11 november 2011, 10:03
|
|
|
vst member
|
Oorspronkelijk geplaatst door rinycub
|
.
Zoals eerder aangegeven, heb ik problemen met het kiezen van programs en combis op mijn Kronos 88. Ik heb mijn leverancier hierover gemaild, maar reageren is niet hun sterkste kant. Dit geeft me toch wel een zeer onbevredigend gevoel. Temeer daar het een bekende grote zaak betreft, waar ik naar verwezen ben door een relatie van ze. Ik koop daar al m'n spullen, maar als klant stel je blijkbaar niet veel meer voor.
.
|
vervelend,
ik heb dat snel scrollen door programs via de up en down toets ook even getest voor je en bij mij werkt dat foutloos. Ik dacht dat het misschien een firmware foutje zou zijn, maar het lijkt echt alsof jouw kronos inderdaad een probleem heeft.
ik zit zelf ook nog steeds te twijfelen wanneer mijn k88 nou terug moet voor het repareren van de RH3 keyboard. Je leest nu toch steeds meer reports online dat mensen zelf ook ontdekken dat het RH3 keyboard gewoon niet werkt. Dit treedt met name op als je heel zacht speelt op een RH3. Dan krijg je een 2e bounce van de hamer zodat je eerste en 2e noot gemute worden. Ik ben een beetje bang dat als ik hem nu laat repareren dat ze geen idee hebben hoe je dit moet repareren. Een optie is om terug te gaan naar een 61 keys. Maar ik heb een bloedhekel aan piano spelen op een non weighted keyboard en om nou altijd maar in zo'n situatie terug te vallen op een XS8 vind ik ook niet echt een oplossing.
Blijft lastig die kwaliteits issues van zo'n duur workstation.
The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
Laatst gewijzigd door quifster; 11 november 2011 om 10:40
|
|
|
|
11 november 2011, 10:21
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door quifster
|
vervelend,
ik heb dat snel scrollen door programs via de up en down toets ook even getest voor je en bij mij werkt dat foutloos. Ik dacht dat het misschien een firmware foutje zou zijn, maar het lijkt echt alsof jouw kronos inderdaad een probleem heeft.
|
Hoi Quifster,
Het gekke is, dat hij het niet altijd heeft, soms gaat het goed , maar geregeld ook niet.
Ik ben een concert(je) aan het voorbereiden en dan kun je niet het podium op met een onbetrouwbaar instrument. . Als ik er nu op speel, hoop je elke keer als je een knop indrukt, dat hij het doet. Dat werkt niet prettig.
En als de leverancier dan ook niet reageert, wordt het helemaal lastig. Er even langs gaan is ook niet echt een optie, want de afstand is 180 km.
Ik wordt niet snel boos, maar ik kan het heel goed zijn, maar probeer dat te voorkomen.
Ik ga de Kronos met een speciale laserharp, besturen, dus dan moet het helemaal in orde zijn.
|
|
|
|
11 november 2011, 10:35
|
|
|
vst member
|
|
|
Het gekke is, dat hij het niet altijd heeft, soms gaat het goed , maar geregeld ook niet.
|
dat gedrag herken ik, er zijn dagen bij dat bij mij dat RH3 bounce probleem maar sporadisch voorkomt, en er zijn dagen bij dat er totaal niet op te spelen is. Totaal onbegrijpelijk dus, en daarom waarschijnlijk zo moeilijk op te lossen en doodgezwegen qua probleem door korg op dit moment.
Aansturen met een laserharp verwacht ik geen problemen overigens, midi werkt hier gewoon prima namelijk.
The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
|
|
|
|
11 november 2011, 10:56
|
|
|
Hoe doe jij het op de Kronos?
Hoi Rinycub,
Ik denk dat elke muziekzaak dit wel een beetje heeft.
Zodra je iets koopt, dan is het allemaal rozegeur en maneschijn.
Maar zodra je vragen en problemen hebt, moet je toch niet meer te vaak komen. Want dan zie je de bereidwilligheid echt wel afnemen.
En kom je er al snel achter wat goede service werkelijk in de praktijk betekent.
Maar ik heb daar gelukkig nog geen beroep op hoeven te doen wat betreft de Kronos.
Op dit moment heb ik alleen nog maar een wat te luid afgestelde fan geconstateerd.
Ik werk heel methodisch engine voor engine af.
En ik werk helemaal per category. Ik heb er nu inmiddels zo'n 50 af.
Eigenlijk krijgt dus elke sample bij mij wel een opwaardering.
Het gaat bij mij dus langzaam maar zeker. Geluiden die ik behandel krijgen een initiaal er achter, zodat ik precies weet welke ik al gehad heb.
Wat betreft het geluiden veranderen: op dit moment is het een vast rondje wat ik maak langs de Kronos: Zodra ik in het program ben, zoek ik de effecten op, en pomp ik via de wet/dry button de effecten een eind op. Zodat veel geluiden gelijk al een stuk minder droog klinken.
Ik luister goed naar de gebruikte samples of er bepaalde gebruikte geluiden niet wat zachter afgesteld kunnen worden.
Dit doe ik in de Oscillator page. En vervolgens loop ik tone adjust na, waarbij ik het soms leuk vind om wat LFO toe te voegen. En wat ook heel leuk is: de attack veranderen.
Zo kun je van een ietwat tegenvallende sample heel snel het effect van een pad bereiken. Daar kun je de klank ook al een heel eind mee veranderen/verbeteren.
En als laatste zijn de RT Knobs dan aan de beurt.
Daar kun je de eerste vier knobs van veranderen, en direct meesaven.
Dat is zo ongeveer wat ik doe bij ieder geluid. Dus eigenlijk is een geluid wat "klaar" is bij mij, een relatief begrip.
Zodra ik meer ga begrijpen, van alle engines, zal ik zeker die nieuwe kenns op de al door mij klaargemaakte samples loslaten, en proberen de samples verder te perfectioneren.
Dus wat voor problemen ik verder zal ontdekken, wordt pas duidelijk wanneer ik me daadwerkelijk met die onderdelen ga bezighouden.
Maar tot nu toe gaat het nog goed.
Een lang verhaal, eigenlijk niet helemaal naar jou gericht.
Maar ook naar alle andere forumleden met een Kronos.
Ik ben namelijk best wel nieuwsgierig hoe andere leden er mee werken.
Wie weet als andere mensen dit ook vertellen, dat ik er ook nog wat van op kan steken.
Zo van, oh dan kan ik het misschien beter ook zo aanpakken...
Ha, ha, ik geef maar een voorbeeld... Ik hoop dat dit voorbeeld aanzet tot een nieuwe informatie-ronde op dit leuke topic. Waar iedereen wat mee kan op zijn manier.
Dus eigenlijk een sub-topic, wat zou kunnen heten:
Hoe doe jij het op de Kronos?
Reacties zijn zeer welkom.
Ps. En Rinycub, ik hoop dat alles goed gaat, tijdens je concert(je).
Groet,
LegolasII
|
|
|
|
11 november 2011, 11:17
|
|
|
|
.
Zoals eerder aangegeven, heb ik problemen met het kiezen van programs en combis op mijn Kronos 88. Ik heb mijn leverancier hierover gemaild, maar reageren is niet hun sterkste kant. Dit geeft me toch wel een zeer onbevredigend gevoel. Temeer daar het een bekende grote zaak betreft, waar ik naar verwezen ben door een relatie van ze. Ik koop daar al m'n spullen, maar als klant stel je blijkbaar niet veel meer voor.
.
|
Probleem van grotere handels/winkels: het is al snel minder persoonlijk en servicegericht (hoewel Oostendorp toch een uitzondering is denk ik).. Het is fijn om iemand beter/goed te kennen in zo'n grote zaak, anders had ik mijn K73 er ook niet besteld. Gaat trouwens nog wel een maandje duren.
Oorspronkelijk geplaatst door Play4u
|
Hoi Allemaal,
Ik heb mij daarnet voorgesteld op de introductiepagina, en ik hoop met name een goede discussie te
hebben over de Korg Kronos die ik net heb besteld. Nog even afwachten wanneer deze wordt geleverd.
Volgens mij ben ik legolasII tegengekomen op een Kronos demo in Wezep, een maandje geleden.
Ik ga de Kronos ook combineren met de Tyros, en hoop dat jullie op dit forum wat vragen kunnen beantwoorden van een leek op Synth / Kronos gebied.
Volgens mij zijn er al een aantal op dit forum die de Kronus al aardig onder de knie hebben.
Groet, Mark
|
Welkom, ik hoop dat je niet te lang hoeft te wachten op je kronos. Welke versie heb je besteld? Het gaat een uitdaging voor je worden, dat weet ik zeker, vooral wanneer je een tyros ernaast hebt die zo simpel is dat een kind de was kan doen
|
|
|
|
11 november 2011, 12:25
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door LegolasII
|
Ja Jick inmiddels weten we al wel dat een Tyros niets voor jouw is.
Voor jouw doen veel te simpel en veel te duur.
Nou, zo simpel is een Tyros 4 niet hoor.
Daar gaat ook heel wat studie aan vooraf, voordat je zo'n machine goed door hebt. Vooral de mogelijkheden van de Tyros 4 zijn erg groot.
TYROS 4, EEN PRACHT MACHINE.
|
Hey, hey, dat heb ik nooit gezegd, quote me dan maar eens!! Ik heb zelf een T2 gehad, weet je nog?! Ik weet dat ie veel kan en FANTASTISCH klinkt, maar het is GEEN synth. Dat is namelijk de reden waarom ik mijn T2 weg heb gedaan. Hij is overigens ook niet als synthesizer bedoeld, dus ik wil em zeker niet afkraken. Het zijn gewoon twee verschillende segmenten. Ik heb dus ook niet gezegd dat een Tyros niets voor mij is, ik vond em namelijk fantastisch. Ik wilde alleen meer de synth kant op.
Ik heb nog geen kronos, maar durf er absoluut mijn hand voor in het vuur te steken dat de leercurve van een Kronos vergeleken met een Tyros HEEL anders is (als je er alles uit wilt halen tenminste, en ik neem aan dat een Kronos bezitter geen presets speelt). Dat is namelijk al zo met een Motif XS8, die 1 engine heeft. De Kronos heeft er 9 (maar dat weet je allemaal al). Nogmaals, niet te vergelijken dus laten we het vooral ook niet doen.
Ik heb namelijk soms het idee (dit is GEEN verwijt naar wie dan ook in deze thread!) dat er wel wat synthesizer spelende toetsenisten zijn die alleen maar wat presets bij elkaar harken en dan live wat spelen met hun band, zonder zelfs maar een slider, knob of assignable function aan te raken. Als je dat met een Kronos gaat doen is dat een doodzonde, en dat meen ik. Dan ben je gewoon je Kronos niet waardig, behalve dat je blijkbaar genoeg geld hebt om er 1 aan te schaffen.
|
|
|
|
11 november 2011, 12:36
|
|
|
Goed Jick.
Dat je de Tyros simpel vind, hoef ik niet meer te quoten...
Dat zeg je zelf, dat een kind de was er mee kan doen.
En dat je hem heel duur vindt, heb je ergens anders in dit topic al een keer gezegd... En ik weet dat je een Tyros hebt gehad.
Wat ik niet leuk vind, is dat je de Tyros als simpel neerzet.
Dat wilde ik duidelijk maken en niets anders.
|
|
|
|
11 november 2011, 12:47
|
|
|
Alles is relatief, dus ik vind een tyros inderdaad simpel vergeleken met een Kronos. Vergeleken met een psr 210 is ie erg ingewikkeld.
Aangezien dit een thread is over de Korg Kronos, durf ik inderdaad te zeggen dat een tyros simpel is, en ik weet waar ik over praat. Klein meningsverschil dus, niets om ons druk over te maken ;-). Maar ik vind het wel belangrijk dat ik goed wordt begrepen, dus ik zaag misschien een beetje door..
|
|
|
|
11 november 2011, 13:32
|
|
|
vst member
|
Oorspronkelijk geplaatst door jick
|
|
Ik heb namelijk soms het idee (dit is GEEN verwijt naar wie dan ook in deze thread!) dat er wel wat synthesizer spelende toetsenisten zijn die alleen maar wat presets bij elkaar harken en dan live wat spelen met hun band, zonder zelfs maar een slider, knob of assignable function aan te raken. Als je dat met een Kronos gaat doen is dat een doodzonde, en dat meen ik. Dan ben je gewoon je Kronos niet waardig, behalve dat je blijkbaar genoeg geld hebt om er 1 aan te schaffen.
|
ik snap wel wat je wil zeggen, want het is inderdaad zo dat als je alleen maar de presets gebruikt zonder iets aan te raken dat je zo'n 80 procent van de extra features dan onbenut laat. Maar toch kan ik me wel voorstellen dat er een grote groep muzikanten is die hem toch zo gebruiken om de simpele reden dat de preset die ze gebruiken goed genoeg is voor waar ze hem voor willen gebruiken in de band of thuis.
Die kiezen de kronos dan puur op basis van de presets en het geluid, lijkt mij persoonlijk helemaal niks mis mee. Overigens, bij de motif xs is dat niet veel anders toch? daar gebruikt praktisch ook iedereen alleen maar de factory presets.
Het ligt er maar net aan waar je interesse gebied ligt lijkt me. Mijne ligt vooral op het technische vlak van wat ik qua creativiteit kwijt kan in een synth met behulp van de mogelijkheden die het biedt. Zo is voor mij het programmeren van KARMA en de meeste EXI engines inmiddels gesneden koek omdat ik dat leuk vind om uit te zoeken en daar maanden aan leertijd in te steken. Voor een ander is het extreem ingewikkeld omdat die helemaal geen zin heeft om maanden handleidingen door te lezen en testjes te doen met de engines om hem echt te doorgronden.
Met beide lijkt me toch niks mis, de 1 heeft niet meer recht op een muziekinstrument dan de ander lijkt me.
Maar ik snap je punt dus wel  , ik vind het zelf soms ook wel jammer als iemand hem alleen als preset speler gebruikt omdat ik weet wat die er nog veel meer uit zou kunnen halen. Maar aan de andere kant, maakt het mij eigenlijk ook weer niets uit zolang die ander er maar plezier uit haalt op zijn manier. Want daar gaat het natuurlijk om, dat je met een enorme smile je muzikale activiteiten weer afsluit aan het eind van de dag
|
|
|
|
11 november 2011, 14:47
|
|
|
Big member
|
Ik heb de Kronos 61 sinds gisteren in huis. TE GEK, wat een apparaat!! Ik ben wel een aardige power-user (vooral bij het maken van mooie band-presets), maar ik leg het verschrikkelijk af tegen Quifster!! Binnenkort maar even weer een lesje, Quif?
Ik heb trouwens de 73 afbesteld i.v.m. dat rare toetsenprobleem.
En zo denk ik erover!
|
|
|
|
11 november 2011, 14:53
|
|
|
Ehhh, paar knopjes teveel
|
Video killed the Radio star!!!!
Oja, spullen;
midimaster/PC/paar synt's/heel veel snoeren/pluggen en inspiratie.....en een Soldeerbout
|
|
|
|
11 november 2011, 14:54
|
|
|
Iedereen moet doen met z'n Kronos wat ie er graag mee wil doen.
En als dan gezegd wordt dat iemand, "wanneer je de knobs, sliders en assignable functies niet voldoende gebruikt, de Kronos onwaardig is",
En dat het alleen maar zegt, dat die ander dan genoeg geld heeft", vind ik dat op z'n zachtst gezegd niet erg tactvol van de spreker.
En ik ben het dus ook helemaal niet met Jick eens.
Het is precies zoals Quifster het zegt, plezier in de muziek daar moet het om gaan. Zelf speel ik straks ook alleen met de presets, als ze allemaal klaar zijn. Maar na mijn "behandeling" zijn ze bijna niet meer als fabriekspresets terug te herkennen. En zijn het eigenlijk mijn presets geworden. En daar heb ik plezier in om tot dat resultaat te komen.
Maar goed dan speel ik dus ook alleen maar met presets vanaf de setlist.
Ben ik dan de Kronos ook onwaardig... en heb ik dan ook alleen maar genoeg gehad geld gehad, om zo'n machine te kopen... ?
Plezier daar gaat het me om... En de rest zal me worst zijn.
|
|
|
|
11 november 2011, 15:11
|
|
|
vst member
|
Oorspronkelijk geplaatst door Bartology
|
Ik heb de Kronos 61 sinds gisteren in huis. TE GEK, wat een apparaat!! Ik ben wel een aardige power-user (vooral bij het maken van mooie band-presets), maar ik leg het verschrikkelijk af tegen Quifster!! Binnenkort maar even weer een lesje, Quif?
|
te gek bartology,
kom maar gewoon langs binnenkort, dan lopen we de Kronos door (scheelt je een hoop uitzoek werk). In basis hoef je niet zoveel te leren omdat je al veel ervaring hebt met de Korg M3, dus de basis is al bekend. Maar er zitten wat leuke tricks in die je kan gebruiken, waar we dan wel even doorheen lopen.
en natuurlijk daarna even een chords shed sessie gericht op ditonus en tritonus. Ik wil die nieuwe chords van jou wel leren natuurlijk
|
|
|
|
11 november 2011, 15:13
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door Bartology
|
|
Te gek en welkom bij de club. Je zal er geen spijt van krijgen. Deze machine kan je tijden bezig gaan houden, maar elke minuut die je er in steekt is de moeite waard.
Geniet er van.
|
|
|
|
11 november 2011, 17:44
|
|
|
Jick, ik heb de K73 besteld en dat baart mij tevens zorgen in verband met de cut-off notes.
Ik heb in ieder geval de afspraak dat ik een uitgebreide test uitvoer alvorens tot definitieve aankoop
over te gaan.
Zijn er ook forumleden die het geluid van de fan als hinderlijk ondervinden?
grz. Mark
|
|
|
|
11 november 2011, 18:13
|
|
|
Hallo Mark,
Bij mijn 61 variant, is de fan ook duidelijk te horen.
Je hoort hem echt heel duidelijk zoemen...
Op dit moment heb ik verder nog geen klachten over de 61.
Een heerlijk instrument tot nu toe.
Ik verwacht wel dat ik het fan-probleem nog een keer doorgeef aan de dealer, maar ik wacht in eerste instantie nog even, of er soms nog eventuele andere klachten ontstaan bij mijn Kronos 61. Dan neem ik die klachten gelijk mee.
Groet,
Piet
|
|
|
|
11 november 2011, 19:01
|
|
|
Hoi Piet,
Ik neem aan dat dit bij de K73 niet anders is.
Afwachten dus of het speelplezier niet teveel wordt verstoord.
Ik ga de Kronos ook on stage gebruiken en dan valt het fangeluid natuurlijk weg in het overige "lawaai".
Goed te lezen dat de Kronos jou goed bevalt.
Ben zeer benieuwd.
Overigens nog een vraag, Wat is de beste manier om registraties op te slaan, als je bv. voor een nummer
gemiddeld 4 variaties gebruikt, en ten slotte hoeveel user registratie kun je programmeren?
grz, Mark
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|