Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 12 april 2004, 04:01   #1
Roel
Eigen aanduiding

Roel's schermafbeelding

muziek presentatie-cd, hoe zit dat met rechten etc?
Een bedrijf wil haar bedrijfspresentatie op cd persen. Dit houdt in: de presentatie op cd + geluid eronder.
Het bedrijf krijgt uit haar opdracht een master cd van de uitvoerende partij.

De presentatie op de cdrom etc wordt verzorgd door een derde, en de vraag aan mij is of ik in de geluidsbehoefte wil voorzien.
Muziekbehoefte is naar schatting 4 fragmentjes met een lengte van 30 seconden per stuk.

Wat vraagjes, de reden voor dit draadje:

1. Kan ik als particulier muzikant de muziek aan het bedrijf verkopen? Of heb ik hiervoor een rechtsvorm nodig?
2. Is het verstandig om de muziek inclusief alle rechten te verkopen of beter de rechten zelf te houden en kosten te berekenen als een kostprijs per cd?
3. In hoeverre heb ik en bedrijf te maken met buma?
4. Hoeveel kan ik redelijkerwijs voor zo'n projectje vragen (bij benadering) (dit mag per pb aangezien niet iedereen op zulke openbaarheden zit te wachten)(ook ik niet)

Ik dank u alvast!
Roel is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2004, 09:03   #2
D-mike-E
C'mon potatoes... sMASH!!

D-mike-E's schermafbeelding

Als er muziek op de CD(-ROM) staat wil B/S per geperst exemplaar geld zien.

Als jij lid van B/S bent, ben je volgens mij verplicht al jouw werken bij B/S aan te melden.
D-mike-E is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2004, 13:08   #3
Roel
Eigen aanduiding

Roel's schermafbeelding

B/S wil geld zien als je samples of nummers op de cd zet,
maar hoe is dat in het geval wannner ikzelf de componist ben , en ik ben geen lid van B/S?

(zal ze weleens bellen, maar vandaag zijn ze denk ik dicht)
Roel is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2004, 13:59   #4
D-mike-E
C'mon potatoes... sMASH!!

D-mike-E's schermafbeelding

ALs jij geen lid bent durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat de perser min of meer verplicht is om te melden dat er muziek op staat.
D-mike-E is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2004, 14:22   #5
Wout Blommers
-

Re: muziek presentatie-cd, hoe zit dat met rechten etc?

Citaat:
Origineel geplaatst door Roel
1. Kan ik als particulier muzikant de muziek aan het bedrijf verkopen? Of heb ik hiervoor een rechtsvorm nodig?
Ben je ouder dan 18 jaar en sta je niet onder curatele wegens zwakke geestelijke vermogens of een dreigend faillisement? Dan mag dat, ja!

Je bent namelijk als je 18 jaar bent een rechtspersoon. Je bent, zoals dat heet 'handelingsbekwaam'. Let wel, voor de BTW moet je wel alles zelf betalen, dat mag je niet doorrekenen naar de opdrachtgever(zie laatste punt).

Citaat:
2. Is het verstandig om de muziek inclusief alle rechten te verkopen of beter de rechten zelf te houden en kosten te berekenen als een kostprijs per cd?
Dat hangt af van onderling vertrouwen en eventuele verder opdrachten. Vaak wil een reclame campagne de muziek exclusief behouden, dus dat is dan duurder.

Citaat:
3. In hoeverre heb ik en bedrijf te maken met buma?
Als je muziek van andereren gebruikt heb je heel erg veel met de Buma te maken. Gebruik je muziek van jezelf, dan is er niets aan de hand. Niemand verplicht je lid te zijn van de Buma! De Buma moet bewijzen dat jij de muziek gejat hebt. Daar zijn dan weer regeltjes voor. Als je de muziek niet zelf gecomponeerd hebt, dan bezit je de rechten dus niet en die kan je dan ook niet doorverkopen (zie vraag 2)

Citaat:
4. Hoeveel kan ik redelijkerwijs voor zo'n projectje vragen (bij benadering) (dit mag per pb aangezien niet iedereen op zulke openbaarheden zit te wachten)(ook ik niet)
Dat zit gekoppeld aan je tweede vraag, denk ik.
Over het algemeen is het goed om eerlijk te zijn. Zeg dat het voor jou ook een experiment is en laat ze weten dat je ervan uit gaat dat bij tevredenheid er meer samenwerking zal plaatsvinden. Maak een schatting van je onkosten, zoals tijd, afschrijving en eventuele aanschaf van materiaal, doe daar wat reis- en verblijf onkosten bij en een postje 'onvoorzien', ben je erg brutaal gooi je de post 'research' erbij. Je mag dat dan ook allemaal opgeven bij de belasting, wat je natuurlijk niet moet vergeten. BTW plichtig ben je waarschijnlijk niet... Ach... €100 ?

In ieder geval is het handig, als je in deze branche gaat werken, NOOIT iets wat je maakt weg te gooien. Soms kan je een mislukking met wat aanpassingen erg goed gebruiken!

Wout

Laatst gewijzigd door Wout Blommers; 12 april 2004 om 15:31
Wout Blommers is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Muziek algemeen » Releases

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten