Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 14 maart 2012, 12:19   #1
Matana Teknik
Over en sluiten

De D&R Dayner service thread
Gasten,

Momenteel krijg ik veel verzoeken om Dayners weer werkend te krijgen en/of een service beurt te geven. En aangezien ik mijn eigen Dayner ook aan het opknappen ben is het misschien een goed idee om de spullen die hier voor nodig zijn gezamelijk aan te schaffen aangezien dit aanzienlijk in de uiteindelijke aanschaf prijs gaat schelen.
Ik weet dat er sowieso drie leden zijn met een Dayner, brz, bikkel, cult45...daarnaast heb ik er 1 en nog een andere klant van me....dus 5 Dayner's in totaal.
Als belangrijkste onderdeel van de Dayner zie ik de master module....ik heb net een berekening gemaakt om de master module totaal te reviseren...dit houdt in alle electrolytische condensatoren vervangen voor Nichicon Audio Grade Caps, film caps vervangen voor Wima's, alle Alps pushbuttons vervangen, alle jack connectors vervangen voor Neutriks, alle opamps vervangen (hier zou een upgrade kunnen plaats vinden maar in me berekening ga ik even uit voor dezelfde opamps), alle pots vervangen....

Hier de berekening voor enkelt de master module:

DAYNER SERVICE RECAP PART LIST

master module

opamps:

12x NE5532AP 1x €0,685 100x €0,46 =8,22 / 5,52
7x TL074CN 1x €0,429 100x €0,276 =3,003 / 1,93

caps:

elco's Nichicon:
70x 47uF/35V 100x €0,097 =9,70
10x 4.7uF/60V 100x €0,057 =5,70
2x 470uF/40V axiaal 1x €0,875

film caps:
2x 0.22/100
2x 0.068/100
3x 68n/100
5x 0.01/100

pots:

9x 47Kb mono
1x 10Kc mono
1x 22Kb stereo

switches:

12x dpdt on/on Alps SPUN191400 1x €0,998 100x €0,718 =11,97 / 8,60
1x 4pdt Alps SPUN 19C400 1x €1,50 100x €1,21 =1,50 of
SPUN194900 1x €1,25 100x €1,01 =1,25

jacks:

23x Neutrik stereo break NYS216 1x €0,75 100x €0,55 =17,25 / 12,65

Zoals je kan zien heb ik de stukprijs erbij gezet en een stukprijs per 100 plus het totaal bedrag per onderdelen groep.

Bij aanschaf van enkele stuks ga je qua materiaal uit komen op een bedrag van: 58,89 minus de pots...ik ben nog even aan het zoeken voor goede vervangers aangezien de originele Radiohm's zijn en als ik deze ga vervangen wil er meteen goeie in....mss iemand een tip?

Ik zal ook nog even uitzoeken hoeveel het kost qua materiaal om een splitmodule en/of een inlinemodule te reviseren.....

Mijn uiteindelijke doel is dat ik, zeg 10, al gereviseerde modules op voorraad heb zodat je je verrotte module inruilt voor een al gereviseerd exemplaar. Zo kan ik rustig per dag wat modules doen en heb jij meteen een goeie die je direct in je tafel terug kan plaatsen zonder hem eigenlijk kwijt te zijn....

Daarnaast heb ik een verzoek gekregen om te kijken of het mogelijk is om kanalen te gaan racken zodat ze mee on the road kunnen.....hierbij moet je denken aan enkelt de EQ sectie met of zonder mic pre amp maar met interne voeding.....ik ga dit bekijken voor zowel de split als inline module...

Klaar.
Matana Teknik is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2012, 12:28   #2
brz
Gedearchiveerd account

brz's schermafbeelding

Heej goed initiatief, ik heb er wel zin in.
Wat ik me afvraag is waarom de in/outputs vervangen gaan worden, die zijn toch stabiel?
Rond welke tijd wil je aan gaan vangen met dit proces en mag ik mijn master module bij jou thuis komen doen?

