Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 28 mei 2005, 10:05   #1
dob
Helemaal in m'n (k)nopjes

dob's schermafbeelding

mpc-1000 of mpc-2000xl mcd?
Hey....

Ik zat net op het balkon met een kopje koffie, maar weer 's te denken "eigenlijk moet ik gewoon 1 apparaat hebben, dat je op de schoot kunt pakken, waar ik hele tracks in kan maken."
Het moet geen laptop zijn, want ik zit al te veel achter computers.
Dus dan wordt het al snel een MPC. Of Monomachine, heb ik ook nog over gedacht. Maar het voordeel van een MPC is toch dat als ik juist afgemixte samples neem in de juiste combinatie, er in theorie geen dure studio omheen meer nodig is. Ander punt is; met een monomachine kun je wellicht veel dieper graven en tweaken. Maar het klinkt altijd als een monomachine, en dat zal me gaan irriteren. Met een MPC kun je lijkt me alle sferen en mixkwaliteiten aan. (denk ik, hoor)
Bovendien heb ik weer allemaal platen met stukjes die ik graag wil samplen staan. Ik wil het ook allemaal niet meer te ingewikkeld maken, het moet gewoon esthetisch zijn wat er uiteindelijk uit komt.

Nu is de vraag; mpc-1000 of 2000xl? De 1000 z'n effecten zijn bagger, so I heard, op de 1000 kun je niet chromatisch een sample over de pads verdelen (of inmiddels wel?), en de 1000 z'n pads zijn niet zo 'muzikaal' als die v.d. 2000. Bovendien, groot minpunt, heeft de 1000 geen reverse.... welke idioot brengt nou een sampler op de markt zonder reverse?!
De 1000 is wel compacter, goedkoper en handzamer.
Op de 2000 echter is het visueel sample-editten veel makkelijker. Kan een 1000 communiceren met een Mac? En een 2000xl? Qua samples? Moet ik dan alles altijd als wav of aiff save'n, en een cardreader voor m'n mac kopen, en dan kan het? Hoe werkt dat?
dob is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 10:45   #2
cloudman
ex nihilo creatum ens

cloudman's schermafbeelding

Hoi!

misschien zit je op deze reactie niet echt te wachten,
maar ook al een rs7000 of mc909 overwogen?
Daar heb je een sampler plus een synth en draaiknoppen en zo (wat ook fijn kan zijn)
Al zijn die apparaten ontiegelijk groot naar mijn mening,
en zullen de samplers wel niet zo diep gaan als in een mpc...
cloudman is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 11:47   #3
bazziman
Vintage lid

bazziman's schermafbeelding

Ik denk zelfs dat de rs7k een betere sampler aan boord heeft dan de mpc (je hebt meer mogelijkheden, meer filters etc.) en de mc909 kan zelfs nog meer (qua layers en multisamples)...de mpc1000 heeft overigens ook een paar extra filters aan boord tov de mpc2000. Toch zou ik vanwege het geluid, de werkflow en de manier van werken OF kiezen uit de rs7k OF de 2000.
bazziman is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 12:40   #4
dextah
Vintage lid

dextah's schermafbeelding

Ik had de 2000 en ben toch maar voor de 1000 gegaan .
De fx zijn in ieder geval beter als het fx board voor de 2000 .
En ik moet je zeggen dat ik ze best bruikbaar vindt .
Het is geen lexicon verb en geen ssl compressor bla bla eq .. maar ik vind het voor een alles in 1 bak erg leuk .
En ... het schijnt dat er een update komt met een hoop nieuwe functies waaronder reverse .
Maar .. met de MPC1000 is het zo makkelijk om even in je mac of ( bah) je pc en sample te reversen .
Het is werkt echt super met usb ... is ook 1 van de redenen dat ik over ben gestapt naar de 1000 .
Ik had eerst een SP12 (turbo) en daar moest alles geback upped worden met een Commodore floppy drive ..
Daar had ik het al mee gehad .. Toen de 2000 en dat was een een geklooi om samples van mijn mac naar de mpc te krijgen .
Werkt echt heel fijn die usb aansluiting .
Maar er zijn natuurlijk een hoop argumenten om voor de 2000xl te gaan .
Ik maak hoofdzakelijk beats op de Mpc en heb er nog nooit hele tracks mee gebouwd .. maar ga dat binnekort wel doen .
Check deze site eens http://stereoroid.com/sounds/mpc1000/faq.php
dextah is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 16:33   #5
sander
Zwaar oke deze gebruiker

sander's schermafbeelding

Voor gewoon lekker thuis muziek maken vindt ik de 2000XL perfect. Ik heb zelf een kaartlezer ingebouwd. Buitenshuis gebruik ik de 1000. De effecten heb ik nog nooit gebruikt. Ik loop alleen maar wat geluiden of midi data. Songmode gebruik ik niet. (op beide niet).

Wat wil je er mee gaan doen?
Heb je veel geheugen nodig?

Siel synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/siel Teisco synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/teisco.htm

MPC Kaartlezer inbouw instructie http://home.tiscali.nl/~smeyer/mpc
sander is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 18:55   #6
dob

dob's schermafbeelding

Kijk, ik ben een man van gekke geluidjes, ik zal elk sample'tje ff reverse'n om te kijken hoe dat klinkt. Als ik dan lekker ergens zit, en ik moet naar m'n Mac ermee, etc. etc. etc. om ff te horen hoe iets reversed klinkt... dat werkt niet. Het voornaamste is dat ik stand-alone, op sample-bronnen na, kan klooien.

Is die RS-7000 niet gebaseerd op de a-3000/4000 samplers? M'n A-3000 beviel me altijd erg goed, qua diepte van editting. En die 3 blokken fx... geweldig. Kun je in die rs-7000 fx-parameters tweaken, opnemen en loopen?
Ik ben wel een beetje bang dat de menselijkheid en humor in muziek, die ik wat mis vaak in m'n oude ding, beter via een mpc de buitenwereld in druppelen dan via een RS-7000. Ik wil ook wel s' van het grid los, en gewoon m'n beats zelf indrummen. Maar kun je nu chromatisch je sample verdelen over de pads op een 1000 of niet...?

Zijn er geen forummers die hele tracks met een 1000 maken, of met een rs-7000.... dat ik een idee krijg van de eventuele geluidskleuring en/of mogelijkheden...
Oud 28 mei 2005, 19:06   #7
Acidfever
CoNcEpT M0DuLaR
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door dob
Kijk, ik ben een man van gekke geluidjes, ik zal elk sample'tje ff reverse'n om te kijken hoe dat klinkt. Als ik dan lekker ergens zit, en ik moet naar m'n Mac ermee, etc. etc. etc. om ff te horen hoe iets reversed klinkt... dat werkt niet. Het voornaamste is dat ik stand-alone, op sample-bronnen na, kan klooien.

Is die RS-7000 niet gebaseerd op de a-3000/4000 samplers? M'n A-3000 beviel me altijd erg goed, qua diepte van editting. En die 3 blokken fx... geweldig. Kun je in die rs-7000 fx-parameters tweaken, opnemen en loopen?
Ik ben wel een beetje bang dat de menselijkheid en humor in muziek, die ik wat mis vaak in m'n oude ding, beter via een mpc de buitenwereld in druppelen dan via een RS-7000. Ik wil ook wel s' van het grid los, en gewoon m'n beats zelf indrummen. Maar kun je nu chromatisch je sample verdelen over de pads op een 1000 of niet...?

Zijn er geen forummers die hele tracks met een 1000 maken, of met een rs-7000.... dat ik een idee krijg van de eventuele geluidskleuring en/of mogelijkheden...
Ik zou niet weten waarom de menselijkheid en humor eerder uit een MPC zouden rollen dan uit een Rs7K (of welk ander apparaat dan ook)

Mpc en Rs7K zijn beiden prima machines met hele mooie mogelijkheden. Rs&k kun je ook geluiden gewoon inspelen (realtime record/ overdub, steprecord, grid record). Mogelijkheden zat. De dumgeluiden in een Rs7k zijn zeker bruikbaar en de sampling is op een paar zaken na exact hetzelfde als in een A3000.

Ook de FX is hetzelfde overigens dus die is van een goede kwaliteit (geen idee hoe dat staat tenopzichte van de akai fx maar ik ben nooit zo weg geweest van de akai fx).

"Just because you're stupid doesn't mean I'm lying."
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 19:14   #8
nick nova
Brighter now!

nick nova's schermafbeelding

Een duizend kleurt denk ik zo goed als niet. Een RS7000 doet dat denk ik meer.
Als je nog externe klanksources naar je plekje wil hebben, zul je die toch ook moeten meenemen, waarom dan geen macje. Persoonlijk vind ik de USB bij de MPC's de ultieme reden om er één te kopen met. Editten gaat 100 keer sneller dieper en extremer op een comp.

De 1000 is ook kleiner, heeft meer fx (ze zijn beperkt bruikbaar, maar je moet niet hun karakteristiek gaan gebruiken zeg maar)....

Eindelijk eruit.
nick nova is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 19:50   #9
dob

dob's schermafbeelding

Hmmm. Heb me het laatste uurtje 's verdiept in de RS-7000, en daar wordt ik toch ook wel enthousiast van...
Ik heb altijd wel veel Yamaha gehad, naar tevredenheid. Paps had al Yamaha om z'n MSX heen, en ik heb het jaren moeten stellen met een tone generator (TG100) als enige gear. De gedachte in die TG van deze machine de voor mij nostalgische drumgeluiden en cheapo "aahhhh"s en "oohhhhh"s enz. terug aan te treffen... dat zou vet zijn.
En dan dus diezelfde 3 fx blocks.... daar kun je altijd wel echt goed mee freaken. Kun je dan ook fx parameters tweaken en dat getweak opnemen, en eventueel nog knippen en plakken enzo? Controllerdata als "phrases" zeg maar? Dat soort truuks gebruik ik altijd graag, ik kom er toch altijd op terug en ik vind het altijd weer vet om in die hoek te experimenteren met dingen. En met die A3000 kon je werkelijk zowat alles afhankelijk maken van CC data.
Dus de Yamaha manier van denken kan ik zo snappen, lijkt me.
Akai.... heb ik ook naar tevredenheid gehad... voor het sample gedeelte. S-01, en S-700, S-1100 (waarvan ik de fx geweldig vond, maar dat is misschien een kwestie van smaak)
Maar ik weet dat de Yamaha spullen naar het digitale toe kleuren, dat doet Akai veel minder. Akai doet er iets mee dat hooguit alleen maar beter is.

Maar zo als volwaardige volledige productiestudio-in-1-doos denk ik toch dat een rs-7000 beter bij me past. Het is wel ook echt zo'n joekel van een beest, he.
Maar zijn de editting functies dan wel gewoon van de a3000 overgeheveld naar de RS7000?

Maar... .die typische "mpc" feel.... er zijn housetracks, waarbij ik gewoon weet dat ze iets gebruikt hebben dat groove'd dat ik nooit in m'n studio heb gehad. Tot nu toe denk ik dan: dat zal wel die strakke en humane (want veel zelf ingespeeld) MPC feel zijn. Als een mpc "garant" (zeg maar ff) voor die feel staat, vind ik dat wel weer erg belangrijk.
Oud 28 mei 2005, 20:01   #10
dextah
Vintage lid

Is de Roland MV-8000 niks voor je ?
Oud 28 mei 2005, 20:22   #11
dob

dob's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door dextah
Is de Roland MV-8000 niks voor je ?
Het prijskaartje van zoiets maakt me niet echt enthousiast nog verder uitzoeken wat dat nou kan en doet....
Ik heb 900 euro vakantiegeld gehad, en daar wilde ik het mee gaan doen. En ik houd al niet meer zo gigantisch van 2e hands....
Oud 28 mei 2005, 20:30   #12
dob

dob's schermafbeelding

Bestaat er trouwens niet iets waar je puur phrases mee kunt mixen? Dacht het wel, maar ik ben de naam kwijt. Niet ook iets van Roland?
Ik ben erg voornemens gewoon ook vaak te sample'n en samengooien en verknippen waar ik zin in heb.
Collage's maken van sampleknipsels. Lekker m'n turn up the bass collectie erbij halen, en een nieuwe remix maken. Ga ik mezelf "burn up the tass" noemen , for the fun of it!

Wat is dat eigenlijk trouwens voor synth engine in die RS-7000? Iets AN1X achtigs? (dat zou meteen wel alle kaarten bij de RS-7000 leggen)... en hoe klinkt de time-stretch?! Muziekaal of vies nu-school digitaal?

Oud 28 mei 2005, 20:31   #13
Steven V
Vintage lid

2000XL of 1000
Nou ik zou voor een 2000XL gaan. De 1000 heeft me een veel te crappy interface. Dat is immers de prijs die je betaalt als je een compact toestel wilt. Als je de machine op je schoot wilt zetten dan zou ik echter geen 2000XL nemen, nogal groot en zwaar.

Ik had eerst een sampler, een S3000XL was dat. Toen ik m'n MPC had heb ik die S nooit meer aangezet (had em niet eens zo lang, had hem beter niet gekocht). Maar ik wilde dan ook een drumsampler zonder toeters en bellen (gebruik zelf bijna nooit de edit functies noch instellingen van de MPC, ik sample er zelfs niet mee).

Een MPC is lekker drummen (met je vingers welteverstaan; stokken zou ik niet gebruiken) en sequencen. Een MPC1000 vond ik een heel stuk minder lekker drummen...

Nou in ieder geval veel sucses!
Steven V is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 20:34   #14
dextah
Vintage lid

Tja .. en aangezien jij om de maand er weer mee stopt
Maar .. ik heb er een tijdje aan gedacht om die MV8000 aan te schaffen .
Had toen zo een bui dat ik niet meer met computer wilde werken .
Heb me er toen een beetje in verdiept en het lijkt wel een coole bak .
Maar hou het toch maar bij de mac en mpc .. en meer uiteraard .
Oud 28 mei 2005, 20:42   #15
dextah
Vintage lid

Ik zit net een beetje met mijn verbrande hoofd op het net te kijken ..
Volgens mij kan je idd het beste een RS7000 kopen .
Dat is toch echt wel een alles in 1 bak .
Ik weet alleen niets over AWM synthese .
Oud 28 mei 2005, 21:24   #16
dob

dob's schermafbeelding

Precies... met mijn stoplichtimitatieneigingsdrangzuchtgearcomplex is het beter niet HEEL duur in te zetten op gear....

Hah, ja... te veel zon en bier he.... dan wil je weer bij thuiskomst weer 's een vadsige beat in de magnetron gooien.

Weet iemand iets over die rs-7000 synth engine, of moet ik het echt helemaal zelf gaan koekelen?

Je kunt toch gewoon trouwens de preset phrases en geluiden eruit knikkeren zeker, he?
Oud 28 mei 2005, 21:39   #17
gremlin23
Compleet gestoord!

gremlin23's schermafbeelding

Ik heb een jaartje de Rs7000 gebruikt en later verkocht.
Leuk apparaatje, maar de synth engine vond ik net zoals in de RM1x (broertje) zwak!
De geluiden van de synth engine zijn over het algemeen inspiratieloos. Je kan er wel aan tweaken en er iets moois van maken maar dat kost tijd. Het is in ieder geval niet vergelijkbaar met een AN1x.
Over de sample mogelijkheden van de RS700 moet ik nog twee punten noemen:

- Het samplen zelf is zwaar irritant. De Rs7000 werkt met een eigen bestandstype (met alles incompatibel!) en het laden van nieuwe samples is een regelrechte nachtmerrie

- Iets aan het geluid van RS7000 mocht ik ook niet . Het lijkt wel alsof de AD-DA Convertors van minder goede kwaliteit zijn dan die van bijv. een MPC2000.

De rs7000 zou ik niet nemen omdat: De sampling functie, in de lange termijn, zwaar irritant is. De interne geluiden van niet heel bijzondere kwaliteit zijn (niks in verg. tot bijv motief). Het geluid an sich iets vreemds heeft.

Zou ik jou zijn, dan zou ik of een van de akai's kiezen (zelf zou ik de mpc1000 kopen, lekker portable), anders een Yamaha Rm1x + Sampler (Hard of Soft). De Rm1x ( slechte doch bruikbare synth engine, zeer goede sequencer en super goedkoop!) is heel intuitief en als je het apparaat leert kennen dan..

Een recente roland sequencer "BAK", zou ik nooit overwegen. Het zou misschien, en alleen, nuttig zijn voor live gebruik. Niet voor de studio!

Groetjes,

Frederik.
gremlin23 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 22:00   #18
dob

dob's schermafbeelding

Thnx Fred.

Het is ZO moeilijk uitgaan van wat anderen zeggen. Reviews enzo. Ik weet van m'n ex a3000 dat de loop remix functie zwaar flut is, en ik hem nooit gebruikt heb. Wel 's geprobeerd, maar er kwam steevast iets onmuziekaals te berde. Wel de "recycle" functie, die was wel handig.
Staat er in zo'n review, net als ik begin warm te lopen, dit "You really must experience the Loop Remix function to truly appreciate it. A break that everyone has heard a million times can be transformed into something completely new and original sounding."
Het is zo'n hype en noobs wereldje... tegenwoordig verslaan zelfs de onwetenden gear.
Dan denk ik; ik heb die remix functie ervaren en het was 3 keer niks. Je kunt en moet veel beter zelf je break knippen, met gevoel en op gehoor en met eigen ideeën erachter. Met je hand aan de knop. Zoiets kun je niet automatiseren, al lijkt een SQP of AFX break voor een leek een random opknip functie; ... ceci n'est pas un break! En dan; wel 's Zakir Hussain horen tabla'en? Vergeet dat beatgeknip toch. Westers houterig de plank misslaand geneuzel
Dat is dat wel ff een klein iets waarover ik kan meepraten in de specs, zo'n remix functie, en daarin sta ik haaks qua mening..... wat is er dan nog van waarde in de rest van de review.....

MPC2000XL lijkt me ook wel gewoon ideaal. Of de 1000.... maar ergens denk ik toch over die 1000..... mpc reeks heeft de naam... compact is het toverwoord.... Akai moet ook gewoon overwinteren in moeilijke financiele tijden.... hoe zijn die pads nou, van de 1000? En nog steeds niet antwoord op de vraag; kan ik een sample op die pads bakken in chroma?
Oud 28 mei 2005, 23:34   #19
sander
Zwaar oke deze gebruiker

sander's schermafbeelding

Als je wil freaken zonder computer, koop dan die A3000 waar je zo te spreken over bent samen met een goedkope 2de hands 2000XL.
Als je toch ook je pc of mac wil gebruiken, stop dan in zowel je mpc als mac een kaarlezer en je kan heel gemakkelijk samples heen en weer kopieren.

De 1000 heeft 6 uitgangen max. De 2000, 10, maar dan mot je weer z'n expansiekaart kopen.
Maar als je sampler al aparte uitgangen heeft, kan je het natuurlijk ook daar mee doen.
En dan maakt de 32mb van de 2000 ook niet meer uit. (als dat al een probleem was).

Siel synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/siel Teisco synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/teisco.htm

MPC Kaartlezer inbouw instructie http://home.tiscali.nl/~smeyer/mpc
sander is offline   Met citaat reageren
Oud 28 mei 2005, 23:48   #20
Furious5
..no need to act ill

Furious5's schermafbeelding

"eigenlijk moet ik gewoon 1 apparaat hebben, dat je op de schoot kunt pakken, waar ik hele tracks in kan maken."
Als dit je je wens is weet ik niet echt waarom je nu een mpc wil...

Dit lijkt mij ook wel ideaal.. zo'n alles in 1 instrument wat lekker compact is.
Dan moet hij eigenlijk van alles wat hebben.. synth sounds, sampling en effecten.

Ik denk denk dat je met een snelle laptop het verste komt.. Maar dat wil je begrijpelijk niet.

Mij lijkt een RS7000 een erg geschikt apparaat.
Vanwege de goede sequencer, strakheid, effecten en onboard synthsounds.

Een mpc is alleen een sampler.. waar je alleen maar met samples kan werken.. Wil je samples gebruiken, moet je er weer apparaten aanhangen.. een cdrom speler, een externe harddisk, een bron om van te samplen . Neem dat maar eens lekker op je schoot.

Natuurlijk kan je voortijdig al je materiaal op datacard zetten.. maar ik denk dat je toch het gemak van een synthesizer gaat missen.. direct sounds tot je beschikking; dat is toch ongecomliceerder en werkt sneller.

Verder zou een mc-909 een idee kunnen zijn.. Lijkt mij niet zo interessant.. ik heb niet echt vertrouwen in Rolands sequencer repuatie.

Ik zou dus serieus naar rs7000 gana kijken.

'Why can't you make records like Marley Marl?!!'
'He's in his livingroom.. you're in a million dollar studio!'
Furious5 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Overige hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten