|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Roel
1. Kan ik als particulier muzikant de muziek aan het bedrijf verkopen? Of heb ik hiervoor een rechtsvorm nodig?
|
Ben je ouder dan 18 jaar en sta je niet onder curatele wegens zwakke geestelijke vermogens of een dreigend faillisement? Dan mag dat, ja!
Je bent namelijk als je 18 jaar bent een rechtspersoon. Je bent, zoals dat heet 'handelingsbekwaam'. Let wel, voor de BTW moet je wel alles zelf betalen, dat mag je niet doorrekenen naar de opdrachtgever(zie laatste punt).
|
Citaat:
|
|
2. Is het verstandig om de muziek inclusief alle rechten te verkopen of beter de rechten zelf te houden en kosten te berekenen als een kostprijs per cd?
|
Dat hangt af van onderling vertrouwen en eventuele verder opdrachten. Vaak wil een reclame campagne de muziek exclusief behouden, dus dat is dan duurder.
|
Citaat:
|
|
3. In hoeverre heb ik en bedrijf te maken met buma?
|
Als je muziek van andereren gebruikt heb je heel erg veel met de Buma te maken. Gebruik je muziek van jezelf, dan is er niets aan de hand. Niemand verplicht je lid te zijn van de Buma! De Buma moet bewijzen dat jij de muziek gejat hebt. Daar zijn dan weer regeltjes voor. Als je de muziek niet zelf gecomponeerd hebt, dan bezit je de rechten dus niet en die kan je dan ook niet doorverkopen (zie vraag 2)
|
Citaat:
|
|
4. Hoeveel kan ik redelijkerwijs voor zo'n projectje vragen (bij benadering) (dit mag per pb aangezien niet iedereen op zulke openbaarheden zit te wachten)(ook ik niet)
|
Dat zit gekoppeld aan je tweede vraag, denk ik.
Over het algemeen is het goed om eerlijk te zijn. Zeg dat het voor jou ook een experiment is en laat ze weten dat je ervan uit gaat dat bij tevredenheid er meer samenwerking zal plaatsvinden. Maak een schatting van je onkosten, zoals tijd, afschrijving en eventuele aanschaf van materiaal, doe daar wat reis- en verblijf onkosten bij en een postje 'onvoorzien', ben je erg brutaal gooi je de post 'research' erbij. Je mag dat dan ook allemaal opgeven bij de belasting, wat je natuurlijk niet moet vergeten. BTW plichtig ben je waarschijnlijk niet... Ach... €100 ?
In ieder geval is het handig, als je in deze branche gaat werken, NOOIT iets wat je maakt weg te gooien. Soms kan je een mislukking met wat aanpassingen erg goed gebruiken!
Wout