10 november 2011, 22:36
|
|
|
Oude PC -> nieuwe PC
Ik wist niet precies in welk subforum ik dit moest posten maar mijn probleem heeft toch vooral met plugins te maken.
Ik gebruik Cubase en heb een PC van 6 jaar oud die steeds vaker tegenspartelt bij complexere projecten, het betreft een single core 3.4 Ghz met Windows XP. Op die PC staan inmiddels een hoop projecten, waarvan er eigenlijk een stuk of 10 goed bruikbaar zijn om later verder uit te werken. Het probleem is echter dat als ik over een paar maanden een 'killer machine' aanschaf - wellicht dat ik daar in een toekomstig topic nog vragen over stel .. - hoe spring ik dan om met mijn oude PC en de projecten die erop staan?
De nieuwe PC zal ik nl. gaan voorzien van de nieuwste software (geen upgrades, alles nieuw) en ik kan nu al voorspellen dat geen van die 10 projecten soepel zal inladen als er alleen maar nieuwe plugins te vinden zijn. Ik wil m'n nieuwe systeem bijv. niet vervuilen met oude plugins.
Hoe hebben jullie het zo ingeregeld dat je nog bij je oude projecten kon komen en die vervolgens nog kon bewerken? Gewoon de oude computer erbij gehouden, om af en toe nog zaken te kunnen bewerken? Of misschien de harddisc overgezet en een dual boot scenario neergezet? Dat laatste zal ook niet lekker lopen ivm hardware changes, gok ik zo. Of wellicht een image gemaakt van je oude PC en die virtueel draaien?
Kortom: hoe gaat men hier eens in de zoveel tijd om met de aanschaf van nieuwe hardware en software én het bereikbaar houden van projecten op een oudere machine? Ik hik hier al vrij lang tegenaan ...
|
|
|
|
10 november 2011, 23:05
|
|
|
Radiation!
|
Hoe ik het zou doen (werk nu +15jr met Cubase en PC's en dus ook al vele wisselingen gehad):
Een externe schijf kopen (USB3 1TB of 2TB) en daar alle Cubase song directories op kopiëren. Dan toch noteren welke VST's/VSTi's je hebt gebruikt en die later op de nieuwe machine installeren.
Het kan natuurlijk ook zonder. Je kunt dan achteraf bij het inladen met de foutmeldingen alle fouten eenmalig herstellen en het project met de juiste info en plugins (missing plugins verwijderen uit je project) je project weer opslaan. Is even werk, maar het gaat dan wel 100% goed.
Tevens zou ik je projecten even backuppen op een DVD ROM.
Arno
Rise to yourself
Synths: Alesis QuadraSynth, Yamaha CS1x, Roland R-70, Korg WaveStation SR + NS5R
Software: W7 64-bit, Cubase 7, WaveLab 7, div. VSTi's
PC: i7-920, 12GB RAM, 1x500GB+2x1TB HDD's
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
De complete setup met alle hardware: www.amps-recordings.nl.
Cursussen Cubase
Facebook
|
|
|
|
10 november 2011, 23:19
|
|
|
User
|
Oorspronkelijk geplaatst door Michiel
|
|
Ik wil m'n nieuwe systeem bijv. niet vervuilen met oude plugins.
|
Hoezo is dat vervuilen?
|
|
Of misschien de harddisc overgezet en een dual boot scenario neergezet? Dat laatste zal ook niet lekker lopen ivm hardware changes, gok ik zo.
|
Dit gaat inderdaad waarschijnlijk niet werken al helemaal niet als je naar een 64 bit pc gaat.
Ik begrijp het probleem van je oude (in songs gebruikte) vst's installeren niet. Die vervuilen je pc toch niet?.. Als je toch besluit dit te doen vergeet dan niet je user presets ook naar je nieuwe pc te Kopiëren. Je vind deze hier:
Documents and Settings/User name/Application Data/VST3 Presets/Steinberg Media Technologies/
En voor je keycommands:
C/Documents and Settings/User name/Manu Start/Programma's/Steinberg Cubase 5/Cubase Application Data Folder/Presets/KeyCommands
Je oude pctje nog even bewaren lijkt me sowieso een goed en veilige keuze.
groetje en succes,
Maaten
|
|
|
|
10 november 2011, 23:30
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door PWM
|
Hoezo is dat vervuilen?
Ik begrijp het probleem van je oude (in songs gebruikte) vst's installeren niet. Die vervuilen je pc toch niet?..
|
Ik moet schoorvoetend toegeven dat de plugins die ik nu gebruik niet zijn betaald...
Ik wil m'n hobby naar een hoger plan trekken en dus ook het hoofdstuk 'plugins' binnenkort goed aanpakken, schoon schip maken. Als ik straks plugins ga gebruiken, kunnen dat dus niet meer oude / cracked versies zijn. Hooguit de freeware varianten idd.
Bedankt voor je andere tips! Komt zeker van pas.
@arnomusicman: ik denk dat dat wel de moeite van 't proberen waard is, oude projecten proberen in te laden (de audio en midi tracks zijn dan nog intact..) en waar nodig de VST / VSTi's (maar dan wellicht een nieuwere versie) opnieuw instellen.
|
|
|
|
11 november 2011, 00:22
|
|
|
vorbei
|
Nou, het is netjes dat je je leven in ieder geval wil beteren. Wat ik zou doen met de oude projecten is de geluiden naar .wav files dumpen, of anders kijken hoe ik die geluiden na kan maken in je legale plugins.
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
|
|
|
|
11 november 2011, 00:34
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door Yoozer
|
|
Nou, het is netjes dat je je leven in ieder geval wil beteren. Wat ik zou doen met de oude projecten is de geluiden naar .wav files dumpen, of anders kijken hoe ik die geluiden na kan maken in je legale plugins.
|
Daar heb ik dus ook over na zitten denken, ook een goede optie. Elke VST'i track mixen naar een .wav zodat de precieze klank behouden blijft, met als nadeel dat er weinig meer aan te editen valt, wat de MIDI-informatie betreft ... ik denk dat ik dat per project moet bekijken.
Leven beteren: dat idd en de illusie hebben dat ik er dan eindelijk een stabiel systeem voor terugkrijg.  M'goed, dat zien we dan wel weer.
Ik zit nog met een berg andere vragen (nieuwe audio/midi interface, PC/laptop specs) maar laat ik deze missie maar even stapje voor stapje uitvoeren.
|
|
|
|
11 november 2011, 09:57
|
|
|
Radiation!
|
|
|
Daar heb ik dus ook over na zitten denken, ook een goede optie. Elke VST'i track mixen naar een .wav zodat de precieze klank behouden blijft, met als nadeel dat er weinig meer aan te editen valt, wat de MIDI-informatie betreft ... ik denk dat ik dat per project moet bekijken.
|
Waarom doe je niet beide. Dus je VSTi track exporteren naar audio en ook de MIDI of Instrument track behouden. Dan kun je en/of de audiotrack en/of de MIDI-Instr. track gebruiken als je verder gaat op een nieuwe PC. De track die je niet gaat gebruiken kun je dan gewoon muten.
Maar dat moet je dan dus vantevoren op de oude PC doen.
Arno
Rise to yourself
Synths: Alesis QuadraSynth, Yamaha CS1x, Roland R-70, Korg WaveStation SR + NS5R
Software: W7 64-bit, Cubase 7, WaveLab 7, div. VSTi's
PC: i7-920, 12GB RAM, 1x500GB+2x1TB HDD's
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
De complete setup met alle hardware: www.amps-recordings.nl.
Cursussen Cubase
Facebook
|
|
|
|
11 november 2011, 11:47
|
|
|
Always Loud!
|
Kijk hier word ik echt vrolijk van!
Goede instelling ook, want een opgeruimd hoofd en focus op zaken die zijn gekocht en war je dus ook echt waarde uit wilt halen is veel beter voor je creativiteit!
|
Ik moet schoorvoetend toegeven dat de plugins die ik nu gebruik niet zijn betaald...
Ik wil m'n hobby naar een hoger plan trekken en dus ook het hoofdstuk 'plugins' binnenkort goed aanpakken, schoon schip maken. Als ik straks plugins ga gebruiken, kunnen dat dus niet meer oude / cracked versies zijn. Hooguit de freeware varianten idd.
Bedankt voor je andere tips! Komt zeker van pas.
@arnomusicman: ik denk dat dat wel de moeite van 't proberen waard is, oude projecten proberen in te laden (de audio en midi tracks zijn dan nog intact..) en waar nodig de VST / VSTi's (maar dan wellicht een nieuwere versie) opnieuw instellen.
|
|
|
|
|
11 november 2011, 13:27
|
|
|
Zwaar oke deze gebruiker
|
Wat je ook kan doen, is je huidige pc omzetten naar een virtuele omgeving.
Deze kan je dan wanneer nodig, op je nieuwe pc laden. Mogelijk dat je wel een paar driver dingetjes moet oplossen. Je hebt gratis virtualisatie software van Microsoft.
Of je bewaard je oude pc, die je aanzet wanneer nodig.
|
|
|
|
11 november 2011, 13:55
|
|
|
Lintage Vid
|
Aangezien ik min of meer met hetzelfde zit ga ik even hier posten en niet een nieuw topic openen.
Ik ga ook upgraden, gelijk maar naar 64bits. Nu heb ik veel oude projecten, stel nou dat ik een 64bits versie van een plugin installeer (en in het oude project was een 32bits versie aanwezig). Laadt deze dan goed? of heeft hij dan echt de 32bits versie nodig?
|
|
|
|
11 november 2011, 14:05
|
|
|
IamPortable
|
Oorspronkelijk geplaatst door Raphie
|
Kijk hier word ik echt vrolijk van! 
Goede instelling ook, want een opgeruimd hoofd en focus op zaken die zijn gekocht en war je dus ook echt waarde uit wilt halen is veel beter voor je creativiteit!
|
+1
Heb ik enige tijd geleden ook gedaan en t werkt!
|
|
|
|
11 november 2011, 14:38
|
|
|
Vintage lid
|
WAVs exporteren
"It's not a brown Toyota, it's a coffee-coloured Lexus!"
|
|
|
|
11 november 2011, 14:57
|
|
|
Hard lid
|
Het ligt er een beetje aan wat voor plugins je in je projecten gebruikt hebt. Als je je tracks opnieuw van galm moet voorzien is dat makkelijker dan wanneer je allerlei synthesizer patches moet gaan namaken.
En die oude plugins kopen is ook geen optie?
Overigens, ik heb ook dik betaald voor al mijn software en ben van mening dat ik dan ook wel mag verwachten dat de door mij aangeschafte software door de fabrikant up-to-date gehouden wordt. Helaas is dat niet altijd zo en zijn er eind 2011 nog steeds bepaalde veelgebruikte plugins niet in 64-bit te krijgen. Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik die plugins niet gratis gedownload heb.
Ik wil je zeker niet aanmoedigen om illegaal te downloaden, maar als je in 64-bit wil gaan werken, let er dan wel op dat de plugins die je koopt ook 64-bit zijn. Ik heb niets dan gezeik met 32-bit plugins.
|
|
|
|
11 november 2011, 16:50
|
|
|
Always Loud!
|
bij mij is alles over behalve de D16 meuk, maar die hebben nu eind van dit jaar beloofd, tot die tijd grwoon nog steeds cubase x86 op Win7 x64
|
|
|
|
11 november 2011, 21:45
|
|
|
THEMATIC
|
|
Ik wist niet precies in welk subforum ik dit moest posten maar mijn probleem heeft toch vooral met plugins te maken.
Ik gebruik Cubase en heb een PC van 6 jaar oud die steeds vaker tegenspartelt bij complexere projecten, het betreft een single core 3.4 Ghz met Windows XP. Op die PC staan inmiddels een hoop projecten, waarvan er eigenlijk een stuk of 10 goed bruikbaar zijn om later verder uit te werken. Het probleem is echter dat als ik over een paar maanden een 'killer machine' aanschaf - wellicht dat ik daar in een toekomstig topic nog vragen over stel .. - hoe spring ik dan om met mijn oude PC en de projecten die erop staan?
De nieuwe PC zal ik nl. gaan voorzien van de nieuwste software (geen upgrades, alles nieuw) en ik kan nu al voorspellen dat geen van die 10 projecten soepel zal inladen als er alleen maar nieuwe plugins te vinden zijn. Ik wil m'n nieuwe systeem bijv. niet vervuilen met oude plugins.
Hoe hebben jullie het zo ingeregeld dat je nog bij je oude projecten kon komen en die vervolgens nog kon bewerken? Gewoon de oude computer erbij gehouden, om af en toe nog zaken te kunnen bewerken? Of misschien de harddisc overgezet en een dual boot scenario neergezet? Dat laatste zal ook niet lekker lopen ivm hardware changes, gok ik zo. Of wellicht een image gemaakt van je oude PC en die virtueel draaien?
Kortom: hoe gaat men hier eens in de zoveel tijd om met de aanschaf van nieuwe hardware en software én het bereikbaar houden van projecten op een oudere machine? Ik hik hier al vrij lang tegenaan ...
|
Ik gooi het ff over een andere boeg.
Ieder z'n werkwijze maar 10 projecten half af die je in de toekomst nog wil afmaken is veel. Misschien is het een idee om vanaf nu elke week 1 project af te maken zodat je er ook echt klaar mee bent. Dwing jezelf dat te doen en hak knopen door daar kan je veel van leren ook. Dan ben je over 10 weken beter dan ooit klaar voor de toekomst.
|
|
|
|
12 november 2011, 11:05
|
|
|
Eigenlijk moet je doen wat Fles zegt maar als dat niet wil lukken dan is het vooral belangrijk dat je projecten goed beschreven zijn.
Ik zou de projecten allemaal even langs gaan en zorgen dat alle track en part info duidelijk is over de gebruikte sounds/instrumenten e.d. Dan maak je in ieder project een mix van wat je nu hebt als referentie. Projecten daarna overzetten naar je nieuwe systeem.
Als je dan op je nieuwe systeem straks met die projecten verder wil kan je met je nieuwe plugins de verschillende instrumenten en sounds kiezen met als referentie je opgenomen mix. Daar komt wel wat creativiteit bij kijken. Werkt waarschijnlijk heel motiverend om zo'n project dan gelijk af te maken.
|
|
|
|
14 november 2011, 19:24
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door The Unholy
|
|
En die oude plugins kopen is ook geen optie?
|
Ik denk dat als er van een plugin een nieuwere versie bestaat, ik toch veel liever daarvoor ga.
Oorspronkelijk geplaatst door The Unholy
|
|
.. en zijn er eind 2011 nog steeds bepaalde veelgebruikte plugins niet in 64-bit te krijgen. Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik die plugins niet gratis gedownload heb. Ik wil je zeker niet aanmoedigen om illegaal te downloaden, maar als je in 64-bit wil gaan werken, let er dan wel op dat de plugins die je koopt ook 64-bit zijn. Ik heb niets dan gezeik met 32-bit plugins
|
Daar was ik ook benieuwd naar, x86 vs x64. Ik zou verwachten dat er inmiddels wel een goede wrapper is in Cubase x64, om x86 plugins te kunnen blijven gebruiken, Maar dat werkt dus niet vlekkeloos? Heb je iets meer details?
|
|
|
|
14 november 2011, 19:29
|
|
|
User
|
Oorspronkelijk geplaatst door Elbee
|
|
Als je dan op je nieuwe systeem straks met die projecten verder wil kan je met je nieuwe plugins de verschillende instrumenten en sounds kiezen met als referentie je opgenomen mix. Daar komt wel wat creativiteit bij kijken. Werkt waarschijnlijk heel motiverend om zo'n project dan gelijk af te maken.
|
Dat zou ik dus heel slecht trekken. Als ik tevreden ben over sounds met of zonder plugins is dat met een reden. Als ik het dan opnieuw weer moet gaan doen wil ik het hetzelfde maken en dat is in de meeste gevallen praktisch onmogelijk..
Ik zou voor de zekerheid meerdere acties ondernemen. Dus en bouncen van je plugin tracks maar ook je oude pc nog even houden.
groet
Maarten
|
|
|
|
14 november 2011, 19:59
|
|
|
Hard lid
|
|
Ik denk dat als er van een plugin een nieuwere versie bestaat, ik toch veel liever daarvoor ga.
Daar was ik ook benieuwd naar, x86 vs x64. Ik zou verwachten dat er inmiddels wel een goede wrapper is in Cubase x64, om x86 plugins te kunnen blijven gebruiken, Maar dat werkt dus niet vlekkeloos? Heb je iets meer details?
|
Als er van een plugin een nieuwere versie bestaat, kun je die waarschijnlijk gratis downloaden lijkt mij.
Ik gebruik Cubase 6 en om 32-bit plugins te draaien moet ik nog steeds J-bridge gebruiken. Steinberg heeft de vst bridge in Cubase verbeterd begreep ik, maar de plugins die ik heb kan ik niet fatsoenlijk gebruiken (in Cubase 5 kon ik ze helemaal niet gebruiken, dus wat dat betreft is er inderdaad iets verbeterd). Ik had laatst Filterbank3 van Tone2 zonder J-bridge gedraaid en om de zoveel minuten kwam er een geluid uit de filterbank waardoor de main out van Cubase enorm clipte. Was niet zo goed voor mijn monitoren.
|
|
|
|
16 november 2011, 09:13
|
|
|
Poesie!
|
|
|
Ik had al zo'n vermoeden dat het om cracked software zou gaan, maar dat je het vervolgens zelf ook toegeeft vind ik wel netjes. Het is goed om te horen dat je de warez achter je wilt laten en wilt legaliseren.
Vroeger was ik ook geen heilig boontje, maar het is zoveel lekkerder om het legaal te doen. Ik heb liever 10 legale plugins dan 550 illegale plugins.. Wat Raphie zegt kan ik dan ook alleen maar beamen, je gaat je plugins beter waarderen als je er voor hebt betaald.. en je hoeft niet 20 EQ plugins, 20 compressor plugins, etc te hebben, jezelf beperken zorgt ervoor dat je de plugins beter leert kennen, je kan er op een gegeven moment blind mee werken. Bovendien verspeel je geen tijd om elke keer weer door die bult met plugins te graven op zoek naar die ene plugin die misschien net wat anders klinkt.
In jouw situatie zou ik alle projecten in hoge kwaliteit naar WAV renderen, eventueel ook per kanaal. Vervolgens zou ik de projecten ook helemaal leeg opslaan (wat plugins betreft). Toen ik overging van Cubase SX3 naar Cubase 5, had ik het gekke probleem dat ik vrijwel geen Cubase SX3 project kon openen, kreeg dan een gekke foutmelding en Cubase stopte met werken. Ik moest dan in mijn oude configuratie alle plugins uit de projecten halen, opnieuw opslaan. Vervolgens kon ik ze wel openen in Cubase 5.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik uiteindelijk niet vaak een oud project heb moeten openen, eigenlijk alleen de meest actuele projecten, voor de rest doe ik niks meer met al het oude spul. Een gevalletje "uit het oog, uit het hart" denk ik.
Ricardo zijn singel nu te koop op iTunes!
HalveGaren.nl de site voor banale, stomme, vreemde en soms geniale ontwerpen op je t-shirts
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|