22 maart 2012, 08:44
|
|
|
everestmusic.nl
|
SSD Boot schijf in muziek productie systeem?
Volgens mij is het de nachtmerrie van iedere producer, je sluit ‘s avonds zonder problemen netjes je studio pc af en de volgende dag blijkt je hardeschijf naar de eeuwige jachtvelden te zijn. Dit is mij het afgelopen jaar 2x overkomen. Gelukkig niet mijn data schijf maar mn boot schijf. Het opnieuw inrichten van het systeem kost me een hoop tijd, sterker nog het duurt vaak maanden voor ik weer echt lekker op gang ben.
Ik maak momenteel gebruik van een traditionele mechanische hardeschijf maar zou graag over willen stappen op SSD. Nu ben ik niet zo'n PC Hardware guru en vroeg me af of er punten zijn waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een SSD schijf. M'n idee is om het OS, Cubase, Kontakt, Audio- & DSP Drivers en wat kleine vst plugs op deze schijf te zetten.
Alvast bedankt!
|
|
|
|
22 maart 2012, 08:47
|
|
|
Always Loud!
|
doe ik al 2 jaar, werkt perfect, heb bijna al m'n schijven vervangen voor SSD, heb alleen nog 1 2TB dataschijf in de DAW voor backup (+ backup op NAS)
dus OS op SSD 1, Samples op SSD 2, recording /rendering op SSD 3
|
|
|
|
22 maart 2012, 08:48
|
|
|
Synth-Juttemus
|
Altijd alles dubbel saven.
Voorkomt ergenis en teleurstellingen.
Maar die SSd schijven schijnen ook heel goed te zijn. Maar weet niet of die wel het eeuwige leven hebben.
|
|
|
|
22 maart 2012, 08:51
|
|
|
It's me!
|
Zet je temp files dan wel naar een normale harddisk, dan spaar je je ssd van write cycles
.
|
|
|
|
22 maart 2012, 09:05
|
|
|
Always Loud!
|
swap files wel, temp files niet, haat het als een HDD weer moet opspinnen voor een paar temp of log files
een HDD continue laten spinnen is ook geen optie, dus performance wise die paar temp files gewoon naar de SSD
werkt echt kut als je PC een paar seconden "hangt" omdat een HDD weer moet opspinnen
Denk dat ik eerder de SSD zat ben dan andersom
|
|
|
|
22 maart 2012, 09:06
|
|
|
everestmusic.nl
|
Hoe zit dat dan met die write cache, geven die dingen ineens de geest na een X aantal schrijf acties?
|
|
|
|
22 maart 2012, 09:15
|
|
|
Always Loud!
|
SSD's hebben volgens mij geen writecache?
|
|
|
|
22 maart 2012, 09:20
|
|
|
everestmusic.nl
|
Sorry ik bedoel write cycles
|
|
|
|
22 maart 2012, 09:23
|
|
|
Always Loud!
|
ach, is allemaal zwaar overtrokken, alles heeft een MTBF
ze re-alloceren sectors en je kan keurig de health van de SSD's zien, mijne zijn allemaal nog 100% ook de oudste na bijna 3 jaar gebruik
|
|
|
|
22 maart 2012, 09:27
|
|
|
Rookie with a new hobby
|
Ook een optie eventueel om gebruik te maken van een RAID setup.
Daarmee gebruik je meerdere fysieke disks waarmee automatisch de data op meer dan 1 disk staat/gezet wordt. Mocht er dan eentje sneuvelen is er niet direct data verloren.
Kapotte disk vervangen en de data array kan dan weer opgebouwd/hersteld worden.
Voor meer info over RAID, is er veel te vinden op het net.
Zoeken op RAID 1 of RAID 5.
Geen ervaring mee met SSD, maar ga er vanuit dat RAID ook met SSD disks kan.
|
|
|
|
22 maart 2012, 09:30
|
|
|
Always Loud!
|
raid zou ik dus met SSD's niet doen omdat TRIM dan niet meer werkt
|
|
|
|
22 maart 2012, 09:37
|
|
|
Rookie with a new hobby
|
Oorspronkelijk geplaatst door Raphie
|
|
|
Oké, duidelijk.
Zoals ik al aangaf, zelf (nog) geen ervaring met SSD's.
Gelukkig anderen wel
|
|
|
|
22 maart 2012, 10:05
|
|
|
Groot lid
|
Nou ik doe dat dus wel.
Ik heb als bootschijf 2x OCZ Vertex 2 in RAID 0. Ik heb significante data altijd gescheiden van mijn bootschijf dus die is voor mij totaal irrelevant en mag van mij gewoon retesnel zijn.
Daarnaast heb ik nog een extra ssd waar mijn libraries op staan en die ik gebruik als cache schijf voor ableton en wavelab.
Dan een 1TB hdd voor al mijn docs die gespiegeld is aan een 2e 1TB schijf. Die 1 TB wordt ook gespiegeld naar mijn server is huis, en ook naar een server offsite die ik bij mijn ouders heb neergezet.
Dus ook bij inbraak, diefstal, natuurramp. altijd een backup.
|
|
|
|
22 maart 2012, 10:07
|
|
|
Groot lid
|
Als je zorgt dat je je schijf niet zo'n 10 a 20 % leegruimte overhoudt heb je zonder trim niet zo veel last van snelheidsdegradatie. Daarbij komt dat ik minstens 1x per jaar mijn systeemschijf formatteer en met een schone lei begin, dus das voor mij garbage control genoeg
|
|
|
|
22 maart 2012, 10:12
|
|
|
Vintage lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door DarkChaos
|
Volgens mij is het de nachtmerrie van iedere producer, je sluit ‘s avonds zonder problemen netjes je studio pc af en de volgende dag blijkt je hardeschijf naar de eeuwige jachtvelden te zijn. Dit is mij het afgelopen jaar 2x overkomen. Gelukkig niet mijn data schijf maar mn boot schijf. Het opnieuw inrichten van het systeem kost me een hoop tijd, sterker nog het duurt vaak maanden voor ik weer echt lekker op gang ben.
...
|
Als je al dit werk gedaan hebt maak je best een 'Image' van dit geheel (systeem).
Dit bespaart je al dat werk opnieuw te doen bij een crash of herinstallatie.
(werkwijze vind je op de www)
|
|
|
|
22 maart 2012, 10:14
|
|
|
Vintage lid
|
Dit weekend een 128Gb SSD in m'n Mac Pro gezet. Alles staat op SSD behalve grote libraries zoals die van Spectrasonics plugs.
Zorg voor een goed geschedulde backup/cloner (voor osx bv Timemachine) naar een aparte (interne) HD.
|
|
|
|
22 maart 2012, 10:18
|
|
|
Mystic Loges
|
Oorspronkelijk geplaatst door Raphie
|
|
|
Servers met SSD gebruiken altijd RAID, met name vanwege de relatief wat hogere failure rate van SSD's en omdat SSD's relatief klein zijn. Je hebt alleen een goeie (hardware) RAID-controller nodig die dat wel ondersteunt. Die goedkope dingen die op PC-moederborden geďntegreerd zitten vallen daar inderdaad niet onder.
|
|
|
|
22 maart 2012, 10:19
|
|
|
Groot lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door sten
|
Dit weekend een 128Gb SSD in m'n Mac Pro gezet. Alles staat op SSD behalve grote libraries zoals die van Spectrasonics plugs.
Zorg voor een goed geschedulde backup/cloner (voor osx bv Timemachine) naar een aparte (interne) HD.
|
Aleen jammer dat de macpro nog op sata2 zit en nog geen gebruik maakt van sata3.
van hdd naar ssd is snelheidwinst, maar naar een sata3 ssd is echt knettersnel
|
|
|
|
22 maart 2012, 10:30
|
|
|
everestmusic.nl
|
Ok bedankt allemaal, het wordt nu wat duidelijker, ik kwam trouwens nog dit whitepaper tegen over het gebruik van Intel SSD's in muziek productie:
http://www.intel.com/content/www/us/...ion-study.html
|
|
|
|
22 maart 2012, 11:28
|
|
|
Heb ook twee ssd in RAID , OS, Cubase, Kontakt, Audio- & DSP Drivers en wat kleine vst plugs op deze schijf al zeker 1,5 jaar werkt pefect !!!!!!
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|