3 maart 2004, 13:15
|
|
|
ruisvanger
|
Rm1x Reparatie
Misschien een beetje onnuttig threadje ofzo maarja,
Bij mijn eerste aankoop, een Yamaha Rm1x, viel het op dat het LEDje boven de 9e toets niet meer brande. Best lullig om bij je eerste aankoop meteen het ding helemaal open te moeten schroeven.
Dit had dus tot gevolg dat ik op een zaterdagmiddag lekker druk bezig was om er achter te komen dat het LEDje afgebroken was. Op het einde van de dag zat het er wel weer helemaal opgesoldeerd en kon hij weer teug in elkaar geplaatst worden.
Nu vraag ik me dus af of nog meer mensen er last van hebben gehad, of dat er nog andere onderdelen van het apparaat gevoelig zijn ofzo (Wat er in de toekomst nog kapot gaat.)
Groeten Niels
|
|
|
|
3 maart 2004, 13:20
|
|
|
Vintage lid
|
Gebruik hem nu drie jaar en heb geen problemen. Vindt het zowiezo wel een stevige bak.
|
|
|
|
3 maart 2004, 15:51
|
|
|
www.munami.nl
|
Op zich is de Rm1x onverwoestbaar door die stalen constructie. Maar met het toetsenbord en de midiknoppen is het toch een beetje oppassen. Bij mij doet bij pad 1 het rode ledje het niet meer, en pad 4 moet ik echt inrammen, maakt slecht contact. Is wel allemaal te repareren. Maar mijn cutoff knop wordt echt gammel (die heeft het ook erg zwaar te verduren  )
Weet iemand misschien of die knoppen ergens bij te bestellen zijn, zo liever stevigere andere knoppen hebben?
|
|
|
|
3 maart 2004, 20:02
|
|
|
>☺☻☺☻☺☻<
|
ja...pot's van de rm1x worden na verloop van tijd inderdaad erg gammel...
hij is dan in ieder geval wel goed gebruikt
Roland: 2x TB303 ,1x MINT TB303 in box - 1x MINT TR606 in box - TR707 - TR808 - TR909 - SH1 - 2x MSQ100 - MC303 - SP808 - SBX80 - System 100M D-set - System 100 model 104 - Korg: 2x EA1 - Monotron - SE500 - E-MU: XL7 - x0xb0x: #037,#815 - Kawai: s100f - Formant modular: 10x VCO, 11x ADSR, 7x Triple LFO, 5x 24dB VCF, 3x VCF, 3x RFM, 4x Noise, 4x Dual VCA - 3x Ring Modulator - Polysynth CEM: - VCO - VCF - Ibanez: AD-202 - UE400 - Doepfer: Dark Energy - Dark Time
|
|
|
|
4 maart 2004, 08:32
|
|
|
ruisvanger
|
Tja,
Het klinkt inderdaad allemaal bekend ja..
Het is bij mij ook de Cutoff knop die er nog maar deels in slaagt zijn taak uit te oefenen, en ook enkele knoppen zijn toe aan vervanging. (Echt hard stampen op die toetsen). Maar het geluid blijft het gelukkig nog steeds doen hoor.
Het gekut is alleen dat je eerst al de zooi die te zien is op het plaatje eruit moet halen om bij die toetsen te komen.
Misschien een keertje contact opnemen met Yamaha Nederland, die kunnen vast wel wat info geven over losse onderdelen.
Groeten Niels
|
|
|
|
4 maart 2004, 10:05
|
|
|
.
|
Ik heb m eerst laten repareren door yamaha nederland (via m'n plaatselijke muziekzaak), omdat enkele knoppen het niet meer goed deden, nou dacht ik... kan ik meteen die nieuwe os erin laten zetten, beweert yamaha nederland!! dat er geen nieuwe updates zijn na versie 1.12.. dus uiteindelijk nog 80 euro betaald voor een paar knopjes, maar goed hij werkt weer uitstekend.
|
|
|
|
4 maart 2004, 17:05
|
|
|
www.munami.nl
|
80 euri? Hmm, dat is te overwegen, goedkoper dan een Kenton Live (ook 8 midknoppen) erbij te kopen. Grappig, je rm1x bij de synthhandel langs brengen voor "een grote beurt"
Maar bij welke muziekzaak is dat mogelijk dan?
|
|
|
|
14 mei 2004, 23:38
|
|
|
www.munami.nl
|
He mensen,
Ik heb mijn Rm1x helemaal opengeschroefd. Het is een ontzettend tijdrovend rotwerk om bij het toetsenbord te komen, dan moeten nl. alle elementen losgekoppeld worden. Maar dat is dus gelukt.
Mijn ledje onder spoor 1 brandde niet meer. Blijkt nu dat 1 draadje was doorgebroken. Dat is makkelijk te repareren (denk daarbij wel altijd aan de juiste soldeerbout, en nooit vet gebruiken. Er is geloof ik een speciaal soort soldeerspul met hars. Deze vlekt niet uit).
Maar waar ik nog mee zit is pad 4. Deze reageert zoals bovengenoemd minder goed dan de anderen. Ik kan echter niets ontdekken waar het aan ligt. heeft iemand ooit dit probleem gehad en wat is er een oplossing voor?
Mijn cutoff knop begint gammel te worden, en hier is weinig aan te doen. Maar de knopjes bestaan niet uit 1 blok, maar elke knopje is een eigen element. Dit betekend dat wanneer iemand aan die knopjes kan komen, dit een heel goedkope oplossing is. Is er een zaak die de elementen apart verkoopt?
Wat ik ook wel heb zitten denken is om mijn RM1x compleet te demonteren (gebruik hem niet meer ivm overstap op RS7000) en alles in onderdelen te verkopen aan forum leden. Maar ik weet niet hoeveel animo hiervoor is. Zijn er mensen met defecte of beschadigde knoppen/displays/onderdelen?
Groet,
Jonathan
neem eens een kijkje op onze site: www.munami.nl
|
|
|
|
15 mei 2004, 01:12
|
|
|
Vintage lid
|
Moi,
Mijn cutoff knop is ook brak helaas, maar ik gebruik ipv de knop gewoon meestal de menu parrameter.
Het viel me op dat ik de rm1x niet meer zie staan op de website van feedback, wordt ie niet meer verkocht ofzo?
Druid
|
|
|
|
30 mei 2004, 17:33
|
|
|
Ik heb na ongeveer 2 jaar gebruiken nog geen last van niet functionerende knoppen.
Maar volgens mij komen deze problemen ook meestal voort uit stof wat overal tussen
gaat zitten. Daarom heb ik ook een stofhoes voor m'n RM1x.
Wel heb ik een kapotte floppydrive gehad. Deze heb ik zelf vervangen voor een andere
floppy drive. Ik had die dag namelijk m'n RM1x nodig en had toevallig ergens nog een
floppy drive liggen. Er past dus gewoon een normale PC floppy drive in, alleen is het
de floppy-kabel van de RM1x wat aan de korte kant.
Yamaha RM1x - Yamaha DJX - Renoise - Wat gratis VST spul
|
|
|
|
11 januari 2008, 14:17
|
|
|
Vintage lid
|
ik heb ook een kapotte, dus kan tips gebruiken... 2 kapotte toetsen nr 15 en 16 en enkele menu knopen zijn ook kapot. daarnaast krijg ik em niet open, moeten alle schroeven aan de onderkant ook verwijdert worden?
|
|
|
|
11 januari 2008, 14:53
|
|
|
abc
|
RM1X knoppen
Ik heb ook een RM1X gehad met brakke toetsen. Die toetsen zijn
echt de achilleshiel van de RM1X1, want voor de rest is het een
leuke bak!
Ik heb destijds alle toetsen vervangen voor goede membraantoetsen.
Alle toesten vervangen kost iets van 20 euro en een paar uur om de
RM1X helemaal te openen (dit is inderdaad een rotklusje). Gelukkig
kan er bij het opnieuw in elkaar zetten niet al teveel fout gaan...
Als je de toetsen wilt vervangen dan zijn die gewoon te krijgen bij
de electronicahandel. Het formaat van de toetsen is totaal generiek
dus andere fabrikanten maken vergelijkbare toetsen. Waar je wel op
moet letten is dat er een stevig metalen membraan in de toetsen
zit en niet die brakke folie die ook in afstandbedieningen zit. Dit is te
horen als een redelijk harde tik als de toets ingedrukt wordt.
Voor zover mijn bedrage aan dit draadje
Heiko
|
|
|
|
11 januari 2008, 19:59
|
|
|
Vintage lid
|
ik ben er aan begonnen, maar dit is toch niks voor mij, ik heb em meteen weer dichtgeschroeft. het gekke is dat nu 1 knop het wel doet , misschien is het stof of misschien is die een keer gevallen. geen ideee ik heb em voor een prikkie
|
|
|
|
11 januari 2008, 21:23
|
|
|
Ehmmm,...
|
Allemaal herstelbaar.
Meestal gaat het alleen maar om potmeters die gammel worden, schakelaartjes die steeds slechter gaan werken en inderdaad soms ook ledjes die afbreken.
|
|
|
|
11 januari 2008, 21:35
|
|
|
Vintage lid
|
hahaha ja maar ik denk als ik er aan begin dat ik misschien schroeven overhoud ofzo. ben tochvoor een deel ver gekomen maar toen ik zag dat ik nog meer moest gaan schroeven heb ik het maar laten zitten.
|
|
|
|
11 januari 2008, 23:56
|
|
|
wat kyk jy?
|
Oorspronkelijk geplaatst door mr space
|
|
ik ben er aan begonnen, maar dit is toch niks voor mij, ik heb em meteen weer dichtgeschroeft. het gekke is dat nu 1 knop het wel doet
|
welke pcies? ...knop 15 of 16?
ik zou zeggen: schroef hem nog 1x open en weer dicht...
Over there we have some very naughty hyenas eating rubbish...
|
|
|
|
12 januari 2008, 00:19
|
|
|
Vintage lid
|
De toetsschakelaartjes kappen er op een gegeven moment mee.
Waar kun je die aanslaggevoelige schakelaartjes krijgen trouwens?
|
|
|
|
29 mei 2010, 12:14
|
|
|
Geregistreerd idd
|
Hoe heten die schakelaars en waar kan je die (goedkoop  ) halen?
|
|
|
|
29 mei 2010, 15:34
|
|
|
Vintage Lid
|
als je een foto maakt van binnenin kunnen we het uitzoeken voor je..
|
|
|
|
30 mei 2010, 01:04
|
|
|
Geregistreerd idd
|
De rm1x zit momenteel weer netjes dicht en is in gebruik.
Er was 1 knop die niet meer functioneerde, maar dat is (tijdelijk) verholpen.
Dus een foto maken is een beetje lastig nu.
De switches zijn zowiezo aan vervanging toe.
Het gaat om tact(ile)switches en die zijn er in heel veel vormen en maten.
Welke het beste geschikt zijn weet ik niet.
Deze lijkt me het meest geschikt, maar wil het wel zeker weten!
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|