12 augustus 2005, 11:18
|
|
|
Echte geluiden op het podium.
Ik speel als toetsenist in een band. Wij spelen veel Nederlandstalig zoals Bluf en de Dijk. Maar doen ook veel diverse pop en rock nummers (alleen covers).
Op dit moment wil ik mijn keyboard: GEM WX-2 vervangen voor een nieuwe. Waar ik aan zit te denken is een Korg Triton Extreme of een Yamaha Motif ES. Ook ben ik van plan te gaan luisteren naar een Roland Phantom X. Waar ik echter tegenaan loop is de vele mogelijkheden die op dit soort synthesizers zitten. Waaronder bijvoorbeeld meerdere sporen opnemen, sampling en geluiden moduleren/programmeren etc. Die heb ik nooit gebruikt en zal ik waarschijnlijk ook nooit gebruiken...
Waar ik naar op zoek ben is een synthesizer (of keyboard) met realistische, mooie, echte geluiden voor op het podium. Geluiden die ik hierbij belangrijk vindt zijn: Mondharmonica, saxofoon, blazersessies, strings, en uiteraard een aantal zeer goede piano sounds. Orgel geluiden zijn voor mij minder van belang omdat ik al reeds in het bezit ben van een Hammond XB2 (die mij prima bevalt overigens, ondanks dat hij zijn geheugen nog wel eens verliest...)
Ik wil mij voor ik naar allerlei muziekwinkels stap, en door de bomen het bos niet meer zie, alvast wat orienteren in deze markt. Wie heeft dezelfde wensen als ik, of kan mij iets vertellen waar ik zeker naar moet gaan luisteren.
Groeten;
Maarten.
|
|
|
|
12 augustus 2005, 11:28
|
|
|
vorbei
|
Re: Echte geluiden op het podium.
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Maarten22
Waar ik aan zit te denken is een Korg Triton Extreme of een Yamaha Motif ES. Ook ben ik van plan te gaan luisteren naar een Roland Fantom X.
Waar ik echter tegenaan loop is de vele mogelijkheden die op dit soort synthesizers zitten. Waaronder bijvoorbeeld meerdere sporen opnemen, sampling en geluiden moduleren/programmeren etc. Die heb ik nooit gebruikt en zal ik waarschijnlijk ook nooit gebruiken...
|
Voor de Motif ES is er een alternatief - de S90ES. Gewogen toetsenbord, alle Motif sounds, geen van de Motif toeters & bellen. Een kleinere versie is er helaas niet van, dus als je maar 61 of 76 toetsen hebt, helaas. Voor de Fantom is er niet echt een alternatief, voor de Triton Extreme ook niet. Een goedkopere versie zonder sequencer is er wel - de Fantom XR en de Triton Rack. Natuurlijk heb je dan nog wel een controller nodig.
|
Citaat:
|
|
Waar ik naar op zoek ben is een synthesizer (of keyboard) met realistische, mooie, echte geluiden voor op het podium. Geluiden die ik hierbij belangrijk vindt zijn: Mondharmonica, saxofoon, blazersessies, strings, en uiteraard een aantal zeer goede piano sounds. Orgel geluiden zijn voor mij minder van belang omdat ik al reeds in het bezit ben van een Hammond XB2 (die mij prima bevalt overigens, ondanks dat hij zijn geheugen nog wel eens verliest...)
|
Een Kurzweil PC1x is dan misschien ook een geschikt stuk gear voor je. Ik heb niet dezelfde wensen (werk nog steeds met een XP-30 die vooral veel geluiden heeft) maar bovenstaande suggesties lijken me de moeite waard. De combinatie rack-controller vernielt je rug niet en is wat aardiger voor de beurs  .
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
|
|
|
|
5 september 2005, 16:44
|
|
|
Kies voor de Motif ES. Er is geen betere!! Ik ben ook in het bezit van een triton studio en een motif. Motif geeft de beste akkoustische klanken. Ik vind ook dat hij het wint van de Fantom X. Ik werk namelijk in een bekende muziekwinkel en heb alles dus geprobeerd en weet hoe het klinkt. Nogmaals MOTIF ES rulez!
