Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 6 september 2010, 21:41   #1
Stabby
Vintage lid

Leren herstellen van audio apparatuur
Ik zou me graag bezighouden met het herstellen van defecte audio apparatuur, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik zou graag eerst zaken kunnen als outputs vervangen, de laser in een CD-speler vervangen, etc waarvoor ik eerst moet kunnen solderen.

Heeft iemand handige tips om hieraan te beginnen? Eťn of ander hulpmiddel (als een handboek) om alvast te beginnen experimenteren?

Alvast bedankt
Stabby is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2010, 21:48   #2
Poly-Peter
Ex Poly-61 bezitter

Poly-Peter's schermafbeelding

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...=3&navi=oben_1

Begin hier eens mee.
(check electronica voor beginners, staat zelfs een echte buizenradio tussen)

Ik heb ook dingen.
Poly-Peter is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2010, 21:54   #3
Stabby
Vintage lid

De meeste van die pakketten zijn gefocused op zaken als het doen branden van een lichtje of een alarminstallatie, maar ik zie niet echt in hoe dat helpt bij het vervangen van outputs of de laser van een cd-speler?

Die buizenradio ziet er wel leuk uit en ga ik eens proberen. Thanks
Oud 6 september 2010, 22:00   #4
Vic
Vintage lid

Vic's schermafbeelding

Je leert wat solderen, dat is ook belangrijk hť

Absurd veel gear Gearlust...ikke??? neenee
Vic is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2010, 22:30   #5
elektrovolt
compuphonic

elektrovolt's schermafbeelding

beginnen met basis electronica en verschillende bouwpakketjes. leer je al veel van.

rot op met je gearlist
elektrovolt is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2010, 22:37   #6
Stabby
Vintage lid

Bedankt, ik zal beginnen met een paar minikits van Velleman.
Oud 6 september 2010, 23:17   #7
Mark E.
Vintage lid

Mark E.'s schermafbeelding

velleman kits zijn vrij duur en meestal ZEER nutteloos.

op newtone kun je schema's (zelfs paketten) kopen van gitaareffectjes
Daar heb je tenmisnte wat aan.

In de schema's zit meteen wat achtergrond informatie.
Mark E. is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2010, 23:49   #8
Stabby
Vintage lid

Die minikits zijn gemiddeld Ä5 per stuk, toch niet duur? Ik koop er toch een stuk of 5 om solderen te oefenen, ik ga dat nog niet riskeren op die pakketjes van Newtone van Ä30

Die schema's zijn Chinees voor mij. Heb ik dat echt nodig om een klein onderdeel te vervangen in een toestel?
Oud 7 september 2010, 01:12   #9
patrickpincher
sound hunter

patrickpincher's schermafbeelding

Om te leren solderen heb je geen componenten nodig.
... dat kan je gewoon met draadjes op een proefprint doen.

Hierna ťťn of ander kitje solderen volgens de handleiding kan ook niet echt een probleem zijn denk ik.

Een jack van een output of een mechanisch cd-element lossolderen en vervangen ga je al oefenend kunnen uitvoeren.

Maar met alle respect voor je intenties, moet ik je wel vermelden dat je bij het uivoeren van een herstelling op bv. een printplaat de schema's ervan moet kunnen begrijpen en interpreteren.

Weerstanden,condensators, enz. vervangen kan je dan wel op zicht als ze zwartgeblakerd zijn, maar de kans is klein dat hierdoor de print gerapareerd is.

In een electrisch schema moet je de deelelementen zoals spanningsdelingen, filters, versterkers,enz. kunnen onderscheiden om doelgericht losse componenten te gaan uitmeten en vervangen.

Dit maakt eigenlijk deel uit van een volledige (school) loopbaan, die je met enkele boeken niet meteen onder de knie zal hebben.

Een grenzeloze interesse in deze materie zal wel helpen,.. en bij echte motivatie kan je 2 jaar avondonderwijs gaan volgen voor het minimum aan basiskennis in de praktijk te kunnen uitvoeren.

Veel succes dan maar.
patrickpincher is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2010, 02:13   #10
Stabby
Vintage lid

Thanks! Ik ben eigenlijk al blij als ik outputs, gesoldeerde batterijen, cd-lasers en oude LCD-schermpjes kan vervangen
Oud 7 september 2010, 10:18   #11
zmooc
Prutser allerlei

zmooc's schermafbeelding

Ik heb dit boek in mijn kast staan:

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boek...205/index.html

Nooit wat meegedaan, maar het lijkt me iets waar je wel eens wat aan zou kunnen hebben.
zmooc is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2010, 10:38   #12
Martune

Martune's schermafbeelding

Gewoon aan beginnen..niet als eerste de Jupiter 8 van je buurman maar gewoon proberen op oude of afgedankte niet al te dure apparaten, daar leer je echt heel veel van.
Als je goed onthoud hoe je iets demonteert en het eventueel opschrijft of er foto's van maakt per stap, scheelt dat een hoop als je het weer moet monteren.
En idd een boekje met wat basis electronica is ook wel aan te raden.
Martune is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2010, 11:13   #13
audiocollage
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door Stabby Bekijk bericht
Ik zou me graag bezighouden met het herstellen van defecte audio apparatuur, maar ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik zou graag eerst zaken kunnen als outputs vervangen, de laser in een CD-speler vervangen, etc waarvoor ik eerst moet kunnen solderen.

Heeft iemand handige tips om hieraan te beginnen? Eťn of ander hulpmiddel (als een handboek) om alvast te beginnen experimenteren?

Alvast bedankt
Het initiatief alleen al is prima ! Succes Stabby.

Oh ja, Arduino projectjes ...
audiocollage is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2010, 11:17   #14
Mike Philco
Ehmmm,...

Mike Philco's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Stabby Bekijk bericht
Die schema's zijn Chinees voor mij. Heb ik dat echt nodig om een klein onderdeel te vervangen in een toestel?
Als je geen schema's kunt lezen zal het zeer lastig worden om uit te zoeken waar ergens iets fout gaat in een schakeling.
Belangrijk bij herstellen: Solderen, schema-lezen, interpreteren, meten, een flinke hoeveelheid elektronika-kennis en vooral ervaring. Dat laatst komt met de jaren vanzelf.
Mike Philco is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2010, 14:20   #15
Stabby
Vintage lid

Oorspronkelijk geplaatst door Mike Philco Bekijk bericht
Als je geen schema's kunt lezen zal het zeer lastig worden om uit te zoeken waar ergens iets fout gaat in een schakeling.
Belangrijk bij herstellen: Solderen, schema-lezen, interpreteren, meten, een flinke hoeveelheid elektronika-kennis en vooral ervaring. Dat laatst komt met de jaren vanzelf.
Thanks, ik zal me daar alvast mee bezighouden, dan heb ik alvast een basis om te beginnen experimenteren op goedkope toestellen.

@audiocollage: moet je voor die Arduino projecten niet programmeren?
Oud 7 september 2010, 19:52   #16
richard2000
SyBorg

richard2000's schermafbeelding

En zorg voor goed gereedschap, ga niet met een gamma pook van 100 watt en een potje S-39 aan het werk.
Is wel een investering waar je plezier aan heb, en het sloopt je spullen niet.

Gier: wat ouwe 5de hands zooi.

www.dijkstar.com
richard2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2010, 00:39   #17
Stabby
Vintage lid

Ik ben vandaag een Velleman soldeerkit gaan halen, maar dat is wel niet zo goeie kwaliteit zeker? Heeft ook niets gekost, maar zo kon ik alvast oefenen. Solderen lukt vrij aardig, desolderen is een hel. Ik hou desoldeerdraad op het tin en plaats dan de bout op het soldeerlint, maar het duurt een volle minuut vooraleer het tin smelt en dan wordt het meteen weer vast zodat de desoldeerdraad vastzit in het tin... Er waren twee kleine projecten bij de soldeerkit en ik heb ze beide hierdoor verpest. Telkens iets verbrand op het pcb omdat ik anders het tin niet wegkreeg.

Enig advies om te desolderen? Ik doe het desoldeerdraad op exact dezelfde manier als de vele tutorials op het net, alleen duurt het bij mij een eeuwigheid voor het tin smelt.
Oud 8 september 2010, 12:03   #18
Kaftoeter
Doet ook reparaties...

Kaftoeter's schermafbeelding

Je desoldeerdraad is waarschijnlijk gevlochten. Het gewoon een beetje uit elkaar duwen zodat het "opener" en dus ook breder en dunner wordt. Extra vloeimiddel bijvoegen helpt ook. Ik gebruik eigenlijk zelden desoldeerdraad. Eigenlijk Alleen om smd padjes na desolderen schoon te maken. Ik ben persoonlijk meer van een heel goeie tinzuiger. En wat voor bout heb je? Temperatuurgeregelde 50 watter zou ik toch wel minstens aanraden bij desolderen. Zeker als je aardvlakken moet gaan warmstoken.

Er was eens een MONACOR MMX-4
Kaftoeter is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2010, 13:35   #19
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

Haal even de CD lasers uit je lijstje. Ten eerste zijn die zaken vaak in feite niet kapot maar moeten ze opnieuw afgesteld worden, ten tweede moet een nieuwe na plaatsing (om het goed te hebben) ook afgesteld worden. En dat is geen beginnersgedoe.

Maar goed, wat de rest van je intenties betreft: leer goed solderen, leer een basis elektronica. Ik kan ook de circuitsimulator van Falstad (google maar even) aanbevelen! Gratis JAVA ding om virtueel te klooien met elektronica. Zťťr leerzaam. En dan ervaring. Leer wat vaak stuk gaat en wat zelden. Leer een schema lezen en de pijnpunten te herkennen. Leer componenten te linken aan de defecten die je op gebruikersniveau vaststelt. En vooral: hou het plezier erin, en dan leer je het vanzelf wel met de jaren. Heel veel succes!

Nog een laatste tip: ga niet aanklooien in apparaten die je dierbaar zijn. Die breng je naar een reparateur. Niks zo erg als iets moeten herstellen dat door gepruts nog verder om zeep is geholpen. Vaak wil een reparateur dat niet eens doen. Dus richt je leerproces op apparaten die verder niet (zo) van belang zijn.

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 september 2010, 13:37   #20
Nicolas 2000
Lidl

Nicolas 2000's schermafbeelding

En ken vooral ook je eigen grenzen. Ook na jaren kan je niet alles. Vraag op tijd hulp. Rotte koppel C's vervangen kan ik ondertussen wel, maar voor de elektor vocoder ben ik toch maar wijselijk naar een kenner gestapt.

====DOT MATRIX WITH STEREO SOUND====
Nicolas 2000 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten