Synthforum

Mededelingen

Reageren
 
Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 4 april 2012, 14:22   #1
Snelkookbami
Sidechain everything!
 
Snelkookbami's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2010
Berichten: 1.275
percussie in hedendaagse softsynths
Ik ben uit verveling maar is begonnen met kicks te maken in sylenth1, krijg al leuke psytrance kickjes door de pitch tweemaal door envelopes te halen.

Mijn vraag is, claps en snares, is het mogelijk met een standaard synthesizer, hoe doe ik het? Ik heb geprobeerd om wat te zoeken, maar kom telkens op Nord patches uit.
Snelkookbami is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:33   #2
SilverBullet76
distorten jongu
 
SilverBullet76's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2011
Woonplaats: Chicago a/d Maas
Berichten: 2.046
met de Sonic Charge MicroTonic kan je prima claps, hihats, shakers e.d. maken:

http://soniccharge.com/microtonic

en natuurlijk ook dikke kicks!

of bedoel je dat je met een hardware bak aan de slag zou willen?


SilverBullet76 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:34   #3
6 trak
wat kyk jy
 
6 trak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2002
Berichten: 31.920
een clap is een ruis door een bandpass filter met een snufje resonance (beide ff wat finetunen)...

een snare is een sinus tik (korte decay/release met sustain op 0) plus een ruis staart met een wat langere decay/release e de systain op 0 en eventueel door een bpf filter...
dus zowel de osc als de ruis moeten een eigen VCA envelope hebben...


Pharaonica komt naar je toe deze zomer...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:37   #4
Snelkookbami
Sidechain everything!
 
Snelkookbami's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2010
Berichten: 1.275

Oorspronkelijk geplaatst door SilverBullet76 Bekijk bericht
of bedoel je dat je met een hardware bak aan de slag zou willen?
Later misschien, zeker!
Maar ik vind het gewoon leuk om nieuwe dingen te leren. (Ook handig voor later, als ik hardware kan kopen)


Oorspronkelijk geplaatst door 6 trak Bekijk bericht
een clap is een ruis door een bandpass filter met een snufje resonance (beide ff wat finetunen)...

een snare is een sinus tik (korte decay/release met sustain op 0) plus een ruis staart met een wat langere decay/release e de systain op 0 en eventueel door een bpf filter...
dus zowel de osc als de ruis moeten een eigen VCA envelope hebben...
Thanks
Ga meteen even klooien.
Snelkookbami is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:41   #5
bikkel
Everything is on the One
 
bikkel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2001
Woonplaats: Rosario, Argentina
Berichten: 10.083
Ik vond NI Massive wel leuk voor dat soort dingen.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:41   #6
Squeekz
 
Squeekz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2008
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 316
Volgens mij word noise gebruikt om dergelijke dingen te maken. Maar je hebt natuurlijk meerdere soorten noise bij sommige softsynths.

EDIT:

Een beetje laat, hehe.
Squeekz is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:43   #7
Snelkookbami
Sidechain everything!
 
Snelkookbami's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2010
Berichten: 1.275
Die clap is moeilijk, dat gaat wat langer duren dan verwacht, ik kom eigenlijk telkens op een soort snare uit.
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: mp3 untitled.mp3‎ (558,2 KB, 58x gelezen)
  
Snelkookbami is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:45   #8
6 trak
wat kyk jy
 
6 trak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2002
Berichten: 31.920
maar eigenlijk heeft de clap ook nog een 'ratelend' begin nodig... dit verkrijg je door een een VCA (waar de rest van het clap geluid doorheen loopt) te moduleren met een zaagtand of triangle en na zo'n 3 cycli over te schakelen op een stabiel VCA level...
bekijk maar eens een clap in een wave editor en je zult aan het begin een aantal amplitude heuveltjes zijn...


Pharaonica komt naar je toe deze zomer...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:53   #9
bikkel
Everything is on the One
 
bikkel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2001
Woonplaats: Rosario, Argentina
Berichten: 10.083

Oorspronkelijk geplaatst door 6 trak Bekijk bericht
maar eigenlijk heeft de clap ook nog een 'ratelend' begin nodig... dit verkrijg je door een een VCA (waar de rest van het clap geluid doorheen loopt) te moduleren met een zaagtand of triangle en na zo'n 3 cycli over te schakelen op een stabiel VCA level...
bekijk maar eens een clap in een wave editor en je zult aan het begin een aantal amplitude heuveltjes zijn...
Met noise gemoduleerde LFO snelheid is nog beter, voor die random attack.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:56   #10
crizzle
 
Geregistreerd: 19 januari 2009
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 233

Oorspronkelijk geplaatst door Snelkookbami Bekijk bericht
Ik ben uit verveling maar is begonnen met kicks te maken in sylenth1, krijg al leuke psytrance kickjes door de pitch tweemaal door envelopes te halen.

Mijn vraag is, claps en snares, is het mogelijk met een standaard synthesizer, hoe doe ik het? Ik heb geprobeerd om wat te zoeken, maar kom telkens op Nord patches uit.
Cool ik maak ook vaak kicks met sylenth1, maar kwam nog niet in me op om 2 x envelope op pitch te gebruiken. Doe je dit dan 2 x met aparte envelopes?
Heb m'n beste psytrance kicks gemaakt met soundforge, naar een tutorial van infected mushroom die ergens op het net staat. Nog nooit zoveel punch gehad!!
crizzle is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:56   #11
Snelkookbami
Sidechain everything!
 
Snelkookbami's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2010
Berichten: 1.275

Oorspronkelijk geplaatst door bikkel Bekijk bericht
Met noise gemoduleerde LFO snelheid is nog beter, voor die random attack.
LFO nou op noise gezet, rate&gain max, probleem is nu alleen dat ik een envelope voor de LFO gain wil zetten (om die 3 cycli te krijgen) met alleen beetje decay, maar dat doet niks .
Snelkookbami is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 14:58   #12
bikkel
Everything is on the One
 
bikkel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 november 2001
Woonplaats: Rosario, Argentina
Berichten: 10.083

Oorspronkelijk geplaatst door Snelkookbami Bekijk bericht
LFO nou op noise gezet, rate&gain max, probleem is nu alleen dat ik een envelope voor de LFO gain wil zetten (om die 3 cycli te krijgen) met alleen beetje decay, maar dat doet niks .
Nee nee, je moduleert de saw LFO snelheid met een noise LFO, zodat de cycli niet voorspelbaar zijn. Overigens zou een dunne pulse ipv saw LFO ook goed kunnen werken.
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 15:01   #13
Snelkookbami
Sidechain everything!
 
Snelkookbami's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2010
Berichten: 1.275

Oorspronkelijk geplaatst door crizzle Bekijk bericht
Cool ik maak ook vaak kicks met sylenth1, maar kwam nog niet in me op om 2 x envelope op pitch te gebruiken. Doe je dit dan 2 x met aparte envelopes?
Hoe doe jij het dan? Ik dacht dat het zo moest omdat de wavevorm er ook zo uitzag (van weinig golflengte naar veel)
Snelkookbami is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 15:04   #14
Yoozer
vorbei
 
Yoozer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2002
Woonplaats: Thuis
Berichten: 8.159
Of je moduleert 'm met een snel neergaande envelope, wat eigenlijk logischer is - in Waldorf Attack heet 't de "crack generator".


For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 15:05   #15
Snelkookbami
Sidechain everything!
 
Snelkookbami's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2010
Berichten: 1.275
Helaas nog een beetje random
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: mp3 untitled.mp3‎ (558,2 KB, 53x gelezen)
  
Snelkookbami is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 15:47   #16
Squeekz
 
Squeekz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2008
Woonplaats: Den Haag
Berichten: 316

Oorspronkelijk geplaatst door Snelkookbami Bekijk bericht
Helaas nog een beetje random
De eerste komt heel dicht in de buurt, die daarna volgen niet.
Squeekz is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 15:58   #17
crizzle
 
Geregistreerd: 19 januari 2009
Woonplaats: Amsterdam
Berichten: 233

Oorspronkelijk geplaatst door Snelkookbami Bekijk bericht
Hoe doe jij het dan? Ik dacht dat het zo moest omdat de wavevorm er ook zo uitzag (van weinig golflengte naar veel)
Oh ik gebruik gewoon een enkele envelope op de pitch, niet een dubbele, dat bedoelde ik. Met een enkele envelope gaat het op zich prima, maar ik krijg niet de punch die ik had in soundforge. Kan me herinneren dat ik daarin ook 2 x een pitch envelope toepaste. Zal em es opzoeken. Kan je een voorbeeld posten van je kick?
crizzle is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 15:59   #18
The Unholy
Hard lid
 
The Unholy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2004
Woonplaats: Rotterdam
Berichten: 1.517
Ik maak binnen een seconde een fucking realistische clap.
The Unholy is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 16:00   #19
Raphie
Vintage lid
 
Raphie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2008
Berichten: 11.751
binnen 1 seconde joh?
Raphie is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2012, 16:11   #20
vinnieq
Lidl
 
vinnieq's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 5.230
Google eens op Synth Secrets en SOS. Dan ben je de komende maanden wel onder de pannen als het op synthese aankomt
vinnieq is offline   Met citaat reageren
Reageren

  Synthforum » Muziek algemeen » Klank, geluid en theorie

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Hier wat schone samples van hedendaagse top40 nummers Ultrafunk Sample/Sounds Exchange 3 27 maart 2009 12:40
'hedendaagse' hardstyle kick estalogica Klank, geluid en theorie 23 6 maart 2009 05:36
Percussie loop Dr. RiPsaw Hulp gevraagd 0 20 juli 2004 20:14
Wat is een hedendaagse sampler? titi007 Overige hardware 7 23 juni 2002 10:40
percussie Richard Synthesizers en synth-modules 9 1 augustus 2001 11:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.


Design by Vjacheslav Trushkin, color scheme by ColorizeIt!. Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2001 - 2013 Stichting Synthforum Nederland