Nord Stage 88 EX, Yamaha Motif 7, Korg Triton Extreme 61, Korg CX-3. Fender Rhodes Mark I Stage 73, 1978. Hohner Clavinet D6.
|
|
|
|
5 september 2005, 19:31
|
|
|
Storm op de maan
|
 de prophecy is heel erg vet wel monophone maar als je er een vette sax of ander blaas insrument uit wil halen
heb je de mogelijkheid om de blaas techniek aan te passen en die weer live via de modulatie wheels in te spelen
de sound is echt realistischer dan het echte plus dat je elk ander effect eronder kan zetten
|
|
|
|
5 september 2005, 21:16
|
|
|
åntimoderatør
|
realistischer dan het echte ?
rot op met je gearlist
|
|
|
|
5 september 2005, 21:25
|
|
|
Vintage lid
|
Had je al gezocht hier of hier meer informatie beschikbaar was op het forum?
D'r is al zat over geboomd zover ik me kan herinneren.
|
|
|
|
5 september 2005, 21:26
|
|
|
uw advertentie hier?
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door elektrovolt
realistischer dan het echte ?
|
ik weet niet wat er in zit maar een sax uit een goed apparaat KAN beter klinken dan een goedkoop "echt" saxofoontje. ik ken een drummer die met zijn goedkope drumstelletje vreselijk dure drumstellen nabootst dmv triggers.
|
|
|
|
5 september 2005, 23:26
|
|
|
Storm op de maan
|
tenzij je candy dulfer heet  jim
|
|
|
|
6 september 2005, 09:13
|
|
|
åntimoderatør
|
mmm she looked nice when she was 18...
rot op met je gearlist
|
|
|
|
6 september 2005, 09:23
|
|
|
Vintage lid
|
Ensoniq Halo of Emu PK-6. Deze keyboards zijn identiek qua mogelijkheden & features, alleen hun uiterlijk en sounds verschillen.
Ze missen de features zoals sampling en sequencer die je toch niet wil.
Beiden zijn nieuw niet meer te koop maar hebben als voordeel goedkoop te zijn (rond de 400 euro). Bovendien kun je ze ook uitbreiden met 3 roms naar keuze.
|
|
|
|
6 september 2005, 12:10
|
|
|
Storm op de maan
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door elektrovolt
mmm she looked nice when she was 18...
|
 heheheheh nog steeds
maar deze synths hierboven zijn ook relax
|
|
|
|
6 september 2005, 12:13
|
|
|
åntimoderatør
|
volgens mij zijn die twee synths behoorlijk geflopt, zo oud zijn ze niet en best wel leuke bakken...
rot op met je gearlist
|
|
|
|
8 september 2005, 11:56
|
|
|
tekunikaru
|
Koop dan gewoon een mooi keyboard van ca. 10 jaar oud. Ik heb zelf ook nog een Roland E-70. Heel veel mooie geluiden en weinig rompslomp erbij.
Gear: microKORG / Roland XP-50 + Dance,Tekno,Hiphop,Bass&Drum / Soundcraft Compact 4 / 2x Audio Technica AT813 [P4 2.4 512 RIMM PC 1066]
|
|
|
|
8 september 2005, 12:41
|
|
|
Als je de sequencer en sampler niet gaat gebruiken, en ook niet van plan bent eigen sounds te maken, dan lijkt het me dat je gewoon geld weggooit als je een workstation als de triton, motif of fantom koopt.
Toevallig heb ik ook jaaaaarenlang op een E-70 gespeeld  maar dat is gewoon een keyboard met speakers. hadden ze ook nooit "synthesizer" op mogen drukken  laat staan het "intelligent" ervoor  'k zou em weer eens aan moeten slingeren om te horen hoe de geluiden zijn, maar gezien dat het bouwjaar van dat ding iets van '91 is zal je toch echt wel wat mooiers moeten kunnen krijgen  en 15KG voor 5 octaven is wat aan de hoge kant als je het mij vraagt. Mn Fantom X7 weegt minder
|
|
|
|
16 november 2005, 13:06
|
|
|
Iedereen reuze bedankt voor de adviezen.
Ik heb inmiddels in een muziekwinkel een aantal synths beluisterd. De Tyros 2 is erg mooi. De Roland Fantom viel iets tegen bij sommige samples, zoals de sax: Deze klinkt bij de hoge tonen een beetje nep...
Mijn keuze is gevallen op de Yamaha Motif ES7 . Deze heb ik inmiddels besteld.
Groeten
Maarten.
|
|
|
|
16 november 2005, 15:58
|
|
|
Vintage lid
|