Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 12 maart 2012, 09:28   #1
Devo-lution

Oberheim SEM pro - cv/gate vs midi keyboard?
De Fed-ex site geeft groen licht: morgen komt mijn first ever analoge synthesizer aan .

Volgende stap: microkorg in de verkoop en degelijke controller keyboard halen.

Nu vroeg ik me eigenlijk af, bij een semi-modulaire synth als deze, heeft CV/gate effectief voordeel? Ik hoor wel vaker van medemuzikanten dingen in de trant van "cv/gate reageert veel vlotter", maar dat kan net zo goed een urban myth zijn. Vandaar even een toetsing bij de experts in the synthologie :p.

Wat houdt nu eigenlijk het verschil in? Gezien ik bediening toch via de knoppen op de SEM zelf ga doen, zijn knoppen op de controller absoluut geen vereiste. Wel geef ik om een zo natuurlijk mogelijke response en goede keys.
Devo-lution is nu online   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2012, 10:23   #2
brz
Gedearchiveerd account

brz's schermafbeelding

Gefeliciteerd met deze bak, lijkt mij een mooi ding om herrie mee te maken
Je weet dat je de knoppen sowieso niet via midi kan aansturen, los van de cv inputs die op de SEM zitten.
Midi CC's gaan van 0 t/m 127 en een analoge synth is staploos. Daar zit al een verschil.
Ik vind zelf cv en gate leuker werken dan midi CC's. Gebruik nu zelf voornamelijk Silent Way om CV's en gate's te genereren in mijn DAW met mijn Motu MKIII. Silent way maakt dan van audio een CV.
Of het sneller is dan midi weet ik niet, maar de manier waarop het reageert en de klank beinvloed is wel degelijk anders.

REPORT
brz is offline   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2012, 11:44   #3
Patat Met
TB or not TB

Patat Met's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Devo-lution Bekijk bericht
Nu vroeg ik me eigenlijk af, bij een semi-modulaire synth als deze, heeft CV/gate effectief voordeel? Ik hoor wel vaker van medemuzikanten dingen in de trant van "cv/gate reageert veel vlotter", maar dat kan net zo goed een urban myth zijn. Vandaar even een toetsing bij de experts in the synthologie :p.

Wat houdt nu eigenlijk het verschil in? Gezien ik bediening toch via de knoppen op de SEM zelf ga doen, zijn knoppen op de controller absoluut geen vereiste. Wel geef ik om een zo natuurlijk mogelijke response en goede keys.
Ben je echt super anaal over timing, dan is alleen een echt analoog keyboard goed genoeg deze hebben een latency van ongeveer 0,1msec. Midi keyboards hebben ongeveer 1msec latency (wat goed genoeg is voor de meeste muzikanten hoor)

Ff algemeen: Je hebt 3 signalen nodig om 1 noot te laten klinken. 1 voor de toon hoogte, 1 voor het begin van de noot en 1 voor het einde van de noot. Dit is voor midi en cv/gate hetzelfde.

Midi is digitaal wat betekend dat je een beperkt aantal stappen hebt om waardes in te voeren. In dit geval zijn dat 128 stappen want het is een 7 bit code. Bij langzame filter sweeps is dat hoorbaar. Maar er is een manier om meer stappen te krijgen en dat is door 2 midi controlers te gebruiken dan krijg je 16384 stappen en dat hoor je niet meer. helaas niet elke synth kan dit. Of de SEM pro dat kan weet ik niet want ik kon geen manual vinden.
Er zit nog 1 nadeel aan midi en dat is dat er voor elke noot 1 apart signaal moet worden gezonden. Als je dus veel noten tegelijk verstuurd dan hoor je dat ze niet tegelijkertijd beginnen. Bij zo'n 10 noten begin je het goed te horen.

CV/Gate is analoog en daarmee kan je met 1 gate signaal (aan en uitzetten van een noot) meerdere geluiden aansturen. Deze zullen dus altijd tegelijkertijd klinken. Dit kan een groot verschil zijn met midi maar het hoeft niet. Het CV signaal (wat bedoeld is voor toon hoogte) is ook analoog en dus als je meerdere dingen daarmee wilt aansturen krijg je spannings-verlies, je moet dan buffers gebruiken om ervoor te zorgen dat al je oscillatoren in stemming blijven.

Sylent Way zit er een beetje tussen in. Het heeft niet de eventuele timing en zipper problemen van midi, maar wel nog het spannings-verlies van het CV signaal. En wil je life spelen, dan heb je nog steeds de latency van je midi keyboard plus converter (ongeveer 4msec denk ik)

Ik zou zeggen: Plug er een midi keyboard in en speel erop het is goed genoeg voor bijna iedereen.
Patat Met is offline   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2012, 20:01   #4
Devo-lution

thx brz en Patat Met

De SEM is er, een dag eerder dan verwacht. Heel mooie bak. Veel groter dan verwacht maareh... blijkbaar kwam ie dus met Amerikaanse power supply... Dat wordt even een convertertje scoren ..

Dus, je hoort echt geen verschil tussen MIDI en CV in nootinformatie? 1 Milliseconde lijkt me wat sterk dat je dit effectief zou horen en filter sweeps doe ik toch via de SEM zelf. Daarnaast is 't een monosynth :p.

In dat geval ben ik sterk geneigd om me gewoon een alesis Q25 in huis te halen.
Oud 12 maart 2012, 20:20   #5
brz
Gedearchiveerd account

brz's schermafbeelding

Tuurlijk hoor je daar verschil in........
Midi tonen zijn altijd vast aan de toonladder.
CV "noot" waarde is een voltage, dit is niet verbonden aan toonhoogtes.
Met een CV keyboard is dit wel zo, want het klavier is zo ingesteld dat de toetsen een correct CV voltage sturen wat correspondeert met de toetsen.

REPORT
brz is offline   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2012, 20:38   #6
100%
VIP

100%'s schermafbeelding

Power supply is als het goed is een switch type, moet je kijken of hij bij input tot 240 gaat. Dan hoef je alleen de 2-pin kabel te verwisselen naar een met een gewone stekker.
100% is nu online   Met citaat reageren
Oud 12 maart 2012, 20:39   #7
Devo-lution

Oorspronkelijk geplaatst door brz Bekijk bericht
Tuurlijk hoor je daar verschil in........
Midi tonen zijn altijd vast aan de toonladder.
CV "noot" waarde is een voltage, dit is niet verbonden aan toonhoogtes.
Met een CV keyboard is dit wel zo, want het klavier is zo ingesteld dat de toetsen een correct CV voltage sturen wat correspondeert met de toetsen.
Snap wat je bedoelt .

Ik sprak in mijn vorige post echt vanuit keyboardmotief omdat ik deze set-up echt down to basic wil houden. Ik ben in feite een bassist (en verwoede slaapkamermicrokorgist) die een coole synthbassound zoekt voor zijn 80's/new wave band en zo kwam ik op de SEM pro uit.

Keyboard en synth om live te gebruiken voor baslijnen, leads en spacy geluiden en that's about it. Als een midi keyboard mij de mogelijkheid geeft om goed te syncen met de drummer zonder dat er een beetje een vertraagde feel is, ben ik waarschijnlijk al tevreden.
Oud 12 maart 2012, 22:05   #8
Devo-lution

Oorspronkelijk geplaatst door 100% Bekijk bericht
Power supply is als het goed is een switch type, moet je kijken of hij bij input tot 240 gaat. Dan hoef je alleen de 2-pin kabel te verwisselen naar een met een gewone stekker.
Is inderdaad van het switch type... fiew, spaart me al wat moeite .
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » MIDI

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten