ben ik ineens af van die irritante brom/distortie...

GEAR: Waldorf Blofeld Keyboard, Elektron Machinedrum, Nord Modular, Korg X3, TC Electronic FireworX, TC Electronic M-One XL, TC Electronic Triple-C, Yamaha 01V96, Beyerdynamic DT990, Apple Macbook Pro, Logic Studio 8, Emagic AMT8, PIPELINED: MPC/LinndrumII, Moog Little Phatty, aktive nearfields, PHASED OUT: E-mu E5000 Ultra
r.5 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2005, 23:47   #39
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door trash
Idd Schumacher wint zijn formule 1 ook niet in een eend.
Maar hij zal met zijn eend waarschijnlijk wel eerder over de eindstreep rijden dan jij met die F1.

Voor velen hier is alles duurder dan Tehringer zoiets als "Parels voor de zwijnen".

GEAR: Waldorf Blofeld Keyboard, Elektron Machinedrum, Nord Modular, Korg X3, TC Electronic FireworX, TC Electronic M-One XL, TC Electronic Triple-C, Yamaha 01V96, Beyerdynamic DT990, Apple Macbook Pro, Logic Studio 8, Emagic AMT8, PIPELINED: MPC/LinndrumII, Moog Little Phatty, aktive nearfields, PHASED OUT: E-mu E5000 Ultra
r.5 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2005, 00:22   #40
Tom Thomas
Vintage lid

Citaat:
Origineel geplaatst door fuse

Een kennis van me designed zelf pre-amps en voor 40 euro klust hij iets in elkaar wat niet echt onder doet voor een Avalon. (Alleen heeft hij mij nog niet willen helpen helaas)

Die dure gear die je 'nodig' hebt is gewoon een dure manier van je geluid te vernaggelen zodat het lekker klinkt voor menselijk gehoor.

Wat een lulkoek Fuse.

Denk je nou echt dat studio's die tonnen investeren in gear dit doen om hun sound te vernaggelen?
Denk je nou echt wanneer ze die apparaatjes voor 40 euro zouden kunnen laten maken ze dit niet zouden doen?

En 'die kennis' heb ik ook alleen is die van mij al 500 euro aan onderdelen kwijt om een goede pre-amp voor me in elkaar te flanzen en dan moet hij nog gaan flanzen... .

Ik merk vaak in dit soort discussies dat men zijn eigen manier van werken en beschikbaare gear/kapitaal aan het verdedigen is in plaats van dat men met een open mind (en luister ervaring) de discussie voert.

Gebruik je gezond verstand en oren en wees geen dief van je eigen vooruitgang door zo eigenwijs te blijven doen.

gr. Tom
Tom Thomas is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » Effecten & dynamics

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten