8 september 2011, 15:21
|
|
|
kijk diep in mijn ogen
|
Beste uhh,.. dithering ,. ditheren,. dither,. nouja,. hoe?
Ja hoe dus,.
Hoe dither je t beste,. welk programma,. welke uhh,. codec? werkt t met een codec?
Hoe dus,. van bv 24 uit reason terug naar 16 voor cd!
Hoe? Dus!
|
|
|
|
8 september 2011, 15:43
|
|
|
TB or not TB
|
Dither is natuurlijk in theorie noodzakelijk om de quantisatie fouten met het orgineel te decoreleren.
Maar het gaat om veranderingen in de aller laatste bit, denk je echt dat je dat gaat horen? Ik geloof er helemaal niets van. En neem je oude analoge shit op, dan is de ruis zoŽn 20 dB hoger dan de quantisatie fouten, dus hoef je je daar al helemaal geen zorgen om te maken.
Geloof je me niet? Probeer dit programma maar.
Software om met dither te spelen.
|
|
|
|
8 september 2011, 15:55
|
|
|
wat kyk jy?
|
Oorspronkelijk geplaatst door Patat Met
|
|
Maar het gaat om veranderingen in de aller laatste bit
|
pardon? ...een verandering van 1 of 0?
Up to mighty London
Came an Irishman one day.
As the streets are paved with gold
Sure, everyone was gay.
|
|
|
|
8 september 2011, 16:33
|
|
|
TB or not TB
|
Oorspronkelijk geplaatst door 6 trak
|
pardon? ...een verandering van 1 of 0?
|
Om presies te zijn een verandering in de allerlaatste 1 of 0, dus zoŽn dikke 90dB onder het maximum niveau en meestal meer dan 70 dB onder het echte niveau bij 16 bit.
Er zijn echt veel belangrijkere dingen om je geluid beter te krijgen, om dither hoef je je echt geen zorgen te maken.
|
|
|
|
8 september 2011, 17:07
|
|
|
Everything is on the One
|
Oorspronkelijk geplaatst door Patat Met
|
Dither is natuurlijk in theorie noodzakelijk om de quantisatie fouten met het orgineel te decoreleren.
Maar het gaat om veranderingen in de aller laatste bit, denk je echt dat je dat gaat horen? Ik geloof er helemaal niets van. En neem je oude analoge shit op, dan is de ruis zoŽn 20 dB hoger dan de quantisatie fouten, dus hoef je je daar al helemaal geen zorgen om te maken.
|
Inderdaad, de beste ditheringruis is natuurlijk analoge ruis. Daar kan geen digitale ruis tegenop
Of heb ik dan vooroordelen jegens jouw werkmethoden?
Synths: Oberheim Matrix 6, Ensoniq ESQ1, Sequential Six~Trak, Waldorf MicroWave, Roland MC-202 en JX-3P, Casio CZ-3000, Yamaha DX-27S en SHS10, Korg MonoTribe
Drums en samplers: Casio RZ-1, Roland TR-626, Vermona DRM1 MKII, Jomox MBase01
FX: Lexicon LXP-15, D&R Spring Reverb II, Dynacord DR-78, Ibanez DM-1000, Boss CE-300, RPH-10 en ROD-10, EHX Small Stone, Yamaha FL-100, Melos echo
Anders: D&R Dayner, Alesis 3610, Neutrik patchbay, KRK RP-5, Roland A880, Edirol UM-880, Yamaha QY700
|
|
|
|
8 september 2011, 17:16
|
|
|
wat kyk jy?
|
Oorspronkelijk geplaatst door bikkel
|
Inderdaad, de beste ditheringruis is natuurlijk analoge ruis. Daar kan geen digitale ruis tegenop
|
ik denk dat er verdomd weinig verschil zit tussen de randomness van analoge ruis en die van digi ruis... uiteraard is de quality tussen beide in principe wel anders maar of je dat ook echt zal horen? iig niet zoals bij een echte analoge golfvorm en zijn digi variant lijkt me...
Up to mighty London
Sure, everyone was gay.
|
|
|
|
8 september 2011, 17:18
|
|
|
Everything is on the One
|
|
|
ik denk dat er verdomd weinig verschil zit tussen de randomness van analoge ruis en die van digi ruis... uiteraard is de quality tussen beide in principe wel anders maar of je dat ook echt zal horen? iig niet zoals bij een echte analoge golfvorm en zijn digi variant lijkt me...
|
Analoge ruis is natuurlijk zelden perfect of constant. En het wordt opgewekt door allerlei circuitjes die van alles aan het doen zijn, zoals een chorus van een synth die niet speelt. Minder statisch, dus levendiger. Of aanweziger
Synths: Oberheim Matrix 6, Ensoniq ESQ1, Sequential Six~Trak, Waldorf MicroWave, Roland MC-202 en JX-3P, Casio CZ-3000, Yamaha DX-27S en SHS10, Korg MonoTribe
FX: Lexicon LXP-15, D&R Spring Reverb II, Dynacord DR-78, Ibanez DM-1000, Boss CE-300, RPH-10 en ROD-10, EHX Small Stone, Yamaha FL-100, Melos echo
Anders: D&R Dayner, Alesis 3610, Neutrik patchbay, KRK RP-5, Roland A880, Edirol UM-880, Yamaha QY700
|
|
|
|
8 september 2011, 17:20
|
|
|
wat kyk jy?
|
maar het eindresultaat is toch verder nooit echt vergelijkbaar... lijkt me sterk dat iemand op basis van de randomness kan zeggen "da's een analoge ruis!"...
Up to mighty London
Sure, everyone was gay.
|
|
|
|
8 september 2011, 17:55
|
|
|
Geregistreerd idd
|
|
|
maar het eindresultaat is toch verder nooit echt vergelijkbaar... lijkt me sterk dat iemand op basis van de randomness kan zeggen "da's een analoge ruis!"...
|
Ik voel een blinde ruis-test aankomen.
|
|
|
|
9 september 2011, 11:20
|
|
|
Everything is on the One
|
|
|
|
Dat hangt er natuurlijk heel sterk van af. Ik denk dat er hele goede ruisgeneratoren zijn aan beide zijden van de techniek die perfecte ruis afleveren van een bepaalde kleur en niet te onderscheiden zijn. Ik denk dat het de minder perfecte ruis is die wel herkenbaar blijft. Zoals slecht geloopte noise op een ESQ-1 heel karakteristiek is, en de lang niet perfecte ruis op bijvoorbeeld een Korg MS dat ook is.
Of achtergrondruis.
|
|
|
|
9 september 2011, 11:37
|
|
|
************* account
|
zonde dat ditheren
haal je net dat lekkere randje dr af
|
|
|
|
9 september 2011, 12:30
|
|
|
OPEN DIE GAIN & EQ !!!
|
Laatst gewijzigd door Niel; 9 september 2011 om 12:42
|
|
|
|
9 september 2011, 12:43
|
|
|
Vintage lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door BIAM
|
Ik voel een blinde ruis-test aankomen.
|
Ik zou ook nog wel eens willen zien of een getraind oor in een blinde test de geditherde versie van een track van de niet-geditherde kan onderscheiden.
|
|
|
|
9 september 2011, 12:44
|
|
|
OPEN DIE GAIN & EQ !!!
|
ligt aan wat voor geluidsmateriaal wordt gebruikt, hoe dynamischer hoe beter.
Dus een symphonie werkt beter dan een schranz techno track.
|
|
|
|
9 september 2011, 14:30
|
|
|
kijk diep in mijn ogen
|
Juist niet,. daar is een oeverloze discussie aan de gang zoals ie hier ook ontstaat nu,.
Er zijn toch ditherprogramma's,. speciale codecs ofzo?
Welke en wat is t verschil wil ik weten?
|
|
|
|
9 september 2011, 14:49
|
|
|
Always Retro
|
Wat bedoel je eigenlijk met dither, dat is toch als je track af hebt en wil exporteren als mp3 of wav maakt niet uit welk formaat in ieder geval eerst Ditheren.
Als goed is doet DAW van zelf dat, correct me if I'm wrong.
Misc
RME Fireface 800/Cubase5/Novation SLmk2
Music Genre
Tribal/Lounge/Cinematic/Game Music/Dance/House/Ambient
|
|
|
|
9 september 2011, 14:54
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door MOTIFFF
|
|
Als goed is doet DAW van zelf dat, correct me if I'm wrong.
|
Dacht dat ook.. Maar wat ik me ook onlangs afvroeg: als je ook maar een beetje digitaal werkt, is dat dan wel nuttig? Dithering is toch alleen nodig voor de conversie van analoog naar digitaal als ik het goed heb? Dus ik neem aan dat je geluidskaart dat al doet als je analoge instrumenten opneemt.
|
|
|
|
9 september 2011, 15:07
|
|
|
Always Retro
|
Oorspronkelijk geplaatst door DjunaSaurus
|
|
Dacht dat ook.. Maar wat ik me ook onlangs afvroeg: als je ook maar een beetje digitaal werkt, is dat dan wel nuttig? Dithering is toch alleen nodig voor de conversie van analoog naar digitaal als ik het goed heb? Dus ik neem aan dat je geluidskaart dat al doet als je analoge instrumenten opneemt.
|
Dat is een andere Dithering waar jij over hebt, dat is dithering met opname van input dus AD analog to Digital. Waar hij over heeft is in de DAW plugins, dus digitale berekeningen die kunnen nog is fouten maken daarom hebben ze dithering in iedere DAW ingebouwd.
Bij Fruityloops kun je zelfs bij Realtime afspelen standaard 6 point hermite of 64, 128, 256, 512 point Dithering aanzetten verschil is gelijk merkbaar alleen gebruikt veel CPU.
Misc
RME Fireface 800/Cubase5/Novation SLmk2
Music Genre
Tribal/Lounge/Cinematic/Game Music/Dance/House/Ambient
|
|
|
|
9 september 2011, 16:15
|
|
|
Prutser allerlei
|
Oorspronkelijk geplaatst door mario010
|
Juist niet,. daar is een oeverloze discussie aan de gang zoals ie hier ook ontstaat nu,.
Er zijn toch ditherprogramma's,. speciale codecs ofzo?
Welke en wat is t verschil wil ik weten?
|
Het verschil is het spectrum van de geintroduceerde ruis. Welk ditheringalgoritme het beste past, ligt sterk aan de muziek die je maakt; je wil dat het karakter van de ruis erbij past, zo min mogelijk hoorbaar is en zo min mogelijk op dezelfde frequentie zit als het signaal zelf. Maar het is vooral een kwestie van smaak.
Behalve dithering heb je ook nog noise shaping, waarbij het spectrum van de geintroduceerde ruis soort van automatisch wordt afgestemd op het karakter van de muziek zodat je het zo min mogelijk hoort. Dat is wat minder een kwestie van smaak, maar daar heb ik geen verstand van;-) Maar iedereen heeft het wat dat betreft al jaren over POW-R dus dat lijkt het beste antwoord op jouw vraag. Maar ook daarbij geldt weer dat er meerdere types zijn en welke de beste is ligt maar net aan het signaal dat je wil ditheren.
|
|
|
|
9 september 2011, 16:55
|
|
|
wat kyk jy?
|
Oorspronkelijk geplaatst door bikkel
|
|
Zoals slecht geloopte noise op een ESQ-1 heel karakteristiek is
|
is dat niet gewoon een sample dan ipv een echt vrij opgewekte?...
en we hebben het nutuulk ook niet over pseudo noise zoals op de SID chip want dat is niets anders dan een random amplitude die een bepaalde tijd word vastgehouden...
met ruis bedoelen we toch echt compleet random in zowel tijd als amp... en als het digitaal zou zijn moet het nutuulk niet op basis van een bijzonder lage update rate uiteraard maar gewoon netjes vanaf tenminste 44.1 khz...
Up to mighty London
Sure, everyone was gay.
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|