13 juni 2005, 16:30
|
|
|
o.0
|
Wat te doen met 1900/2000 euro?
Hallo iedereen,
ik heb na deze zomer rond de 2000 euro te besteden en hiervan wil ik een beginnetje maken aan een studio.
Ik heb er geen verstand van om eerlijk te zijn.
Zelf weet ik dus niet precies wat ik nodig heb om te beginnen,
want het lijkt mij niet dat je een synth + drumcomputer samen op 1 geluidskaart aan kan sluiten.
Ik heb ook nog geen geluidskaart, als iemand weet watvoor geluidskaart ik het beste kan kopen (onder de 300 euro) dan hoor ik dat ook graag.
Zelf zat ik te denken aan dit:
TR-909/MC-505/MC-303 (ligt er maar net aan welke te vinden is voor een redelijke prijs)
Roland Jupiter 6
Novation K-Station
Dan heb ik ook nog iets nodig om dit op aan te sluiten lijkt mij,
waar gaat dat op aangesloten worden... een midi interface ofzo?
En dan wil ik eigenlijk nog een effectbak erbij kopen,
maar ik heb dan ook weer geen idee naar wat ik moet zoeken...
de style die ik zal maken zal meerendeels Hardcore zijn.
Als iemand mij wilt helpen... graag!
Tja
|
|
|
|
13 juni 2005, 16:31
|
|
|
vorbei
|
Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door D-Zire
Hallo iedereen,
ik heb na deze zomer rond de 2000 euro te besteden en hiervan wil ik een beginnetje maken aan een studio. Ik heb er geen verstand van om eerlijk te zijn.
|
Dan hou je geld tot nader order in je broekzak en ga niet alles in 1 keer kopen. Zo, dat eerst even  .
|
Citaat:
|
want het lijkt mij niet dat je een synth + drumcomputer samen op 1 geluidskaart aan kan sluiten.
|
Tuurlijk wel, alleen doe je dat of met een break-out box, of met een mixer.
|
Citaat:
|
Ik heb ook nog geen geluidskaart, als iemand weet watvoor geluidskaart ik het beste kan kopen (onder de 300 euro) dan hoor ik dat ook graag.
Zelf zat ik te denken aan dit:
TR-909/MC-505/MC-303 (ligt er maar net aan welke te vinden is voor een redelijke prijs)
Roland Jupiter 6
Novation K-Station
|
Vergeet de 303 alsjeblieft, zeker als je die andere bakken erin hebt staan. En een Juup 6? Wow  . Weet je zeker waar je aan begint?
|
Citaat:
|
Dan heb ik ook nog iets nodig om dit op aan te sluiten lijkt mij,
waar gaat dat op aangesloten worden... een midi interface ofzo?
|
En een mixer zou ook helpen.
|
Citaat:
|
En dan wil ik eigenlijk nog een effectbak erbij kopen,
maar ik heb dan ook weer geen idee naar wat ik moet zoeken...
|
Je kunt al erg veel met een beetje reverb en delay.
|
Citaat:
|
de style die ik zal maken zal meerendeels Hardcore zijn.
Als iemand mij wilt helpen... graag!
|
Weet je zeker dat je er mee door wil gaan? Muziek is een dure hobby en 't gaat je niks opleveren, hoogstens een ernstig geval van verslaving aan die knopjesapparaten.
Wat heb je nu als PC? Hoe wil je je PC gaan gebruiken - ook als geluidsbron of puur als aansturing? Die geluidskaart kopen, daar kun je sowieso al mee beginnen, en dan hoeft 't nog niet eens gruwelijk prijzig te zijn, een Audiophile 2496 of een E-mu 0404 helpt je al een heel end op weg.
Begin dan eerst even met Reason en FL Studio voordat je in het diepe van hardware springt. Je leert zo eerst even bekend te worden met alle terminologie, en je krijgt een beetje een idee van hoe je geluiden maakt. Want hoe mooi die Juup 6 ook is, voor hardcore zou 't niet m'n eerste keus zijn. Dan is een Virus b een veel betere investering.
Wat je minimaal nodig zal hebben:
- synthesizer
- sampler
- sequencer
- mixer
- effecten
- monitorspeakers
Het is alleen even de vraag waar je welk van bovenstaande dingen in wil stoppen. Een computer kan als alles dienst doen (behalve de monitorspeakers natuurlijk).
Wat je 909/505/303 betreft - die laatste twee zijn vrijwel overbodig als je je sequencing op de computer doet. FL studio en Reason zijn daar net zo goed of nog beter in - en je hoeft niet steeds je beats in te programmeren op zo'n x0x, dan over te zetten op de computer, en dan weer af te spelen. Voor de geluiden van de 505 hoef je 't ook niet te doen, koop dan een 307, dan ben je voor minder ook klaar.
Als drumbak is de 909 overigens zonder compressie, EQ, Sherman en distortion ook nog niet klaar. Als je toch perse een dikke machine wilt, pak dan een Machinedrum - daar zit dat soort spul al in. Of nog beter, sample je kicks, stuur ze door van alles heen, en neem dat dan weer op.
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Laatst gewijzigd door Yoozer; 13 juni 2005 om 16:43
|
|
|
|
13 juni 2005, 16:34
|
|
|
åntimoderatør
|
het lijkt mij verstandig om een goede geluidskaart en een mixer aan te schaffen.
bijvoorbeeld M-audio, ESI hebben goede en goedkope geluidskaarten.
voor een mixer zou ik kiezen voor een phonic, behringer, yamaha of iets in die richting.
rot op met je gearlist
|
|
|
|
13 juni 2005, 17:03
|
|
|
o.0
|
Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Yoozer
Begin dan eerst even met Reason en FL Studio voordat je in het diepe van hardware springt. Je leert zo eerst even bekend te worden met alle terminologie, en je krijgt een beetje een idee van hoe je geluiden maakt.
|
Dat doe ik al een jaar of 3/4, vergat ik er bij te zetten,
ik heb nu door hoe het in werking gaat, dus ik vind het zelf meer dan de moeite waard om te beginnen met hardware.
|
Citaat:
|
Want hoe mooi die Juup 6 ook is, voor hardcore zou 't niet m'n eerste keus zijn. Dan is een Virus b een veel betere investering.
|
Ok, dat wist ik dus niet.. ik heb de jup6 als advies gekregen van iemand anders
|
Citaat:
|
- synthesizer
- sampler
- sequencer
- mixer
- effecten
- monitorspeakers
|
En wat raad jij mij aan om zo ongeveer te kopen dan?
lijkt mij wel dat ik voor 2000 euro wel een goed begin kan maken toch?
|
Citaat:
|
Wat heb je nu als PC? Hoe wil je je PC gaan gebruiken - ook als geluidsbron of puur als aansturing?
|
Nu heb ik een: AMD Athlon 2,4ghz, 1024MB Ram.
En wat je bedoelt met geluidsbron of puur als aansturing weet ik niet precies,
ik wil hem in ieder geval gaan gebruiken om de dingen die ik maak met de synth/drumcomputer om dat op de pc in FL bij elkaar te zetten.
Tja
|
|
|
|
13 juni 2005, 17:24
|
|
|
Vinyl Addict
|
Koop een creamware kaartje! Heel leerzaam.
Je leert hoe alles aan te sluiten
Je hebt een flinke modulaire synthesizer drbij.
Leuke synths effecten blabla..
Als je het daarmee niet kan maken dan kan je het beter opgeven.
Bespaart je een hoop...
|
|
|
|
13 juni 2005, 17:30
|
|
|
o.0
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door cream
Koop een creamware kaartje! Heel leerzaam.
Je leert hoe alles aan te sluiten
Je hebt een flinke modulaire synthesizer drbij.
Leuke synths effecten blabla..
Als je het daarmee niet kan maken dan kan je het beter opgeven.
Bespaart je een hoop...
|
Het gaat er juist om dat ik een begin wil maken aan een studio, dus D.M.V het kopen van een synth mixer enzo
Tja
|
|
|
|
13 juni 2005, 17:47
|
|
|
*SCRAEVIS*
|
Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?
|
Citaat:
|
ik wil hem in ieder geval gaan gebruiken om de dingen die ik maak met de synth/drumcomputer om dat op de pc in FL bij elkaar te zetten.
|
Als ik het goed begrijp blijf je dus nog steeds met FL werken, alleen ga je samples maken van een synth/drumbak en die sequencen en bewerken met FL? Waarom koop je dan geen sample-CD's??
|
|
|
|
13 juni 2005, 18:05
|
|
|
hardkoor
|
een goede geluidskaart doet wonderen....voor ca. 500 euri heb je een geluidskaart waar je heel wat mee kunt...
bijv. een E-Mu 1820m...heb je meteen xtra fx en midi aan boord....
dan kun je eventueel nog uitbreiden met een mixertje en bijv. een Virus (tweedehands)....en belangrijk : goeie monitorspeakertjes....
http://www.djdione.nl
|
|
|
|
13 juni 2005, 18:19
|
|
|
vorbei
|
Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?
|
Citaat:
|
Dat doe ik al een jaar of 3/4, vergat ik er bij te zetten,
ik heb nu door hoe het in werking gaat, dus ik vind het zelf meer dan de moeite waard om te beginnen met hardware.
|
Ah, dat is duidelijk.
|
Citaat:
|
|
Ok, dat wist ik dus niet.. ik heb de jup6 als advies gekregen van iemand anders
|
De Juup 6 is een hele mooie synth, maar het zit er dik in dat je het leeuwendeel van je cash er aan op maakt, en da's zonde.
|
Citaat:
|
|
En wat raad jij mij aan om zo ongeveer te kopen dan? Lijkt mij wel dat ik voor 2000 euro wel een goed begin kan maken toch?
|
Oh jawel hoor  .
Het ligt er een beetje aan - als je met FL Studio als sequencer verder wil gaan hoef je daar verder niks meer aan uit te geven (mits je 't netjes gekocht hebt). Verder heb je dan nog een MIDI-interface nodig. Ik weet niet of je ook al een controller keyboard hebt (rond de 200 euro) iets als http://www.evolution.co.uk/products/evo_mk449c.htm of anders een http://feedback.nl/nieuw/productwin....deling&id=4733 - helpt wel een hoop). Virus B (2ehands 700-750) lijkt me zeker geen slechte keuze, is sowieso een uitgebreide synth die een hoop kan.
Okee, nu is de helft al op  . Nu nog monitorspeakers. Alesis Monitor One MKII kost niet veel (2 x 80 euro) en is errug netjes, Tannoy Reveal is een andere optie. Versterker kun je er ook bij doen, maar een aparte component hi-fi versterker die je gewoon met de equalizer op neutraal hebt wil ook wel helpen.
Geluidskaart ook nog : ligt er een beetje aan. Wil je alles door de geluidskaart laten gaan of wil je een mixer hebben? Als je niet superveel extra synths hebt kan dat al voldoende zijn.
Sampler : softwaresampler in FL Studio of als je beter wilt, Kontakt. Hardware kan ook, maar je computer is er beter in, kan overal van samplen zonder gedoe, en het bewerken van samples is lang niet zo'n gedoe.
|
Citaat:
|
|
Nu heb ik een: AMD Athlon 2,4ghz, 1024MB Ram.
|
Dat schiet alvast op.
|
Citaat:
|
En wat je bedoelt met geluidsbron of puur als aansturing weet ik niet precies,
|
Aansturing is dat je zelf geen softsynths gebruikt, maar gezien dat je dus hardware + software wil combineren gebruik je je computer ook als geluidsbron zelf.
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
|
|
|
|
13 juni 2005, 18:21
|
|
|
als je een goede soundcard wil pak adn een RME die heeft goede AD/DA convertors
en dan van synth zou ik als ik jou was iets 2 de hands kopen
vb zoals iemand al zei virus heeft vette sounds
en ook met midi en alles erop en eraan
je kan ook analoog gaan maar dan moet je al weten wat je wil en wat je wil doen en welke sound je wil
en dan natuurlijk een mixer om je synth (s) aan te sluiten en dan natuurlijk een versterker en speakers
dat in combinatie met je pc zal wel goed zijn
en neem als optie meer kanalen op de mixer als nodig in het geval je later wil uitbreiden
prijs hang van de kwaliteit af die je wil en kan betalen
2 de hands vind je ook goed grief als je wat rondkijkt
wel wat meer geduld nodig dan
succes
|
|
|
|
13 juni 2005, 19:16
|
|
|
I used to be a snaredrum
|
Als ik opnieuw moest beginnen dan zou ik die 2000 euro in eem potje steken
en om te beginnen een leuke synth kopen voor een klein prijsje. Dan leer je wat
over synthese en ben je al een tijdje zoet. Koop je er eens een samplertje bij, kan
je wat samplen en een drumsynthje of machientje. Ben je de sound beu, dan kan je
het verkopen en weer eens wat nieuws kopen voor het zelfde geld. Je wordt het creatiefst /
leert het meeste als je met weinig begint en die dingen die je dan hebt door en door kent.
Axel
Deejay plays Déja vu - as we were in '82
|
|
|
|
13 juni 2005, 19:33
|
|
|
o.0
|
Re: Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?
|
Citaat:
|
Oh jawel hoor .
Het ligt er een beetje aan - als je met FL Studio als sequencer verder wil gaan hoef je daar verder niks meer aan uit te geven (mits je 't netjes gekocht hebt). Verder heb je dan nog een MIDI-interface nodig. Ik weet niet of je ook al een controller keyboard hebt (rond de 200 euro) iets als http://www.evolution.co.uk/products/evo_mk449c.htm of anders een http://feedback.nl/nieuw/productwin....deling&id=4733 - helpt wel een hoop). Virus B (2ehands 700-750) lijkt me zeker geen slechte keuze, is sowieso een uitgebreide synth die een hoop kan.
|
Zou je in het kort uit kunnen leggen wat een MIDI-interface is?
ik heb gehoord dat ik die nodig heb, maar heb nog niet echt kunnen uitvinden wat het is
En een MIDI-controller heb ik nog niet,
maar ik had er wel al 1 op het oog en dat was toevallig al eentje die je in 1 van die links liet zien
Een Virus B leek mij ook al een leuke keuze,
maar omdat ik zoals ik al zei nog een synth heb uit kunnen proberen of echt heb kunnen horen wat hij kan weet ik niet of dat wel zo slim is, mischien een idee om bij feedback eens langs te gaan.
|
Citaat:
|
Okee, nu is de helft al op . Nu nog monitorspeakers. Alesis Monitor One MKII kost niet veel (2 x 80 euro) en is errug netjes,
|
Daar heb ik wel eens wat over gehoord, schijnen indd erg netjes te zijn dus die zal ik in mijn hoofd houden
|
Citaat:
|
Geluidskaart ook nog : ligt er een beetje aan. Wil je alles door de geluidskaart laten gaan of wil je een mixer hebben? Als je niet superveel extra synths hebt kan dat al voldoende zijn.
|
Ik denk dat ik na een tijdje toch wel meer synths e.d. wil kopen waardoor het mij wel slim lijkt om een mixer te kopen.
Dan heb ik natuurlijk ook nog wel een goede geluidskaart nodig,
maar dan... welke?
Ik kan zelf wel 1 uitzoeken, maar mischien koop ik dan wel iets verkeerds.
|
Citaat:
|
Sampler : softwaresampler in FL Studio of als je beter wilt, Kontakt. Hardware kan ook, maar je computer is er beter in, kan overal van samplen zonder gedoe, en het bewerken van samples is lang niet zo'n gedoe.
|
Aan de (hardware versie) Kontakt van NI zat ik ook al te denken.
dus nu heb ik als lijstje dat jij mij hebt opgegeven:
Monitors: Alesis Monitor One MKII
Synth: Access Virus B
geluidskaart: ??
sampler: Kontakt
mixer: ??
Ik hoor net dat de Access Virus B niet zo geschikt schijnt te zijn voor hardcore synths
:confused:
Tja
|
|
|
|
13 juni 2005, 19:45
|
|
|
hardkoor
|
Re: Re: Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?
|
Citaat:
|
Ik hoor net dat de Access Virus B niet zo geschikt schijnt te zijn voor hardcore synths
:confused:
|
gelul....
http://www.djdione.nl
|
|
|
|
13 juni 2005, 19:57
|
|
|
Uw advertentie hier?
|
|
|
|
|
13 juni 2005, 20:02
|
|
|
o.0
|
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wat te doen met 1900/2000 euro?
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door dione
gelul....
|
Gelukkig maar
Tja
|
|
|
|
13 juni 2005, 20:19
|
|
|
Vliegen Koning
|
Tr-909
Alfajuno
Sampler
Mixer
Gaan
|
|
|
|
13 juni 2005, 21:23
|
|
|
for world peace
|
Geluidskaart:
- Koop er een met meerdere ingangen, om te beginnen 8. Daar kan je vier stereo apparaten rechtstreeks aan koppelen. Je kan ze dan rechtstreeks en gelijktijdig opnemen.
- Denk goed na of je dit later wil kunnen uitbreiden of niet. Voor je het weet heb je niet meer genoeg aan 8 ingangen...
- Als je professionele kwaliteit wil, koop dan materiaal van bijvoorbeeld RME. Als je goed uitkijkt op de tweedehandsmarkt, kan je een 8 in 8 uit RME-oplossing vinden voor 800 Euro. Zoek eens naar rme 9636 en rme adi-8 pro.
- Alternatieven: M-audio Delta 1010 (300 Euro nieuw?) Edirol UA-1000 (600 nieuw?) ... (Persoonlijk heb ik geen goede ervaringen met firewire geluidskaarten. Weet waar je aan begint...)
- Moet dat in een laptop kunnen?
Mixer:
Je kan je monitors niet rechtreeks aansluiten op je geluidskaart. Het uitgangsvolume daarvan is veel te hoog, dus dat moet gedempt worden. Je kan hiervoor een mengtafel gebruiken, maar kijk ook eens naar de Mackie Big Knob!
Monitors:
- you get what you pay for, tot op zekere hoogte. Koop geen grotere dan je ruimte nodig heeft. Wil je bas beneden 60 Hz zal je al snel heel wat moeten uitgeven... Voor 1000 Euro vind je tweedehands Dynaudio BM6a's, die uiterst geschikt zouden moeten zijn voor jouw genre. (Maar niet geschikt voor kleine ruimtes.)
-zijn eigenlijk alleen belangrijk als je zelf je mastering moet doen. In vele gevallen gebeurt dat echter door de platenmaatschappij. Misschien heb je meer aan een vette hifi?
- Ik kan je wel aanraden om een hele goeie hoofdtelefoon te kopen. AKG 240df is een uitstekende referentie op studiogebied. Veel betere prijs/kwaliteitsverhouding dan een goedkoop paar monitor-luidsprekers als je 't mij vraagt. Hier hoor je pas echt alle details in...
Synth:
Zorg maar dat je MIDI in huis hebt, anders wordt het moeilijk (of duur). Begin misschien met iets simpels, zoals een juno 106. Software kan goeie resultaten opleveren. Zie hiervoor de vele threads op dit forum!
Drums:
Als je dan toch een sampler hebt, waarom dan niet je eigen drums maken met de gratis stomper drum synth? Aansturen met een Korg Kontrol 49, die drumpads heeft, zou erg inspirerend kunnen zijn.
En daarmee is alles gespendeerd! Nu moet je noodgedwongen gratis VST plugins en VSTi's gaan gebruiken...  Voor jouw genre moet je zeker 'ns zoeken naar ReFX Claw en de endorfin compressor, dan heb je de smaak wel snel te pakken.
Welkom in twijfelland
|
|
|
|
13 juni 2005, 21:25
|
|
|
Vintage lid
|
Vakantiebaan of rijke familie?
Altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Heb ook veel vakantiewerk gedaan en gebrassed aan synths.
Maar aangezien je nog plenty tijd hebt kun je nog heel lang dromen, geilen en kwijlen.
Ga bij mensen langs, de winkels doorstruinen om te zien, kijken en voelen wat er allemaal te koop is. Lees je helemaal suf en zoek je wappie hier op het SF en de rest van het internet.
Kennis is macht en synths zijn machtig!
En over synths, drumbakken en al die meuk.
Bouw het op. En koop geen 2000 euri bak die je naar een jaar nog niet helemaal kent en een beetje de pee in hebt omdat hij wel fokking wreed is.
Een 2e hands alfa, juno om te raggen en misschien nog een MC303/505 bak erbij. Daar hebben heel veel mensen het mee geleerd.
Een handig mixertje en wat boxen plus een OK geluidskaart (die Dione adviseerd bijv) past er dan prima bij en die rest hou je op de bank totdat je het volgende slachtoffer hebt gevonden.
|
|
|
|
13 juni 2005, 21:56
|
|
|
o.0
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door fuse
Vakantiebaan of rijke familie?
Altijd mooi meegenomen natuurlijk.
Heb ook veel vakantiewerk gedaan en gebrassed aan synths.
Maar aangezien je nog plenty tijd hebt kun je nog heel lang dromen, geilen en kwijlen.
Ga bij mensen langs, de winkels doorstruinen om te zien, kijken en voelen wat er allemaal te koop is. Lees je helemaal suf en zoek je wappie hier op het SF en de rest van het internet.
Kennis is macht en synths zijn machtig!
En over synths, drumbakken en al die meuk.
Bouw het op. En koop geen 2000 euri bak die je naar een jaar nog niet helemaal kent en een beetje de pee in hebt omdat hij wel fokking wreed is.
Een 2e hands alfa, juno om te raggen en misschien nog een MC303/505 bak erbij. Daar hebben heel veel mensen het mee geleerd.
Een handig mixertje en wat boxen plus een OK geluidskaart (die Dione adviseerd bijv) past er dan prima bij en die rest hou je op de bank totdat je het volgende slachtoffer hebt gevonden.
|
Haha, ik kan iets verkopen waardoor ik opeens 1700 euro heb
Maar ik heb eens rondgevraagd en gezocht vandaag en heb nu een klein lijstje bij elkaar waarmee ik kan beginnen:
Alesis Monitor One MKII
CME UF5
Emu1212m
Novation K-Station
Eurorack UB-2442 FX
jp8000
als ik de jp8000 niet kan vinden tweedehands dan denk ik dat ik zoek voor een Nordlead 3 of een Virus B/C,
Dit is wat ik nu bij elkaar heb en mischien vind ik wel betere dingen, maar dit lijkt mij nu het beste voor mij
Tja
|
|
|
|
13 juni 2005, 22:18
|
|
|
Vintage lid
|
Beetje rare combinatie.
Een CME UF5 masterkeyboard terwijl je ook een JP8000 hebt?
Alleen die JP8000 lijkt mij logischer.
En dan heb je overlap qua sound met die K-station.
Beide heb je ook in rack vorm en kan ook weer schelen qua kosten.
Dan zou die CME wel weer wat logischer lijken.
Alleen denk ik dat een synth met knoppen voor je knars directer werkt en je sneller dingen kan leren.
Wat wel een praktische tip kan zijn om voor een mixer te gaan zodat je alle outputs van al je synths kan aansluiten en je alles apart kan mixen. En dan kom je met deze setup zeker aan een 16 kanaals mixer. Leuke daarvan is dat je ook bussen en auxen hebt om effecten erbij te scoren.
Dus een bijv Behringer of DBX166 compressor en M300 of MPX110 galm/FX zou interessant kunnen zijn. Zeker met hardcore.
K-station heeft niet zulke goeie effecten en die JP8000 heeft erg weinig onboard effecten.
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|