15 oktober 2010, 14:07
|
|
|
Zwarte Ruis
|
Ik weet niet of je nou op de eerste post doelt maar dat is dúidelijk geen DCoffset problem. Dit was al opgelost volgens mij
God have mercy on your hipster soul.
|
|
|
|
15 oktober 2010, 14:31
|
|
|
wat kyk jy?
|
Over there we have some very naughty hyenas eating rubbish...
|
|
|
|
15 oktober 2010, 15:14
|
|
|
Electronisch opgewekt
|
Hoi 6, dus je zegt eigenlijk dat er zoveel van een bepaalde informatie in de 0-20Hz zit.. dat de wave-editor dit weergeeft als een DC-offset verschoven sample ??
Dat dus die informatie in de 0-20Hz de hele sample 'naar beneden' haalt?
Als ik een sample met de functie "Normalize" slechts een andere DC offset waarde geef (dus geen volume verandering o.i.d.) dan schiet de sample gewoon een stukje omhoog of omlaag t.o.v. de nul-lijn.. zonder HPF of steep low-pass te gebruiken
Hoe kan dat dan? (of, wat heb ik dan feitelijk gedaan?)
Ik heb gemerkt dat samples verschoven raken qua DC offset juist nádat ze te heftig zijn ge-compressed.. verder weet ik niet wat dit verschijnsel precies veroorzaakt en/of hoe te voorkomen.
gearlist : 2 handen, 1 paar oren
|
|
|
|
15 oktober 2010, 15:22
|
|
|
Whoehahaha
|
Dit kwam uit mijn oude MAM MB33 (mono bass-synth)
ooit eens gevraagd in een draadje hier hoe dat nou kwam?. Nooit antwoord op gehad.
|
|
|
|
15 oktober 2010, 17:14
|
|
|
Vintage lid
|
heb ik ook heel vaak ziet er appert uit dan raakt de golf al bijna de 0 boven maar niet naar beneden
|
|
|
|
15 oktober 2010, 17:20
|
|
|
Heel veel 'natuurlijke' golfvormen (stem, trompet, viool) zijn qua polariteit asymmetrisch. Daar is helemaal niets vreemds of aparts aan.
|
|
|
|
15 oktober 2010, 17:37
|
|
|
Zwarte Ruis
|
|
|
|
|
15 oktober 2010, 18:57
|
|
|
OPEN DIE GAIN & EQ !!!
|
Heeft ts de 20hz truc al geprobeerd op zijn wave ?
Wie weet waar de tik dan uitkomt.
Hoe of wat moet je niet aan mij vragen  ik heb alles in de praktijk geleerd.
|
|
|
|
15 oktober 2010, 19:42
|
|
|
wat kyk jy?
|
Oorspronkelijk geplaatst door Sander02
|
|
Hoi 6, dus je zegt eigenlijk dat er zoveel van een bepaalde informatie in de 0-20Hz zit.. dat de wave-editor dit weergeeft als een DC-offset verschoven sample ??
|
een DC offset is in principe een hele lage (oneindig lange) toon idd... en hogere freq's stapelen zich altijd op de lagere...
op het moment dat bijv een sinus rond de 0 lijn zit is er ook meer headroom dan wanneer ie 6db naar beide kanten uitslaat nutuulk...
met een simpele lowcut zal de wave platter worden en dus meer headroom krijgen...
|
|
|
|
16 oktober 2010, 01:06
|
|
|
Zwarte Ruis
|
Oorspronkelijk geplaatst door 6 trak
|
een DC offset is in principe een hele lage (oneindig lange) toon idd... en hogere freq's stapelen zich altijd op de lagere...
op het moment dat bijv een sinus rond de 0 lijn zit is er ook meer headroom dan wanneer ie 6db naar beide kanten uitslaat nutuulk...
met een simpele lowcut zal de wave platter worden en dus meer headroom krijgen...
|
DC offset is geen toon hoor.. Je speaker zal 1 keer uitslaan naar de offset en daar blijven staan (in theorie). In de praktijk hoor je bij een pure DC offset alleen een tik en daarna zakt de conus weer terug naar de 0, maar echt de bedoeling zal het nooit echt zijn in audio.
|
|
|
|
16 oktober 2010, 01:32
|
|
|
wat kyk jy?
|
Oorspronkelijk geplaatst door Noiseflux
|
|
DC offset is geen toon hoor.
|
maar valt wel abstract gezien te vergelijken met een lage oneindig lange toon die gewoon weg te EQ-en valt...
wat het fysiek met de speaker doet is weer een heel andere kwestie...
|
|
|
|
16 oktober 2010, 09:18
|
|
|
lid
|
Dit plaatje ziet er idd DC Bias-achtig uit. Deze zorgt ervoor dat er onnodige dynamiek wordt verspild (aan één kant van de nul lijn) zonder dat je deze hoort. Je raakt dus aan één kant van de nullijn veel eerder het plafond, zonder dat de sample zo luid is. En wat 6 trak zegt, zo zie ik het ook. Zo'n bias is een oneindig lage toon die je gewoon kan weg EQ'en.
Overigens heb je nog verschillen in verschijnsel. Een echte DC biased golfvorm kan er perfect symmetrisch uit zien, waarbij het echte rustpunt niet op de nullijn ligt, maar bijvoorbeeld op +1 dB. Bij de start en einde van het afspelen van zo'n sample hoor je dan ook een klik omdat hij niet op 0 dB begint. Dit is eenvoudig te verhelpen met een HPF (20 Hz ofzo) of één van de vele DC bias verwijder-plugins. Zo doe ik het tenminste.
je kan ook een golfvorm hebben die erg asymmetrisch is, maar wel het normale nulpunt als rustpunt heeft. Zie bijvoorbeeld afbeelding uit post 24. Wat op zich zo gelaten kan worden omdat dat nou eenmaal bij dat geluid hoort, kan je 'm ook een beetje limitten zodat de uitslag aan één kant een beetje wordt afgeschaafd. Dan heb je ook wat meer headroom als je zo'n geluid wat harder in de mix zou willen hebben.
.
|
|
|
|
16 oktober 2010, 10:46
|
|
|
Vintage lid
|
ik heb het geprobeerd recht te trekken met volume automatie
2 keer de wave openen under elkaar alle golfjes naar beneden omhoog getrokken tot ze even hard stonden als naar boven
|
|
|
|
16 oktober 2010, 10:51
|
|
|
SyBorg
|
DC offset is geen toon maar gewoon gelijkspanning in de audio, daarom heet het ook zo, DC is gelijkspanning, dat kan je idd filteren met een HiPass omdat je bv alles onder de 20Hz weg filtert en DC is 0Hz dus filter je dat ook weg.
|
|
|
|
16 oktober 2010, 17:40
|
|
|
Zwarte Ruis
|
Oorspronkelijk geplaatst door 6 trak
|
maar valt wel abstract gezien te vergelijken met een lage oneindig lange toon die gewoon weg te EQ-en valt...
wat het fysiek met de speaker doet is weer een heel andere kwestie...
|
Nee. Een toon is trilling, DC offset ('Direct' Current) is juist géén trilling. Je kan het zo abstract bekijken als je wil, gelijkspanning is geen, en zal nooit een toon zijn.
|
|
|
|
17 oktober 2010, 15:05
|
|
|
Vintage lid
|
weet iemand trouwens een visualisatie plugin zodat je na bewerkingen direct de niwe glof kan zien,
|
|
|
|
17 oktober 2010, 17:10
|
|
|
Vintage lid
|
Is een externe editor misschien iets?
Wavosaur is gratis en kun je een fx chain inladen met je plugins.
Als je het lekker vind klinken, klik je process en dan zie je de nieuwe waveform.
De vst kun je dan uitvinken en als je het niet oke vind kun je 'redo' doen.
|
|
|
|
17 oktober 2010, 17:54
|
|
|
wat kyk jy?
|
Oorspronkelijk geplaatst door Noiseflux
|
|
Nee. Een toon is trilling, DC offset ('Direct' Current) is juist géén trilling. Je kan het zo abstract bekijken als je wil, gelijkspanning is geen, en zal nooit een toon zijn.
|
ik zei ook niet dat het een hoorbare toon was... slechts dat het kan worden opgelost op dezelfde manier als bij een sub toon...
voor de rest is het niet nodig om je 'gelijkspanning' te halen nutuulk
Laatst gewijzigd door 6 trak; 17 oktober 2010 om 18:04
|
|
|
|
19 oktober 2010, 16:51
|
|
|
Electronisch opgewekt
|
|
Citaat:
|
|
of één van de vele DC bias verwijder-plugins
|
Klinkt een beetje apart, DC bias verwijderen.. DC (en AC) bias is toch eigenlijk te vergelijken met "Tape Bias" .. 'het biassen' cq africhten van hoe je op je tape opneemt zegmaar. Met de bias knop voeg je een DC toe zodat signalen met een lage gain als 't ware worden versterkt > wellicht met offset als gevolg.. volgens wiki; alleen wiki gaat weer zó diep erop in..
Ik denk dat je wellicht bedoelde "DC Offset verwijder-plugins" (offset betekend ookwel "uitlijn fout" = onwenselijk)
Lastig te behappen, is denk ik beter electrotechnisch te onderbouwen dan audiotechnisch.. aangezien het uit die hoek komt.
gearlist : 2 handen, 1 paar oren
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|