Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 november 2004, 22:51   #1
barn
Detroit nerd

barn's schermafbeelding

Aux return op insert?
Hoi,

met het oog op zeer creatief gebruik maken van mijn gegeven middelen het volgende...

Ik heb een mixer met zeg maar 4 aux'en en 2 stereo returns...
Al mijn kanalen zitten vol...

kan ik dan zeg maar een aux-return (een normale jack) in een ongebruikt (voor een specifiek nummer) kanaal z'n insert stoppen zodat ik die kan gebruiken als return? En dan makkelijk kan switchen per nummer als ik een ander kanaal ongebruikt laat?

Nog mooier zou zijn als het return signaal dan eventueel gemixed zou worden met een bestaand signaal.

Waar het op neer komt... kan een mono-jack als die in een insert gestopt wordt, dus alleen een signaal (van het kanaal) afvoeren of alleen een signaal (van de return) invoegen/toevoegen...

Andere mixer kopen is ook een optie... hehe

ik denk er het mijne van...
barn is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2004, 22:58   #2
ProtoHuman
processing

ProtoHuman's schermafbeelding

probeer het eens zou ik zeggen.
Volgens mij kan het wel. Maar waarom stop je 'm niet gewoon in de ingang van het kanaal? Want als je de insert gebruikt, kun je het kanaal zelf toch niet meer gebruiken.
ProtoHuman is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2004, 23:42   #3
bass-molecules
M'n waakhond .... !!

bass-molecules's schermafbeelding

bij insert gaat het als volgt:

Tip = sent
ring = return

dus wil je dat het gaat werken op jouw manier heb je niks aan een mono jack kabel. aan de kant van je effect kan je een mono plug hebben maar aan de ander kant, die de mixer in gaat, moet je een stereo jack, waar je dus het signaal op de ring moet hebben. en dat is dus zelf even solderen.

een ander optie is wel met een mono jack kabel werken maar dan moet je de mono jack in je mixer er voor de helft in steken zodat de tip dus op de ring van je tafel komt.

u snappen zo ....
bass-molecules is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2004, 08:02   #4
barn
Detroit nerd

barn's schermafbeelding

thnx Bass-Molecules...

dat zocht ik eigenlijk dus... dat via de ring het signaal het insert kanaal binnenkomt...

het kanaal signaal zal niet meegemixed worden neem ik aan, of wellicht doordat ie niet helemaal 'erin' zit wel... dit zal ik even testen...

en waarom niet op de ingang van het kanaal... omdat ik dus die allemaal wil laten zitten, en het via de inserts makkelijker switchen is om een vrij kanaal te gebruiken zonder dat ik mijn kanalen overhoop haal

dank voor de uitleg...

Oud 17 november 2004, 08:35   #5
Acidfever
CoNcEpT M0DuLaR
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door bass-molecules
bij insert gaat het als volgt:

Tip = sent
ring = return

Dat hangt dus maar helemaal van je mixer af. Er zijn ook mixers die het precies andersom gebruiken. In het consumenten semi prof segment is het meestal als hierboven maar ben ook mixers tegengekomen die gewoon eigenwijs andersom werken. Maar ja.....dan draai je gewoon de mono kabels even om.

Wel ff opletten dus!

"Just because you're stupid doesn't mean I'm lying."
Acidfever is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2004, 08:40   #6
Acidfever
CoNcEpT M0DuLaR
Moderator

Citaat:
Origineel geplaatst door barn
thnx Bass-Molecules...

dat zocht ik eigenlijk dus... dat via de ring het signaal het insert kanaal binnenkomt...

het kanaal signaal zal niet meegemixed worden neem ik aan, of wellicht doordat ie niet helemaal 'erin' zit wel... dit zal ik even testen...

en waarom niet op de ingang van het kanaal... omdat ik dus die allemaal wil laten zitten, en het via de inserts makkelijker switchen is om een vrij kanaal te gebruiken zonder dat ik mijn kanalen overhoop haal

dank voor de uitleg...
Er wordt helemaal niets meegemixt. Het woord insert zegt het al. Het signaal wordt op hyet punt van de insert compleet onderbroken en naar het externe apparaat gestuurd (compressor bijvoorbeeld) daar wordt het gehele signaal bewerkt en weer compleet teruggestuurd naar de mixer. Het signaal dat in de mixer aankomt is dus altijd het signaal dat uit de output van het geinserte (?) apparaat komt.

Als het apparaat dat je op de insert aansluit een dry/wet regeling heeft kun je hier omheenwerken door daar te bepalen hoeveel van het originele signaal overblijft. In een compressor zul je dat niet vinden maar bij een multi effect in de meeste gevallen wel.

Het bewerkte insert signaal komt pre fader terug naar de mixer. Als je de fader omlaag doet hoor je het signaal dus nooit.
OF het signaal pre EQ is weet ik eigenlijk niet precies......

Oud 17 november 2004, 09:50   #7
feindbild
!TKRÓKT!

feindbild's schermafbeelding

een pachbay, dát is wat je zoekt

veel flexibeler en overzichtelijker. en je hoeft niet meer achter je mengtafel te duiken om kabels te versteken.
feindbild is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2004, 10:12   #8
barn
Detroit nerd

barn's schermafbeelding

2 acidfever ->

maar als je dus niks uitstuurd via de insert, en dus de jack er voor de helft instopt, dan is de vraag dus of het signaalpad afgebroken wordt, of dat dit alleen gebeurd als je hem er helemaal instopt... zal ik even testen...

2 feindbild ->

wat ik eigenlijk zoek is een Mackie SR24-4 VLZ Pro ipv mijn Mackie CFX20... patchbays is weer teveel moeite, dan plug ik liever lekker

Oud 17 november 2004, 11:33   #9
Acidfever
CoNcEpT M0DuLaR
Moderator

Citaat:
2 acidfever ->

maar als je dus niks uitstuurd via de insert, en dus de jack er voor de helft instopt, dan is de vraag dus of het signaalpad afgebroken wordt, of dat dit alleen gebeurd als je hem er helemaal instopt... zal ik even testen...

2 feindbild ->

wat ik eigenlijk zoek is een Mackie SR24-4 VLZ Pro ipv mijn Mackie CFX20... patchbays is weer teveel moeite, dan plug ik liever lekker
Je wilt dus een insert als return gebruiken? (Had ik kunnen weten nu ik naar de startpost kijk)

Ik zou zeggen koop een klein submixertje en offer een stereo kanaal op en je bent klaar.

Oud 17 november 2004, 11:48   #10
feindbild
!TKRÓKT!

feindbild's schermafbeelding

Citaat:

2 feindbild ->

een patchbay dient toch net om 'lekker te pluggen'?
en biedt veel meer flexibiliteit!
natuurlijk is het leuk veel inputs te hebben, ik ken het probleem van te weinig, en ik kan je zeggen dat je met de flexibiliteit van een patchbay nóg allerlei routings vindt waarvoor je nóg meer ingangen nodig hebt
met een patchbay kan je vlot splitten bv, waarvoor je op een mengpaneel direct een bus zou moeten vergooien.
da's maar een voorbeeld. in de handleidingen van behringer patchbays (kan je op de site downloaden) wordt vrij goed uitgelegd wat je allemaal met een patchbay kan. maar wees gewaarschuwd, 't is niet direct de meest bevattelijke materie in het begin...
feindbild is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » Mixers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten