16 februari 2011, 20:15
|
|
|
Werkt op 2 AA'tjes.
|
Andere batterijen proberen? 't Is natuurlijk een analoog bakje, dus afhankelijker van z'n voeding dan het doorsnee digitale spul.
|
|
|
|
16 februari 2011, 20:41
|
|
|
[NIET BEDOELD ALS MIERE(N)DINGES]Just in case mensen dit schema al gingen bouwen, pak ook even die extra 100nF mee voor de highpass-sectie:
(bron: PRR in thread hierzo: http://www.diystompboxes.com/smfforu...?topic=85279.0 )
[/NIET BEDOELD ALS MIERE(N)DINGES]
,
Oorspronkelijk geplaatst door Hilltree
|
oi,
Hierbij beschrijf ik een klein project tussendoor van een Ms20 filter gebaseerd op de lm13600.
Deze i.c 's worden gebruikt in de bekende korg serie.
Voor mijn doel einde was een standalone versie het beste geschikt die in een peNdaal of ergens los achter te pluggen was.
[Voor een versie in een modular staat verschillende voorbeelden op het net]
De eerste versie die ik gemaakt hebt is de lowpass versie.
Deze word binnenkort schakelbaar gemaakt als een Highpass versie.
Ook komt er een LFO in de vorm van een 555 i.c er bij.
Voordeel van het Ms20 filter tegenover mijn eigen Hilltree filter is dat deze helemaal te sluiten is als je hem dicht draait.
Ook heb ik weer een mp3 bijgevoegd.
Het oer ontwerp is dus van korg , standalone vorm van tim escobedo , en mijn gewijzigde vorm komt binnenkort 
|
|
|
|
|
16 februari 2011, 20:45
|
|
|
Vintage lid
|
Die frequentie pot, is dat trouwens een 100k log?
|
|
|
|
16 februari 2011, 20:51
|
|
|
Werkt op 2 AA'tjes.
|
Pots zijn normaal gezien lineair, tenzij als log aangegeven. Voor zover ik weet reageert de filter zelf exponentieel op cv's dus heb je geen log-pot nodig.
|
Citaat:
|
Hij doet het ook op +15 volt hoor , laat je de -15 volt gewoon weg.
Het filtertje is niet zo nauwkeurig in de voedingspanningen, ik heb hem zelf ook geprobeert op 15 volt.
En als je het niet aandurft zet je er toch een 7809 ervoor , zo'n ding kost bijna niets.
|
Da's waar, maar dan ook weer jammer dat je nog steeds met die spanningsdeling ('Vr') zit terwijl je een bipolaire voeding ter beschikking hebt staan. Maar ik geloof dat er wel genoeg MS-filterklonen in omloop zijn die beter geschikt zijn voor dat soort voeding.
|
|
|
|
16 februari 2011, 21:26
|
|
|
Triangle-fetishist
|
Oorspronkelijk geplaatst door IOStream
|
Pots zijn normaal gezien lineair, tenzij als log aangegeven. Voor zover ik weet reageert de filter zelf exponentieel op cv's dus heb je geen log-pot nodig.
Da's waar, maar dan ook weer jammer dat je nog steeds met die spanningsdeling ('Vr') zit terwijl je een bipolaire voeding ter beschikking hebt staan. Maar ik geloof dat er wel genoeg MS-filterklonen in omloop zijn die beter geschikt zijn voor dat soort voeding.
|
http://www.uni-bonn.de/~uzs159/ms20.html
voila
SAUERKRAUT!!!!
|
|
|
|
16 februari 2011, 21:45
|
|
|
Werkt op 2 AA'tjes.
|
...zoals die van René Schmitz bijvoorbeeld.
|
|
|
|
17 februari 2011, 08:35
|
|
|
Undercover boss
Moderator
|
Oorspronkelijk geplaatst door clintrubber
|
[NIET BEDOELD ALS MIERE(N)DINGES]Just in case mensen dit schema al gingen bouwen, pak ook even die extra 100nF mee voor de highpass-sectie:

|
Jeps , die zit ook in mijn uiteindelijke ontwerp.
Nu had ik hem ook zonder deze buffer al geprobeerd , en hij doet het gewoon, ook zonder die condensator.
Deze hoeft ook eigenlijk niet, je gooit namelijk gewoon de ingang naar de ground , dat deze geen [stoor] signalen meer doorgeeft.
Nu filter je de wat de laag/mid frequenties , kortsluit deze .
Dus wat hoge signalen worden dus niet kortgesloten [en de ultra lagen]
|
|
|
|
17 februari 2011, 10:00
|
|
|
Lidl
|
Als je echt de klassieke Korg klank wilt, is het inderdaad belangrijk dat HPF en LPF in serie staan. Door de filters naar elkaar te draaien kan je zo regelen hoe dik of dun je het geluid maakt en rond welke band. Dat zat in de Minikorg al, en in de MS20 dus ook.
Mister Power Ballad
|
|
|
|
17 februari 2011, 14:08
|
|
|
Undercover boss
Moderator
|
o.k ..eigenlijk wilde ik het niet te moeilijk maken , en het beetje het niveau van "kijk" of "quest" aanhouden om zoveel mogelijk enthousiastelingen te bereiken 
Maar dan toch maar een stukje extra theorie en schema uitleg [ik probeer het toch makkelijk te beschrijven]
Er zitten in de lm13600 [ook de lm13700] dus 2 gebufferde versterker trappen /opamp.
Die herken je aan de 2 grote driehoeken in het schema ua1 en ua2
De buffers zijn de 2 kleinere driehoeken.
Nu is het eerste versterker trap de LPF u1a en de tweede versterker trap de HPF u1b.
De beide uitgangen worden geregeld door de "frequentie regelaar links boven.
Tot zover is die dus origineel ,en is het dus zoals @nicolas200 en @elektrovolt het willen hebben.
As je het het afzonderlijk wilt hebben ,is het mogelijk om de frequentie regelaar te splitten na de 2 100k weerstanden [ leuke optie overigens, met 2 afzonderlijke frequentie regelaars] of 2 totaal aparte circuits achter elkaar te plaatsen.
Maar zoals verteld...nu zitten de LP en de HP al na elkaar.
Om een High pas te maken met dit circuit hebben ze het eerste versterker trapje dus "gedeeltelijk" uitgeschakeld u1a, en de ingang aan ground gelegd om geen stoor geluiden en ruis door te laten.
De ingang zetten ze in de Highpass dus op de 2e versterker trap u1b.
De hele toepassing van de lm13600/lm13700 is overigens vanuit de fabriek ooit al beschreven en hebben de mensen van korg dit in hun synth gebruikt [ of de fabriek heeft in opdracht van korg de chip gemaakt , maar dat is niet zo spannend.
Zie de bijlage onderaan.
Allemaal duidelijk ?
|
|
|
|
18 februari 2011, 00:36
|
|
|
|
Jeps , die zit ook in mijn uiteindelijke ontwerp.
Nu had ik hem ook zonder deze buffer al geprobeerd , en hij doet het gewoon, ook zonder die condensator.
Deze hoeft ook eigenlijk niet, je gooit namelijk gewoon de ingang naar de ground , dat deze geen [stoor] signalen meer doorgeeft.
Nu filter je de wat de laag/mid frequenties , kortsluit deze .
Dus wat hoge signalen worden dus niet kortgesloten [en de ultra lagen]
|
Ja, 't is in feite een artefact van de omzetting naar enkele voedingsspanning en de copy-paste van de LPF-sectie naar HPF. Die 100k staat voor AC gewoon parallel aan die 1k naar Vr, kan er dus gewoon uit, i.p.v. juist een extra cap v 100nF te vereisen. Het originele schema (KLM-307) heeft een sym. supply en die 100k al helegaar niet.
Ik weet dat het de bedoeling was 't compact te houden, maar aahh, sinterklaas, mag er misschien net dat ene extra dual opampje 4558 bij in de feedback-loop?  Dan kan 'ie met samen met die diodes eromheen wrsch weer wat dichter in de buurt komen van het originele gescheur... OK, ok, ik weet dat je dit zelf vast al overwogen had maar streng bent geweest ;-)
|
|
|
|
18 februari 2011, 13:11
|
|
|
Undercover boss
Moderator
|
Ik zelf ga hem in ieder geval niet te veel uitbreiden en groter maken [eenvoudig = veel gevolg]
Dus in mijn inbreng zitten er geen extra opamp's
Maar...zo te lezen aan jou reactie , kun je dit zelf ook wel verzinnen 
Of je plaats deze opties in mijn thread [of je maakt er zelf eentje aan].
Samen is gezelliger dan in je eentje
|
|
|
|
19 februari 2011, 11:21
|
|
|
Undercover boss
Moderator
|
Hierbij dan het schema van het filter met een low /high pass schakelaar.
Allemaal niet zo spannend , en eenvoudig te maken.
De beide 680pF condensatoren kunnen ook vervangen worden door 470pF of 560pF types.
Bovenaan zit "point A' voor de LFO uitbreiding en omdat dit circuit gebonden is ,werkt de LFO alleen in de positieve spanningsdeel .
De LFO geeft dus regelbaar de 0 tot 9 volt uit.
Zelf heb ik bij mijn eigen versie nog een extra potmeter gemaakt tussen de frequentie potmeter en point A , hiermee kun je de LFO werk gebied subtiel beïnvloeden[ dus of in de hogere regionen of lagere ]
DE LFO optionele schema komt binnenkort
|
|
|
|
19 februari 2011, 13:31
|
|
|
Undercover boss
Moderator
|
En een simpele aparte LFO sectie.
Niet heel erg "fancy" maar doet zijn werk wel.
Een speed regelaar van 0.5 Hz tot 1kz [op de gok] , en een depth regelaar.
Ook is er een simpele blokgolf/ zaagtand eventueel in te schakelen met een schakelaar.
Ik heb voor deze oplossing gekozen om het allemaal niet te moeilijk te maken.
Een goede sinus is vaak erg rottig om te maken [behalve de 50Hz dan
Voorbeeld hiervan hoor je in de laatst soundsnippet.
Laatst gewijzigd door Hilltree; 26 februari 2011 om 21:57
|
|
|
|
19 februari 2011, 15:48
|
|
|
Vintage lid
|
Dank je! Erg spannend allemaal  Maar ik denk dat ik toch eens een sinus LFO zal maken.
Die frequentiepot, is die 100k? De waarde staat er niet bij.
|
|
|
|
19 februari 2011, 16:19
|
|
|
Undercover boss
Moderator
|
Oorspronkelijk geplaatst door Stabby
|
Die frequentiepot, is die 100k? De waarde staat er niet bij.
|
Jeps...100k lin
Als je een leuke en erg eenvoudige sinus hebt...post hem dan maar hier
simpelste wat ik tegen kwam is deze [niet getest]
|
|
|
|
19 februari 2011, 16:32
|
|
|
Werkt op 2 AA'tjes.
|
Die 40106-LFO geeft ook een blokgolf.
Op het internet zijn er genoeg sinus-waveshapers te vinden... en desnoods zet je gewoon een lpf na de lfo?
|
|
|
|
19 februari 2011, 16:38
|
|
|
|
Ik zelf ga hem in ieder geval niet te veel uitbreiden en groter maken [eenvoudig = veel gevolg]
Dus in mijn inbreng zitten er geen extra opamp's
|
Ik snap 'm, terechte keuze.
|
Citaat:
|
Maar...zo te lezen aan jou reactie , kun je dit zelf ook wel verzinnen
|
Yep, de losse onderdelen voor twee discreet opgebouwde opamps zijn al onderweg
|
Citaat:
|
Of je plaats deze opties in mijn thread [of je maakt er zelf eentje aan].
Samen is gezelliger dan in je eentje
|
Als ik wat concreets te melden heb en 't is niet too far off van jouw snelle easy route zal ik het er hier wel bij plakken, maar ik zit pas in de eerste versnelling voor dit circuit, dus hou 'm hier in de vijfde versnelling, snelste resultaat.
Grt!
|
|
|
|
20 februari 2011, 00:48
|
|
|
Vintage lid
|
|
Jeps...100k lin
Als je een leuke en erg eenvoudige sinus hebt...post hem dan maar hier
simpelste wat ik tegen kwam is deze [niet getest]
|
Dit is een square LFO, maar het schijnt dat je deze wat kan afronden met hoge pf elco's. Hij beschrijft het geluid als "yayayayaya" in tegenstelling tot de "dadadada" van de square.
Ik heb verder dit zeer eenvoudig schema gevonden voor een triangle:
http://home1.gte.net/res0658s/fatman/4069_lfo.html
Maar deze vereist een +/- voeding.
Laatst gewijzigd door Stabby; 20 februari 2011 om 02:50
|
|
|
|
20 februari 2011, 01:11
|
|
|
Vintage lid
|
Trouwens een ideetje voor wie een wat complexer, uniek effect wil bereiken: maak twee filters in serie (zoals de MS20) met elk een LP/HP schakelaar. Dan heb je plots heel wat opties (2x LP/HP of eerst de LP en dan de HP of omgekeerd). Als je elke filter voorziet van een LFO, kan ik me daar een leuk effect bij voorstellen.
Nog een tip hierbij is om met een schakelaar te switchen tussen beide filters in serie of parallel. Dan heb je ook nog de optie voor een stereo filter met aparte instellingen voor elk kanaal (of 2x mono)
|
|
|
|
20 februari 2011, 11:32
|
|
|
Vintage lid
|
daar zat ik ook al aan te denken om met een switch te schakelen tussen serie/parallel. Zal eens uitzoeken of dat simpel te doen is
Z8 | 3630 Compressor | Arion SOD-1 | BCR2000, Ultrapatch Pro PX2000 | DT 770 Pro | DR-220E | GX-700 | FX57 | Xboard25 | Small Clone, Small Stone, Big Muff, Electric Mistress Deluxe | Juli@, M8U| Compounder | UE400 | Poly-61 (custom midi), 05R/W | Rokit RP-5 | MPX1 | MB33 | Nova, KS-Rack | MWR-01 MetalWorker | R8, MKS-50, PG-300, M-VS1, M-DC1, JP-8080, Juno-106, JX8P, PG-800 | Topaz Macro Plus | E816S | Cubase 5 | Softsynths | TH MPS | Pulse+Rekon Editor | AN1X
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|