Oorspronkelijk geplaatst door VanHeckis
|
Kan ik nu ook met cubase sx2 of 3 (of later) op een windows XP/win7 platform de iPad als midi controller gebruiken voor bijvoorbeeld de mixer of om vsts te bedienen?
Of moet hiervoor zowel de Windows PC en de iPad op hetzelfde WIFI netwerk zitten of volstaat de bijgeleverde ipad->usb kabel.
Dat is mij niet helemaal duidelijk omdat ik eigenlijk op youtube overwegend ProTools and Mac omgevingen zie.
|
voor cubase kun je generic remote gebruiken, ik kan me niet meer herinneren of sx2 dat had, maar sx3 heeft dat zeker.
de ipad -> usb kabel is alleen maar voor syncen op een pc, Niet voor het laden van een ipad en ook niet voor midi sturen. Op de pc werkt het als volgt:
voor de PC:
- je hebt een wireless netwerk nodig in huis, je pc mag natuurlijk wel aan een netwerk bedrading zitten, die hoeft niet wireless te zijn.
installatie
- op de ipad installeer je touchosc
- op je muziekPC installeer je PureData
- op je muziekPC installeer je de touchosc windows editor
- op je muziekpc installeer je de tool OSC2PD
Instellingen
Als je wireless router upnp ondersteunt hoef je eigenlijk helemaal niets te doen (poort 8000 en 9000 worden dan automatisch gemapped), alle moderne routers doen dit over het algemeen automatisch.
- van je muziek pc noteer je het IP nummer dat die heeft gekregen in je interne netwerk. Bijvoorbeeld 192.168.1.2
- op je ipad geef je in touchosc bij netwerk instelling dit ip nummer voor communicatie in. Eventueel gebruik je de friendly name van je pc (bijvoorbeeld huispc als je hem zo genoemd hebt), maar het kan zijn dat dit in je netwerk niet werkt. ipnummers werkt altijd.
- bij touchosc outgoing port vul je 8000 in
- bij touchosc incoming port vul je 9000 in (dit zijn de gangbare defaults die iedereen gebruikt
maken van een werkende midicontroler map procedure
Stap 1
- Open de windows editor voor touchosc
- teken je midicontroller scherm(en)
- sla deze op
- in het tekenprogramma druk je op Sync scherm
- in touchosc op de ipad druk je dan op Add Controller screen (of zoiets)
- dan zie je je pc tevoorschijnkomen op je ipad en zal hij je zojuist getekende scherm opslaan in touchosc (eenmalig)
Stap 2
- gebruik daarna het tooltje Osc2PD om een pure data file te genereren
- start deze pure data file op op de pc
- kies bij de midi settings in pure data voor de input en output de virtuele midipoorten die je gebruikt in je daw (bijvoorbeeld loopbe01)
- kies de template in touchosc om hem op het scherm te zetten
Nu heb je de controller al compleet draaien op je pc.
Mappen van je getekende controllers naar DAW / VST / synth
Cubase
- Open Cubase
- voeg een generic remote template toe
- selecteer een knop / fader in de template (bovenste gedeelte) en druk op learn
- beweeg de fader / knop op je ipad
- voeg in het onderste venster van je generic remote de verwijzing toe naar welke fader / knop hij moet lopen, bijvoorbeeld fader 1 van je mixer.
- sla de generic template op.
Vst synth / effect
- als je rechtstreeks naar een vst gaat die midi learn ondersteunt zoals omnipshere , dan hoef je verder geen remote template te maken, dan hoef je alleen maar de knop in omniphere in learn mode te zetten en even de knop op de ipad te bewegen.
Klaar
als je dit 1 keer gedaan hebt , dan zijn de vervolgstappen voor nieuwe templates een eitje.
dan zijn de stappen daarna de volgende:
- teken je controller
- sync die naar je ipad
- genereer je puredata file
- route eenmalig naar je daw / vst
Bovenstaande is dus een uitgebreid stappen plan van hoe je dit aan de praat krijgt op een pc. Lijkt misschien lastig, maar is echt doodsimpel, wat ook wel te zien is aan al die filmpjes op youtube en nagenoeg geen probleemposts op het internet over het aan de praat krijgen.