17 februari 2004, 17:55
|
|
|
niet heilig, maar toch...
|
[mod]Stuk uit http://www.synthforum.nl/forums/show...&threadid=8196 [/mod]
|
Citaat:
|
Helaas geen moog filter in deze
Dan kan je net zo goed zo een lelijke stabielere oranje kopen
|
en mij een moogfilter laten bouwen..
ARPidiot
Laatst gewijzigd door JohnnyBusca; 18 februari 2004 om 14:48
|
|
|
|
18 februari 2004, 08:53
|
|
|
rocket scientist
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door mono-poly
Helaas geen moog filter in deze
|
Maar wel een ARP filter!
JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
http://www.tonyblack.org - Vereenigde Synthologische Compagnie der Lage Landen
Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
Onderweg:void "Your equipment list is as pathetic as your opinion"
|
|
|
|
18 februari 2004, 09:12
|
|
|
|
|
Citaat:
|
|
Maar wel een ARP filter!
|
...en de fout die daar in zit kan ik ook voor je oplossen...
ARPidiot
|
|
18 februari 2004, 09:21
|
|
|
rocket scientist
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door SaintEric
...en de fout die daar in zit kan ik ook voor je oplossen...
|
Ach, die hoge tonen hoor ik toch niet!
Maar dit wou ik gewoon eventjes horen voor iedereen die een ARP 2600 heeft zonder moog filter.. Een ARP 2600 met ARP filter is vet en na een SaintEric behandeling vet!
JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
http://www.tonyblack.org - Vereenigde Synthologische Compagnie der Lage Landen
Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
Onderweg:void "Your equipment list is as pathetic as your opinion"
|
|
|
|
18 februari 2004, 10:32
|
|
|
Cheff Noodle
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar wel een ARP filter!
|
Ja en een arp die die stabieler is
Zet er dan toch gewoon een moog filter in of bij
|
|
|
|
18 februari 2004, 14:16
|
|
|
Electronic sounddesigner
|
Ik vind juist het arp filter lekker smooth klinken......
Ben benieuwd wat nou uiteindelijk het groote klank verschil is tussen die grey meany en de nieuwe versies?
Voor me eindmix lijkt mij het beter dat hij smooth klink(in mij geval) want me bass geluiden haal ik wel uit andere synth's....
Of zie ik dit verkeerd?
|
|
|
|
18 februari 2004, 14:45
|
|
|
|
Het begint een aparte thread te lijken...
Ik denk dat dat zeer persoonlijk is. Diegenen, die bij mij de filterupgrade hebben gehoord waren direct overtuigd.
Er verdwijnt veel hoog en wat bas bij het originele ontwerp. Het filter klinkt na de behandeling een stuk minder wollig...
En het moogfilter heeft een compleet andere karakter. Het klinkt smooth om het zo maar uit te drukken. Het arpfilter klinkt (mits upgewaardeerd) strakker. Bijna digitaal kreeg ik van iemand te horen..
(ik zit hier trouwens niet naar werk te vissen...ik kom al tijd te kort...)
ARPidiot
|
|
18 februari 2004, 18:19
|
|
|
|
Citaat:
|
Het begint een aparte thread te lijken...
Er verdwijnt veel hoog en wat bas bij het originele ontwerp. Het filter klinkt na de behandeling een stuk minder wollig...
|
Ik ben benieuwd wat voor behandeling je dan uitvoerd. De standaard mod, de stroombegrenzingsweerstanden halveren die tussen de expogenerator en de diffamps zitten zou geen verschil moeten maken in laag.
|
|
|
|
19 februari 2004, 08:17
|
|
|
|
Ik vervang het eind-tantaalelcootje door een elco van betere kwaliteit.(ook standaard) En nog een paar condensatoren.
grt,
Eric
ARPidiot
Laatst gewijzigd door SaintEric; 19 februari 2004 om 08:49
|
|
|
|
19 februari 2004, 08:28
|
|
|
Vintage lid
|
Ik meld mij binnenkort. ARP2600 is onderweg.
|
|
|
|
19 februari 2004, 09:50
|
|
|
|
Citaat:
|
Ik vervang het eind-tantaalelcootje door een elco van betere kwaliteit.(ook standaard) En nog een paar condensatoren
|
Ah vandaar, maar om de condensatoren en de weerstanden te vervangen moet je de submodule toch openpellen? Lijkt me een tricky en bewerkelijk klusje.
|
|
|
|
19 februari 2004, 10:30
|
|
|
|
De 4072 zit niet ingepakt zoals de 4012.
Ik heb een tijdje geleden een 4034 opengezaagd ...Is inderdaad riskant maar niet onoverkomelijk(tenminste, als 'ie niet volgegoten zit met epoxiehars...). Alle onderdelen behalve de tempco en de dubbelfet zijn normaal verkrijgbaar. en met wat zoeken die dubblfet ook wel. De tempco van 1k87 is echt zeldzaam.
Bij deze gelijk de vraag; wie heeft er wat tempco's van 1k87 3300/3500 ppm 3% voor me?
grt
Eric.
ARPidiot
|
|
19 februari 2004, 14:30
|
|
|
je kan toch ook tempco's gebruiken van 1k of van 2k en dan de andere weerstanden van de spanningsdeler aanpassen. Als je de tempco's van 2k neemt zit je er minder dan 10% naast. De tempco's zelf hebben een afwijking van ongeveer 10% met een beetje selecteren, wat wel lastig is, kun je er misschien wel een paar van 1k87 vinden.
Vishay maakt nog steeds tempco's maar het meeste is SMD, ze hebben ook tempcos van 1k8.
|
|
|
|
19 februari 2004, 14:52
|
|
|
|
Ik heb ze nog niet nodig gehad. (ik had er nog wat, nu nog 1...) Ik had ook maar vaag een beetje rondgekeken.
Maar dat er oplossingen voor zijn is zeker. 10% tolerantie? ach en dat samen met de 3% van arp, dan wordt het alweer een stuk makkelijker. En selecteren vind ik niet zo'n probleem.
ARPidiot
|
|
19 juni 2006, 22:42
|
|
|
Analogue Age
|
Hoe zit het nou eigenlijk met dat Filter? Ik lees nogal wat contradictische berichten en de advertentie op Ebay maakt het wederom niet eenvoudiger:
|
Citaat:
|
This unit features the 4012 VCF, which some folks call a Moog filter.
The fact is though, no stock Arp came with a Moog filter and no, Moog never sued Arp.
Sure the design is a -24dB/oct lowpass filter, but that's about it.
Arp used different transistors, different voltages, different output stages and most of all, they sound considerably different than a real Moog filter.
Funnier still, there is no one Moog filter design.
The filters in the Moog modular, Minimoog and Prodigy are all different.
So many rumors, so little actual knowledge.
If *you* would like to believe this synth has a Moog filter, great.
But it just isn't the truth.
|
Op Harmony Central lijkt een mooie uitleg te staan van de 4 verschillende Arpen.
Uiteraard een kwestie van smaak zijn, maar welke ARP is volgens jullie het meest gewild (en waarom) en hoe herken je die?
|
|
|
|
19 juni 2006, 23:19
|
|
|
Vintage lid
|
Ik heb inmiddels een aantal Arpjes in mij bezit gehad en ook door Eric laten behandelen...en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het Arp filter in mijn reeds verkochte MKIII black/orange Odyssey het mooiste vond klinken..Het is een heel strak en bijna chirurgisch filter waar bijzonder veel klankvariatie uit te halen valt..(mischien is de gehele opbouw wat anders en beter dan de oudere Arpjes)Het 12db whiteface filter is ook mooi maar die gaat snel "schreeuwen" als je de resonantie opengooit en ik speel graag met zelfoscilerende resonantie...dat is wat moeilijker bij de 12db vond ik. Het 24db Moog clone filter is ook leuk maar koop dan een Moog!!!!....Ik vind juist zo leuk van Arp dat het zo lekker fris kan klinken tov de wollige Moog sound...
Ik heb een Oranje 2600 gehad en die klonk gewoon super strak...en ik weet niet wie hem hier lelijk heeft genoemd maar als ie voor je staat ga je hem wel waarderen hoor.......  Ik heb uit die Oranje perfect de lead uit Close encounters nagebouwd (beetje sinus door de spring)...nou kippenvel hoor...wat is dat een mooie sound..Ook heb ik R2D2 in mijn kamer tot leven gebracht (sample en hold FM)..dat was toch best leuk om te horen.......Ik heb nu een grijze 2600 met Arp filter zonder filter mod en die heb ik nog niet kunne checken wegens drukte etc etc...
|
|
|
|
19 juni 2006, 23:54
|
|
|
my soul is my music
|
|
Citaat:
|
|
Ik heb een tijdje geleden een 4034 opengezaagd ...Is inderdaad riskant maar niet onoverkomelijk(tenminste, als 'ie niet volgegoten zit met epoxiehars...). Alle onderdelen behalve de tempco en de dubbelfet zijn normaal verkrijgbaar. en met wat zoeken die dubblfet ook wel. De tempco van 1k87 is echt zeldzaam.
|
|
Citaat:
|
|
je kan toch ook tempco's gebruiken van 1k of van 2k en dan de andere weerstanden van de spanningsdeler aanpassen. Als je de tempco's van 2k neemt zit je er minder dan 10% naast. De tempco's zelf hebben een afwijking van ongeveer 10% met een beetje selecteren, wat wel lastig is, kun je er misschien wel een paar van 1k87 vinden.
|
Grote bewondering voor de mensen hier die het inwendige van een synth werkelijk in het geheel beheersen.
voorlopig moet ik me bezig houden met:
Glycerol-1-stearaat-2,3-dipalmitaat.....aan je prostaat!
2-ethylbutaannitril.....aan je piel!
ethanol....aan je hol !
pffffff^@$%!????.....:confused:
Een complete song is een verschrikkelijk complexe erwtensoep van grondtonen en boventonen van diverse instrumenten. Voor een stukje software is het onmogelijk te achterhalen welke tonen bij welk instrument horen. Het feit dat wij dat wél kunnen ,is meteen ook het fascinerende aan het menselijke gehoororgaan. De erfelijk opgebouwde aanleg in ons DNA en de ervaring met klanken sinds onze geboorte zorgen ervoor dat we in dit opzicht superieur zijn aan computers-en dat zal nog wel even zo blijven !
|
|
|
|
20 juni 2006, 01:08
|
|
|
wicky-der-verschrikking
|
arp toevoegingkje
en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het Arp filter in mijn reeds verkochte MKIII black/orange Odyssey het mooiste vond klinken..Het is een heel strak en bijna chirurgisch filter waar bijzonder veel klankvariatie uit te halen valt..(mischien is de gehele opbouw wat anders en beter dan de oudere Arpjes
ik moet zeggen datik niet eg geheel bekend ben met verdere arp s
maar ik had een avatar o/bl
en ik denk dat het dezelfde is als deze omschreven door ralph
en moet ook zeggen de drie weken datk m had vond ik t zeer precies afstelbaar bsynthje [door t filter te mod. dmv env ]
erg precies erg prettig beetje zoals mn pro one dat komt weer door cem chips
maar bij een arp ist dedicated electronics ingecapseld in hars ...toch
ik heb ook een moog prodigy en die is idd een ssort van lui filters altyd zelfde blazende carracter
mijn arpie toevoeging
saint eric weetje toevallig of een teisco elctronisgh te vergelijken is met een arp
want ik had een teisco 60 f fatt mooi bakkie erg ok filter bright meer arp sounding zegmaar dan bv een moog
en een arp licensing stickert achterop
wat er nou gelicensed was .../
de ppc rubberpads en .../
ideetje saint
grt ron
|
|
|
|
20 juni 2006, 10:24
|
|
|
Cheff Noodle
|
Alleen de PPC pads zijn van Arp.
Ik geloof dat de filter een diodering achtig iets was. (ems/303/gx1)
|
|
|
|
20 juni 2006, 12:00
|
|
|
|
Inderdaad, alleen de ppc pads voor zover mij bekend.
Het filter is daarentegen 'gewoon' een transistorladder opgebouwd uit de 1583 en de 2291.
ARPidiot
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|