Synthforum

Mededelingen

Discussie gesloten

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17 april 2011, 22:01   #1
Wout Blommers
-

De kip of het ei?
Wat was er eerder, de kip of het ei?
(Naar aanleiding van een andere thread)
Vooral jonge kinderen denken dat dit een paradox is, maar het antwoord is simpel te geven.

Het hangt samen hoe de mens de wereld beschouwt.

Is men voorstander van het creationisme, dus God die alles geschapen heeft, dan heeft de Godheid eerst een kip gemaakt die eieren is gaan leggen. Hou er rekening mee dat alles in zes dagen moest gebeuren, dus 21 dagen broeden was er beslist niet bij.

Is men voorstander van de evolutie theorie, dan was er eerst het ei, waaruit de kip is gekropen. Maar wie of wat legde dat ei? Dat deed een vogel die verdomd veel op een kip leek, maar het net niet was, bijvoorbeeld in plaats van 'tok, tok, tok' maakte die vogel het 'kot, kot, kot' geluid... Tja, ik was er natuurlijk niet bij

God = kip
Darwin = ei

Conclusie: een antwoord (of de waarheid) hangt samen met de wijze hoe de individuele mens dit alles ervaart.

En dit is een serieus antwoord!

Wout
Wout Blommers is offline  
Oud 17 april 2011, 22:08   #2
access1
Vintage lidl

access1's schermafbeelding

God God

Kip dus. Oeps edit, beperkt nagedacht: Kip + Ei natuurlijk. Darwin is natuurlijk ook een creatie van God.

声云COM access1

'Cats, it seems, never needed to learn.'
access1 is offline  
Oud 17 april 2011, 22:22   #3
Wout Blommers
-

Je mag natuurlijk antwoorden, maar het is in deze thread niet belangrijk.
Het gaat eigenlijk over gemeenplaatsen, zoals 'over smaak valt niet te twisten'.
Dat is onzin, denk ik. Als er iets interessant is om over te wisten, dan is het smaak: dat wat mooi of lelijk wordt gevonden. Alle andere onderwerpen zijn zinloos. Juist hier, waar veel mensen zijn die creatief bezig zijn, daar moet men over elkaars smaak discussiŽren. Dat het ongepast zou zijn, dat is zo Nederlands...

QWout
Wout Blommers is offline  
Oud 17 april 2011, 22:43   #4
j.baars
vintage eigenheimer

j.baars's schermafbeelding

dit is wel een van de meest diplomatieke benaderingen die ik de laatste tijd heb mogen aanschouwen

idereen heeft gelijk, tis maar net welke kant je brein, met bijbehorende doctrine, opwaait.

Oorspronkelijk geplaatst door Wout Blommers Bekijk bericht
Wat was er eerder, de kip of het ei?
(Naar aanleiding van een andere thread)
Vooral jonge kinderen denken dat dit een paradox is, maar het antwoord is simpel te geven.

Het hangt samen hoe de mens de wereld beschouwt.

Is men voorstander van het creationisme, dus God die alles geschapen heeft, dan heeft de Godheid eerst een kip gemaakt die eieren is gaan leggen. Hou er rekening mee dat alles in zes dagen moest gebeuren, dus 21 dagen broeden was er beslist niet bij.

Is men voorstander van de evolutie theorie, dan was er eerst het ei, waaruit de kip is gekropen. Maar wie of wat legde dat ei? Dat deed een vogel die verdomd veel op een kip leek, maar het net niet was, bijvoorbeeld in plaats van 'tok, tok, tok' maakte die vogel het 'kot, kot, kot' geluid... Tja, ik was er natuurlijk niet bij

God = kip
Darwin = ei

Conclusie: een antwoord (of de waarheid) hangt samen met de wijze hoe de individuele mens dit alles ervaart.

En dit is een serieus antwoord!

Wout

/\/\/\/\/\/\/\\/\/\/\/\\//\/\/\//\//\/\/\\//\/\/\/__ //\///\\\////\///\/\/\/\/\/\/\\\\//\///\///\//\/\\///\//\\//\\/
https://soundcloud.com/milky-way-gas-station
http://www.myspace.com/theluminol
http://www.myspace.com/cinnamonair __ http://www.myspace.com/strijdorkest
http://www.myspace.com/rabbitstampede__
j.baars is offline  
Oud 17 april 2011, 22:50   #5
djrazor
Cortex Driller

djrazor's schermafbeelding

Als we de Britse universiteiten van Sheffield en Warwick mogen geloven......
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnie...dan_het_ei.xml

Faber quisque fortunae suaeÖ
http://soundcloud.com/sacerdos-vigilia/
djrazor is offline  
Oud 17 april 2011, 22:58   #6
Eddy Reddy
Vintage lid

Eddy Reddy's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door djrazor Bekijk bericht
Als we de Britse universiteiten van Sheffield en Warwick mogen geloven......
http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnie...dan_het_ei.xml
Die gaan wel heel kort door de bocht... En The Sun als bron vermelden geeft ook niet direct blijk van een goede staving van deze wetenschappelijke 'ontdekking'. Ik denk niet dat zij alle levensvormen uit de oudheid kennen, en dat zij met 100% zekerheid kunnen zeggen dat er nooit een ander dier deze stof kon aanmaken. Of dat de kip in het begin misschien gewoon ovocledidin-909 gebruikte voor de eierschaal. Allemaal vrij simplistisch. Waarschijnlijk slecht geÔnterpreteerd/gerapporteerd door The Sun of niet doordacht te werk gegaan door de onderzoekers. Dat is zoals bepalen hoe dinosauriŽrs jaagden door tijgers te gaan bestuderen. Allemaal tof als bezigheid, maar niet conclusief.

Overigens: dit is nogal een nutteloze vraag. Wat is een kip? Als je Darwin gelooft, gaat de evolutie geleidelijk. En wat maakt een kip dan een kip? Vanaf wanneer is het terug een oerkip? En is die oerkip misschien eigenlijk toch ook al niet een beetje een kip? En waarom kon de eerste kip niet gewoon recht uit een of andere vogel floepen, zonder ei?

Of misschien bestaat de kip al sinds de oerknal in deze vorm. Of misschien was er niet eens een oerknal. Who cares? Ik heb de diepzinnigheid van deze vraag nooit gesnapt, want uiteindelijk komt het, vereenvoudigd, gewoon neer op wat Wout zegt.
Eddy Reddy is offline  
Oud 17 april 2011, 23:19   #7
gemmetje
de ideale schoonzoon

gemmetje's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy Reddy Bekijk bericht
...Wat is een kip? Als je Darwin gelooft, gaat de evolutie geleidelijk. En wat maakt een kip dan een kip? Vanaf wanneer is het terug een oerkip? En is die oerkip misschien eigenlijk toch ook al niet een beetje een kip? En waarom kon de eerste kip niet gewoon recht uit een of andere vogel floepen, zonder ei?

Of misschien bestaat de kip al sinds de oerknal in deze vorm. Of misschien was er niet eens een oerknal. ...
Leuke manier om e.e.a. te benaderen.
Hieruit volgt aardig dat "onze" verdeling in soorten zo brak als de pest is, omdat de evolutie ervoor zorgt dat alles aan verandering onderhevig is, en de omschrijving van een soort op het moment dat de omschrijving gedefinieerd wordt, al achterhaalt is. Het systeem van Linnaeus is dus maar een momentopname, heden ten dage hopeloos veroudert.

Vandaar dat ik er op maandagmorgen uitzie als de missing link en op zaterdagavond als homo sapiens 2.0
gemmetje is offline  
Oud 17 april 2011, 23:51   #8
Hooihuis
heeft er genoeg van

Hooihuis's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door gemmetje Bekijk bericht
Hieruit volgt aardig dat "onze" verdeling in soorten zo brak als de pest is, omdat de evolutie ervoor zorgt dat alles aan verandering onderhevig is, en de omschrijving van een soort op het moment dat de omschrijving gedefinieerd wordt, al achterhaalt is. Het systeem van Linnaeus is dus maar een momentopname, heden ten dage hopeloos veroudert.
Nou, zo'n vaart loopt het natuurlijk ook weer niet Met de ontwikkeling/evolutie naar een andere (onder)soort is doorgaans een paar miljoen jaar gemoeid, dus met de onderverdeling zit het heus nog wel goed. De uitgestorven soorten, althans de bekende, zijn uiteraard ook allemaal geclassificeerd.

En euh....een kip die al zou bestaan sinds de oerknal, dat moet wel one hell of a chicken geweest zijn zeg. Die krijg je dan ook niet meer gaar in je grill volgens mij.
Hooihuis is offline  
Oud 18 april 2011, 07:15   #9
liquidthrust
Oude ziel.

liquidthrust's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Hooihuis Bekijk bericht
En euh....een kip die al zou bestaan sinds de oerknal, dat moet wel one hell of a chicken geweest zijn zeg. Die krijg je dan ook niet meer gaar in je grill volgens mij.
Je moest eens zien wat die oermensen konden klaarspelen met een mammoet.

There is no point in trying to be original nowadays, pick a genre and rock the shit out of it.
liquidthrust is offline  
Oud 18 april 2011, 08:07   #10
access1
Vintage lidl

access1's schermafbeelding

Politiek, politiek . Ik had niet anders verwacht. Ik ken Wout niet, maar het is een goeie man denk ik.

Maar eh, waar komen wij vandaan? En dan bedoel ik: voor de aarde.

声云COM access1

'Cats, it seems, never needed to learn.'

Laatst gewijzigd door access1; 18 april 2011 om 08:40
access1 is offline  
Oud 18 april 2011, 08:41   #11
Alex Omega
a.k.a Brainthief

Alex Omega's schermafbeelding

eeuh,

eerst waren er geen eieren of kippen maar bv
Algen Algen
of
Amoebe Amoebe
of
Eencellige Eencellige

die later ipv zichzelf te kopieeren aan dna uitwisseling gingen doen (seks)....en eieren leggen is een uitkomst daarvan(die grap heeft miljoenen jaren nodig gehad).... en dat creationisme gelijkwaardig is aan de evolutie theorie is natuurlijk kul.

Een zeer gefundeerde theorie met zeer veel bewijs die zich nog steeds verder uitdiept vs een theorie vanuit de oude testament is niet gelijkwaardig. Dat iemand die oude theorie aanhangt moet je zelf weten....

UNIFIED FIELD
Alex Omega is offline  
Oud 18 april 2011, 09:22   #12
Wout Blommers
-

Oorspronkelijk geplaatst door Alex Omega Bekijk bericht
.... Dat iemand die oude theorie aanhangt moet je zelf weten....
Daar gaat het verhaaltje toch over? Toch is het handig te realiseren dat er verschillende opvattingen bestaan. Dat communiceert wat eenvoudiger

Maar is dat politiek?

Wout
Wout Blommers is offline  
Oud 18 april 2011, 09:38   #13
VerGe-ten
Vintage lid

VerGe-ten's schermafbeelding

Dank voor deze uitleg Wout, verhelderend in mijn ogen was de kip er als eerst, omdat ik dat geloof. Ik ben van mening dat de andere theorie (die van het ei) navolgen ook een vorm van geloof is. Niemand kan 100% bewijzen dat de wereld voortkomt uit de oerknal en dat alles is ontstaan uit evolutie. Ook Darwin niet.
VerGe-ten is offline  
Oud 18 april 2011, 09:49   #14
Alex Omega
a.k.a Brainthief

Ik ben het met je eens dat er geen 100% sluitend bewijs is, maar alle bewijzen die er te vinden zijn wijzen wel richting
de denkwijze van Darwin....

Dat jij vind het geloofwaardiger is dat er eerst een alwetend, alles creeerend opperwezen (die lijkt op een mens volgens de bijbel) is die even miljarden melkwegstelsels maakt dan dat dit "uitzichzelf" ontstaat, dat moet je natuurlijk zelfweten.... Maar even een vraagje waar is dat opperwezen dan van gemaakt? Is deze wel uitzichzelf ontstaan?? Is het dan niet makkelijker "to cut out the middleman" en dat het universum gewoon uitzichzelf ontstaat, ipv een eerst een creeerend opperwezen die daarna alles maakt???

UNIFIED FIELD
Alex Omega is offline  
Oud 18 april 2011, 10:29   #15
RPH
Synthedit Junky

RPH's schermafbeelding

Creationisme / intelligent design, ik snap niet dat er serieus mensen zijn die dit geloven ( hoe dom kan je zijn.. ).
Eerst de kip, dan het ei .. en dat is prima te staven met darwinisme / evolutie leer.

Registered Flstudio, Renoise, Reaper & Synthedit user.
----------------------------------------------------------------------
RPH is offline  
Oud 18 april 2011, 10:46   #16
VerGe-ten
Vintage lid

VerGe-ten's schermafbeelding

De vraag is of je alles kunt beredeneren wat ontstaat. Is het menselijk brein toereikend om het ontstaan van alles te bevatten? En is de vraag (eerst de kip of eerst het ei) het verschil tussen geloof en wetenschap of het verschil tussen twee geloven?
VerGe-ten is offline  
Oud 18 april 2011, 10:46   #17
Eddy Reddy
Vintage lid

Eddy Reddy's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door RPH Bekijk bericht
Creationisme / intelligent design, ik snap niet dat er serieus mensen zijn die dit geloven ( hoe dom kan je zijn.. )
Daar zit ergens iets in (een beetje), maar langs de andere kant ben je even dom om de oerknaltheorie blind te geloven. Ons universum is zo geniaal en complex dat mensen de hele resem aan vragen die daardoor ontstaan graag oplossen door zo'n simpel antwoord als: God heeft alles gecreŽerd. En hoe graag je het ook wil, je zal nooit kunnen bewijzen dat dit niet zo is. Net zoals je nooit de evolutietheorie en de oerknaltheorie volledig zal kunnen bewijzen. En wie is er dan dom?

Om het met een simpele metafoor aan te tonen: als je uit een bos vele rook ziet komen en alle dieren rennen uit het bos, wat is er dan aan de hand? Een brand natuurlijk! Maar het kan ook gewoon een stoommachine zijn die alle dieren weg jaagt. De meest voor de hand liggende theorie is niet meer dan dat: het is meer voor de hand liggend, niet de heilige theorie die iedereen moet geloven. Het is ook nefast voor de ontwikkeling van een beter begrip van het ontstaan van alles, als je enkel probeert een bestaande theorie te staven, i.p.v. de mogelijkheid van andere theoriŽn ook open te laten. (En nee daarmee bedoel ik niet het creationisme, al is daar ook 10^-9999999 % kans voor).

Dit gezegd zijnde, er zal toch nooit een sluitend bewijs komen van eender welke theorie over dit alles. Dus heel dit vraagstuk is eigenlijk vooral filosofisch.
Eddy Reddy is offline  
Oud 18 april 2011, 11:04   #18
Alex Omega
a.k.a Brainthief

Dat mensen te nietig zijn om het te begrijpen: eens, maar dan concluderen dat er een opperwezen is lijkt mij een vreemde conclusie....maarja dat heeft meer te maken met jaren lange (goedbedoelde) indoctrinatie van ouders, familieleden etc...

Dat je het niet 100% kan bewijzen betekend toch niet dat je creationisme als een serieuze verklaring moet nemen??
Of als een gelijkwaardige theorie....

UNIFIED FIELD
Alex Omega is offline  
Oud 18 april 2011, 11:14   #19
j.baars
vintage eigenheimer

Oorspronkelijk geplaatst door Alex Omega Bekijk bericht
Dat mensen te nietig zijn om het te begrijpen: eens, maar dan concluderen dat er een opperwezen is lijkt mij een vreemde conclusie....maarja dat heeft meer te maken met jaren lange (goedbedoelde) indoctrinatie van ouders, familieleden etc...

Dat je het niet 100% kan bewijzen betekend toch niet dat je creationisme als een serieuze verklaring moet nemen??
Of als een gelijkwaardige theorie....
bij intelligent design en creonisme zie je dat de desbetreffende oppperhoofden van de bijbehorende beminde gelovigen doen wat ze al eeuwen doen;
alles wat niet binnen de doctrine past wordt afgedaan als onzin, onbewezen en leugens.............

en de aarde is dan natuurlijk niet ouder dan 6000 jaar

/\/\/\/\/\/\/\\/\/\/\/\\//\/\/\//\//\/\/\\//\/\/\/__ //\///\\\////\///\/\/\/\/\/\/\\\\//\///\///\//\/\\///\//\\//\\/
j.baars is offline  
Oud 18 april 2011, 11:17   #20
j.baars
vintage eigenheimer

Oorspronkelijk geplaatst door VerGe-ten Bekijk bericht
De vraag is of je alles kunt beredeneren wat ontstaat. Is het menselijk brein toereikend om het ontstaan van alles te bevatten? En is de vraag (eerst de kip of eerst het ei) het verschil tussen geloof en wetenschap of het verschil tussen twee geloven?

ik heb in mijn brein tot nu toe nog geen beperkingen gevonden om alles te omvatten...

j.baars is offline  
Discussie gesloten

Synthforum » Algemeen » Algemene Discussie [overig]

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten