25 juli 2003, 14:35
|
|
|
de ideale schoonzoon
|
Freeware
Dit n.a.v. een thread van Dextron, die intussen alweer gesloten is.
Mijns inziens (ben gelukkig geen mod) wel terecht, hij was net over het randje. (sorry dextron, no offense)
Hij tipte wel een heel aardig puntje aan. Freeware vs betaalde pakketten.
Als je de discussie over het gebruik van software doortrekt, is er ook genoeg voor te zeggen om freeware te bannen.
Veel softsynths en plugins die beschikbaar zijn als freeware zijn gemaakt op basis van bestaande softsynths, of op basis van door anderen ontwikkelde technologie. (zie synthedit)
Ik kan dan met m'n boerenverstand ook niet helemaal volgen waarom warez gebanned worden (in mijn ogen trouwens terecht) en freeware de hemel in geprezen wordt.
En dan zullen we het maar helemaal niet hebben over al die, als freeware beschikbare, softsynths die gebaseerd zijn op hardware. (hoeveel soft-909-klonen waren er ook alweer?)
Hoe zit het met copyright e.d. bij dat soort dingen ??
|
|
|
|
25 juli 2003, 14:42
|
|
|
Ook ff in navolging van die gesloten thread:
Fabrikanten van die peperdure pakketten zouden er i.m.o. goed aan doen om hun demo's niet te te beperken kwa gebuiksmogelijkheden. Gewoon full-versions die dan bijv. 3 maanden werken. Dan heeft men ruim de tijd om zo'n prog in zijn volledigheid te testen en te bepalen om men zijn/haar zuur verdiende geld eraan uit wil geven. Dat zou een hoop illegaal gebruik schelen, want volgens mij is dat de reden voor veel mensen om illegale shit te downloaden.
Grt,
FuzzyStone
|
|
|
|
25 juli 2003, 14:44
|
|
|
Everything is on the One
|
Daar tegenover staat een juweeltje als BuzzTracker.
|
|
|
|
25 juli 2003, 14:49
|
|
|
de ideale schoonzoon
|
|
Citaat:
|
|
Fabrikanten van die peperdure pakketten zouden er i.m.o. goed aan doen om hun demo's niet te te beperken kwa gebuiksmogelijkheden.
|
Mwah, die beperkingen vallen meestal best mee, vaak zijn het alleen save-opties die geblokkerd zijn of een iri ruisje om de zoveel seconden. Mijns inziens blijft er dan genoeg functionaliteit over om het pakket te testen. Misschien ligt hier een mooie taak voor de winkeliers. Iedereen die een nieuwe synth aanschaft gaat eerst fijn een uurtje zitten rammen in de winkel voor hij/zij besluit tot koop. Ideetje om in de winkel een compje met monitorretjes neer te zetten om fijn een uurtje het softwarepakket te testen ? Dan heb je helemaal geen demo-versies meer nodig.
Tuurlijk werkt dit niet bij online-verkoop, maar dat is met hardware ook niet.
|
|
|
|
25 juli 2003, 14:59
|
|
|
ex nihilo creatum ens
|
veel softsynth fabrikanten hebben ook effectief een freeware versie van hun materiaal die iets lichter is.
ik denk aan freealpha...
en dat free ding is verdomd uitgebreid, zelfs de op het net te vinden patches/presets!
in dat geval kan er weinig mis zijn met licenses en zo van die administratieve brol.
de vraag is natuurlijk... als je nu shareware en freeware gebruikt en je maakt daarmee een track...
kunnen ze je pakken als je de dingen niet kocht maar in demo versie gebruikte?
stel dat je flstudio enkel in demoversie hanteert (niets opslaan dus, maar wel exporten naar wav bijvoorbeeld)...
greetz
cloudy
|
|
|
|
25 juli 2003, 14:59
|
|
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door gemmetje
Ideetje om in de winkel een compje met monitorretjes neer te zetten om fijn een uurtje het softwarepakket te testen ? Dan heb je helemaal geen demo-versies meer nodig.
|
Voor wat betreft kleinere pakketten is dat prima natuurlijk. Maar als je overweegt om iets uitgebreiders als bijv. Cubase SX aan te schaffen, dan heb je aan een uurtje toch niet genoeg denk ik. En bij het uitproberen van een demoversie zou ik het wel fijn vinden als ik het 'testproject' tussentijds zou kunnen saven om er bijv. de volgende dag weer andere features van het betreffende pakket op los te kunnen laten. Maar goed, aan de andere kant begrijp ik ook de angst van de fabrikanten wel dat dan de kans bestaat dat men gehele produkties gaat maken met demo-pakketten.
Grt,
FuzzyStone
|
|
|
|
25 juli 2003, 15:01
|
|
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door cloudman
de vraag is natuurlijk... als je nu shareware en freeware gebruikt en je maakt daarmee een track...
kunnen ze je pakken als je de dingen niet kocht maar in demo versie gebruikte?
stel dat je flstudio enkel in demoversie hanteert (niets opslaan dus, maar wel exporten naar wav bijvoorbeeld)...
|
Hmmm, interssante vraag!!
Grt,
FuzzyStone
|
|
|
|
25 juli 2003, 15:07
|
|
|
de ideale schoonzoon
|
Okee, uurtje was ook maar een kreet. Maar ik denk dat je aan een uurtje ook niet genoeg hebt om een echt fatsoenlijke indruk te kijken van een uitgebreid stuk hardware als bijv. de Triton.
Bij de aanschaf van de laatste synth die ik nieuw gekocht heb, heb ik 4-5 uur in de winkel zitten rammen.
(bij EMI werden ze volgens mij ook best gek van me....)
En toen ging het nog maar om een rompler !
En over dat "kunnen pakken", dat lijkt me onwaarschijnlijk. Als je met de functionaliteit die de fabrikant zelf gratis beschikbaar stelt een complete productie in elkaar frot, dan kunnen ze daar IMO weinig tegen beginnen.
|
|
|
|
25 juli 2003, 15:17
|
|
|
ex nihilo creatum ens
|
das waar, gemmetje,
maar je hebt wel geen licentie om dat materiaal en eventueel bijgeleverde geluiden te gebruiken...
anderzijds volledige freeware... hangt het er weer vanaf inderdaad of de proggies zelf geen copyrechten
moeten betalen aan vintage spul...
het blijft toch een tricky zaak. en wat ik hier in belgie al niet te horen krijg van sabam... de aangesloten
artisten krijgen zelden een cent, maar o wee als je een laptop neemt, daar linux op zet en een freeware
sterrekunde progje draait in het openbaar... dan krijg je toch wel de gerechtsdeurwaarder aan je deur zeker?
waarom zouden ze je dan niet pakken op het gebruik van demoware?
O sabam/Riaa, wat heb jij grote tanden...
(bij de weg, om welke gesloten tread ging het?)
[edit: tread gevonden]
[edit: die tread was wel een beetje op het randje vond ik, maar bon... wat freeware betreft is het een terechte beschouwing vind ik]
|
|
|
|
25 juli 2003, 22:00
|
|
|
Rooibosje iemand?
|
hmm het kan er ook aan liggen dat het misschien wel hele dure paketten zijn  kijk neem nu eens een pakket als photoshop bijvoorbeeld. dat kost rond de 1000 euro... naja erg veel voor wat het is denk ik. geld voor veel. kijk misschien onderschat ik de waarde van software en ja he tkost geld om te ontwikkellen enzo en te schrijven maar toch... tis beetje te duur denk ik allemaal...
|
|
|
|
28 juli 2003, 11:37
|
|
|
Re: Freeware
|
Citaat:
|
Veel softsynths en plugins die beschikbaar zijn als freeware zijn gemaakt op basis van bestaande softsynths, of op basis van door anderen ontwikkelde technologie. (zie synthedit)
Ik kan dan met m'n boerenverstand ook niet helemaal volgen waarom warez gebanned worden (in mijn ogen trouwens terecht) en freeware de hemel in geprezen wordt.
|
Als je freeware softsynth code van een andere softsynth gebruikt dan ben je met copyrightschending bezig.
Als ik m'n eigen softsynth programmeer, zonder code van anderen te gebruiken, dan is dat toch alleen maar goed als ik besluit 'm weg te geven?
|
|
|
|
28 juli 2003, 11:51
|
|
|
de ideale schoonzoon
|
|
Citaat:
|
|
Als ik m'n eigen softsynth programmeer, zonder code van anderen te gebruiken, dan is dat toch alleen maar goed als ik besluit 'm weg te geven?
|
Wat mij betreft wel, maar ik had het hier ook over het gebruik van andermans code, of synthedit.
Ik heb wel eens synthedit gedownload, en moest dan heel errug vaak aanvinken dat ik maar vooral niemand blij zou maken met m'n creaties en er al helemaal geen geld mee zou gaan verdienen. Mijns inziens is het dus niet de bedoeling van de ontwikkelaar van synthedit dat we hier allemaal fijn onze zelf-geëditte (want programmeren is het niet) op dit mooie forum uitwisselen. Misschien is het dus zelfs wel illegaal !!
Ik heb synthedit er maar weer snel afgegooid, maar dat was om een andere reden -> ik kan nie proggen !!!
(heb al moeite met 'n nieuw tel.nr. in m'n mobieltje zetten....)
|
|
|
|
28 juli 2003, 14:47
|
|
|
+++ATH NO CARRIER
|
|
Citaat:
|
Wat mij betreft wel, maar ik had het hier ook over het gebruik van andermans code, of synthedit.
Ik heb wel eens synthedit gedownload, en moest dan heel errug vaak aanvinken dat ik maar vooral niemand blij zou maken met m'n creaties en er al helemaal geen geld mee zou gaan verdienen. Mijns inziens is het dus niet de bedoeling van de ontwikkelaar van synthedit dat we hier allemaal fijn onze zelf-geëditte (want programmeren is het niet) op dit mooie forum uitwisselen. Misschien is het dus zelfs wel illegaal !!
|
:confused: :confused: :confused: waar heb je het in vredesnaam over gozer?
uit synthedit help:
|
Citaat:
|
License
Any sounds, music, and VST plugins you create with SynthEdit are your property to distribute freely or sell. No royalties are payable to Jeff.
You may not sell, hire or lease SynthEdit.
You need Jeff's permission to distribute SynthEdit on a magazine disk, or compilation CD.
You may not reverse engineer, decompile, or disassemble SynthEdit.
You download, install and use SynthEdit completely at your own risk.
|
oftewel, je mag met je zelfgemaakte spul doen wat je maar wil.
|
|
|
|
28 juli 2003, 16:01
|
|
|
de ideale schoonzoon
|
|
Citaat:
|
|
waar heb je het in vredesnaam over gozer?
|
Okee, ik trek m'n keutel weer in, wegens onbegrip mijnerzijds.
thnx farlukar
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|