Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 24 februari 2012, 20:45   #21
Analogmadness
Addicted to vintage

Analogmadness's schermafbeelding

Mijn eerste synth was een virus B met rackoren, kom je tegenwoordig goedkoop tegen.
Veel synth, klinkt goed en heel betrouwbaar en euh veel knoppen.

Vintage lover
Analogmadness is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 21:59   #22
Bass
Vintage Lid

Bass's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer Bekijk bericht

Wat een nonsens. De jaren 90, die waren pas dood - van 1988 tot 1995 had je nieuw alleen maar sample-based rommel, net voordat er VA's kwamen, met wat gerecyclede FM erbij. Woop-tee-doo.
ja? en dat waren toch hardware synths?
Bass is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 22:10   #23
Bass
Vintage Lid

Bass's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer Bekijk bericht
Zoals bij zoveel dingen is het de kok, niet de keuken. Software heeft er geen jota mee te maken.
dan kan wel zijn, maar hoe verklaar je dan dat zoveel (electronische) muziek (en dan vooral dance) gewoon echt op elkaar lijkt de laatste tijd qua sound?

allemaal even gelikt, gepolijst, gladjes en dynamiekloos, ik zit de hele dag in de ook nieuw uitgebrachte muziek op mn werk dus dat valt mij gewoon op
Oud 24 februari 2012, 22:13   #24
Raphie
Always Loud!

Yoozer het is inmiddels duidelijk dat jij een voorkeur hebt voor softsynths, op zich niks mis mee als "close enough" voldoende voor je is. Maar er zijn ook mensen die wel verschil horen en voor die verschillen bereid zijn te betalen.
Raphie is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 22:27   #25
Poly-Peter
Ex Poly-61 bezitter

Poly-Peter's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door von haulshoven Bekijk bericht
hardware is aan het uitsterven, op klavieren/toetsen na.
Denk dat bovenstaande wel beetje klopt. De noodzaak van racksynths is er niet meer zo. Nieuwe (toets)synths hebben mogelijkheden genoeg voor op het podium (en in de studio). Zeker in de studio zijn softsynths een prima vervanging/aanvulling. En als je het leuk vindt om aan knoppen te draaien (zoals ik) dan wordt je ook niet blij van een racksynth, maar zet je gewoon je studiootje vol met klavieren.

Ik heb ook dingen.
Poly-Peter is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 22:28   #26
Bass
Vintage Lid

Bass's schermafbeelding

oe dit word toch geen software/hardware discussie?

daar valt toch niet uit te komen qua smaak

of gaat het alleen om hardware rackmodules?

nou ja software maakt voor live niet veel uit, over een PA met een hoog volume klinkt alles "goed"
Oud 24 februari 2012, 22:47   #27
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Raphie Bekijk bericht
Yoozer het is inmiddels duidelijk dat jij een voorkeur hebt voor softsynths, op zich niks mis mee als "close enough" voldoende voor je is. Maar er zijn ook mensen die wel verschil horen en voor die verschillen bereid zijn te betalen.
Bwahahaha. Raphie, wat ben je toch ook een blaataap...

http://www.gearslutz.com/board/elect...ml#post7547542

Oh, en dit...

...this music, it flows through me, like a kind of slippery jelly from heaven. I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 23:01   #28
Zomnius
Zom Lid

Zomnius's schermafbeelding

zijn 10HE lege rack flightcase in de verkoop doend.....

More bounce to the ounce

Alweer niets te doen? : www.synthesizer.startkabel.nl

[img][/img]
Zomnius is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 23:28   #29
quisquater
Ebos

quisquater's schermafbeelding

Er is hardwarematig gezien geen verschil tussen een VA synth en een soft synth. Een CPU die tonnen berekeningen doet gevolgd door een DA convertor... Ik blijf er bij, we zijn wat moe, de creativiteit op alle gebied is fel verminderd, en iedereen gebruikt de op het eerste zicht zo waanzinnig goed klinkende maar o zo gelikte presets, de makkelijke manier dus. Heeft met soft synths niets te maken, is eerder de tijdsgeest...net zoals de zoveelste - ook juno bass line - binnen 10 jaar niet meer recht staat omdat het niet zo goed is als wat men 30 jaar geleden met synths deed.
quisquater is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 23:30   #30
Bass
Vintage Lid

Bass's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door quisquater Bekijk bericht
Er is hardwarematig gezien geen verschil tussen een VA synth en een soft synth. Een CPU die tonnen berekeningen doet gevolgd door een DA convertor... Ik blijf er bij, we zijn wat moe, de creativiteit op alle gebied is fel verminderd, en iedereen gebruikt de op het eerste zicht zo waanzinnig goed klinkende maar o zo gelikte presets, de makkelijke manier dus. Heeft met soft synths niets te maken, is eerder de tijdsgeest...net zoals de zoveelste - ook juno bass line - binnen 10 jaar niet meer recht staat omdat het niet zo goed is als wat men 30 jaar geleden met synths deed.
nou ja synthpop uit de 80's klinkt gewoon nog steeds dikker dan wat je nu hoort in dat genre,
human league, yazoo, eurythmics, ultravox klinken een stuk beter dan tegenwoordige meuk zoals la roux, ladytron, en al die huidige 13 in een dozijn "synthpop" revivalbandjes
Oud 24 februari 2012, 23:31   #31
WAREHOUSEGROOVE
Pörkölt met kolbasz

WAREHOUSEGROOVE's schermafbeelding

Hanz, dat is toch wel een dubbele natte droom ongeveer

ignis aurum probat, miseria fortes homines

http://soundcloud.com/warehousegrooves

Musicians: people who spend more time training for their career than most brain surgeons, and who spend every waking hour of their day creating value from thin air.
WAREHOUSEGROOVE is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 23:34   #32
quisquater
Ebos

Is een beetje een zinloze discussie aan het worden...vroeger was alles beter..zeiden de oude Grieken al, al hebben de nieuwe Grieken meer recht van spreken terzake.
Vroeger was niet alles beter, nooit geweest , het is enkel des mensen om dat te denken.
Men maakt nu andere muziek dan 30 jaar geleden, da's ook van alle tijden. I rest my case.
Maar aan de starter van de thread, die zijn clue vrijwel volledig de mist in ziet gaan, je hebt gelijk, men maakt vrijwel geen racks meer, puur een economische kwestie. Koop jezelf een Blofeld of een 2dehands Acces Rack of een Mopho of een ouwe FM rack en je hebt weer wat om mee te spelen :-).
Oud 24 februari 2012, 23:36   #33
Bass
Vintage Lid

Bass's schermafbeelding

nieuwer is niet per se beter
anders is ook niet per se beter
en ja ik ben een ouwe lul zonder iphone o.i.d.
Oud 24 februari 2012, 23:40   #34
Gnn
Working on it

Naja; voor mij blijven soft synths een no go, iig voor live (studio kan ik nog wel overwegen). Voornamelijk omdat ik PC's niet vertrouw (en dat zegt een elektrotechnicus (in spe)).

Kurzweil PC3x, Nord Rack 2x.
Gnn is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2012, 23:41   #35
Gnn
Working on it

Waar ik trouwens helemaal niet tegen kan, zijn muziekanten die muziekmaken met iPads >.<

Oud 24 februari 2012, 23:43   #36
Bass
Vintage Lid

Bass's schermafbeelding

desktop synths zijn trouwens wel lekker om mee te werken IDD, klein maar toch knoppen
Oud 24 februari 2012, 23:44   #37
quisquater
Ebos

Nieuwer is niet per se beter, ouder is dat ook niet. Ik heb ook geen iphone maar ik heb niets tegen mensen die er wel één hebben. De wereld evolueert nu éénmaal, hou altijd je horizon open. Omnisphere kan warm klinken, Sylenth ook, een Juno ook. We moeten alleen een beetje meer ons best doen om ook met VST te experimenteren.
De eerste treinen gingen ervoor zorgen dat koeien niet langer melk gingen geven...waarom hebben de meeste mensen zo'n afkeer van veranderingen, ik zal het nooit begrijpen. Mijn opa noemde 40 jaar geleden alle muziek domme 'tsjingel tsjangel', de laatste werken van Mozart noemde men in zijn tijd nog amper muziek - hebben ze even ongelijk gehad...
En nu rest ik echt my case, slaapwel.
Oud 24 februari 2012, 23:51   #38
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Toch vind ik het een vermakelijke topic, al dat gebruikelijke wee-klagen van steeds dezelfde luitjes, zeker als je beseft dat we momenteel waarschijnlijk het hoogtepunt van de 'moderne modulaire synthesizer' meemaken.
Nooit eerder waren er zoveel modular fabrikanten en was er zoveel keus - van klein (Eurorack) tot groot (5U), van klassiek 'bijna identiek aan vintage' (Mos-Lab, COTK) tot ultra-modern / cutting edge (RHD, Make Noise) spul.
Van low-end (MFB, Doepfer) tot super-high end (Serge, Buchla, ModCan). En zelfbouw, kits of kant en klaar - dus voor ieder wat wils. En oh ja, dat spul is vrijwel allemaal rack-based...

Het is alleen een kwestie van verder kijken dan het ouwe rijtje Roland / Yamaha / Korg.
En je moet de 'traditionele' muziekwinkel voorbijrijden, want het gebeurt voornamelijk op Internet (met een paar notoire uitzonderingen).
Maar waarom zou dat een probleem zijn?

...this music, it flows through me, like a kind of slippery jelly from heaven. I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 25 februari 2012, 00:02   #39
Bass
Vintage Lid

Bass's schermafbeelding

sja ik heb ook veel liever een rack met modulair spul dan een apple met de duurste vst's erin..

maargoed modulaire systemen worden maar mondjesmaat gemaakt en verkocht natuurlijk...
het lijkt me ook echt wel tof om te zien en horen als er een nieuwe "synthpop" band is die ook ECHT met dit soort spul zou werken, tenzij die er al is natuurlijk maar zou niet snel weten welke dan
Oud 25 februari 2012, 00:02   #40
Gnn
Working on it

Ok; interessant.
Stel ik maak progressive metal, en ik wil een digitale synth (rack) voor piano en sample-based geluiden, een VA en een goede orgel-module (dat kan natuulijk ook erbij in een andere doos), waar moet ik dan zeker naar kijken (buiten het Korg, Yami Roland rijtje)? Want buiten dat rijtje ben ik idd niet zo bekend... (Het moet een Kurzweil PC3x aanvullen)

Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Synthesizers en synth-modules

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten