Oorspronkelijk geplaatst door axn
|
|
Vraagje voordat ik touchosc koop; kan ik daarmee bijv m'n virus snow mee besturen etc? Zo ja... Zit die layout er dan bij? Bestaan er ook sites met layouts? Zelf niet veel verstand van knoppen mappen etc....
|
touchosc is alleen een editor. Er zitten een paar default layouts bij om je even op gang te helpen, maar die zijn niet specifiek gericht op jouw situatie. Dus je zult altijd zelf je editor moeten maken.
Voor de virus snow is die er niet op dit moment. Die zul je zelf moeten maken, dat kan door het mappen van midi CC informatie naar de juiste knop. Als je helemaal geen kaas hebt gegeten van mappen van een knop naar cc informatie dan zul je het nog best even lastig hebben. Er zijn veel voorbeelden te vinden op de touchosc site, maar je zult het wel even moeten doorzien. De site met voorbeelden kun je hier vinden:
http://hexler.net/software/touchosc
het is op zich niet moeilijk, maar er zijn een paar weetjes, bijvoorbeeld voor puredata (de OSC server op je pc die osc informatie omzet naar de door jouw geprogrammeerde MIDI CC informatie). Je maakt een puredata map aan op basis van de door jouw getekende touchosc editschermen. Die puredata map geeft aan welke knop op het scherm naar welk midi kanaal gestuurt wordt en welke MIDI CC nummer hij stuurt.
Nou is het zo dat het generatie programma van touchosc bij midi CC 1 begint. Iedere 'gevorderde' synthprogrammeur kent de Midi CC implementatie en zal direct weten dat midi CC 1 bijvoorbeeld het modwheel is en Midi CC7 het sustain pedaal. Dus die 2 zul je dan handmatig na het genereren even een ander nummer moeten geven. Zo zul je voor de Cutoff op een synth hoogstwaarschijnlijk een midi CC 74 moeten gaan gebruiken. Dat soort tabellen staan overal op internet, en daar zul je rekening mee moeten houden bij het maken van je puredata map.
Dit is alleen op de PC zo, bij de mac kun je het in een editor gewoon aangeven waar het heen moet.
of te wel, het zijn een paar kleine weetjes die je even door moet hebben en dan is het echt secondenwerk om je map te herschrijven.
tegen de tijd dat mensen hier daadwerkelijk met puredata aan de gang gaan is het denk ik verstandig om daar een aparte thread voor aan te maken. Het is in basis erg eenvoudig, maar het kan al snel complex worden als je hele specifieke dingen wilt (zoals bijvoorbeeld vanaf je pc de touchosc meters bedienen, dat is niet zo heel simpel om zelf te ontdekken). Ik kan nu wel alles gaan proberen uit te leggen hier, maar het is beter om dat op basis van gebruikers praktijk vragen te gaan doen denk ik