8 april 2012, 16:54
|
|
|
Roland XV 88
Bij mij in de buurt staat een mooie Roland XV 88 voor +- 330 euro te koop.
Ik ben op zoek naar een veelzijdige synth die vooral mooie piano's en EP's heeft, maar daarnaast ook wat "analoge" synthsounds kan bieden. Kan de XV88 daarvoor zorgen?
Op het internet word ik niet veel wijzer. De ene zegt dat de piano's top zijn, de andere moet er niets van hebben...
Op dit moment ben ik in het bezit van een JV-90, maar de piano's van deze machine zijn toch niet erg goed. Zijn die van een XV 88 beter? En wat als ik er een expansion (ultimate keys, ultimate piano) in steek?
heeft er iemand hier ooit op gespeeld (of op een XV3080)? En wat was de algemene indruk dan?
Andere opties zijn bijvoorbeeld een Korg Triton Le of een Alesis Fusion HD, maar de eerste heeft geen hammer action, en de laatste heeft (naar 't schijnt) een belabberde bouwkwaliteit en is wat duurder.
Alvast bedankt!
|
|
|
|
8 april 2012, 18:41
|
|
|
Rapapaa...rapapaa!
|
Een XV-88 in goede staat voor € 330,-? Dat is een koopje!
Ik denk dat je voor die prijs geen beter hammered action klavier kunt vinden dat ook nog eens enorm veel goeie sounds aan boord heeft. Of de standaard piano's beter zijn dan je JV-90 weet ik niet, maar de piano's in de expansions zijn behoorlijk goed. Niet briljant, maar voor veel toepassingen zeker toereikend. En de klanken uit de XV3080 synthengine zijn echt van hi-end kwaliteit.
Ik denk dat dit apparaat niet te vergelijken is met een Triton Le (maar wel met een Triton Studio 88 ) of een Fusion HD. Echt een ander niveau. En gebouwd als een tank (oh ja... hij weegt ook net zoveel!).
Hoppetaa
|
|
|
|
8 april 2012, 18:52
|
|
|
Ebos
|
330 Euro is absoluut een koopje, de piano's in de expansions schijnen inderdaad vrij goed te zijn. Maar voor die prijs ga je inderdaad zeker niets beter vinden, kopen!
|
|
|
|
8 april 2012, 19:06
|
|
|
Het ligt eraan of je de xv-88 vergelijkt met de JV-90 of met de standaard geluiden van tegenwoordig. Ik heb onlangs de xv-88 verkocht en daarvoor in de plaats een fantom x8 gekocht. De reden daarvoor zijn de veel betere piano en e-piano geluiden. Dat vind ik persoonlijk toch het zwakke punt van de xv-88. Voor de rest is het een super synth en zeer degelijk gebouwd. Uiteraard kun je de xv aanvullen met srx-kaarten. De srx-07 is een aanrader maar gezien je eisen ook de complete piano en de classis ep's. Maar ja de xv-88 plus 2 srx-kaarten telt ook aardig op.
Hoe dan ook voor 330 euro kun je echt geen miskoop maken. De module wordt al voor meer aangeboden. Bevalt die niet dan kun je hem altijd weer verkopen.
|
|
|
|
8 april 2012, 20:30
|
|
|
Op school hebben we een Yamaha P-155, en die vind ik te gek klinken.
Als de XV-88 daar een beetje in de buurt komt, ben ik blij. Op dit moment ben ik eigenlijk al vrij blij met de piano's van mijn JV-90, maar ik heb weinig keuzes (er is maar één goed klinkende piano).
Dat de elektrische piano's niet zo goed zijn, is wel een bummer, maar er zijn die expansions nog altijd.
De XV-88 staat de koop bij een 2dehandswinkel, en zo'n mensen weten er meestal niets van, dus met wat geluk zit er zelfs nog een expansion in...
Voor zover ik weet is hij technisch in orde, er ligt alleen heel wat stof op en er zijn hier en daar krasjes.
ik ga hem gewoon eens proberen, en als hij goed klinkt en in orde lijkt, neem ik hem mee.
Heeft iemand nog iets te zeggen over de analoge synthsounds die eruit te krijgen zijn?
Ik heb trouwens een recente Juno D LE gehad, en die vond ik voor geen meter klinken, behalve de pianosamples, die vond ik wel vrij goed. Iemand die het geluid van een XV88 met een Juno D kan vergelijken?
|
|
|
|
8 april 2012, 21:37
|
|
|
Anonieme Analogist
|
XV88 all the way... Het klavier van een A-90 / RD-600 (prima graded hammer klavier) gekoppeld aan de XV-3080 sound engine... (zowat de beste Roland sound engine van enkele jaren geleden - highend ipv. Juno D - lowend).
Voor 330 wist ik het wel, is makkelijk het dubbele waard.
...this music, it flows through me, like a kind of slippery jelly from heaven. I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...
|
|
|
|
10 april 2012, 13:42
|
|
|
Oke, een vriend is voor mij al eens een kijkje gaan nemen.
Heel wat gebruikssporen (krassen, strepen, ...), maar alles werkt nog, alleen de value-knop ontbreekt. De onderliggende pot is er nog, het is alleen de afdekkingskap die weg is.
Zou ik die kap bij roland nog kunnen bestellen?
Ander ding dat ik nog moet vermelden: ik heb een XV 3080 voor amper 100 euro gevonden, staat weet ik nog niet, maar wat zouden jullie doen: De zichtbaar gebruikte XV 88 voor 330 euro kopen, of de XV3080 voor 100 euro en daarbij nog een klavier kopen?
|
|
|
|
10 april 2012, 14:28
|
|
|
Koop ze lekker allebei !
Waar vind jij die dingen trouwens ?
Moet eens dringend in jouw buurt komen shoppen
|
|
|
|
10 april 2012, 15:16
|
|
|
Hmmm. Er wordt regelmatig een xv-88 tussen 500 en 600 euro aangeboden. Meer brengt ie normaal gesproken niet op. En dat weet ik uit eigen ervaring. Dus als je een xv88 koopt waar van alles nog aan gerepareerd moet worden dan kom je al snel uit op zo'n bedrag. Onderdelen kopen is meestal een relatief dure kwestie. Daarbij is uiteraard ook de vraag of je het zelf kunt repareren of dat Roland dit voor je moet doen. Heb trouwens wel goede ervaring met servicecentrum van Roland. De vraag daarbij is of je genoegen neemt met een 'uitgeleefd' instrument. Ik zou dan persoonlijk kiezen voor iets meer uitgeven en kiezen voor een technisch en optisch goed instrument. Maar ja dat ben ik. Het financiele voordeel ben je na een week vergeten terwijl je wel de hele tijd kijkt naar een beschadigd instrument. Maar ook dat is persoonlijk. Als je een gewogen klavier niet belangrijk vindt dan kun je de xv3080 ook gebruiken met je jv90.
|
|
|
|
10 april 2012, 18:41
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door timpotent
|
Koop ze lekker allebei ! 
Waar vind jij die dingen trouwens ?
Moet eens dringend in jouw buurt komen shoppen
|
Ik speur het internet af
Ondertussen heb ik trouwens een antwoord gekregen van de verkoper van die XV 3080...
Zit met een groot persoonlijk dilemma nu:
De XV3080 is in 'zeer goede staat' en er zitten een 2 uitbreidingen in (iets met drums en iets met strings), voor maar 100 euro is dat een echt koopje...
Aan de andere kant heb ik altijd een mooi graded hammer klavier gewild, en voor 330 euro vind ik dat in de XV88, maar daarvan is de staat niet meer zo goed...
 dilemma, dilemma ...
|
|
|
|
12 april 2012, 13:03
|
|
|
Ik heb zelf 2 jaar een xv-88 gehad, fijn ding! 330 euro is ook echt een koopje.
Reken erop dat zo'n onderdeel niet echt veel kost. Ik had ook geinformeerd bij roland voor onderdelen, want ik miste een slidertje. Ik heb uiteindelijk niet besteld, maar om je een indicatie van de prijzen te geven, dit kreeg ik als reactie:
De volume potmeter ref 13359366 € 4.12 is in stock ook de overige slide potmeters ref 00891789 € 2.95 zijn voorradig. De hamertjes ref 04671289 € 1.38 en 04671290 €1.38 zijn in stock bij dit alles komt nog wel transport en btw bij..
Overigens, de optie van kabelaar lijkt me nog steeds een fantastische deal, aangezien die gewoon nog in nette staat is..
|
|
|
|
12 april 2012, 20:15
|
|
|
Bedankt voor het meedenken allemaal 
Ik heb de XV-88 uiteindelijk niet gekocht, omdat hij er (zoals kabelaar het goed verwoordde) erg 'uitgeleefd' uitzag. Er had zelfs iemand een sigarettenpeuk gedoofd op één van de toetsen, waardoor die lelijk gesmolten was. Er waren grote krassen op het scherm en sommige toetsen bleven soms steken.
Mensen die hun synth zo behandelen zou ik het liefst eens op hun kop willen slaan, maar goed.
De XV-88 uit het zoekertje dat jij doorstuurde zou ik zo kopen, ware het niet dat het zo ver is... ik woon in het midden van België, en als tiener heb ik geen eigen vervoer... De XV-88 raakt trouwens niet fatsoenlijk in de auto van mijn ouders (heb het al uitgemeten).
En opsturen gaat me heel wat kosten en vertrouw ik niet.
Ik gewoon de XV-3080 halen. Die is kleiner, goedkoper, heeft hetzelfde potentieel als de XV-88 en is in mint staat. En nog een voordeel: hij kan mee naar mijn kot, want volgend jaar ga ik studeren.
Ik ga gewoon een midicontroller bijkopen, een oude doepfer of een fatar of een A-90, ik zie nog wel. voor de geïnteresseerden: de bewuste XV-88 staat in de winkel CashConverters in Drogenbos. Je kan hem in de catalogus op hun site vinden.
|
|
|
|
21 mei 2012, 21:26
|
|
|
Ben uiteindelijk (na lang wachten) dan toch de XV-3080 module gaan halen voor een prikje. Met 'strijkers en drums bijgevoegd' zei de verkoper. Grote verassing als ik hem thuis opendeed: Er zaten niet 2, maar 4 expansions in! Naast SRX-01 en SRX-04 ook de SR-JV80 'Session' en de megagoede SR-JV80 'Keyboards of the 60s & 70s".
Nu zit ik qua vintage sounds wel snor! EP's en orgels klinken heel goed en de XV is heel wat makkelijker om mee te nemen dan mijn rhodes en lesliekloon.
Ook de rest van de sounds zijn uitstekend, er zit een ronduit fantastische stereo harpsichord in. Alleen de pianoklanken vallen wat tegen... en waarvoor had ik hem nu juist gekocht... nou ja.
Dus ga ik gewoon één van de expansions tegen een piano bordje proberen te ruilen.
In ieder geval iedereen erg bedankt voor de tips, ik ben er heel tevreden mee!
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|