15 augustus 2003, 17:31
|
|
|
amplitudes zijn even hoog, maar waarom lijkt de 1 dan veel harder??????
ik ben bezig met een project van 18 hardhouse/style nummers. ik beschik niet over een compressor en doe compreseren gewoon met een computer programma en alles wat te hoog is, vooral tussen de overgangen verlaag ik handmatig met dit programma. maar nu staan ze allemaal op 1 niveau en toch is 1 nummer nog veel te hard. rara hoe kan dat?
|
|
|
|
15 augustus 2003, 17:32
|
|
|
Re: amplitudes zijn even hoog, maar waarom lijkt de 1 dan veel harder??????
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door bakkerij.......
ik ben bezig met een project van 18 hardhouse/style nummers. ik beschik niet over een compressor en doe compreseren gewoon met een computer programma en alles wat te hoog is, vooral tussen de overgangen verlaag ik handmatig met dit programma. maar nu staan ze allemaal op 1 niveau en toch is 1 nummer nog veel te hard. rara hoe kan dat?
|
|
|
|
|
15 augustus 2003, 17:37
|
|
|
Truth is the authority
|
Ben je dj of produceer jezelf?
Ik snap er namelijk niet veel van van je verhaal
[size=0.5]"Art has to be forgotten , beauty must be realised"[/size] Mondriaan
www.zeitgeistmovie.com
|
|
|
|
15 augustus 2003, 17:37
|
|
|
Vintage lid
|
Handmatig de volumes tekenen kan nooit zo goed werken als een compressor.
En hoe bedoel je, 1 nummer is te hard ? Kom je boven de 0 db uit ofzo ?
Als dat niet het geval is kan ie natuurlijk nooit te hard zijn.
|
|
|
|
15 augustus 2003, 17:42
|
|
|
Truth is the authority
|
Re: amplitudes zijn even hoog, maar waarom lijkt de 1 dan veel harder??????
|
Citaat:
|
..... maar nu staan ze allemaal op 1 niveau en toch is 1 nummer nog veel te hard. rara hoe kan dat?
|
Een compresor brengt de hardste pieken en ZACHTSTE bij elkaar.
[size=0.5]"Art has to be forgotten , beauty must be realised"[/size] Mondriaan
www.zeitgeistmovie.com
|
|
|
|
15 augustus 2003, 17:43
|
|
|
ff wat makkelijker uitleggen. Voor het oog ziet mijn mix op het beeldscherm er mooi uit zodat je zou denken dat elk nummer even hard zou moeten gaan.
luister je de mix, dan hoor je dat 1 nummer te hard gaat.
ff int kort. stel je hebt 2 verschillende nummers en de amplitudes van die nummers zijn even hoog. Zou het dan nog kunnen zijn dat het ene nummer dan harder zou gaan.
|
|
|
|
15 augustus 2003, 17:59
|
|
|
funky lid
|
dat kan natuurlijk, misschien heeft die track gewoon minder pieken, en is dus platter en kan dus harder. Ook hebben bepaalde freq banden andere invloed op pieken als op gehoor.
Geen probleem, zet je die track toch gewoon op t oortje wat zachter zodat ie klopt met de rest
All rhythm evolves around the kick...
Gear List: Roland MC-307, Roland TR-606, Roland TR-909, Yamaha DX-7, E-mu ESI4000 turbo, 2 x Zoom rfx-1000, Tascam M2524, Tapco 100M, Clavia Nord Rack 2, Korg MS2000r, Korg Electribe ESX, Korg KAOSS Pad 3, Roland Alpha Juno 1, Clavia ddrum 4 SE, LEM CLX2, Zoom 505II, Electro Harmonix Electric Mistress, Lexicon MPX110, Tannoy Reveal Actives, e-mu 1820m
|
|
|
|
15 augustus 2003, 18:01
|
|
|
ok bedankt, dat zal het wel zijn. ik doe het gewoon op mijn gehoor. het is namelijk voor de kermis en als daar een track te hard gaat dan vinden ze dat natuurlijk niet echt leuk
|
|
|
|
15 augustus 2003, 18:28
|
|
|
Synthgod
|
Een grafische weergave van de amplitude zegt niets over harmonische inhoud.
That synthesizer looks like a computer out of some grade B scifi movie from the 50's. The number of knobs is ridiculous! If you know what everything does, maybe you could fly a jetliner, too.
www.myspace.com/pucks
|
|
|
|
15 augustus 2003, 18:37
|
|
|
Muzeak-Freak
|
Reclame op TV is in theorie even hard als de film die je daarvoor zat te kijken.... Toch klinkt de reclame harder... Dat heeft idd gewoon te maken met dat de reclame zo gemasterd wordt dat het continue op vol volume zit en dat klinkt voor jou hersenen als harder... zegmaar.. kut uitgelegd maargoed
Paul
|
|
|
|
15 augustus 2003, 21:26
|
|
|
Lekker lang lid
|
Het punt is hier dat niet de pieken het volume bepalen, maar de gemiddelde waarde (dus de oppervlakte) van een
gofvorm.
De track die nog steeds harder is, zal minder dynamiek hebben, de pieken zijn platter gemaakt met een limiter of een compressor of een zogenaamde "maximiser" zoals bv. L1 of L2 van Waves, dit is een zogenaamde brick-wall limiter
die alles gladstrijkt boven een bepaald volume. Op die manier worden de zachte stukken in de muziek t.o.v. de harde
steeds harder en word het nummer veel harder voor je gevoel.
Probeer anders zelf maar eens wat uit met een loudness maximiser, ieder zichzelf respecterende sequencer of wave editor heeft inmiddels wel zo'n kreng aan boord. Dan kan je heel eenvoudig zien wat er gebeurt als je de originele en de bewerkte golfvorm ff naast elkaar opent.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is uitgelegd.
|
|
|
|
15 augustus 2003, 21:32
|
|
|
Muzeak-Freak
|
Dat was wat ik ongeveer probeerde te trachten te zeggen zegmaar
|
|
|
|
16 augustus 2003, 01:28
|
|
|
F.T.W.
|
Probeer ook eens te normalizen, je kunt hem bijv afstellen naar -0.5dB je kunt deze dan toepassen op je al je tracks en zo in ieder geval je pieken gelijk trekken....
Maar wat ook eerder is gezegd, muziek is dynamisch en het ene "klinkt daardoor harder" als het andere, compressors zijn er om in die dynamiek een controle toe te passen, probeer goed met een compressor te leren werken, dus zo afstellen dat het je nummers ten goede komt en gebruik dan een vrij lichte compressieinstelling over al je tracks waardoor je ze dynamisch enigzins een gelijk gevoel geeft dit scheelt heel veel....
Ik ben al maanden bezig met al mijn oude computerherrie te sorteren en af te mixen en nu ben ik van +/- 35 minuten een mooi geheel aan het maken en ik kom dus dikwijls in vergelijkingen waarin alles er grafisch gelijk uitziet maar toch niet is...audio is audio en je moet eigenlijk de helft van je uren achter dat scherm met je ogen dicht en oren open doorbrengen!
Heel veel succes!
Alexander
|
|
|
|
21 augustus 2003, 02:52
|
|
|
Gebruik gewoon een limiter (met beleid!!) op de zachtere track totdat ze op het gehoor even 'luid' zijn...
geen compressor dus omdat die de 'sound' verandert wat een limiter mits goed gebruikt niet zou moeten doen tenzie het een K*T limiter is ;-)
Tis wah...
|
|
|
|
28 augustus 2003, 18:57
|
|
|
Vintage lid
|
|
Citaat:
|
ff int kort. stel je hebt 2 verschillende nummers en de amplitudes van die nummers zijn even hoog. Zou het dan nog kunnen zijn dat het ene nummer dan harder zou gaan.
|
het volume van track A dat zachter staat dan track B in je multitracker ?
|
|
|
|
28 augustus 2003, 19:00
|
|
|
Trouwens...harder is zeker niet altijd beter...dynamiek is zeker erg belangrijk dus niet alles platwalsen he!
Tis wah...
|
|
|
|
29 augustus 2003, 00:10
|
|
|
bedankt voor al die reacties. ik heb weer eens wat geleerd thx
|
|