8 juni 2011, 11:06
|
|
|
Radiation!
|
Bliksemschade via computernetwerk
Maandag heb ik een blikseminslag in de buurt gehad en is de aardlek eruit geklapt.
Achteraf blijkt dat de inslag ook via het netwerk gegaan is. Router en wireless access (draadloos zender) werken niet meer goed en de adapter van de wireless is stuk.
Tevens doet de computer in mijn studio helemaal niets meer. De gehele studio zit achter een APC Surge Arrest, speciaal met een hele zware switch voor overspanning en blikseminslag. En het hele ding zet ik altijd 'uit' als ik niet in de studio ben. Nu ook. Echter schijnt/blijkt de inslag van de bliksem toch mijn computer in de studio bereikt te hebben. En dat kan dan alleen maar geweest zijn via het (bekabeld) netwerk.
Tip: wil je je studio goed beschermen tegen bliksemschade, denk dan niet alleen aan de gewone spanningsaansluitingen (220V) maar ook aan een bedraad netwerk! Daar schijnt ook beveilgiging voor te bestaan (of anders dus de kabel eruit!).
Mijn computer mag in ieder geval naar de computerwinkel om de schade te laten onderzoeken (en herstellen) voor de verzekering. Hopelijk is er niet teveel stuk.
Arno
Rise to yourself
Synths: Alesis QuadraSynth, Yamaha CS1x, Roland R-70, Korg WaveStation SR + NS5R
Software: W7 64-bit, Cubase 7, WaveLab 7, div. VSTi's
PC: i7-920, 12GB RAM, 1x500GB+2x1TB HDD's
Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport, Behringer BCF2000
De complete setup met alle hardware: www.amps-recordings.nl.
Cursussen Cubase
Facebook
|
|
|
|
8 juni 2011, 11:29
|
|
|
Esta Loca!
|
Wat onweer betreft denk ik echt nog ouderwets, trek overal de stekker uit en zo als er onweer dreigt, maar inderdaad mijn netwerkkabels laat ik gewoon zitten. Wifi is dan in eens zo gek nog niet.
Sterkte man, lijkt me echt kut als je dat overkomt.
het leven is een stoelendans
|
|
|
|
8 juni 2011, 11:42
|
|
|
Super K
|
Klopt, Ik heb een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging waar je ook je netwerkkabel ( rj-45) doorheen kan halen. ( Brennenstuhl 1391000606 ) zie foto
Kost helaas wel een duit en helpt tegen de meeste spanningspieken.
Tip: de el-cheapo-overspanningsbeveiligingsdozen kunnen de grotere pieken niet aan en zo gaat je spul alsnog kapot. Als je investeert, doe het dan goed.
Daar moet ik wel bij zeggen, dat als de bliksem het op precies op je huis gemunt heeft, je zo'n grote klap krijgt dat geen enkele overspanningsdoos meer helpt.
Gearlists zijn hot BITCH: Yamaha Motif XS6, Roland Gaia, Access Virus B, Novation Drumstation II, UseAudio Plugiator, Yamaha Electone EL-60, Motu 24 I/O, BCF 2000, Avalon VT747SP, Aphex 204, TL-Audio 2Fat, TL-Audio 5021, TC-Electronics TC-M300, Powerplay PRO-XL HA4700, 2xEdirol UM-3EX, Mackie 1604 VLZ3, Focal CMS-65+Focal Sub, Avantone Mixcubes, Samson 120a Amp, SM Pro Audio Monitor Controller, Cubase 7, Se Se-Mini mic, Brauner Phantom mic, Reflexion Filter Pro.
|
|
|
|
8 juni 2011, 11:49
|
|
|
Vintage lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door karstieman
|
Klopt, Ik heb een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging waar je ook je netwerkkabel ( rj-45) doorheen kan halen. ( Brennenstuhl 1391000606 ) zie foto
Kost helaas wel een duit en helpt tegen de meeste spanningspieken.
Tip: de el-cheapo-overspanningsbeveiligingsdozen kunnen de grotere pieken niet aan en zo gaat je spul alsnog kapot. Als je investeert, doe het dan goed.
Daar moet ik wel bij zeggen, dat als de bliksem het op precies op je huis gemunt heeft, je zo'n grote klap krijgt dat geen enkele overspanningsdoos meer helpt.
|
Die stekkerdoos gaat ook niets tegenhouden bij blikseminslag...
Beste is gewoon alle stekkers eruit. Je wil afstand creëren zodat de door de bliksem veroorzaakte spanning niet kan overslaan. In een stekkerdoos is die afstand gewoon te klein. Een zekering of schakelaar gaat dan weinig uitmaken....
|
|
|
|
8 juni 2011, 12:00
|
|
|
IamPortable
|
Dus alle producten in de vorm van bovenstaande zijn complete onzin?
|
|
|
|
8 juni 2011, 12:08
|
|
|
Super K
|
Oorspronkelijk geplaatst door Boelie035
|
|
Dus alle producten in de vorm van bovenstaande zijn complete onzin?
|
Nee, de producten houden stroompieken ( hoeft niet van bliksem ), INdirecte blikseminslagen en andere schommelingen in het stroomnet die je apparatuur kunnen beschadigingen tegen.
Alleen directe inslagen kunnen zo'n grote stroompieken opleveren dat zelfs een goede overspanningsdoos het niet meer verwerkt krijgt.
Als het onweer ECHT dichtbij lijkt te komen, kan ik er altijd nog voor kiezen om de boel uit te trekken.
Gearlists zijn hot BITCH: Yamaha Motif XS6, Roland Gaia, Access Virus B, Novation Drumstation II, UseAudio Plugiator, Yamaha Electone EL-60, Motu 24 I/O, BCF 2000, Avalon VT747SP, Aphex 204, TL-Audio 2Fat, TL-Audio 5021, TC-Electronics TC-M300, Powerplay PRO-XL HA4700, 2xEdirol UM-3EX, Mackie 1604 VLZ3, Focal CMS-65+Focal Sub, Avantone Mixcubes, Samson 120a Amp, SM Pro Audio Monitor Controller, Cubase 7, Se Se-Mini mic, Brauner Phantom mic, Reflexion Filter Pro.
|
|
|
|
8 juni 2011, 12:09
|
|
|
Niet complete onzin, maar inderdaad: de beste (misschien wel enige) bescherming bij directe inslag (precies JOUW huis) is gewoon de stekker eruit en op de grond knikkeren / de afstand groot maken.
Overigens is dit ook één van de redenen waarom ik met WiFi werk. En ik haat kabels. Netwerkkabels zijn zooo 2001 ;-)
@ arnomusicman: Ik hoop dat de schade mee zal vallen!! Succes in ieder geval met de afhandeling.
EDIT @ karstieman: je bent me net voor :-)
|
|
|
|
8 juni 2011, 12:14
|
|
|
IamPortable
|
En zo leer ik elke dag weer
|
|
|
|
8 juni 2011, 12:46
|
|
|
Esta Loca!
|
Oorspronkelijk geplaatst door jick
|
|
Overigens is dit ook één van de redenen waarom ik met WiFi werk. En ik haat kabels. Netwerkkabels zijn zooo 2001 ;-)
|
Totdat je andere apparaatur zoals tv's en babyfoons ook over het g netwerk laat lopen, dan is de lol er wel af, dan ligt je hele netwerk plat.
Wifi is leuk, maar bekabeling is veel betrouwbaarder.
het leven is een stoelendans
|
|
|
|
8 juni 2011, 13:03
|
|
|
Het is tijd voor muziek!
|
|
Citaat:
|
|
Wifi is leuk, maar bekabeling is veel betrouwbaarder.
|
En sneller.
Moet er niet aan denken om met wifi m'n WAV-bestanden naar m'n NAS te pompen!
Dat gaat met 1GBps wel wat rapper dan met 54Mbps...
Wel goed punt, die netwerkbeveiliging.
Heb nu alleen de 220V op spanningspiek beveiligd.
Gear list: Ensoniq SQ1+, Roland VS-1, Roland DC-1, Emu ESI-32, Emu E6400, Alesis Quadraverb, EHX Smallstone Phaser, Roland A-880, Samson PowerBrite PB-11, Novation Launchpad, Behringer BCR-2000, Korg NanoKontrol, Commodore MK-10, Motu UltraLike MK3 hybrid, KRK RP-8 (2x), Mackie CFX-16, Apple MacBook met Ableton Live 8.
Wish list: Lexicon MPX-1, Novation Supernova, Roland JD800/JD990, Korg Wavestation AD
|
|
|
|
8 juni 2011, 13:56
|
|
|
|
|
|
|
9 juni 2011, 15:18
|
|
|
<:3 )~~~~ =^..^=
|
Ik heb ook zo'n ding liggen thuis. Maar daar zit maar 1 rj45 aansluiting op. Snap niet wat ik daarmee moet.
Iemand een idee?
|
|
|
|
9 juni 2011, 15:26
|
|
|
Die van Belkin bedoel je? Er zitten er daar gewoon twee naast elkaar. Of heb je een variant waarbij de andere op de zijkant zit?
|
|
|
|
9 juni 2011, 15:37
|
|
|
<:3 )~~~~ =^..^=
|
Het is geen Belkin. Maar er zit echt maar één netwerk aansluiting op. Geen twee.
Zal thuis nog 's kijken voor het type en merk.
|
|
|
|
9 juni 2011, 16:51
|
|
|
Het is tijd voor muziek!
|
Eén aansluiting helpt wel enorm tegen overspanning van je netwerk via de kabel... 
Okay, 't "berschermt" je computer ook tegen dataverkeer... maar hey, je kunt niet alles hebben!
Gear list: Ensoniq SQ1+, Roland VS-1, Roland DC-1, Emu ESI-32, Emu E6400, Alesis Quadraverb, EHX Smallstone Phaser, Roland A-880, Samson PowerBrite PB-11, Novation Launchpad, Behringer BCR-2000, Korg NanoKontrol, Commodore MK-10, Motu UltraLike MK3 hybrid, KRK RP-8 (2x), Mackie CFX-16, Apple MacBook met Ableton Live 8.
Wish list: Lexicon MPX-1, Novation Supernova, Roland JD800/JD990, Korg Wavestation AD
|
|
|
|
9 juni 2011, 20:13
|
|
|
Ongewassen Lid
|
"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
http://soundcloud.com/robnoxious
|
|
|
|
10 juni 2011, 00:15
|
|
|
Radiation!
|
Oorspronkelijk geplaatst door rubbah
|

@arno: erg naar. hoop dat de schade meevalt!!
|
Ik hoop het ook. Morgen gaat de PC naar mijn leverancier voor onderzoek/reparatie.
Raar bijverschijnsel nu is dat er schijnen enkele netwerkkabels het begeven te hebben. Onze Wii en blu ray speler zien de router niet meer, ook niet een andere. En met die andere router krijg ik ook geen verbinding meer met internet. Enkel nog via een netwerkkabel rechtstreeks van de UPC modem naar de laptop werkt nog. Met een router lukt het me niet. Maar hier heb ik dan ook niet genoeg verstand van. De hele avond aan het klooien geweest, en dus naar de haaien. en nul resultaat
Arno
Rise to yourself
Synths: Alesis QuadraSynth, Yamaha CS1x, Roland R-70, Korg WaveStation SR + NS5R
Cursussen Cubase
Facebook
|
|
|
|
10 juni 2011, 09:55
|
|
|
TB or not TB
|
Het stroom net heeft ook een beveiliging tegen bliksem inslagen, dit om te voorkomen dat hele provinties zonder stroom komen te zitten. Als je bij een onweersbui de lampen ziet knipperen, dan is dat die beveiliging.
Een probleem ontstaat als de bilksem inslaat tussen jou en die beveiliging, dan krijg jij die stroom stoot die je computer molt. Daarvoor kan zo´n bliksem beveiliging erg nuttig zijn. Maar als je een directe hit krijgt, ben je de pineut alles gaat dan kapot. Stekers eruit halen heeft dan ook niet zo veel zin, de bliksem gaat namelijk door honderden meters lucht en dat ene metertje van stopcontact naar stekker maakt niets uit. Laat staan de enkele centimeters van de stekkerdoos met bliksem beveiliging. Gelukig is de kans op een directe hit heel erg laag. En je hebt natuurlijk een verzekering tegen bliksem inslag, waardoor de schade vergoed word.
Maar vervelend blijft het wel. Hopelijk valt de schade mee Arno.
|
|
|
|
10 juni 2011, 10:46
|
|
|
Mystic Loges
|
Oorspronkelijk geplaatst door Patat Met
|
|
de bliksem gaat namelijk door honderden meters lucht en dat ene metertje van stopcontact naar stekker maakt niets uit
|
Dat klopt maar als alle stekkers eruit zijn is er geen pad meer naar aarde via je apparatuur, dus geen enkele reden waarom de bliksem dwars door je kamer naar je apparatuur zou overslaan. In het stopcontact zelf zit al een korter pad naar aarde...
|
|
|
|
10 juni 2011, 11:24
|
|
|
Radiation!
|
Ik moet vanavond/morgen nog een paar dingetjes testen, maar waarschijnlijk zijn de netwerk ingangen op mijn Wii en de blu ray speler ook kapot..........
Tsja, draadloos heeft toch ook wel zijn voordelen
Maar ik ga denk ik in ieder geval voor zo'n Belkin doos waarbij ik de output van de UPC modem door het ding haal, en dan pas naar mijn router. Maar ja, na nu gebeurt het natuurlijk nooit meer.........  Maar het voelt wel beter dan
Arno
Rise to yourself
Cursussen Cubase
Facebook
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten