17 augustus 2012, 17:51
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
CB5 Probleem met panning vocals
Waarde lezer,
Ik ben momenteel met een nieuwe track bezig waarin ik een vocal wil gebruiken. De panning van deze vocal track is echter niet goed. Die ligt niet lekker in het midden. Rechts zit meer droog geluid en links zit meer reverb.
Nu heb ik de track gecopieerd en op de copie een stereo flip gedaan, beide kanalen in volume wat teruggeschroefd. Maar nu lijkt het alsof ik een fase probleem heb gecreëerd.
De vraag: Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Wees gegroet.
"Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep." - Scott Adams
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
17 augustus 2012, 20:42
|
|
|
Vintage lid
|
Maak die track mono.
|
|
|
|
17 augustus 2012, 20:48
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
Oorspronkelijk geplaatst door audiocollage
|
|
Maak die track mono.
|
Maar dan ben ik het beetje stereobeeld dat erin zit ook kwijt toch?
"Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep." - Scott Adams
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
17 augustus 2012, 23:24
|
|
|
Vintage lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door Dr van Lansberg
|
|
...De panning van deze vocal track is echter niet goed. Die ligt niet lekker in het midden.
|
 .
|
|
|
|
18 augustus 2012, 00:12
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
Ik snap de verwarring... Het is een stereo track waarbij het droge geluid meer op rechts zit en de reverb meer op links. Even los van de reverb, zit er dus wel gewoon een stereogeluid in. Stereo dient behouden te blijven, maar de scheve panning moet eruit.
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
18 augustus 2012, 00:44
|
|
|
Ik zou alleen het droge deel gebruiken en die op een stereo subgroep via een extreem korte stereo delay en een imager lekker breed in de mix zetten met een gekozen reverb
|
|
|
|
18 augustus 2012, 00:47
|
|
|
Dove sei, amore mio?
|
Wel, de stereo flip is geen goede oplossing voor. Als de vocal reeds stereo is en het droge geluid meer rechts zit en de reverb meer links dan is de basis al niet goed, denk ik. Dus ja, eerst misschien de vocal in mono zetten en dan weer kijken hoe je deze beter kunt pannen...
Zelf had ik dus een trackje gemaakt en het central channel zit +7 naar rechts, anders was het iets te zwaarder aan de linkerkant door de effecten.
Misschien kun je een snippet plaatsen en we horen wat er aan de hand is
GANG BANG! Leuke sites:
Soundcloud
Youtube
Gear: Where are the musicians?
PabloDeMode maakt homo muziek voor hetero mannen
|
|
|
|
18 augustus 2012, 00:51
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
Oorspronkelijk geplaatst door Elbee
|
|
Ik zou alleen het droge deel gebruiken en die op een stereo subgroep via een extreem korte stereo delay en een imager lekker breed in de mix zetten met een gekozen reverb
|
Punt is dat rechts niet helemaal droog is links niet helemaal nat. Ik ga morgen toch eens kinken wat dat uithaalt, heb dit nog niet eerder gedaan. Ben benieuwd. Dank voor je suggestie!
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
18 augustus 2012, 00:54
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
18 augustus 2012, 12:55
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
Het blijkt dat ik met de Stereo Enhancer al een heel eind kom. Dus geen dubbele sporen en geen fase issue meer. Dank voor het meedenken heren!
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
19 augustus 2012, 17:16
|
|
|
Gedearchiveerd account
|
Waarom gebruik je niet gewoon de droogste mono en daar dan een stereo fx overheen voor de breedte?
REPORT
|
|
|
|
19 augustus 2012, 17:31
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
Oorspronkelijk geplaatst door brz
|
|
Waarom gebruik je niet gewoon de droogste mono en daar dan een stereo fx overheen voor de breedte?
|
Klinkt simpel... Ga ik testen. Thanks!
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
19 augustus 2012, 17:48
|
|
|
Ongewassen Lid
|
ja, of mono maken en dan dubbelen (L-R), zodat je zelf kunt bepalen wat waar zit...
die stereo opfukkers moet je goed kunnen gebruiken anders vergal je er meer mee dan je ermee fixt.
"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
http://soundcloud.com/robnoxious
|
|
|
|
19 augustus 2012, 17:52
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
Kan ik zo'n sample ook mono maken als ie al in de track zit? Ik ben meer dan een dag bezig geweest met de juiste timing en heb weinig zin om dat deel opnieuw te gaan doen  .
Ik gebruik CB5.
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
19 augustus 2012, 20:42
|
|
|
Infiltrant
|
Wat je gedaan heb (zoals ik lees in de thread waar je het nummer gepost heb) is: kunstmatig stereobeeld gecreeerd.
Uitgaande van deze insteek:
Dat kan je met een exciter of stereo reverb of wat dan ook doen..
Maar je kan ook een MS opstelling overwegen.
Wat je dan moet doen is: het zangspoor encoden naar MS (daar heeft cubase een plugin voor).
Dan wordt het signaal gesplit in een mono/midden stuk en een stereo/side stuk.
Op deze manier kan je wat meer controle krijgen over het stereobeeld zonder dat je mono compatibiliteit verloren gaat.
Je kan bijvoorbeeld op enkele de side informatie EQ toepassen, of reverb of wat dan ook.
Of juist andersom: op het monogedeelte.
succes!
Kleine note:
Ik gebruikt deze techniek regelmatig, maar niet met cubase dus ik kan routingvragen waarschijnlijk niet beantwoorden.
silvertone
|
|
|
|
19 augustus 2012, 21:19
|
|
|
Electrocardioprogrammeur
|
Deels klopt je suggestie. Er zat al wel wat stereobeeld in de sample, zowel op droog als nat.
MS-opstellin: ik heb het even moeten opzoeken, maar Wiki geeft een mooie uitleg hierover. Heb net CB er zelf even bijgepakt en het lijkt nog eenvoudiger te kunnen. Ik kan kennelijk heel eenvoudig via Stereo Flip ---> left (or right) to stereo, een stereokanaal maken van links of rechts. Dus het linker (of rechter) kanaal wordt dan vervangen door zijn buurman. Dit is wat ik zocht.
OK MLB, niet helemaal jouw techniek toegepast, maar door je post ben ik wel op de juiste plek terecht gekomen. Thanks!
Reboer Zendra Goemboek
|
|
|
|
19 augustus 2012, 22:54
|
|
|
Infiltrant
|
Tof