REPORT
brz is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2012, 12:34   #3
Matana Teknik
Over en sluiten

Oorspronkelijk geplaatst door brz Bekijk bericht
Heej goed initiatief, ik heb er wel zin in.
Wat ik me afvraag is waarom de in/outputs vervangen gaan worden, die zijn toch stabiel?
Rond welke tijd wil je aan gaan vangen met dit proces en mag ik mijn master module bij jou thuis komen doen?
Tja ik heb zoiets van als we toch bezig zijn...maar dat kan dan als optioneel worden neer gezet de jacks.....ik kan ze waarschijnlijk nog goedkoper krijgen en fuck waarom niet...wel een goed bij een evt verkoop van je Dayner, all Neutrik jacks

Ik ben nog ff opzoek naar goeie pots die passen, liefst met conductief plastic of wire wound....

En wanneer aanvangen? Denk bij voldoende interesse....maar aangezien jij, cult45, ik en de mysterie klant dit al willen doen komen we een aardig eind....het liefst wil wel alles per 100 bestellen op een paar items na.....

Klaar.
Oud 14 maart 2012, 12:35   #4
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

ruuuud heeft er ook één.

Waarom zeggen ze bij DSA dat ze nog nooit condensatoren hebben hoeven vervangen van een Dayner en ga jij dat wel doen? Gewoon even de kritische amateur uithangend?

Verder is de Dayner natuurlijk wel een leuk bezighoudprojectje als ik straks eindelijk weer een eigen hok heb.

Synths: Oberheim Matrix 6, Ensoniq ESQ1, Sequential Six~Trak, Waldorf MicroWave, Roland MC-202 en JX-3P, Casio CZ-3000, Yamaha DX-27S en SHS10, Korg MonoTribe
Drums en samplers: Casio RZ-1, Roland TR-626, Vermona DRM1 MKII, Jomox MBase01
FX: Lexicon LXP-15, D&R Spring Reverb II, Dynacord DR-78, Ibanez DM-1000, Boss CE-300, RPH-10 en ROD-10, EHX Small Stone, Yamaha FL-100, Melos echo
Anders: D&R Dayner, Alesis 3610, Neutrik patchbay, KRK RP-5, Roland A880, Edirol UM-880, Yamaha QY700
bikkel is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2012, 12:42   #5
Matana Teknik
Over en sluiten

De tafels zijn toch al gauw 20 jaar oud en/of ouder....caps hebben een gemiddelde levensduur 2000 uur....dit is wel berekend op max vermogen etc maar ga maar uitrekenen....daarbij zitten veel van de caps in het audio signaal, nwe caps zal de helderheid weer terug brengen in je tafel....ditzelfde geld voor nwe opamps....bij beide masters van cult45 zijn de 10ohm protectie weerstanden eruit gefikt....mijn mening is dat dit komt dat de voltages pieken door slechte afvlakking van de elco's...waarom gaan er opamps kapot? Ik denk dan toch snel aan instabiliteit van de voltages....

In het verleden heb ik mijn toenmalige Bit One ook totaal gerecapped en ik kreeg er werkelijk waar een beter geluid uit dan voor de recap....veel gedefineerder en helderder.....

Klaar.
Oud 14 maart 2012, 12:44   #6
bikkel
Everything is on the One

Zou je dat op de een of andere manier test- en meetbaar kunnen maken?

Synths: Oberheim Matrix 6, Ensoniq ESQ1, Sequential Six~Trak, Waldorf MicroWave, Roland MC-202 en JX-3P, Casio CZ-3000, Yamaha DX-27S en SHS10, Korg MonoTribe
FX: Lexicon LXP-15, D&R Spring Reverb II, Dynacord DR-78, Ibanez DM-1000, Boss CE-300, RPH-10 en ROD-10, EHX Small Stone, Yamaha FL-100, Melos echo
Anders: D&R Dayner, Alesis 3610, Neutrik patchbay, KRK RP-5, Roland A880, Edirol UM-880, Yamaha QY700
Oud 14 maart 2012, 12:47   #7
Matana Teknik
Over en sluiten

Je oren mss?

Klaar.
Oud 14 maart 2012, 12:50   #8
Matana Teknik
Over en sluiten

Daarbij zijn er ook caps die de ontkoppeling doen van je switches zodat er geen plop ontstaat als je schakelt....sommige kraakjes komen dus ook af van caps die niet meer snel genoeg laden en ontladen.....

Laatst een Crown versterker gerecapped en de voedings caps waren zo uitgedroogt dan je ze kon horen rammelen in hun behuizing = niet goed

Klaar.
Oud 14 maart 2012, 13:38   #9
etaoin
Mystic Loges

etaoin's schermafbeelding

Ja maar bikkel heeft wel gelijk dat zomaar doelloos alles recappen nooit een doeltreffende oplossing is. Kost een hoop tijd (= geld) en het gros van de condensators is waarschijnlijk nog prima, nog even los van dat zomaar vervangen door een ander type ook niet altijd even goed is voor het circuit.

Ik heb ooit een D&R gehad waarbij juist de weerstanden allemaal in waarde verlopen waren, met name in de EQ. De condensators daar waren allemaal nog prima.

Citaat:
waarom gaan er opamps kapot? Ik denk dan toch snel aan instabiliteit van de voltages....
Maar dat is niet zo denk ik. Een opamp kan best veel hebben wat betreft voltages en gaat zeker niet stuk van een beetje fluctuatie op de voedingslijnen. Maar ook bij een opamp geldt gewoon: die hebben een beperkte levensduur, zeker als de tafel in warme zweterige hokken gebruikt is En D&R heeft zoals je terecht zegt nou eenmaal (erg) goedkope componenten gebruikt.

Citaat:
Daarbij zijn er ook caps die de ontkoppeling doen van je switches zodat er geen plop ontstaat als je schakelt....sommige kraakjes komen dus ook af van caps die niet meer snel genoeg laden en ontladen.....
Sorry, maar daar ga ik echt niet in mee. Een schakelaar in het signaalpad wordt niet "ontkoppeld" met condensators. Condensators zijn tenslotte min of meer transparant voor audio dus dan zou het circuit zo lek zijn als een mandje. De enige switch die doorgaans "ontkoppeld" wordt is de powerswitch. Wat wel gebeurt is dat er gewerkt wordt met serie-condensators om de DC-component eruit te halen voor de switch. Maar dat zijn typisch caps die weinig belasting zien.

Citaat:
veel gedefineerder en helderder.....
Maar niet meer het originele geluid dus...? Ik ben nooit zo voor het "verbeteren" van vintage circuits, maar dat is uiteraard een keuze.
etaoin is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2012, 13:51   #10
bikkel
Everything is on the One

Ik sta er ook weer niet helemaal cynisch tegenover aangezien je het zo veel om je heen ziet gebeuren, ook bij dure vintage versterkers en dergelijke. Ik wil gewoon weten wat de echte gefundeerde realiteit achter recappen is.

Oud 14 maart 2012, 14:01   #11
etaoin
Mystic Loges

Oorspronkelijk geplaatst door bikkel Bekijk bericht
ook bij dure vintage versterkers en dergelijke
Maar ook genoeg tegengas, zoals:
http://www.skipsimmonsamps.com/truth...ntageamps.html
met de terechte opmerking: ""Recapping” a vintage amp can alter the tone significantly. If you were lucky enough to own a great old amp, why in the world would you want to alter the tone significantly?"

Nou is een D&R natuurlijk een iets ander verhaal: dat zijn tenslotte brakke tafels en je hebt meer aan een gereviseerd exemplaar. Maar dan nog zie ik het zelf nooit zo zitten om condensators die nog helemaal prima zijn preventief te vervangen door moderne exemplaren. Nog even los van het werk dat daar in gaat zitten. En zoals ik hierboven al zei, soms zit een probleem heel ergens anders.
Oud 14 maart 2012, 14:53   #12
j.baars
vintage eigenheimer

j.baars's schermafbeelding

je mag er rustig vanuitgaan dat alleen de kapotte onderdelen vervangen ruim voldoende is voor jarenlang plezier.
alleen bij D&R tafels zijn dat vaak de schakelaars, en in mindere mate de potmeters.
en hier en daar een opampje, en dat komt meer door het vaak nogal brakke ontwerp.

/\/\/\/\/\/\/\\/\/\/\/\\//\/\/\//\//\/\/\\//\/\/\/__ //\///\\\////\///\/\/\/\/\/\/\\\\//\///\///\//\/\\///\//\\//\\/
https://soundcloud.com/milky-way-gas-station
http://www.myspace.com/theluminol
http://www.myspace.com/cinnamonair __ http://www.myspace.com/strijdorkest
http://www.myspace.com/rabbitstampede__
j.baars is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2012, 16:25   #13
Matana Teknik
Over en sluiten

Alleen de master module heeft trouwens zoveel caps....voor een splitmodule zijn dat er maar 25/26....inprincipe snel gedaan hoor....
Maar ondanks het mss overbodig zou zijn hebben ze eigenlijk niet al hun uiterste levensduur overschreden? En qua geld..mwah valt wel mee toch...
Maar idd die schakelaars zijn na 20 jaar echt wel op....volgens de Alps site hebben ze een levensduur van 10.000 cycli met load en 30.000 zonder load....

Wat betreft pots....dat wordt lastig om nwe te vinden of vervangers die passen...Radiohm zelf is niet meer sinds 2008 maar volgens die site maakt http://www.weltron.de/ vervangers. Ik heb gezocht in hun leveringsprogramma maar ben geen vervangende tegen gekomen....ik heb Wolfgang Weller een mail gestuurd of hij die kan maken en tegen welke prijs en afname hoeveelheid..

Klaar.
Oud 14 maart 2012, 16:31   #14
Matana Teknik
Over en sluiten

Oorspronkelijk geplaatst door etaoin Bekijk bericht

Maar niet meer het originele geluid dus...? Ik ben nooit zo voor het "verbeteren" van vintage circuits, maar dat is uiteraard een keuze.
Nee kwam ineens het geluid van een Juno6 uit me Bit One...ik was ook verbaasd en verrast, heb hem toen maar verkocht....

Maar hoe kritiek zijn caps dan eigenlijk voor je audio circuit? En waarom audio grade caps en general purpose caps? Denk toch dat het met de chemische samenstelling van de cap te maken heeft in tot hoeverre hij het beste werkt voor verschillende doeleinden....technologie is natuurlijk weer een stukje verder na 20 jaar niet?

Klaar.
Oud 14 maart 2012, 17:08   #15
turbo2tone
Met houten zijkantjes

turbo2tone's schermafbeelding

Mooi initiatief!!!!!

Als ik straks thuis ben ga ik dit even rustig lezen
Heb er hier ook Dayner (meerdere masters) maar gaat het hier om Type 2 master met XLR outs en meerder monitor functies of de oude?
Er zijn namelijk verschillende types (ik hoop niet dat dit al gezegd is, ben hier illegaal aan het internetten)
turbo2tone is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2012, 17:14   #16
etaoin
Mystic Loges

Ja, de techniek is veel verder. Maar je moet er rekening mee houden dat het circuit ontworpen is voor caps uit die tijd, en niet voor moderne onderdelen. Mogelijk compenseert het circuit voor bepaald gedrag van een component die een moderne component niet vertoond. Niet helemaal relevant voor iets simpels als een mixer, maar bij een VCO kan ik het me goed voorstellen dat de exacte specs van de componenten destijds belangrijk waren.

Citaat:
En waarom audio grade caps en general purpose caps?
Zijn er daadwerkelijk fabrikanten die "audio grade" caps verkopen, of is dat meer een term uit de audiofiele-hoek?

Citaat:
En qua geld..mwah valt wel mee toch...
Ik weet niet wat jouw uurtarief is maar een half uurtje per broodje heb je zo te pakken (uitbouwen, caps verwisselen, inbouwen, checken), maal 24 of 32 kanalen, maal uurtarief, is toch redelijk wat geld. Voor iets dat mogelijk helemaal niet nodig is.
Oud 14 maart 2012, 17:20   #17
j.baars
vintage eigenheimer

j.baars's schermafbeelding

audiograde caps bestaan bij mijn weten niet.
is een term uit de hoek van mensen die ook 500,- voor een tulpkabeltje betalen.

/\/\/\/\/\/\/\\/\/\/\/\\//\/\/\//\//\/\/\\//\/\/\/__ //\///\\\////\///\/\/\/\/\/\/\\\\//\///\///\//\/\\///\//\\//\\/
https://soundcloud.com/milky-way-gas-station
http://www.myspace.com/theluminol
http://www.myspace.com/cinnamonair __ http://www.myspace.com/strijdorkest
http://www.myspace.com/rabbitstampede__
j.baars is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2012, 17:33   #18
studioduif

studioduif's schermafbeelding

Maar tulpen waren in de late middeleeuwen ook enorm duur.

Oorspronkelijk geplaatst door j.baars Bekijk bericht

I compensate my lack of knowledge with lots of gear
studioduif is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2012, 17:50   #19
Matana Teknik
Over en sluiten

Oorspronkelijk geplaatst door etaoin Bekijk bericht
Ja, de techniek is veel verder. Maar je moet er rekening mee houden dat het circuit ontworpen is voor caps uit die tijd, en niet voor moderne onderdelen. Mogelijk compenseert het circuit voor bepaald gedrag van een component die een moderne component niet vertoond. Niet helemaal relevant voor iets simpels als een mixer, maar bij een VCO kan ik het me goed voorstellen dat de exacte specs van de componenten destijds belangrijk waren.

Zijn er daadwerkelijk fabrikanten die "audio grade" caps verkopen, of is dat meer een term uit de audiofiele-hoek?

Ik weet niet wat jouw uurtarief is maar een half uurtje per broodje heb je zo te pakken (uitbouwen, caps verwisselen, inbouwen, checken), maal 24 of 32 kanalen, maal uurtarief, is toch redelijk wat geld. Voor iets dat mogelijk helemaal niet nodig is.

Oorspronkelijk geplaatst door j.baars Bekijk bericht

ga maar checken op Mouser....kan zijn dat Mouser ze die benaming heeft gegeven.....maar waarom dan prijsverschillen in caps als ze toch hetzelfde zijn....? Dat is toch ook niet zomaar? Denk dat het toch met de grondstoffen te maken heeft die worden gebruikt in caps...tantalum is ten slotte duurder om te winnen dan aluminium.....bv

En qua uren...ik denk dat ik gewoon een flatrate ga hanteren per ingewisseld kanaal.....wil je je eigen frontpanelen behouden kan dat, het uitwisselen vd pcb's is echt 5 minuten werk

Klaar.
Oud 14 maart 2012, 18:03   #20
Matana Teknik
Over en sluiten

Oorspronkelijk geplaatst door turbo2tone Bekijk bericht
Mooi initiatief!!!!!

Als ik straks thuis ben ga ik dit even rustig lezen
Heb er hier ook Dayner (meerdere masters) maar gaat het hier om Type 2 master met XLR outs en meerder monitor functies of de oude?
Er zijn namelijk verschillende types (ik hoop niet dat dit al gezegd is, ben hier illegaal aan het internetten)
Ja die type 2 ken ik....heeft ook een headphone expansion erop zitten....deze waren volgens mij meer bedoeld om een mixdown met inline modules te maken...zijn XLR's trouwens balanced?

Klaar.
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten