Oorspronkelijk geplaatst door Devo-lution
|
Nu vroeg ik me eigenlijk af, bij een semi-modulaire synth als deze, heeft CV/gate effectief voordeel? Ik hoor wel vaker van medemuzikanten dingen in de trant van "cv/gate reageert veel vlotter", maar dat kan net zo goed een urban myth zijn. Vandaar even een toetsing bij de experts in the synthologie :p.
Wat houdt nu eigenlijk het verschil in? Gezien ik bediening toch via de knoppen op de SEM zelf ga doen, zijn knoppen op de controller absoluut geen vereiste. Wel geef ik om een zo natuurlijk mogelijke response en goede keys.
|
Ben je echt super anaal over timing, dan is alleen een echt analoog keyboard goed genoeg deze hebben een latency van ongeveer 0,1msec. Midi keyboards hebben ongeveer 1msec latency (wat goed genoeg is voor de meeste muzikanten hoor)
Ff algemeen: Je hebt 3 signalen nodig om 1 noot te laten klinken. 1 voor de toon hoogte, 1 voor het begin van de noot en 1 voor het einde van de noot. Dit is voor midi en cv/gate hetzelfde.
Midi is digitaal wat betekend dat je een beperkt aantal stappen hebt om waardes in te voeren. In dit geval zijn dat 128 stappen want het is een 7 bit code. Bij langzame filter sweeps is dat hoorbaar. Maar er is een manier om meer stappen te krijgen en dat is door 2 midi controlers te gebruiken dan krijg je 16384 stappen en dat hoor je niet meer. helaas niet elke synth kan dit. Of de SEM pro dat kan weet ik niet want ik kon geen manual vinden.
Er zit nog 1 nadeel aan midi en dat is dat er voor elke noot 1 apart signaal moet worden gezonden. Als je dus veel noten tegelijk verstuurd dan hoor je dat ze niet tegelijkertijd beginnen. Bij zo'n 10 noten begin je het goed te horen.
CV/Gate is analoog en daarmee kan je met 1 gate signaal (aan en uitzetten van een noot) meerdere geluiden aansturen. Deze zullen dus altijd tegelijkertijd klinken. Dit kan een groot verschil zijn met midi maar het hoeft niet. Het CV signaal (wat bedoeld is voor toon hoogte) is ook analoog en dus als je meerdere dingen daarmee wilt aansturen krijg je spannings-verlies, je moet dan buffers gebruiken om ervoor te zorgen dat al je oscillatoren in stemming blijven.
Sylent Way zit er een beetje tussen in. Het heeft niet de eventuele timing en zipper problemen van midi, maar wel nog het spannings-verlies van het CV signaal. En wil je life spelen, dan heb je nog steeds de latency van je midi keyboard plus converter (ongeveer 4msec denk ik)
Ik zou zeggen: Plug er een midi keyboard in en speel erop het is goed genoeg voor bijna iedereen.