9 augustus 2006, 10:31
|
|
|
Fortune favors the bold
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Hooihuis
En het namaken van Detroit techno, what's the point? Die muziek is altijd gebaseerd geweest op vernieuwing en ontwikkeling dus iemand die dat wil namaken houdt zichzelf een beetje voor de gek denk ik. Zeker als je in Appelscha woont en Detroit alleen van foto's en verhalen kent
|
Ik snap die gedachtengang niet zo goed. Dus als je niet in Mississippi bent geboren, mag je geen delta blues maken? Big band muziek moet maar stoppen, omdat het Chicago van de jaren 20 allang voorbij is? Jazz mag ook niet meer, en als het dan nog wel mag, toch zeker niet door blanken? Techno mag dan wel uit detroit komen, maar laten we eerlijk zijn: het is gewoon een genre.
En trouwens, de heren uit Detroit waren ook niet zonder invloed. Was het niet Juan Atkins die één van zijn tracks 'Jazz is the Teacher' heeft getiteld? Om maar niet te spreken van de europese invloeden, de meest duidelijke (daar heb je ze weer): Kraftwerk. Had je Juan Atkins en Rick Davies in 1983 ook met een opgeheven vinger gemeld dat zij zich niet mochten laten inspireren door Kraftwerk, omdat hij geen duitser
Natuurlijk is Detroit als stad van invloed op de muziek, je kunt niet naar Detroit gaan en onbevangen weer thuis komen, maar dat neemt niet weg dat die muziek even universeel is als iedere andere. Ik zie niet waarom je de sfeer van Detroit techno niet mag proberen te vangen in je eigen muziek.
|
|
|
|
9 augustus 2006, 10:34
|
|
|
Detroit nerd
|
precies...
en alsof vernieuwing bestaat in de muziek?! benader dat maar vanuit een filosofisch standpunt...
ik denk er het mijne van...
|
|
|
|
9 augustus 2006, 11:27
|
|
|
Slager van Schiedam
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door sander
Juan Atkins was alleen vroeger interessant. Er staan een paar goeie interviews online. Maar een nieuwe Q en A is natuurlijk altijd leuk. Dan vergeten we even dat hij tegenwoordig een slechte dj is.
|
Wat een onzin....
Vraag me af wanneer het moment komt dat jij niet meer interessant bent?
De vraag of je op dit moment interessant bent daargelaten...
Lurker
|
|
|
|
9 augustus 2006, 11:45
|
|
|
heeft er genoeg van
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Chinetti
Ik snap die gedachtengang niet zo goed. Dus als je niet in Mississippi bent geboren, mag je geen delta blues maken? Big band muziek moet maar stoppen, omdat het Chicago van de jaren 20 allang voorbij is? Jazz mag ook niet meer, en als het dan nog wel mag, toch zeker niet door blanken? Techno mag dan wel uit detroit komen, maar laten we eerlijk zijn: het is gewoon een genre.
En trouwens, de heren uit Detroit waren ook niet zonder invloed. Was het niet Juan Atkins die één van zijn tracks 'Jazz is the Teacher' heeft getiteld? Om maar niet te spreken van de europese invloeden, de meest duidelijke (daar heb je ze weer): Kraftwerk. Had je Juan Atkins en Rick Davies in 1983 ook met een opgeheven vinger gemeld dat zij zich niet mochten laten inspireren door Kraftwerk, omdat hij geen duitser
Natuurlijk is Detroit als stad van invloed op de muziek, je kunt niet naar Detroit gaan en onbevangen weer thuis komen, maar dat neemt niet weg dat die muziek even universeel is als iedere andere. Ik zie niet waarom je de sfeer van Detroit techno niet mag proberen te vangen in je eigen muziek.
|
Nee hoor, zo letterlijk bedoelde ik dat natuurlijk niet. En de plaats waar je vandaan komt speelt natuurlijk helemaal geen rol; dat was slechts lollig bedoeld – vandaar ook de smiley.
Het ging mij denk ik meer om het woordje “namaken” waar ik een beetje over viel. Tuurlijk is het geen probleem om in bepaalde stijl muziek te maken, dat doe ik en dat doet vrijwel iedereen. Ook ik ben geïnspireerd door Detroit techno en heel veel andere stijlen, maar ik probeer altijd wel mijn eigen draai aan dingen te geven. Als iemand het echter heeft over namaken, dan doet me dat een beetje denken aan kopiëren…..maar waarschijnlijk had ik gisteren een beetje te veel koffie gedronken of zo en reageerde ik met een wat vernauwd blikveld.
Dus, Chinetti, ik ben het helemaal met je eens hoor! Alleen Barn kan ik niet goed volgen ben ik bang…..zou er volgens jou dan geen vernieuwing bestaan in muziek? Daar denk ik inderdaad wel anders over!
|
|
|
|
9 augustus 2006, 22:19
|
|
|
ex nihilo creatum ens
|
Interessante discussie. Filosofisch dan.
Ik denk dat je niet per se uit detroit moet komen om detroittechno te maken.
Een grijze stad, een uitzichtloos bestaan, een passie voor muziek, een noodkreet vanuit en naar de roes
van de genotsmiddelen en het zich overgeven aan de muziek... zie ik ook in bepaalde plaatsen in Nederland
en België leiden tot één en ander.
Of je dan specifiek die synths nodig hebt... dat kun je ook al betwijfelen.
Toch zullen de oorspronkelijke makers wel bepaalde synths voor handen gehad hebben.
Net zoals trance heel vaak met supersaws wordt gerelateerd (al dan niet ten onrechte),
en acid met de TB303, zo zullen bepaalde instrumenten zeker hun stempel hebben gedrukt op het genre Detroit.
En dan keren we terug bij de hoofdvraag: dewelke oorspronkelijk,
en aanvullend: met welke nieuwere toestellen kun je het ook?
Laatst gewijzigd door cloudman; 10 augustus 2006 om 21:00
|
|
|
|
9 augustus 2006, 23:00
|
|
|
Zwaar oke deze gebruiker
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door OnAcid
Wat een onzin....
Vraag me af wanneer het moment komt dat jij niet meer interessant bent? 
De vraag of je op dit moment interessant bent daargelaten...
|
Hij is niet interessant als DJ bedoel ik en verder heb ik geen idee of hij nog muziek maakt.
Maar das vaak bij oude groot heden ook niet zo goed meer.
Toen ik hem in het Paard zag draaien was het slechte muziek en gewoon dom techno knallen.
Of oude klassiekers op 140 bpm spelen.
|
|
|
|
10 augustus 2006, 09:25
|
|
|
Ettertje
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door cloudman
En tenslotte, voor bepaalde forumleden die snel commentaar geven en niet het voorgaande lezen, zonder woorden:
|
Wat heeft de inhoud nu te maken met het feit dat jij blijft volhouden met het verkrachten van een stadsnaam.
|
|
|
|
10 augustus 2006, 09:44
|
|
|
Vintage lid
|
Q&A met JA (dat rijmt) lijkt me wel leuk.
Tenminste iemand met kennis van zaken die aan't woord komt.
Weet verder niet of Mike Nolan zijn conclusies tot zover nog wil openbaren.
Zover ik kon lezen heeft de beste man nu een leuke setup en kan lekker klooien.
|
|
|
|
10 augustus 2006, 10:54
|
|
|
Detroit nerd
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door Hooihuis
Alleen Barn kan ik niet goed volgen ben ik bang…..zou er volgens jou dan geen vernieuwing bestaan in muziek? Daar denk ik inderdaad wel anders over!
|
iig is het niet iets wat je na kan streven, en het is een discutabele term... zeker hoe het vaak gebruikt wordt.
ik ben van mening dat verniewing niet door 1 persoon tot stand komt, of kan komen...
magoed, misschien niet de juiste discussie voor dit topic, hoewel de term vernieuwing wel vaak met Detroit in verband wordt gelegd, en 9 van de 10 keer op de verkeerde manier... in mijn optiek dus nogmaals...
|
|
|
|
10 augustus 2006, 14:53
|
|
|
nautica
|
volgens mij was juan op een bepaald moment in zijn leven meer dood dan levend .. maar das roddel en niet aardig !
Ik begrijp wel waarom mensen hem niet meer top vinden draaien maar ik kijk gewoon door al die mixfouten en opgefokte techno heen. De man kan wel veel verschillende soorten dansmuziek in 1 set gooien .. iets wat simpele grijze muizen gefixeerd op geld zoals een hoop techno producers van tegenwoordig niet doen.
En detroit is idd vernieuwend geweest .. dus als kunst te beschouwen .. ken wel wat nieuwe stromingen die het wel iets verder hebben doorgetrokken zoals sommige boys uit west london ..
De vernieuwing zit gewoon in de mix .. en dat is en zal het altijd blijven .. Sommige mensen hebben het aan hun reet hangen en andere doen gewoon mee met de massa .. al moet detroit het tegenwoordig ook vooral van een mix van deze 2 hebben .. maar ik ben niet zo up to date maar ik hoor iig niet echt vernieuwende dingen .. de salsa uit detroit kunnen blanken nu met rex files enzo intergreren in hun muziek maar de echte feel missen ze nog steeds
Detroit is voor mij iig de meeste inspirerende muziekstroming en school ever geweest ... en juan moeten mensen met respect behandelen ! Zolang meedraaien .. zo vaak alles zelf moeten doen zonder erkenning ! ik doe het hem echt niet na ! en velen met mij !
En barn zoek die mix op .. 313 heb je nu onder de knie .. nu is het tijd voor de volgende stap !
Ghetto Love !
|
|
|
|
10 augustus 2006, 15:22
|
|
|
Detroit nerd
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door MadR
En barn zoek die mix op .. 313 heb je nu onder de knie .. nu is het tijd voor de volgende stap !
|
Zoiets denk ik ook idd...
Ben ook hard op zoek naar iets, geen idee nog wat... maar heb het nog niet gevonden...
echte 313 is het niet meer  maar dat is wel mijn muzikale basis...
|
|
|
|
10 augustus 2006, 15:50
|
|
|
nautica
|
|
Citaat:
|
Origineel geplaatst door barn
Zoiets denk ik ook idd...
Ben ook hard op zoek naar iets, geen idee nog wat... maar heb het nog niet gevonden...
echte 313 is het niet meer maar dat is wel mijn muzikale basis...
|
tis simpel man .. luister maar naar wat bijv maurice fullton doet .. hij noemt het zelf arty disco maar dat is het alles behalve !
Ghetto Love !
|
|
|
|
16 september 2006, 23:49
|
|
|
Just Intonation
|
heb niet hele thread gelezen dus sorry als dit al gezegd is
maar veel oude detroit werd volgens mij gemaakt met een Ensoniq Mirage en een DX-100
|
|
|
|
28 mei 2008, 15:06
|
|
|
Zwaar oke deze gebruiker
|
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...
Komt er nog een beetje leuke detroit geïnspireerde muziek uit?
|
|
|
|
28 mei 2008, 15:08
|
|
|
Everything is on the One
|
Delsin doet wel eens leuke dingen vind ik.
Vince Watson.
Orlando Voorn natuurlijk.
Volgens mij is Detroit Techno een smeulend veenbrandje in Nederland op dit moment.
Synths: Oberheim Matrix 6, Ensoniq ESQ1, Sequential Six~Trak, Waldorf MicroWave, Roland MC-202 en JX-3P, Casio CZ-3000, Yamaha DX-27S en SHS10, Korg MonoTribe
Drums en samplers: Casio RZ-1, Roland TR-626, Vermona DRM1 MKII, Jomox MBase01
FX: Lexicon LXP-15, D&R Spring Reverb II, Dynacord DR-78, Ibanez DM-1000, Boss CE-300, RPH-10 en ROD-10, EHX Small Stone, Yamaha FL-100, Melos echo
Anders: D&R Dayner, Alesis 3610, Neutrik patchbay, KRK RP-5, Roland A880, Edirol UM-880, Yamaha QY700
|
|
|
|
28 mei 2008, 15:09
|
|
|
Everything is on the One
|
En Detroit House doet het natuurlijk wel goed, met mannen als Omar S en Moodymann (dat laatste is niet zo mijn ding meestal).
Synths: Oberheim Matrix 6, Ensoniq ESQ1, Sequential Six~Trak, Waldorf MicroWave, Roland MC-202 en JX-3P, Casio CZ-3000, Yamaha DX-27S en SHS10, Korg MonoTribe
Drums en samplers: Casio RZ-1, Roland TR-626, Vermona DRM1 MKII, Jomox MBase01
FX: Lexicon LXP-15, D&R Spring Reverb II, Dynacord DR-78, Ibanez DM-1000, Boss CE-300, RPH-10 en ROD-10, EHX Small Stone, Yamaha FL-100, Melos echo
Anders: D&R Dayner, Alesis 3610, Neutrik patchbay, KRK RP-5, Roland A880, Edirol UM-880, Yamaha QY700
|
|
|
|
28 mei 2008, 16:41
|
|
|
fft
|
Zijn er eigenlijk wat (kleine) labels in Nederland die zich richten op Detroit Techno? 100%Pure doet niks meer dacht ik maar kan me vergissen.
|
|
|
|
28 mei 2008, 16:46
|
|
|
zevenenveertig
Moderator
|
Rush Hour, Delsin, Sino om er maar een paar te noemen.
Edit: ik dacht dat Sino van Steve Rachmad en derhalve Nederlands is maar dat blijkt dus niet zo te zijn, het is een sublabel van Teknasia.
Scorp,Ion en Interpersonal//XP, SoundArchitecture,EatConcrete,Concern,Audiosculpture en Keynote zijn wel Nederlands.
Laatst gewijzigd door Ronegen; 28 mei 2008 om 17:12
|
|
|
|
28 mei 2008, 17:45
|
|
|
Ik...ben...computer 7...
|
Oorspronkelijk geplaatst door fourier
|
|
Zijn er eigenlijk wat (kleine) labels in Nederland die zich richten op Detroit Techno? 100%Pure doet niks meer dacht ik maar kan me vergissen.
|
Jawel: http://www.discogs.com/label/100%25+Pure
Zelf vind ik het wel OK de nieuwere 100%`s. Wel vind ik het vrij clean klinken en gaat het niet superdiep, zielloos zal ik niet zeggen, maar mis wel soul ofzo (maar ja, de beste stuurlui staan aan wal  )
Sommige nieuwere producties van Rachmad klinken wel lekker "detroit" vind ik en zo zijn er nog wel wat Nederlanders (wellicht ook Belgen?) die de detroitsound benaderen. Maar eerlijk is eerlijk, detroit komt uit Detroit. Is net zoiets als goudse kaas, maar dan anders...
Blijft leuk topic dit, lang leve "nationale thread omhoogschopdag"
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|