Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 26 maart 2012, 18:16   #1
Locus

D&R onderhoud
Dag allemaal,

Aangezien het buiten prachtig weer was besloot ik binnen een beetje te rommelen
aan een D&R mixer die ik recent 2e hands heb aangeschaft.
Nu bleken alle potmeter vastgedraaid te zijn met een bepaald type sleutel die ik nog niet eerder zag.
Heeft een van jullie deze aansluiting eerder gezien en een idee wat voor een apparaat ik nodig heb om dit schadevrij los te draaien?

Dank!
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  D&R_close-up.jpg‎
Bekeken: 64
Grootte:  25,3 KB
ID: 78399  
Locus is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2012, 18:33   #2
Flying Panther
Vliegend lid

Flying Panther's schermafbeelding

Voor snapringen heb je speciale tangen om de gaatjes van de snapring (en daarmee de hele ring) uit elkaar te kunnen buigen, en daarmee de ring te kunnen plaatsen of verwijderen.

Dat is ongetwijfeld niet het goede/officiële gereedschap voor deze moer (er zitten denk ik niet voor niets vier gaatjes in plaats van twee in deze moer), maar in een uiterst geval zou je het daarmee kunnen proberen. Wel voorzichtig zijn dat de uiteinden van de tang niet uit de gaatjes schieten als je kracht zet, want dan heb je een kras op je behuizing, of pijn, of beide.

Mooier is natuurlijk een soort schroevendraaier / moersleutel achtig gereedschap waar vier pinnetjes op exact de goede plek aan zitten. Of dat bestaat en hoe dat dan heet? Ik heb helaas geen idee..
Flying Panther is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2012, 18:53   #3
Eraser127
Vintage lid

Eraser127's schermafbeelding

misschien D&R gewoon mailen?

Z8 | 3630 Compressor | Arion SOD-1 | BCR2000, Ultrapatch Pro PX2000 | DT 770 Pro | DR-220E | GX-700 | FX57 | Xboard25 | Small Clone, Small Stone, Big Muff, Electric Mistress Deluxe | Juli@, M8U| Compounder | UE400 | Poly-61 (custom midi), 05R/W | Rokit RP-5 | MPX1 | MB33 | Nova, KS-Rack | MWR-01 MetalWorker | R8, MKS-50, PG-300, M-VS1, M-DC1, JP-8080, Juno-106, JX8P, PG-800 | Topaz Macro Plus | E816S | Cubase 5 | Softsynths | TH MPS | Pulse+Rekon Editor | AN1X
Eraser127 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2012, 18:59   #4
Matana Teknik
Over en sluiten

Aparte ringen zijn dat....maar net wat eraser zegt stuur Duco gewoon een mailtje...

Klaar.
Matana Teknik is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2012, 19:12   #5
cult45
011110111000

cult45's schermafbeelding

Ik heb reactie gehad van de studio technicus over alternatieve pots voor de Dayner:

Citaat:
P1 10kA cn Is mono, linear met centerpositie. Centerpositie is mechanisch, zou je weg kunnen laten

P2 10kCB. Is een stereo log potmeter. Die C snap ik niet helemaal, zou een andere log karakteristiek kunnen zijn dan B. Om echt helemaal zeker te zijn zou er een potmeter uit moeten worden gesoldeerd, zodat het te meten is met een ohm-meter, zonder dat de schakeling de meting beïnvloed.

P3 10kA Is mono linear

P5 100kCst Is stereo log , weer met C-karakteristiek; zie boven.

P9 47kB Is mono log

P14 10 kAstcn. Is stereo lineair met centerpositie.

Het zijn allemaal potmeters met een asdikte van 6mm met een zogenaamde ‘flatted shaft’. Een as met een vlakke kant. Ik heb zelf even een test gedaan met een willekeurige potmeter met een 6mm kunststof as. Even een klein stukje afslijpen (met slijpschijf) en de knop past prima!
Dit omdat potmeters met een dergelijke as moeilijk te vinden zijn.

Verder hebben de aansluitpootjes een spatiering van 5mm. Dit geldt dus voor een rijtje van 3 pootjes. De 2 rijtjes (bij een stereo-exemplaar) onderling liggen 7,5mm uit elkaar. Dit zijn hele gangbare waardes.

Met de serie kunststof koolpotentiometers van Piher, o.a. te leveren via Display, zou je een eindje moeten kunnen komen, hoewel ze lang niet alle waardes hebben.

Na nog wat zoekwerk lijkt het erop dat radiohm niet meer bestaat en dat
omeg een soort van vervangend merk is. Misschien zit hier wat tussen;

http://www.omeg.co.uk/products.htm

..
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  daynerBroodjePots.gif‎
Bekeken: 8
Grootte:  6,2 KB
ID: 78400  

Oorspronkelijk geplaatst door vcovca
Plantjes gasten, plantjes. Geen geslachtsdelen.
cult45 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2012, 19:19   #6
studioduif

studioduif's schermafbeelding

Volgens mij noemen ze dit ook anti log. De curve is net omgekeerd van een 'normale' logaritmische potmeter en dit is meestal nodig in de sweep functie van een parametrische EQ.

I compensate my lack of knowledge with lots of gear
studioduif is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2012, 19:48   #7
Matana Teknik
Over en sluiten

Oorspronkelijk geplaatst door studioduif Bekijk bericht
Volgens mij noemen ze dit ook anti log. De curve is net omgekeerd van een 'normale' logaritmische potmeter en dit is meestal nodig in de sweep functie van een parametrische EQ.
Idd of reverse logaritmisch....maar idd ik heb die van Omeg ook geziebn en ik heb denk al een leverancier gevonden....hebben trouwens dan conductief plastic ipv koolbaan....die Pihers raad ik je echt af....DAT IS ECHT BAGGER TROEP.....

Klaar.
Matana Teknik is offline   Met citaat reageren
Oud 1 april 2012, 02:44   #8
ruuud

die ringetjes moet je gewoon met een tangetje losdraaien en dan wegflikkeren, want daarna zijn ze vrijwel onbruikbaar. ik heb er op mijn oude 1500 een flink aantal vervangen na wat reparatiewerk.. conrad heeft die dingen nieuw. het is wel een ontzettend gekut om ze er weer op te draaien..
ruuud is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten