Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 8 februari 2012, 14:54   #21
Niel
OPEN DIE GAIN & EQ !!!

Niel's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door roland kuit Bekijk bericht
Toch verdient het lof wanneer iemand zo'n tool maakt.
Mischien is het inherent aan Nederlandse forums: nag, nag, nag...
Helemaal gelijk ... en het is een belg ....
Niel is offline   Met citaat reageren
Oud 8 februari 2012, 20:30   #22
roland kuit
Vintage lid

roland kuit's schermafbeelding

Dank voor het filter voorbeeld, ben je programma verder aan het onderzoeken. De G2Demo al gedownload Waveguide? Of wars van modules?
roland kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2012, 12:38   #23
WaveGuide7
Rutger Teunissen

WaveGuide7's schermafbeelding

Dank voor het filter voorbeeld, ben je programma verder aan het onderzoeken. De G2Demo al gedownload Waveguide? Of wars van modules?

G2Demo zojuist gedownload.
Ik neem aan dat ik hiermee al jouw patches op SF kan runnen?
Bijvoorbeeld die Notch-kam uit de KS-draad?

Ik ben zeker niet wars van modulair. Heb zelf Kyma/Capybara. Zoals je misschien weet, kun je in Kyma scripts maken in de universele programmeertaal Smalltalk-80. Hier heb je dus een modulair systeem dat zichzelf ondersteunt door een code-taal. Daar zijn heel goede redenen voor. Ik hoop dat die in deze draad geleidelijk duidelijk gaan worden. Maar dat doet natuurlijk allemaal niets af aan de kracht en de grote charme van modulair.

Heb je die WaveWizard preset hierboven kunnen runnen?

Ik heb dit voorbeeld gekozen om twee redenen:
(1) hier gebruik je een bandfilter in een duidelijke analyse-functie. Helmholtz gebruikte een doos met glazen toonbollen om de boventonen van een toon te horen. Natuurlijk kende hij de Fourieranalyse heel goed, maar hoe kom je, anno 1860, aan de golfvorm van een harmoniumtoon?
(2) In deze preset heb je een digitale toonbol die werkt als een leeglopende ballon. Daardoor wordt het volume van de bol steeds kleiner en de resonantiefrequentie dus steeds hoger. Je hoort de boventonen één voor één langskomen, net zoals je verschillende radiostations hoort langskomen als je de zenderdraaiknop van een (ouderwetse) radio geleidelijk verder draait. Dit wordt hier geimiteerd door een heel steil bandfilter waarvan de resonantiefrequentie tijdvariant wordt gemaakt door in plaats van een constant getal de formule voor een lineaire functie in te voeren, nl. a*n + b. Hierin stelt n de discrete tijd voor.

Hoe doe je zoiets modulair?
Ik zie twee mogelijkheden.
Ofwel een dikkere functies maken, dus een bandfilter met ingebouwde EG.
Ofwel een nieuw EG-kastje van de plank halen en kabeltjes leggen.

In code-taal bouw je functies waarvan inputvariabelen, zoals de Q en de Resonantiefrequentie, beschreven kunnen worden door een formule. Die formule kan een onbepaald aantal variabelen bevatten. Daardoor zijn extreem complexe stuursignalen mogelijk zonder dat er kastjes en kabels aan te pas moeten komen.
WaveGuide7 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2012, 12:46   #24
WaveGuide7
Rutger Teunissen

preset openen en runnen in WaveWizard
1. Menu bestand -> Open preset. De preset-tekst verschijnt in Commando-venster (lichtgeel, rechtsboven).

2. Klik op button Start (direct onder Commando-venster).

WaveWizard begint de commando's uit te voeren. Resultaten worden als golfvorm afgebeeld in sporen S1, S2, S3, op het witte, grafische scherm onder in beeld.

Geluid afspelen: klik op Play-button. of toets 'p'.

Scoop / Spectrum-analyzer kun je activeren via menu Analyse->Scoop en spectrum. Of toets 'm'.
Oud 10 februari 2012, 19:51   #25
roland kuit
Vintage lid

@Waveguide. Ja, dank. Heb er wat mee kunnen spelen maar weinig tijd op het moment. Paar dingen moeten af hier.
Alle G2 pch's van mij hier zijn Demo-friendly.
Je denken over de patch zit goed maar de steilheid van 1 standaard filter in de G2 is niet genoeg. Maandag heb ik wel tijd voor zoiets.
Oud 11 februari 2012, 17:32   #26
roland kuit
Vintage lid

Env band pass pch hier:
http://www.synthforum.nl/forums/show...62#post1474462

Laatst gewijzigd door roland kuit; 11 februari 2012 om 18:22
Oud 12 februari 2012, 11:25   #27
WaveGuide7
Rutger Teunissen

Env band pass pch hier:
http://www.synthforum.nl/forums/show...62#post1474462

Roland, ik heb je patch beluisterd. Als ik 't goed begrijp (ik heb gisteren pas voor 't eerst met Clavia gewerkt) hoor je het geluidseffect na klik met muis op button 'On' van bovenste module 'Push' (toon wordt steeds helderder, laag verdwijnt geleidelijk).

Dit is nog niet de definitieve versie van de patch, neem ik aan?
Oud 12 februari 2012, 16:14   #28
roland kuit
Vintage lid

De Push was een grapje richting jouw play button
Hier nog een test van een kamfilter:
http://www.synthforum.nl/forums/show...73#post1474773
Oud 12 februari 2012, 18:40   #29
WaveGuide7
Rutger Teunissen

Clavia-patch Roland: Freq Env.pch
Hoho, niet zo snel met die kam! We waren nog niet klaar met dossier bandfilter...

Het ging over de analysefuncties van WaveWizard. Naast de FFT kun je ook een directe akoestische analyse uitvoeren door middel van een extreem steil bandfilter, want het oor wil toch ook wat, nietwaar. In de preset van #19 ((http://www.synthforum.nl/forums/show...5&postcount=19) wordt een zaagtandtoon zo gefilterd dat je de afzonderlijke boventonen één voor één te horen krijgt als afzonderlijke sinustonen die langzaam in- en uitfaden.

Het ging vervolgens om de vraag hoe je dat met Clavia doet - als het al mogelijk is. Jouw patch van #26 begint veelbelovend met inderdaad de grondtoon als afzonderlijke sinus. Maar zodra je op die button in module 'Push' klikt, hoor je direct de toon helderder worden. Dat komt omdat niet alleen de resofrequentie van het filter geleidelijk toeneemt (wat inderdaad de bedoeling was) maar ook de bandbreedte van het filter! Daardoor worden er steeds meer boventonen doorgelaten en daarom zijn ze niet meer als afzonderlijke sinussen te horen.

De verschillende geluiden vind je in de bijlagen.

Ik heb het geluid van jouw patch als wav-bestand ingeladen in WaveWizard en een sonogram gemaakt. Je kunt daar het effect van de patch goed zien. De tijd loopt in een sonogram horizontaal, de frequentie verticaal. De boventonen zijn zichtbaar als horizontale lijnen. Kijkend van links naar rechts zie je steeds meer boventonen tegelijk. Dat betekent dat je ze dan ook tegelijkertijd hoort. Uiteindelijk is de breedte van de doorlaatband maar liefst 15.000 Hz i.p.v. 82 Hz...

Ter vergelijk ook een sonogram van het geluid dat je krijgt met de WaveWizard preset. Hier zie je, kijkend van links naar rechts, nooit meer dan 1 sinus tegelijk. En je hoort er ook steeds maar één.

De filters van Clavia hebben een maximale steilheid van 36 dB per octaaf. Dat is op geen stukken na voldoende voor dit effect. Maar misschien kun je er een paar in serie zetten.

In WaveWizard beschik je over filters waarin je het aantal polen ('filtersecties') kunt instellen tot max 100, terwijl de filters van synths meestal niet verder komen dan 4 polen. Met zo'n groot aantal polen is het heel gemakkelijk om flanken van meer dan 100 dB per octaaf te maken, zoals hier gebeurt.

Clavia beschikt niet over een afzonderlijk bandfilter. Je moet een LP en HP combineren. WaveWizard heeft een bandfilter (max 100-polig) waarvan zowel bandbreedte als centrumfrequentie zeer nauwkeurig tijdvariant te maken zijn en aanstuurbaar met functies van in principe een onbeperkt aantal variabelen. Dit in tegenstelling tot de aansturing van de filters van Clavia, die zodanig is dat in de combinatie van LP en HP de bandbreedte zwaar op drift raakt, zo zwaar dat je in feite niet meer van een effectief bandfilter kunt spreken.
Maar wie weet, misschien kom je nog op een ander idee...
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Sonogram WaveWizard Tijdvariant Bandfilter_klein061.jpg‎
Bekeken: 20
Grootte:  81,4 KB
ID: 77409   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  SonogramRolandKuitFreqEnv.jpg‎
Bekeken: 13
Grootte:  18,3 KB
ID: 77410  
Bijgevoegde bestanden:
Oud 12 februari 2012, 19:22   #30
audiocollage
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door WaveGuide7 Bekijk bericht
...Clavia beschikt niet over een afzonderlijk bandfilter. Je moet een LP en HP combineren.
Clavia NM G2 bezit wel een bandfilter, maar dan nog, het is en blijft een muziekinstrument en alle dsp is reeds voorgebakken in de 'hardware'.
M.a.w. appelen en peren zijn moeilijk te vergelijken.

Klanktechniek, Synthesizertechniek, MIDI van a tot z, Logic Environments.
Gratis MIDI-tool en de An1x Matrix Control... System Exclusive data recording.

De kans dat je met een idioot te maken hebt is 1 op 2. Kijk maar eens naar de aarde : wie vernietigt er nu z'n eigen leefwereld ?
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2012, 20:16   #31
roland kuit
Vintage lid

Oei, wordt hier jaloers op je WaveWiz filters
Maar zulke filters zijn ook te bouwen met zelfs de Demo. Een DIY filter en was al op de goede weg. Ik ga deze nog steiler maken. Ook weet ik een manier om een EG bij elke harm, te starten.
Oud 13 februari 2012, 10:38   #32
WaveGuide7
Rutger Teunissen

Oorspronkelijk geplaatst door audiocollage Bekijk bericht
Clavia NM G2 bezit wel een bandfilter, maar dan nog, het is en blijft een muziekinstrument en alle dsp is reeds voorgebakken in de 'hardware'.
M.a.w. appelen en peren zijn moeilijk te vergelijken.
We hebben 't hier over de Demo-versie, software dus. Ik zie daar nergens bandfilter staan bij de specs. Roland combineert dan ook een LP en een HP filter.

Een filter waar je resonantie mee kunt maken is overigens nog niet perse een bandfilter. Met alleen een piek ben je er niet. Het gaat erom dat zowel de doorlaat- als de sperband maximaal vlak zijn. Dat is de meest kenmerkende eigenschap van Butterworthfilters. Vandaar dat die in WaveWizard zitten.

Hier gaat het om twee verschillende methoden, opvattingen over klanksynthese. Die kun je uitstekend met elkaar vergelijken.
Oud 13 februari 2012, 10:39   #33
WaveGuide7
Rutger Teunissen

Oei, wordt hier jaloers op je WaveWiz filters
Maar zulke filters zijn ook te bouwen met zelfs de Demo. Een DIY filter en was al op de goede weg. Ik ga deze nog steiler maken. Ook weet ik een manier om een EG bij elke harm, te starten.

Ik ben benieuwd!
Oud 13 februari 2012, 11:37   #34
WaveGuide7
Rutger Teunissen

Sonogram
In de bijlage de preset voor het maken van een sonogram.

De instellingen hier zijn voor het vrij lange geluid (40 sec) van de patch van Roland (Freq. Env)

Code:
Sonogram
  Buffer en index (s1, s2, s3)                    S1[0]
  lengte fragment (ook 'sec')                     40 sec
  FFT-venster  (in bits: 8...16)                  13
  Venstergrootte (ook 'sec')                      8000
  vensterverplaatsing (ook 'sec')                 0,02 sec
  weergave in decibel ('dB') of lineair ('lin')   dB
  kleur van laagste amp ('R', 'G' of 'B')         240
  kleur van hoogste amp ('R', 'G' of 'B')         60
  helderheid                                      5,58
  Hann-window ('j' of 'n')                        j
  Raster ('j' of 'n')                             j

Hier wordt een sonogram gemaakt van het geluid op spoor S1 te beginnen bij sample 0.
Dat noteer je als S1[0] achter de eerste invoerregel.

De frequentie-resolutie geef je op in de derde regel, "FFT-venster (in bits: 8...16)". Hier is ingevuld: 13. Dat betekent dat er 2 tot de macht 13 frequenties worden berekend, dus 8192. Je hebt hier dus een Fourier-filterbank met 8192 filters. Dat komt neer op een frequentie-resolutie van 5,3 Hz.

De maximale resolutie van sonogram (en trouwens van alle FFT-functies van WaveWizard) is 0,67 Hz (fourierfilterbank van 65536 filters).

Hoe hoog je de resolutie kunt zetten, hangt ervan af hoe snel de klankkleur van een geluid verandert.
Bijgevoegde bestanden:

Laatst gewijzigd door WaveGuide7; 13 februari 2012 om 11:48
Oud 13 februari 2012, 12:42   #35
roland kuit
Vintage lid

Hier een filter testje. Straks weer naar den haag en heb ik tijd.
[een Fourier-filterbank met 8192 filters]
Dat trekt de G2 niet. Straks wel in de trein luisteren, erg benieuwd!
Kom langs Woerden , Gouda, mischien ook wel een gulden idee net als
WaveGuide
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: pch2 Filt test.pch2‎ (2,5 KB, 6x gelezen)
Oud 14 februari 2012, 11:18   #36
WaveGuide7
Rutger Teunissen

Maak met WaveWizard karakteristieken van de filters in je eigen synth
Plaatjes van de karakteristieken van filters in je synthesizer heb je ongetwijfeld al talloze malen gezien. Maar meestal zijn ze schematisch en zelden brengen ze de doorlaatband, de sperband en de flanksteilheid in beeld overeenkomstig de werkelijkheid. Vaak is dat natuurlijk ook helemaal geen punt. Maar als je een klank echt heel precies wilt gaan aansturen of construeren (zoals hierboven bij dat afzonderlijk hoorbaar maken van alle boventonen van een zaagtandtoon) begin je die analysefuncties meer en meer te missen. Het is dan alsof je rijdt in een auto zonder snelheids- en benzinemeter en zonder GPS.
Hieronder een methode waardoor je met WaveWixard zelf een afbeelding kunt maken van de karakteristiek van een filter, precies zoals je dat hebt ingesteld.

1. Stuur een puls door het filter dat je wilt onderzoeken. De output van het filter heet de pulsrespons. Dit is meestal een extreem kort geluidje (veel korter dan 1 seconde), maar 't kan in theorie onbeperkt lang duren (afhankelijk van de instelling van de Q van het filter).

2. Sla deze pulsrespons op als wav-bestand.

3. Open WaveWizard.

4. Open het wav-bestand van pulsrespons.

5. Open de preset in de bijlage.

6. Klik eerst op button 'Grafiek' in het panel 'Wissen' (daardoor wordt Grafiekvenster gewist) en daarna op de button Start.

In het Grafiekvenster verschijnt de amplitudekarakteristiek van het filter.

Hieronder de karakteristiek van het banddoorlaatfilter waarmee de boventonen van een toon van 400 Hz afzonderlijk hoorbaar gemaakt kunnen worden. (geluidsvoorbeeld vorige post). Het filter heeft een enorme flanksteilheid, meer dan 60 dB in het eerste octaaf. Dat betekent dat je buiten de doorlaatband echt helemaal niks meer hoort.

.
Bijgevoegde miniaturen:
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  filterkarakteristiek.jpg‎
Bekeken: 12
Grootte:  40,0 KB
ID: 77474  
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: txt Preset Amplitudekarakteristiek.txt‎ (673 Bytes, 5x gelezen)

Laatst gewijzigd door WaveGuide7; 14 februari 2012 om 11:30
Oud 14 februari 2012, 13:30   #37
roland kuit
Vintage lid

Wat ik gemaakt heb, daar ben ik niet tevreden mee. Ik krijg door de versterking van zo'n nauwe band vreselijke bijgeluiden. Maar geef niet op
Verder hier een BPF voor Audiocollage, dan hoeft hij het niet meer te doen met alleen de vooradige filters
Verder baal ik dat ik momenteel zo weinig tijd heb want ik vind deze filter puzzels erg leuk.
Bijgevoegde bestanden:
Bestandstype: pch2 Diy BPF.pch2‎ (1,2 KB, 4x gelezen)
Oud 14 februari 2012, 15:16   #38
WaveGuide7
Rutger Teunissen

Wat ik gemaakt heb, daar ben ik niet tevreden mee. Ik krijg door de versterking van zo'n nauwe band vreselijke bijgeluiden. Maar geef niet op
Verder hier een BPF voor Audiocollage, dan hoeft hij het niet meer te doen met alleen de vooradige filters
Verder baal ik dat ik momenteel zo weinig tijd heb want ik vind deze filter puzzels erg leuk.

Roland, met de preset van mijn vorige post kun je al je eigen filters testen met WaveWizard, als je i.p.v. een zaagtand een puls op de input zet.
Ik weet niet of dat met Clavia rechtstreeks kan, zo niet, dan hoor ik 't wel, want er zijn nog veel meer wegen naar Rome, d.w.z. methodes om je filters met WaveWizard te analyseren.

De impulsrespons mag bij de huidige instelling van de FFT in de code-snippet hierboven niet langer duren dan 1024 samples (als de samplingfrequentie 44100 Hz is, dan is dat dus een duur van 1024/44100 = 0,0232 sec.

Duurt die langer, dan moet je de waarde van 'Venstergrootte (in bits)' verhogen. Die staat nu op 10 en kan maximaal op 16 staan, dan mag de pulsrespons bestaan uit 2^16 = 65536 samples bestaan, ofwel 1,48 sec.

Is je impulsrespons nog langer, dan kun je beter het filter, i.p.v. met een puls, aansturen met witte ruis en de output opslaan als wav. Die bekijk je dan in WaveWizard met de Scoop/Spectrum Analyzer, waarbij je eerst klikt op de button 'Gem'. Er wordt dan een oranje lijn zichtbaar in de spectrum-grafiek, die eerst heel bibberig en geleidelijk steeds strakker wordt. Die lijn is de filterkarakteristiek.

Er zijn nog een boel andere methodes, daarover misschien een andere keer.

Ook die vreselijke bijgeluiden die je krijgt zou je eens met de Spectrum Analyzer kunnen bekijken. Je krijgt dan sneller een idee waar 't mis gaat.

De spectrum analyzer vind je in menu 'Analyse->Scoop en Spectrum'.

... enne... take your time....
Oud 14 februari 2012, 18:04   #39
audiocollage
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door WaveGuide7 Bekijk bericht
1. Stuur een puls door het filter dat je wilt onderzoeken. De output van het filter heet de pulsrespons. Dit is meestal een extreem kort geluidje (veel korter dan 1 seconde), maar 't kan in theorie onbeperkt lang duren (afhankelijk van de instelling van de Q van het filter).
WaveGuide7 toch enigzins verwarrend hoor als je weet dat men 'een extreem kort geluidje' ook een puls noemt (toneburst).
Jij bedoeld dus blijkbaar een puls van een pulsgolf ?
Welke frequentie en pulsbreedte moet die hebben (m.a.w. welk spektrum aan boventonen is voor dat kort geluidje vereist) ?
Post anders een wav a.u.b.
Waarom is de lengte Q-factor afhankelijk ?

Voor zulke metingen gebruik ik zelf meestal witte ruis ofwel een sinusgolf-sweep, maar jou oplossing oogt allicht veel makkelijker (bvb. om de vocoder-module door te meten), dus 'I'll give it a try'.
(die vocoder-module is niet in de demoversie werkzaam blijkbaar)

Klanktechniek, Synthesizertechniek, MIDI van a tot z, Logic Environments.
Gratis MIDI-tool en de An1x Matrix Control... System Exclusive data recording.

De kans dat je met een idioot te maken hebt is 1 op 2. Kijk maar eens naar de aarde : wie vernietigt er nu z'n eigen leefwereld ?
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2012, 01:19   #40
vcovca
NOXGENUS
Moderator

vcovca's schermafbeelding

Ik heb het draadje zo 'n beetje doorgelezen.. en ik kan met zekerheid zeggen dat ik echt totaal geen idee heb waar jullie het over hebben.

We are Noxgenus. We are not a label, a crew, or a production facility. We are a source. Our transmissions are rare, exclusive and uncompromised. There is no scene, there is no genre. Wake up...
vcovca is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Software » Overig Software

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten