26 februari 2011, 17:13
|
|
|
Vintage lid
|
En vergeet ook niet dat bij een Hammond je geen aanslaggevoeligheid hebt maar je dynamiek haalt uit het spelen met je volume pedaal, drawbars en leslie snelheid...errug moeilijk zonder realtime controle over je drawbarinstellingen en goede leslie sim. Je kunt altijd wat doen met een layer of een beetje met een filter/eq achtige maar verder blijf je beperkt qua klank
|
|
|
|
26 februari 2011, 21:42
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door sh1000
|
Een tweedehands Boss SE50 effect-unit heeft een zeer bruikbare leslie-sim. Je bent voor minder dan 100 euro klaar en kan alle synths omtoveren tot vette hammonds. Is gewoon MIDI dus perfect aan te sturen. Er staat er een op marktplaats...
http://muziek.marktplaats.nl/effecte...ti-effect.html
Is niet van mij (ik heb wel een reserve SE50 die ik ooit nog eens weg doe)
Ik heb ook nog een oude Dynacord CLS222 (of 122?), geen midi, is analoog maar een hele goede lesliesim. Ik zie er geen op marktplaats maar denk dat ze 150 - 200 euro kosten.
Met die twee heb je voor weinig geld de sound die je zoekt. Ik heb ooit eens een mp3-tje gemaakt waarbij ik het effect liet horen, als je wilt kan ik het nog eens opzoeken en plaatsen.
|
3 jaar geleden een keer een klein stukje opgenomen voor een forum (deze??). Wat je hoort is een Motif XS maar vooral de SE50.
http://files.keyfax.com/forums/user-...1-AUDIO005.MP3
Misschien dat ik morgen nog eens een opname maak met een Triton Extreme en een SE50.
Laatst gewijzigd door sh1000; 26 februari 2011 om 21:53
|
|
|
|
27 februari 2011, 18:32
|
|
|
Bedankt voor de link. Klinkt best wel goed!
Geen reactie van die verkoper van de Elka. Op 2dehands/kapaza staat niet veel meer. Ik weet eigenlijk ook niet of ik nu een module wil of niet. De 2 keyboards die ik nu heb hebben niet het "hammond" speelgevoel. Als ik een glide probeer te doen denk ik altijd dat ik de toetsen kapot ga trekken, zo stroef gaat het. Met da hammond van een vriend is dat helemaal anders, maar die toetsen hebben dan ook helemaal geen weerstand... Ik ga er nog eens wat over nadenken :p
|
|
|
|
2 maart 2011, 19:02
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door PsYcHomAnTiS
|
|
Wat zie ik vandaag op 2dehands verschijnen? een SE-50, vraagprijs 75 euro. Is het die prijs waard? Ik neem aan dat ik waarschijnlijk alleen de lesliesim ga gebruiken, omdat ik al een goede effectprocessor in mijn keyboard heb. Kan ik de rotorsnelheid, de ramp enzoverder op die SE-50 ook aanpassen, zoals op echte leslies?
|
rotorsnelheid, ramps, drive etc kan je instellen. Het aardige is dat je hem met midi aanstuurt dus gewoon op je mod wheel zetten. Wel even in samenhang met je synth een paar patches maken. Mocht je in de buurt wonen, dan ben je van harte welkom om het even uit te proberen. 75 euro is wel ongeveer de prijs. 't is volgens mij de goedkoopste manier om een stevige on stage leslie neer te zetten met de meeste synths.
|
|
|
|
2 maart 2011, 19:30
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door sh1000
|
|
rotorsnelheid, ramps, drive etc kan je instellen. Het aardige is dat je hem met midi aanstuurt dus gewoon op je mod wheel zetten. Wel even in samenhang met je synth een paar patches maken. Mocht je in de buurt wonen, dan ben je van harte welkom om het even uit te proberen. 75 euro is wel ongeveer de prijs. 't is volgens mij de goedkoopste manier om een stevige on stage leslie neer te zetten met de meeste synths.
|
ik woon niet in de buurt, dus ik kan hem niet komen testen. Maar ik lees op internet dat die SE-50 nogal veel ruist, is dat zo? is de drive (distortion) in de lesliesim goed genoeg voor wat heftigere rock'n roll (deep purple,...)?
en btw, die vocoder, werkt die goed? En
|
|
|
|
2 maart 2011, 22:00
|
|
|
|
ik woon niet in de buurt, dus ik kan hem niet komen testen. Maar ik lees op internet dat die SE-50 nogal veel ruist, is dat zo? is de drive (distortion) in de lesliesim goed genoeg voor wat heftigere rock'n roll (deep purple,...)?
en btw, die vocoder, werkt die goed? En
|
Hij ruist inderdaad, live merk je er helemaal niets van. Ik zal nog eens een opname maken met stillere stukken. Ik gebruik hem eigenlijk (sinds lange tijd) alleen nog maar voor de leslie dus over de vocoder kan ik niets zeggen. Ik vind de drive wel lekker, zeker in combinatie de tube van mijn Triton Ex. Deep Purple is geen enkel probleem in combinatie mijn Triton en Motif.
|
|
|
|
3 maart 2011, 21:22
|
|
|
Ik heb ter vergelijking even snel een paar voorbeelden opgenomen:
child in time droog - opgenomen met Motif XS en Triton Extreme bas
child in time met SE50 leslie simulatie
smoke on the water - opgenomen met Triton Extreme - Motif XS
smoke on the water met SE50 leslie simulatie
Het is even snel in 10 minuten opgenomen dus even niet gelet op opname, volume hoe het precies wordt gespeeld etc. Dus luister daar aub even doorheen...
Die ruis is er wel maar je hoort hem on stage gewoon niet. Ik vind de SE50 het geluid vooral ballen geven, vooral in de mix. Mocht je (of iemand) een fatsoenlijke opname willen horen, dan doe ik natuurlijk even mijn best op een stukje
|
|
|
|
3 maart 2011, 22:04
|
|
|
klinkt inderdaad goed, het maakt me niet veel uit dat het niet perfect gespeeld is. Ik denk dat ik toch maar eens een bod op die se50 ga overwegen...
|
|
|
|
6 maart 2011, 19:31
|
|
|
Ik vond een Korg Triton LE voor 300 euro, klinkt die even goed als jouw Extreme? Onze gitarist raadde me aan eerder die Triton Le te kopen dan een expansion board of een lesliesim, maar ik zou wel graag willen weten of dit ding goeie sounds aan boord heeft... Op internet vind ik er niet heel veel van.
|
|
|
|
6 maart 2011, 20:48
|
|
|
|
|
Ik vond een Korg Triton LE voor 300 euro, klinkt die even goed als jouw Extreme? Onze gitarist raadde me aan eerder die Triton Le te kopen dan een expansion board of een lesliesim, maar ik zou wel graag willen weten of dit ding goeie sounds aan boord heeft... Op internet vind ik er niet heel veel van.
|
ik heb eerst een Triton LE gehad. Alle geluiden van de LE zitten in de Extreme + veel meer. Ze klinken in principe (zeker qua orgels) hetzelfde. De Extreme heeft wel als extra "een buis" De overdrive die je hoort bij smoke on the water komt o.a. door die buis. Als je wilt kan ik binnenkort wel een opname maken van de orgels zoals ze uit een LE komen.
Persoonlijk zou ik geen 300 euro uitgeven voor een 2e hands LE. Je hebt een nieuwe X50 voor 500 euro en die heeft volgens mij exact dezelfde geluiden als een Extreme (wel zonder buis, aftertouch en nog een paar dingen).
De orgels van de LE zijn inderdaad best aardig maar de leslie is het toch eigenlijk niet. Luister bijvoorbeeld naar smoke-droog.
Ik heb overigen jaren met en Triton LE en een BOSS SE50 gespeeld en ik vond dat een super combinatie.
Laatst gewijzigd door sh1000; 6 maart 2011 om 21:10
|
|
|
|
14 maart 2011, 00:25
|
|
|
Oorspronkelijk geplaatst door Manu
|
|
En vergeet ook niet dat bij een Hammond je geen aanslaggevoeligheid hebt maar je dynamiek haalt uit het spelen met je volume pedaal, drawbars en leslie snelheid...errug moeilijk zonder realtime controle over je drawbarinstellingen en goede leslie sim. Je kunt altijd wat doen met een layer of een beetje met een filter/eq achtige maar verder blijf je beperkt qua klank
|
Neem voo Hammond sound gewoon een Hammond. En als daar tremolo aan te pas moet komen neem dan gewoon echt een Leslie !
Geneuzel altijd over net niet gelijke vervangers . . .
Maar ja. . . Oeverloos geneuzel zijn we wel gewend in combinatie met Manu !
|
|
|
|
14 maart 2011, 00:37
|
|
|
Vintage lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door John-V
|
Neem voo Hammond sound gewoon een Hammond. En als daar tremolo aan te pas moet komen neem dan gewoon echt een Leslie !
|
TS begint met "ik ben al een tijdje opzoek naar een goeie Hammondsimulatie"...
En als jij het geneuzel vind houd je er dam buiten zou ik zeggen. En als je verder nog problemen hebt PB je maar, maar houd dit soort opmerkingen lekker voor je als we hier niet meer doen dan inhoudelijk op de post ingaan.
|
|
|
|
14 maart 2011, 00:38
|
|
|
Vintage lid
|
mijn rug is het oeverloos gesjouw ook zat!
De kunst van muziek maken is het weg laten
|
|
|
|
14 maart 2011, 00:40
|
|
|
Vintage lid
|
Oorspronkelijk geplaatst door woodstock
|
|
mijn rug is het oeverloos gesjouw ook zat!
|
 hahaha
|
|
|
|
14 maart 2011, 07:16
|
|
|
|
|
Tja, dat wordt best lastig bij een cafe-optreden:
een hammond, leslie, piano, wurli en rhodes meenemen lukt nog wel maar al die violen passen niet in onze bus.
John, niet gaan neuzelen he
|
|
|
|
14 maart 2011, 07:54
|
|
|
..............
|
|
|
Ik heb net even deze post teruggelezen en ik verbaas me nu des te meer over deze reactie. Manu geeft inhoudelijk goede info; niks meer en niks minder.
En zolang jij de leslie-sound als een tremolo beschrijft vraag ik me af wie er hier aan het neuzelen is.
Dan weer ff on-topic.
Ik geloofde nooit in de noodzaak om een apart keyboard voor 'alleen' hammond te hebben. Totdat ik er eentje had. Voor goede hammond sound heb je in ieder geval nodig:
1. een waterfall-klavier , zoals bv. op de XK3 en de VK8,
2. drawbars, het liefst echte en niet de variant met lichtjes zoals op de Nord C2 en
3.een leslie of een goede simulator (ik had een erg goed klinkende 760 voor de grote gigs en een cls-222 voor 'klein'; vraag Manu maar hoe die 760 van mij klinkt)
Mocht ik nu weer kiezen dan zou ik heel hard overwegen om een soft setup te kiezen, gek genoeg. En dan in combinatie met de NEO Ventilator.
Laatst gewijzigd door OJS; 14 maart 2011 om 10:13
|
|
|
|
29 maart 2011, 18:04
|
|
|
Toetsenist
|
Hey,
Ik stuit net op dit topic. Ik heb zelf een Elka X-50 een half jaar geleden voor 75 euro gekocht. Hij was wat stoffig en vies dus dat was alleen even de boel demonteren en goed schoonmaken. (knopjes bleken, wat roest verwijderen etc)
Later bleken 2 drawbars en de percussie niet te werken. Na veel gezoek heb ik de Elka kunnen repararen met, jawel, de electronische schema's van de originele Korg CX3.
De X50 en de CX3 delen vrijwel alle electronica op lesliesim en overdrive na. Deze zijn verschillend. Echter zijn beiden gebaseerd op dezelfde siemens SM305A en SM305B chips (orgel toongeneratoren) en andere electronische componenten komen ook overeen. Het lijkt er dus op dat de X50 en CX3 electronisch gezien veel overeenkomsten hebben, alleen kost een CX3 een stukje meer.
De Leslie die ik gebruik is de Boss RT-20 en om de sound een randje te geven gebruik ik een custom overdrive pedaal gebaseerd op de dod250 met mod's voor behoud van lage tonen. Wel is de ingebouwde overdrive ook prima.
Ik kan de X50 echt aanraden, het klavier speelt heerlijk, de opbouw is lekker analoog dus te begrijpen en hij ziet er ook nog eens lekker vintage uit.
Gr Olav
Laatst gewijzigd door Olaffel; 29 maart 2011 om 18:15
|
|
|
|
28 september 2011, 13:50
|
|
|
Ik ben jaren (20) in het bezit van een Elka x 50 geweest maar hij is helaas nu overleden. Het Leslie effect is meer een vibrato maar het heeft mij nooit gehinderd omdat ik in en snoei harde band speelde waar ik moeite had om gehoord te worden. Wat wel erg goed was aan de Elka is het distortion effect waardoor je hem op kan schroeven tot een kettingzaag :-). Ik heb nu een Roland vk8m en die klinkt wel echt veel beter dan de Elka. Maar de indeling van de knoppen was op de Elka weer beter, de Drawbars liggen lekker bij de linkerhand.
|
|
|
|
28 september 2011, 14:13
|
|
|
ALL (Anna Loog Lid)
|
ik heb een ( oude korg ) cx3
dees is errug fijn voor alle hammondsounds.
alternatief is bv een vk8m van roland, of de al genoemde ob3, maar daar moet dan wel een keyboard bij.
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|