23 maart 2012, 00:11
|
|
|
Vintage Lid
|
Mengtafels 1000 euro vs 100.000 euro fundamentele verschillen?
Nou ik ben al jaren muziek aan het maken met mengtafels voor thuis, Mackie CR1604 VLZ heb ik nu.
Zat net weer wat "professionele" studiobeelden te bekijken van "professionele" opnamestudio's waar grote kamerbrede 48+ kanaals mengtafels staan zoals SSL, Neve, Euphonix en noem maar op.
Die staan daar niet voor niets neem ik aan, maar ik vraag me dan af klinkt geluid/muziek daar vanzelfsprekend beter/puurder/anders/dikker op?
Zal mijn apparatuur daarop aangesloten en mijn muziek afspelend droog al automatisch beter klinken ?
Ik snap dat er betere componenten inzitten of gaat het alleen maar om:
meer kanalen
betere mic pre amps
meer effect sends returns
betere EQ's
mix automatisering
groter frequentiebereik
groter dynamisch bereik
?
dus waarin zit nou echt het verschil tussen een "huis" mengtafel en "studio" mengtafel?
|
|
|
|
23 maart 2012, 01:52
|
|
|
OPEN DIE GAIN & EQ !!!
|
ingebouwde compressor/limiters op ieder kanaal en masterbus (die "vette ssl sound" bv).
|
|
|
|
23 maart 2012, 08:49
|
|
|
ALL (Anna Loog Lid)
|
Oorspronkelijk geplaatst door Bass
|
|
dus waarin zit nou echt het verschil tussen een "huis" mengtafel en "studio" mengtafel?
|
in ca 99.000 euro ?
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:01
|
|
|
vorbei
|
|
Die staan daar niet voor niets neem ik aan, maar ik vraag me dan af klinkt geluid/muziek daar vanzelfsprekend beter/puurder/anders/dikker op?
Zal mijn apparatuur daarop aangesloten en mijn muziek afspelend droog al automatisch beter klinken ?
|
Ga je met betere verf mooiere schilderijen maken?
|
Citaat:
|
meer kanalen
betere mic pre amps
betere EQ's
mix automatisering
groter frequentiebereik
groter dynamisch bereik
|
Maar wat je hier "alleen maar" noemt, da's nou juist waar het om draait
Naar welke mixer was je aan 't kijken? Want als je dat wil upgraden zou ik er ook voor zorgen dat je akoestiek en monitoring in orde is, anders heb je niet veel aan een verbetering.
Je kunt natuurlijk ook aan de gang met een hele goede A/D en een API Lunchbox of zo, dan maak je in feite 1 of 2 kanalen van een high-class mengtafel na, maar dat is al prijzig.
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:09
|
|
|
Whoehahaha
|
Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer
|
|
Ja, dat doe je. Tenminste, je komt eerder bij het gewenste resultaat. Ik schilder best veel en als ik een goedkopere merk verf koop dan zijn de kleuren vaak minder "hard" en drogen ze minder mooi op. daarnaast is de bewerkbaarheid van de duurdere verf beter dan een goedkope. Vloeit beter en mengt beter.
back ontopic.....
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:26
|
|
|
wat kyk jy?
|
maar... da's pas weggelegd voor iemand die al een redelijke schilder is en de kneepjes van de tube kent nutuulk...
voor een 'prutser' zal die super verf niet zo gek veel uitmaken toch? ...enfin tot zover deze analogie (hey, da's synth gerelateerd!)
Over there we have some very naughty hyenas eating rubbish...
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:36
|
|
|
Gedearchiveerd account
|
Oorspronkelijk geplaatst door RSB
|
Ja, dat doe je. Tenminste, je komt eerder bij het gewenste resultaat. Ik schilder best veel en als ik een goedkopere merk verf koop dan zijn de kleuren vaak minder "hard" en drogen ze minder mooi op. daarnaast is de bewerkbaarheid van de duurdere verf beter dan een goedkope. Vloeit beter en mengt beter.
back ontopic.....
|
Helemaal mee eens....en zo offtopic zit je hier niet, ditzelfde verhaal gaat ook op voor kwalitatief betere muziekdozen.
Want dat is waar het hier om gaat, niet om wat iets kost, maar om de kwaliteit van een product (en helaas is dat vaak gerelateerd aan een hogere prijs). Maar dat is geen vereiste.
Een kwalitatief beter mengpaneel laat je geluiden beter klinken dan een kwalitatief slechtere tafel, en dan neem je smaak en doelstelling nog niet mee in de beoordeling.
REPORT
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:40
|
|
|
Infiltrant
|
|
Nou ik ben al jaren muziek aan het maken met mengtafels voor thuis, Mackie CR1604 VLZ heb ik nu.
Zat net weer wat "professionele" studiobeelden te bekijken van "professionele" opnamestudio's waar grote kamerbrede 48+ kanaals mengtafels staan zoals SSL, Neve, Euphonix en noem maar op.
meer kanalen
betere mic pre amps
betere EQ's
mix automatisering
groter frequentiebereik
groter dynamisch bereik
?
|
Alles wat je noemt speelt mee.
Daaraan kan je nog toevoegen:
- hoe groter de tafel hoe moeilijk te bouwen ivm instabiliteit/complexiteit/voeding enz
- hoe groter de mixer hoe kleiner de afzetmarkt hoe groter je marge moet zijn om een winstgevend bedrijf te zijn.
Maar om de hamvraag te beantwoorden: als je je gear in een top-mixer prikt klinkt dat beter dan wanneer je je gear in een budget/middenklasse mixer zoals Mackie prikt.
silvertone
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:40
|
|
|
Always Loud!
|
klopt, mijn broddels klinken met m'n gear stukken beter als dat ik hetzelfde met alleen VST's zou doen.
je kan er nog steeds geen reet aanvinden, maar het heeft wel "dat" randje.....
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:45
|
|
|
wat kyk jy?
|
er zit idd een verschil tussen een muzikant en een mixtechneut...
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:49
|
|
|
Always Loud!
|
en dat is helemaal niet erg.
|
|
|
|
23 maart 2012, 09:52
|
|
|
wat kyk jy?
|
correct...
|
|
|
|
23 maart 2012, 10:19
|
|
|
Vintage Lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer
|
.
|
Ga je met duurdere synths betere muziek maken?
|
|
|
|
23 maart 2012, 10:21
|
|
|
Muziekfabriek
|
Wat een eensgezindheid! zoals bij alle apparaten, of het nou een compressor een EQ of een mengtafel is, je hoort DIRECT een groot verschil. Als ik hier een track door mijn buizen compressor haal, klinkt dat gegarandeerd beter dan door een behringer compressor met dezelfde settings. Dat is ook waar je meer geld voor betaald...
Produceren, veel en vaak!
|
|
|
|
23 maart 2012, 10:25
|
|
|
Vintage Lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door Pimpampeter
|
|
Wat een eensgezindheid! zoals bij alle apparaten, of het nou een compressor een EQ of een mengtafel is, je hoort DIRECT een groot verschil. Als ik hier een track door mijn buizen compressor haal, klinkt dat gegarandeerd beter dan door een behringer compressor met dezelfde settings. Dat is ook waar je meer geld voor betaald...
|
dan heb je het ook over een effectapparaat die het geluid direct beinvloed, niet over een mengtafel die theoretisch niets met het geluid zou moeten doen
|
|
|
|
23 maart 2012, 10:27
|
|
|
Muziekfabriek
|
|
|
dan heb je het ook over een effectapparaat, niet over een mixer
|
Dat geldt dus ook voor duurdere mengtafels. een mengtafel gebruik je niet omdat er alleen maar schuiven op zitten. Een SSL eq is waanzinnig veel mooier in t klankbeeld dan een mackie eq. Vergelijk de standaard Cubase eq maar eens met eenzelfde setting in een waves eq, voila, dat is waarom je er geld voor betaald. En dat geld dus ook voor mengtafels.
Produceren, veel en vaak!
|
|
|
|
23 maart 2012, 10:32
|
|
|
It's me!
|
|
|
Ga je met duurdere synths betere muziek maken?
|
Kwaliteit van muziek en kwaliteit van geluid zijn 2 verschillende dingen.
Goeie muziek op een gaar cassette bandje is nog steeds goeie muziek, het klinkt alleen wel gaar.
.
|
|
|
|
23 maart 2012, 10:36
|
|
|
Always Loud!
|
Klopt en omgekeerd kan Muzak toch best lekker klniken indien goed gemixed op een mooie tafel
|
|
|
|
23 maart 2012, 10:38
|
|
|
Lekker Huppelen!
|
|
|
dan heb je het ook over een effectapparaat die het geluid direct beinvloed, niet over een mengtafel die theoretisch niets met het geluid zou moeten doen
|
ik wil juist dat mijn mengtafel wat met het geluid doet. Mijn mengtafel is ook een instrument.....
Gearlists zijn voor gearsletjes............
Vandaag Is Mijn Lievelingsdag!!
|
|
|
|
23 maart 2012, 10:41
|
|
|
Infiltrant
|
|
|
|
Je kan beweren dat een mixer in theorie geen enkele invloed moet hebben op de klankkleur, maar dit omzetten naar de praktijk is onbetaalbaar.
Je kan er overigens ook voor kiezen punk te maken, dan ben je wellicht beter af met een behringer mixer dan met een grote SSL.
silvertone
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|