Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 5 april 2004, 16:30   #1
Thoraval
his dudeness

Thoraval's schermafbeelding

Akai MPC 1000 user thread vragen & antwoorden
Om te voorkomen dat er naast de tientallen mpc1000 threads nog veel meer worden geopend stel ik bij deze voor om deze thread te bestempelen als laatste thread die over de MPC 1000 geopend wordt. Hier kunnen alle mpc1000 gebruikers vragen stellen en antwoorden krijgen en geven betreffende dit mooie apparaat.

Er zijn inderdaad zat fora waar je dit ook kan doen alleen die zijn allemaal engelstalig en ik kan me voorstellen dat de vele honderden mensen die dit forum bezoeken graag hier in info willen krijgen. Meerdere type vragen kunnen hier gesteld en beantwoord worden allemaal in deze ene thread om het zo dicht bij elkaar mogelijk te houden. Persoonlijk ben ik voor een Nederlands mpc1000 forum, of een heel subforum hier op synthforum.nl maar dat krijg ik waarschijnlijk niet gedaan

enjoy.

"And the winner is:"
[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Thoraval is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2004, 16:37   #2
sjeijk
®

sjeijk's schermafbeelding

Ok dan.

Waarom triggered mijn mpc1000 niet altijd mijn samples.
Waarom mute mijn mpc1000 soms tracks mee die niet gemute hoeven te worden.
Waarom is mijn eerdere thread over mpc1000 problemen gewist??
sjeijk is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2004, 16:37   #3
Mensch-Maschine
:mekanikal:

Mensch-Maschine's schermafbeelding

zou je dan mijn vraag uit mijn andere thread kunnen beantwoorden?
Mensch-Maschine is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2004, 16:45   #4
Thoraval
his dudeness

Citaat:
Origineel geplaatst door sjeijk
Ok dan.

Waarom triggered mijn mpc1000 niet altijd mijn samples.
Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden maar ik heb er idd ook last van. Ik merkte het eerst bij de Tabla kit die je kan downen via akaipro.nl. Het lijkt een beetje op wat er gebeurt bij bv de 909 de open en closed hihats, zodra je een closed hihat kort na een open hihat speelt, valt de open hihat weg (dit was bij de orgninele tr-909 en bij de 909 kit is dit ook zo). Veel drumcomputers hebben dit, dat 2 geluiden onder 1 part zitten. Maar ik snap niet dat dit ook bij de mpc1000 zo werkt, het zijn toch individuele samples die je afspeelt dus moet de een niet in de weg van de ander zitten, toch?

Van je 2de probleem heb ik nog geen last gehad...
En van je 2de weet ik niks, ben geen mod... helaas

Citaat:
Mensch-Maschine zou je dan mijn vraag uit mijn andere thread kunnen beantwoorden?
Welke ? :/

[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Oud 5 april 2004, 17:08   #5
Thoraval
his dudeness

Ik heb nog een paar dingen trouwens en vraag me af of jullie dat ook hebben.

- Als ik de 2 after knoppen van de Q-link sliders tegelijkertijd indruk gaar de knop van mijn D-bank (rechtsboven) branden?
- Af en toe doet mn overdub lampje het niet? ;/

en nu een nogal ingewikkelde bug:

Als ik 2 sequences heb waarvan er een draait en ik wissel met de NEXT SEQ knop naar de volgende om daar met de overdub functie nog een extra partij bij te doen en ik wissel daarna terug naar de eerste SEQ is daar bij de zelfde pad (en track) dezelfde overdub partij meegenomen :/ alleen is het natuurlijk een ander geluid als je een ander pgm hebt staan onder die Seq. Hebben jullie dit ook?

ps: hiervoor heb ik wel met [ tempo -> window -> fix tempo ] het tempo van allebei de seq gelijk geschakeld....

[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Oud 5 april 2004, 19:19   #6
Arv
-

Arv's schermafbeelding

Zo te horen is de MPC1000 een geweldig apparaat....

(being very sarcastic)

343 meter per seconde
Arv is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2004, 19:27   #7
Thoraval
his dudeness

klinkt misschien wat negatief inderdaad alleen hij is nog jong en heeft dus wat software kwaaltjes inderdaad niet dat ze echt zwaar zijn... duss ik ben zo blei *wieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej*

[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Oud 5 april 2004, 21:08   #8
pal
Mannelijk lid

pal's schermafbeelding

vragenvuur.....

1.Weet iemand waar de 100.000 sequencer noten worden opgeslagen

2.Wie heeft er ervaring met geschikte compact flash kaarten (merk type enz.)
die op de akaisite kennen we al.. (ik zoek zelf een 1gb type 2 cf)

3.Wie weet een sample editor voor de MAC/mpc1000 (geen demo aub)
ik gebruik nu soundedit en cubase sx, maar die wav leest hij niet helaas.

p.s. mijn mpc'tje doet het prima!! ik mis echt geen funkties!! maar heb ook nooit een mpc2000 gehad ofzo.
dit is mijn eerste app. van Akai en ik ben erg blij, alleen de afwerking is niet perfect..
pal is offline   Met citaat reageren
Oud 5 april 2004, 22:41   #9
Thoraval
his dudeness

Citaat:
Origineel geplaatst door pal
vragenvuur.....

1.Weet iemand waar de 100.000 sequencer noten worden opgeslagen

2.Wie heeft er ervaring met geschikte compact flash kaarten (merk type enz.)
die op de akaisite kennen we al.. (ik zoek zelf een 1gb type 2 cf)

p.s. mijn mpc'tje doet het prima!! ik mis echt geen funkties!! maar heb ook nooit een mpc2000 gehad ofzo.
dit is mijn eerste app. van Akai en ik ben erg blij, alleen de afwerking is niet perfect..
1. Lijkt mij in een intern geheugen naast je flashrom dus niet in hetzelfde geheugen maar ergens gezellig daarnaast... sorry geen id :/

2. www.mycom.nl de kaarten die ze daar verkopen zijn allemaal compatible

3. ik dacht eerst ook dat de mpc1000 de wav formaten niet las, zelf gebruik ik wavelab en die deed het eerst ook niet. Toen ben ik even gaan kijken naar de sample rate waarin wavelab standaard een wav opslaat en dit is 44100 terwijl de mpc1000 44000 aankan, een klein verschil en ik dacht dat het niet uitmaakte maar sindsdien leest mn mpc gewoon mn geeditte samples.... dus het werkte wel >> sla je samples in 44khz op niet in 44.1 khz

[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Oud 6 april 2004, 09:56   #10
Thoraval
his dudeness

klikken voor een sample
jongens ik zit alweer met een probleem
t gaat er inderdaad op lijken dat er meer problemen zijn dan vette dingen aan de mpc...

maargoed:

ALs ik een sample heb geedit op de mpc of op pc en ik speel hem af is hij perfect, geen click geluidje bij het begin. Maar zodra ik de sample onder een pad stop hoor ik elke keer als ik hem afspeel een behoorlijke click. DOe ik nou iets fout of wa? :/

[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Oud 6 april 2004, 10:26   #11
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door REEDS
[B]Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden maar ik heb er idd ook last van. Ik merkte het eerst bij de Tabla kit die je kan downen via akaipro.nl. Het lijkt een beetje op wat er gebeurt bij bv de 909 de open en closed hihats, zodra je een closed hihat kort na een open hihat speelt, valt de open hihat weg (dit was bij de orgninele tr-909 en bij de 909 kit is dit ook zo). Veel drumcomputers hebben dit, dat 2 geluiden onder 1 part zitten. Maar ik snap niet dat dit ook bij de mpc1000 zo werkt, het zijn toch individuele samples die je afspeelt dus moet de een niet in de weg van de ander zitten, toch?
Welkom bij het verschijnsel "mute group". MODE > PROGRAM > PARAMS (F3) > en dan MUTE GROUP op "OFF" zetten lost het probleem op. Het is namelijk zo dat bij een echt drumstel een open hihat en closed hihat ook niet tegelijkertijd gespeeld kunnen worden, tenzij je er 2 hebt staan - vandaar dat de ene de andere (misschien nogal abrupt) uitsluit .

Je kunt dit truukje bij vrijwel alles uitsluiten; een mute group doet niks anders dan elke andere sample in de groep die bezig is met afspelen stoppen als er een andere sample in de groep wordt gespeeld.

Bij een tabla is het hetzelfde - het is een eigenschap van het instrument, en luister maar eens naar Talvin Singh & consorten - de lang doorgaande toon wordt gestopt als je een korte tik geeft. Tabla's zijn trouwens hardstikke gaaf, die van de Roland HandSonic (ronde drumpad, weetjewel) bedient zich nog lekkerder.

Dit is bij vocals bijvoorbeeld leuk - je kunt een sample van iemand die een zin spreekt in het midden gelijk stoppen om er dan een ander stuk aan vast te kitten. Zie het ook als een besparing in geheugen; je hoeft zo niet 2 keer eenzelfde vocal te samplen als het eerste stuk toch gelijk is, en om de overgang zo vloeiend mogelijk te laten gaan knip je niet 2 aparte samples (waar bij een ander tempo misschien stiltes in kunnen vallen) maar maak je gewoon een 'zijpaadje'.

Er zijn verschillende sample-truukjes: je hebt dus de Mute Groups (zoals hierboven beschreven), en je hebt One-Shot / Note on, en dan nog Voice Overlap.

Voice Overlap zorgt ervoor dat als je de sample opnieuw aanslaat, de vorige abrupt afgekapt wordt. Bij het normaal samplen zet 'ie 'm op poly - met als gevolg dat je als je 2 keer een lange sample aanslaat hij 2 keer het hele verhaal verteld. Voice overlap (op mono) is ook te horen in Paul Hardcastle's "Nineteen" - je hoort "na-na-na-na-nineteen".

One-Shot / Note On is een beetje weggestopt. Maar op de MPC is de "window" knop erg belangrijk - MODE > PROGRAM > tabblad SAMPLE (F1) en dan met de cursor op de sample-naam staan en WINDOW drukken. One-Shot betekent dat de sample net zolang blijft spelen als dat 'ie duurt, en Note On laat 'm net zolang duren als dat je 'm vasthoudt. Vooral weer praktisch bij langere samples die je op elk gewenst moment wilt kunnen afkappen zonder een speciale 'stille' sample te maken en mute groups te gebruiken.

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2004, 10:31   #12
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door pal
Ik vind Sound Forge erg geschikt, ik gebruik nu SF6.0 (7 is al uit, maar ik zie niet echt reden om te upgraden). Wil je een helemaal gratis versie : Yamaha Tiny Wave

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2004, 11:15   #13
jimmy
doubleplusgood

jimmy's schermafbeelding

Re: klikken voor een sample

Citaat:
ALs ik een sample heb geedit op de mpc of op pc en ik speel hem af is hij perfect, geen click geluidje bij het begin. Maar zodra ik de sample onder een pad stop hoor ik elke keer als ik hem afspeel een behoorlijke click. DOe ik nou iets fout of wa? :/
post de sample eens.
jimmy is offline   Met citaat reageren
Oud 6 april 2004, 16:48   #14
Thoraval
his dudeness

met de sample is echt niets mis geen click aan het begin (niet hoorbaar en niet zichtbaar in wavelab) maar zodra ik hem in mn mpc load en onder een pad zet hoor je een zeer duidelijke click bij het begin van de sample.
Die kan je wegwerken door startpoint later te doen > sample save > opnieuw in je pgm
maar dan is die click weer (zij het zachter) deels terug, nee ligt niet aan mn timing)

maar wat al helemaal raar is als je in trim mode zit en je hebt de sample clickvrij gemaakt en je loopt heb hoor je de click weer nadat hij 4 keer clickloos is geloopt, dus om de 4 keer herhaling van de sample is dr een click. Fout in het cirquit? of gewoon brakke sample mogelijkheden? Of ligt het aan mij?

Hier overgens de sample zónder click geedit met wavelab
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: wav gatex04.wav‎ (308,8 KB, 218x gelezen)

[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Oud 6 april 2004, 19:01   #15
sjeijk
®

Citaat:
REEDS> t klinkt als bullshit maar,

dit probleem heb ik weleens gehad en opgelost door in trim/loop mode het slotje open of dicht te zetten. Werkt bij mij tot nu toe altijd goed.
Oud 6 april 2004, 19:02   #16
sjeijk
®

Citaat:
Origineel geplaatst door sjeijk
Ok dan.

Knal
Oud 6 april 2004, 19:04   #17
sjeijk
®

Citaat:

Als ik 2 sequences heb waarvan er een draait en ik wissel met de NEXT SEQ knop naar de volgende om daar met de overdub functie nog een extra partij bij te doen en ik wissel daarna terug naar de eerste SEQ is daar bij de zelfde pad (en track) dezelfde overdub partij meegenomen :/ alleen is het natuurlijk een ander geluid als je een ander pgm hebt staan onder die Seq. Hebben jullie dit ook?

kga ff checke
Oud 7 april 2004, 14:02   #18
Thoraval
his dudeness

ok dit zuigt dikke poep, totale sample time van 136 seconden maar een losse sample kan niet langer dan 4.9 sec??? wat doe ik fout? Of moet ik m tweedehands gaan aanbieden? :/

[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Oud 7 april 2004, 14:41   #19
Thoraval
his dudeness

Ok het verschil is iig dat samples die je vanuit je comp via usb op je mpc zet ze niet langer dan .491.171 kunnen zijn. (controleer: mode > trim > select sample > end point = max .491.171) maar als je van analoge of digitale bron sampled met je mpc kan je (afhankelijk van je geheugen) wel langer dan die .491.171. samplen én afspelen!

Ik heb os 1.03 installed maar wel gewoon standaard 16 mb (geen uitbreiding (nog...)) maar verder is mn geheugen helemaal leeg, alleen die ene sample van 11 sec dr in

Bij Yoozer schijnt dit wel te kunnen en het enige echte verschil is dat hij de EMX128 heeft... zou het daaraan liggen of wat anders?

[THE HYPNOTOAD]

bzzzz!!
Oud 7 april 2004, 14:52   #20
Backdrop
Synthesizer Patel

Backdrop's schermafbeelding

Ik had ook de tikken aan het begin van de samples die ik op m'n pc geedit had en in de mpc ingeladen heb.
Het blijkt dat de optie "optimize audio file headers" in wave lab het probleem veroorzaakt.
Backdrop is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Overige hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten