1 mei 2005, 22:56
|
|
|
sfm
|
simpel vraagje mbt micro modular
is deze nu wel of niet geschikt voor hardcore? En kom nu niet met elke synth is er wel voor geschikt gewoon even van gebruikers! En mensen die bekend met dit ding zijn ik niet namelijk! Maar zou het wel graag willen weten!
gear: zooi waar ik herrie mee maak
|
|
|
|
2 mei 2005, 00:54
|
|
|
åntimoderatør
|
tja... wat wil je ermee doen ? je kan er zoveel mee, synthese ? zo ja, wat voor, of als effect gebruiken ?
wat mij betreft is ie prima geschikt (voor van alles  maarja dat moet je gewoon zelf uitvinden.
je kan er echt alle kanten mee op, alleen als je echt warme klanken wilt, oet je toch echt iets anders zoeken.
rot op met je gearlist
|
|
|
|
2 mei 2005, 02:08
|
|
|
vorbei
|
Re: simpel vraagje mbt micro modular
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door cns
is deze nu wel of niet geschikt voor hardcore?
|
Jawel.
|
Citaat:
|
|
En kom nu niet met elke synth is er wel voor geschikt gewoon even van gebruikers! En mensen die bekend met dit ding zijn ik niet namelijk! Maar zou het wel graag willen weten!
|
Zie even m'n post op http://www.synthforum.nl/forums/show...t=Micromodular
En 't kan nog veuuuul harder  . Je kunt bijv. een simpele drumsample pakken en de MM als processor gebruiken met tig distortions. Dan kun je ook nog al die distortions door de knoppen aan laten sturen zodat je in 1 keer het geluid compleet kan omturnen.
Of 'ie geschikt is voor JOU - dat is de tweede vraag. Je moet er wel de moeite insteken om te leren programmeren. Er zijn genoeg presets, maar niet perse gericht op hardcore.
Wil je dat niet, begin er dan niet aan. Sowieso is een Micromod eigenlijk nooit een miskoop, het ding is gruwelijk veelzijdig en je leert er een hele hoop van.
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
|
|
|
|
2 mei 2005, 11:26
|
|
|
sfm
|
ok helder! En tuurlijk moet ik geen hap klare presets zou wel makkelijk zijn ;-) Maar dan krijgen we allemaal hetzelfde eruit en lijkt ieder plaatje op elkaar!
Maar goed de modular is dus wel goed, maar euhm hoe zit dat met het aantal voices? Mis je dat?
|
|
|
|
2 mei 2005, 11:43
|
|
|
processing
|
|
Citaat:
|
ok helder! En tuurlijk moet ik geen hap klare presets zou wel makkelijk zijn ;-) Maar dan krijgen we allemaal hetzelfde eruit en lijkt ieder plaatje op elkaar!
Maar goed de modular is dus wel goed, maar euhm hoe zit dat met het aantal voices? Mis je dat?
|
Tsja, je moet geen groot aantal voices verwachten. Bij kleine patches kun je 3 à 4 voices halen. Maar ook dan moet je zuinig omgaan met het aantal modules dat je toevoegt. Als je echt brute dingen wilt gaan maken met veel modulatie e.d. dan kun je er maar het beste van uit gaan dat de patch monofoon gaat worden.
Aan de andere kant, als je toch monofoon bezig gaat, dan kun je met creatief patchen er gemakkelijk twee verschillende geluiden uit halen. Dan heb je dus twee monofone synths! Of een synth en een filterbank voor de inputs. Als je van monofoon uit gaat kun je ontzettend veel tegelijk uit de micromod halen.
|
|
|
|
2 mei 2005, 11:57
|
|
|
Vintage lid
|
Je kunt de MM beslist voor hardcore gebruiken. Dione gebruikt hem bijv. voor kicks en Catscan gebruikt een NL2 = NM. Maak zelf dikke drum sounds met 25% dsp vermogen. Dat betekend in de praktijk dat je 4 geluiden binnen 1 patch kan maken, en de vervolgens via een note detector kan triggeren.
|
|
|
|
2 mei 2005, 12:16
|
|
|
sfm
|
goed als ik het zo lees dan is het toch wel de moeite waard dat dingetje, buiten dat heb ik als een vette sound heb nog de optie om het in mijn A5000 te gooien met filters en de andere meuk! Ik ben de softsynths een beetje zat aan het worden dus ga weer terug naar het samplen etc. Waarom vraag je je misschien af, nu ben het gehannus met cpu gebruik zat heb mijn processor al overclocked, softsynths worden weer intressant als ik een processor van 3,6 ghz of iets kan verooloven, maar dat betekend ook dat ik mijn moederbord moet vervangen en daar heb ik nu geen zin in dus nee, ga gewoon eens kijken van hoe of wat is nu te veel software matig en zonde van de A5000 en nordrack die schreeuwen om aandacht! Dus dat ga ik ze geven want ze verdienen het, de softsynths ga ik ook wel gebruiken maar even anders, is zonde van de centen maar goed dat geldt ook voor de A5000! Is toch een beest met een hoop mogelijkheden!
|
|
|
|
2 mei 2005, 14:12
|
|
|
sfm
|
nog even dit hoe zit het met de E-mu xtreme lead ofwel x-1 kan er weinig over vinden maar volgens mij is ie wel aardig vet?! Ken hem niet maar de mp3 die ik hoorde is wel ok! Maar iemand hier ervaring met dit ding?
sorry XL-1 natuurlijk
|
|
|
|
2 mei 2005, 16:11
|
|
|
CoNcEpT M0DuLaR
Moderator
|
|
Citaat:
|
goed als ik het zo lees dan is het toch wel de moeite waard dat dingetje, buiten dat heb ik als een vette sound heb nog de optie om het in mijn A5000 te gooien met filters en de andere meuk! Ik ben de softsynths een beetje zat aan het worden dus ga weer terug naar het samplen etc. Waarom vraag je je misschien af, nu ben het gehannus met cpu gebruik zat heb mijn processor al overclocked, softsynths worden weer intressant als ik een processor van 3,6 ghz of iets kan verooloven, maar dat betekend ook dat ik mijn moederbord moet vervangen en daar heb ik nu geen zin in dus nee, ga gewoon eens kijken van hoe of wat is nu te veel software matig en zonde van de A5000 en nordrack die schreeuwen om aandacht! Dus dat ga ik ze geven want ze verdienen het, de softsynths ga ik ook wel gebruiken maar even anders, is zonde van de centen maar goed dat geldt ook voor de A5000! Is toch een beest met een hoop mogelijkheden!
|
Als cpu vebruik je reden is om naar een DSP based systeem te gaan maak je denk ik een fout.
Een DSP systeem is niet per definitie krachtiger dan iets wat van een CPU draait. Zeker de DSP's die Clavia gebruikt niet.
Ik heb mijn Nord Modular G2 mede weggedaan omdat het ding belachelijk veel DSP power nodig heeft voor zeer simpele zaken.
Het is mooi spul en het is in de goede handen perfect te gebruiken. Pas echter op dat je motivatie om modular te gaan de juiste is. Waar een G2 op 1 slot (zeg maar 150% van de snelheid die een Micromodular heeft) 25% DSP gebruik vertoond kun je exact hetzelfde (zonder verschil in geluid) maken in reaktor met een CPU verbruik van ongeveer 8% op een 3 Ghz systeem.
Dit verschilt natuurlijk echter per patch, gebruikte modules enz enz. Staar je in ieder geval niet dood op cpu gebruik. Een MM heeft ook relatief veel DSP power nodig om een patch te draaien.
De MM is natuurlijk wel gewoon leuk speelgoed daar ligt het zeker niet aan!
"Just because you're stupid doesn't mean I'm lying."
|
|
|
|
2 mei 2005, 17:26
|
|
|
vorbei
|
|
Citaat:
|
nog even dit hoe zit het met de E-mu xtreme lead ofwel x-1 kan er weinig over vinden maar volgens mij is ie wel aardig vet?!
|
Verschilt qua filosofie niet veel van een Roland XP-machine - oftewel, pak een bakje, duw er een buts samples in met een tried & trusted engine (4 osc + multimode filters + LFO + arp etc) en verkoop 't.
Kans zit er in dat je A5000 met wat programmeerwerk grotendeels hetzelfde kan doen, al heb je dan misschien minder modulatie en geen complexe LFO-golfvormen of zo.
|
Citaat:
|
Ken hem niet maar de mp3 die ik hoorde is wel ok! Maar iemand hier ervaring met dit ding?
sorry XL-1 natuurlijk
|
Wat gaaf schijnt te zijn is de superbeats mode - een complexe arpeggiator die over meerdere parts tegelijk werkt. Zo kun je dus een patch bouwen die al een complete melodie afspeelt. Ook zit het qua modulatie wel snor - veel virtuele patchkabeltjes. Wat wel tegen gaat vallen (hoogstwaarschijnlijk) is het bouwen van eigen sounds, dat kleine schermpje plus die paar knoppen zullen het niet echt makkelijk maken. Ook heeft 't ding maar 2 globale effecten, multitimbraal gebruik wordt dan afwegingen doen en keuzes maken.
Maar, ga natuurlijk nooit af op een demo mp3'tje alleen.
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
|
|
|
|
3 mei 2005, 09:46
|
|
|
sfm
|
Nee cpu gebruik is niet de reden wilde het dingetje altijd al hebben maar nooit gedaan heb toe gekozen om maar een goede geluidskaart te kopen de RME en er even mee te wachten. Hoeft niet krachtiger te zijn gaat mij om de sounds! Als ik kijk naar een mijn muziekvriend die financieel de middelen wel heeft, deze heeft een week of 2 geleden de Creamware professional kaart gekocht! Jezus zeg dat is wel heftig spul! Maar wel ff alles goed uitvogelen, buiten dat werkt het niet echt lekker met Xp tot nu toe! Maar goed dat is XP en niet creamware! Dus jij wil zeggen dat reaktor minder verbruikt dan micro modular, verhoudingsgewijs?! Nu heb ik reaktor niet heb het even getest bij iemand maar vond er nogal veel tijd in gaan zitten, en tijd is geld ook voor ons dus.... Maar goed bedankt voor de heldere info! Anders probeer ik het gewoon uit en zie ik wel waar het schip strand. het gaat er mijn meer om in mijn verhaal dat ik mijn hardware een beetje het stof laat bijten wat zonde is! Dus even kijken van hoe of wat moet me iig weer gaan verdiepen in de A5000 en zijn mogelijkheden! Die legio zijn ;-)
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Acidfever
Als cpu vebruik je reden is om naar een DSP based systeem te gaan maak je denk ik een fout.
Een DSP systeem is niet per definitie krachtiger dan iets wat van een CPU draait. Zeker de DSP's die Clavia gebruikt niet.
Ik heb mijn Nord Modular G2 mede weggedaan omdat het ding belachelijk veel DSP power nodig heeft voor zeer simpele zaken.
Het is mooi spul en het is in de goede handen perfect te gebruiken. Pas echter op dat je motivatie om modular te gaan de juiste is. Waar een G2 op 1 slot (zeg maar 150% van de snelheid die een Micromodular heeft) 25% DSP gebruik vertoond kun je exact hetzelfde (zonder verschil in geluid) maken in reaktor met een CPU verbruik van ongeveer 8% op een 3 Ghz systeem.
Dit verschilt natuurlijk echter per patch, gebruikte modules enz enz. Staar je in ieder geval niet dood op cpu gebruik. Een MM heeft ook relatief veel DSP power nodig om een patch te draaien.
De MM is natuurlijk wel gewoon leuk speelgoed daar ligt het zeker niet aan!
|
|
|
|
|
3 mei 2005, 10:12
|
|
|
CoNcEpT M0DuLaR
Moderator
|
Een miskoop doe je er nooit aan. Ze zijn behoorlijk waardevast dus verkopen is geen probleem.
Wat betreft veel tijd in reaktor. Mja, reaktor gaat wel even wat dieper dan de Clavia modulars. Zekers als straks Reaktor 5 uitkomt en je op component niveau kunt werken zit Reaktor gewoon 2 niveau's dieper dan de Clavia modulars.
Als je echter alleen met macro's werkt dan zit je op hetzelfde niveau als je bij een Clavia zou zitten. Ik merkte bij mezelf dat ik met de G2 modular meer bezig was te zoeken naar oplossingen terwijl ik met reaktor ook echt geluiden toepas in mijn muziek.
Verder is bij reaktor de mogelijkheid tot samples bewerken/verwerken/manglen/verzieken gewoon heel erg krachtig.
Wat betreft stabiliteit geeft reaktor je natuurlijk altijd minder zekerheid omdat het toch op een pc of mac blijft draaien (bij Reaktor is de windows versie stabieler dan de mac versie trouwens).
|
Citaat:
|
Als ik kijk naar een mijn muziekvriend die financieel de middelen wel heeft, deze heeft een week of 2 geleden de Creamware professional kaart gekocht! Jezus zeg dat is wel heftig spul! Maar wel ff alles goed uitvogelen, buiten dat werkt het niet echt lekker met Xp tot nu toe! Maar goed dat is XP en niet creamware!
]
|
Tja, waarom zou het niet gewoon creamware zijn? Kan zijn dat hun besturingsoftware gewoon nog niet stabiel is.
|
Citaat:
|
|
Dus jij wil zeggen dat reaktor minder verbruikt dan micro modular, verhoudingsgewijs?! Nu heb ik reaktor niet heb het even getest bij iemand maar vond er nogal veel tijd in gaan zitten, en tijd is geld ook voor ons dus....
|
Dat is inderdaad wat ik wil zeggen. Ik vond zelfs bij de G2 de DSP load nogal hoog uitvallen. Er waren zelfs zat patches te downloaden die je op een G2 zonder voice expansion niet kon draaien.
Wat betreft dat ergens veel tijd in gaat zitten. Tja, een micromodular programmeerd zichzelf ook niet. Als je gewoon pre-made patches download en laad dan is er geen verschil in tijd tussen reaktor, clavia modular of welke digitale modular dan ook.
"Just because you're stupid doesn't mean I'm lying."
|
|
|
|
3 mei 2005, 11:21
|
|
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Acidfever
.......
Dat is inderdaad wat ik wil zeggen. Ik vond zelfs bij de G2 de DSP load nogal hoog uitvallen. Er waren zelfs zat patches te downloaden die je op een G2 zonder voice expansion niet kon draaien.
.....
|
Nee hoor, of er is toch echt iets mis met je G2  . Performances kunnen te groot zijn voor een unexpanded G2; maar een patch kun je altijd draaien of -ie nu expanded of unexpanded is.
Patchload op een clavia G1 of G2 is altijd een beetje ingewikkeld. Voor grote polyphonie of multi-timbrale dingetjes moet je ze niet hebben, maar voor mega-flexibiliteit, stabiliteit en de coolste user-community dan weer wel
|
|
|
|
14 mei 2005, 16:22
|
|
|
Vinyl Addict
|
|
Citaat:
|
|
Tja, waarom zou het niet gewoon creamware zijn? Kan zijn dat hun besturingsoftware gewoon nog niet stabiel is.
|
Creamware kaarten werken perfect op windows xp. Knake moederborden en onwetendheid van de gebruiker is het grootste probleem.
|
|
|
|
14 mei 2005, 16:30
|
|
|
Vinyl Addict
|
Modular 3
|