Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 23 april 2004, 16:09   #1
creatormusic
Dr. Reason

creatormusic's schermafbeelding

bladmuziek scannen
ik heb al gezocht of het forum maar ik kan nix vinden tot me grote verbazing. mijn vraag:

weet iemand een programma waarmee ik bladmuziek kan scannen en vervolgens kan bewerken ???

[font=arial]10 maart 2005: Reason 3.0 - Reason FOREVER[/font]

[font=verdana]RME Multiface, Phonic MM1705a mixer, M1 Active Mk2 Monitor speakers, FX module, compressor / limiter, Kawai K4 16 bit digital synthesizer, Novation RMT 25 Midi controler, AM-51 Alesis mic en ECM-MS907 Mic. Laptop: ASUS M6N. 1.6 centrino, 512 DDR PC333 RAM HD 60GB @ 7.2K RPM[/font]
creatormusic is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2004, 16:23   #2
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Visiv Sharp Eye Music Reader: http://www.visiv.co.uk/

Muziek scannen, bijwerken (foutjes corrigeren) en exporteren als general midi file of NIFF (score uitwisselings formaat).
Vervolgens verder gebruiken in je sequencer.

Het programma is een maand gratis te proberen; wat mij betreft zeker de moeite waard.
Heb er laatst voor m'n vriendin een vrij slechte fotokopie van een liedje mee ingescand.
Je ziet dat het programma wel wat moeite heeft met staccato puntjes en andere details, maar ik was toch echt onder de indruk. Vroeger heb ik wel eens MIDIScan gebruikt, maar dit is echt van een paar generaties later.

Stel je er alleen niet bij voor dat het een soort van plug-en-play is.
Mijn vriendin begon al te mopperen dat ze het net zo lief gewoon had ingespeeld...
Maar als je het gebruikt voor echt ingewikkeld werk (klassieke piano stukken etc.) gaat die vlieger natuurlijk niet op!

Succes!

...this music, it flows through me, like a kind of slippery jelly from heaven. I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...

Laatst gewijzigd door Hanz; 23 april 2004 om 16:36
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2004, 16:29   #3
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

En nog wat alternatieven, genoemd in een vergelijkingstest:

Citaat:
In March 2001 The German magazine C'T reviewed the music scanning and music notation programs Finale/MIDIScan, Sibelius/Photoscore, SmartScore, Capella-Scan, Lime, SharpEye and MIDI Connections Scan.

Here is their reported accuracy for all the music scanning programs on three scores of increasing difficulty.

SharpEye 1.22 100% 92% 88%
Photoscore 100% 95% 87%
SmartScore 99% 94% 82%
Photoscore Lite 98% 79% 68%
MIDIScan 3.0 98% 89% 71%
MIDIScan Light 85% 50% 33%
Capella 2000 76% <30% <30%
MIDI Connections Scan <30% 61% 60%

...this music, it flows through me, like a kind of slippery jelly from heaven. I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...
Oud 23 april 2004, 16:34   #4
creatormusic
Dr. Reason

heel erg bedankt voor jullie hulp

[font=verdana]RME Multiface, Phonic MM1705a mixer, M1 Active Mk2 Monitor speakers, FX module, compressor / limiter, Kawai K4 16 bit digital synthesizer, Novation RMT 25 Midi controler, AM-51 Alesis mic en ECM-MS907 Mic. Laptop: ASUS M6N. 1.6 centrino, 512 DDR PC333 RAM HD 60GB @ 7.2K RPM[/font]
Oud 23 april 2004, 16:35   #5
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Dat hebben wij graag gedaan...

Oud 23 april 2004, 16:41   #6
6 trak
wat kyk jy

6 trak's schermafbeelding

Re: bladmuziek scannen
dat stukje bladmuziek wat jij hebt mag wel heel bijzonder... en zo niet, ff die midi file googlen is dan toch veel makkelijker...

omslachtig allemaal... had je nou maar noten kunnen lezen...

Pharaonica komt naar je toe deze zomer...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2004, 16:58   #7
gemmetje
de ideale schoonzoon

gemmetje's schermafbeelding

Re: Re: bladmuziek scannen

Citaat:
Origineel geplaatst door 6 trak
... had je nou maar noten kunnen lezen...
ergens in mijn benevelde brein zit een stukje herinnering opgeslagen aan een debat tussen mij en 6 waarin 6 op een afgrijselijke manier afgeeft op alles wat met muzieknotatie te maken heeft........

vanwaar deze omslag ??

Ondanks dat moet ik 6 in deze toch enigzins gelijk geven ! waarschijnlijk omdat hij met deze uitspraak mij wat meer gelijk geeft
gemmetje is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2004, 17:04   #8
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Ha! Ik zou wel eens een stukje van 6-Trak's deuntjes als bladmuziek willen zien...

Maar wat ik al zei: voor klassieke werken kan het best handig zijn.
Uiteindelijk heb ik in genoemd geval het vrij onbekende lied gescand, bijgewerkt, als midifile geimporteerd en met piano geluid afgespeeld op m'n A90EX. Vervolgens digitaal opgenomen, op cd gebrand - en dan heb je een perfecte voorbeeld/oefen-cd voor gebruik in een koor.

Laat ik het zo zeggen: volgens mij geeft Siks zo af op dit soort ontwikkelingen omdat hij niet zoveel met klassieke / koormuziek te maken heeft, en gewoon lekker in z'n uppie in de homestudio vertoeft.

Oud 23 april 2004, 17:05   #9
ProtoHuman
booooooooom

ProtoHuman's schermafbeelding

netuurlijk is 't makkelijk als je 't kan lezen, maar ff inscannen en klaar is toch veeeeeeel makkelijker? Als je 't toch in cubase wilt gebruiken oid?

en dan kunnen die arme stakkers zoals ik ook nog eens wat met dat notenschrift van vroeger....
ProtoHuman is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2004, 17:07   #10
6 trak
wat kyk jy

6 trak's schermafbeelding

Re: Re: Re: bladmuziek scannen

Citaat:
Origineel geplaatst door gemmetje
ergens in mijn benevelde brein zit een stukje herinnering opgeslagen aan een debat tussen mij en 6 waarin 6 op een afgrijselijke manier afgeeft op alles wat met muzieknotatie te maken heeft........

vanwaar deze omslag ??

Ondanks dat moet ik 6 in deze toch enigzins gelijk geven ! waarschijnlijk omdat hij met deze uitspraak mij wat meer gelijk geeft
ik geef niet 'afgrijselijk' af, het is er nu eenmaal en het is een 'standaard'... alleen vind ik die laatste niet een 100% logische...

en qua noten lezen sprak ik direct de thread starter aan, ging niet over mijzelf... dus hoezo ommekeer?

that's all...

Citaat:
Origineel geplaatst door Hanz
Laat ik het zo zeggen: volgens mij geeft Siks zo af op dit soort ontwikkelingen omdat hij niet zoveel met klassieke / koormuziek te maken heeft, en gewoon lekker in z'n uppie in de homestudio vertoeft.
dank

Pharaonica komt naar je toe deze zomer...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2004, 17:34   #11
creatormusic
Dr. Reason

kijk, is ga met een groepje mensen van bladmuziek afspelen. Alleen er zit iemand bij die op een saxefoon speelt en dat is een bes instrument. Hele muziekstukken moeten als het ware gePITCHED worden zodat iedereen synchroon met elkaar loopt. Ik scan dus een stukje muziek in, sla het op als midi, op en het in cake walk, pits de midi file, print het nieuwe muziekstuk voor iedereen uit... en we kunnen met ze alle veel lol beleven

Oud 23 april 2004, 18:53   #12
Slipperman
Rooibosje iemand?

Slipperman's schermafbeelding

op gehoor kan je net zoveel doen...

We Can't Dance - the Dutch tribute to Genesis | Website | Twitter | Facebook | Soundcloud |
Ning
Slipperman is offline   Met citaat reageren
Oud 23 april 2004, 20:39   #13
D-Ranged
Lid in me broek

D-Ranged's schermafbeelding

Dat zoiets uberhaupt bestaat...

Handig!

Hoi
D-Ranged is offline   Met citaat reageren
Oud 24 april 2004, 17:19   #14
creatormusic
Dr. Reason

Citaat:
Origineel geplaatst door Slipperman
op gehoor kan je net zoveel doen...
op gehoor kan je idd best ver komen maar: sommige stukken zijn dusdanig ingewikkeld dat het nogal wat oefening vereist om een stuk in de computer te krijgen. Soms is het beter om voor tijdwinst te kiezen dan voor oefeningen te doen. Niet dat het laatste niet tof is ofzo... ik oefen vaak genoeg muziekstukken en hou van spelen... maar in mijn situatie is het soms nodig om voor andere het eea in de pc te zetten > te pitchen >en noten opnieuw uitprinten ....

Oud 24 april 2004, 21:07   #15
JazzMann
Vintage lid

Citaat:
Origineel geplaatst door ProtoHuman
netuurlijk is 't makkelijk als je 't kan lezen, maar ff inscannen en klaar is toch veeeeeeel makkelijker? Als je 't toch in cubase wilt gebruiken oid?

en dan kunnen die arme stakkers zoals ik ook nog eens wat met dat notenschrift van vroeger....
makkelijker misschien wel, maar leerrijker... ?
het is écht zooo fijn om iets in je hoofd te horen & de kennis te hebben om het ff neer te schrijven of te spelen zonder een haf uur op't gehoor naar de juiste noten te zoeken.
JazzMann is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Software » Overig Software

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten