Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 2 augustus 2010, 14:14   #1
quifster
vst member

quifster's schermafbeelding

Ipad in de studio
Nu steeds meer mensen een Ipad gebruiken in de studio leek het me handig om 1 verzamelthread te maken waarin de handige tools op de ipad voor in de studio besproken kunnen worden. Laten we het wel houden bij alleen maar tools voor in de studio, gewone apps kun je overal op andere forums bespreken en zijn niet interessant voor de muzikant.

Op dit moment gebruik ik met name 4 tools op de ipad in de studio. Ik zal ze even kort bespreken:

TouchOsc
Met touchosc maak je van je ipad een multitouch midi controller. Het mooie van touchosc is dat je heel simpel je eigen midicontroller kan maken. Dit doe je door in een editor je screenlayout te tekenen. Dus faders, drukknoppen, rotary controls, etc. Deze template upload je naar je ipad, en vervolgens map je elke knop in je DAW of Synth naar de juiste knop (eenmalig). Daarna werkt het perfect .

Op deze manier heb ik al controller schermen gemaakt voor cubase 5.5 en voor omnisphere live mode. Dat is megahandig in de studio omdat ik nu bij de piano (die niet in de buurt van de computer staat) gewoon cubase en omnisphere live tijdens het pianospelen kan bedienen.

Aurora Soundstudio HD
Simpel gezegd is dit de Ipad implementatie van de Yamaha Tenori-on. Ik gebruik dit best veel om tracks mee te maken die ik kan afspelen zonder de computer te gebruiken. Dit programma zit stampvol 'live performance' tricks, zodat je met een paar patterns al een hele song live in mekaar kan freaken. Ook maak ik hier loops mee die ik weer gebruik in mijn tracks in Cubase.

Korg Electribe
gebruik ik als simpel drum sketch pad. Hier maak ik voornamelijk drumloops mee, die ik weer gebruik in Cubase waar ze verder behandeld worden. Er kan veel meer met dit programma, maar ik gebruik hem met name hiervoor.

FastPDF
De standaard pdf readers zijn niet over naar huis te schrijven. Ik heb heel veel bladmuziek in PFD formaat. Deze reader is bloedsnel en kan heel goed in goede kwaliteit in 1 keer de muzieknoten op het scherm zetten. Voor zover ik weet is er nog geen goed notatieprogramma (is wel in ontwikkeling) beschikbaar die pdf muziekboeken goed kan weergeven. Vandaar dat ik deze reader hiervoor gebruik.

Als iemand nog een goed notatiedisplay programma weet voor PDF's dan hou ik me aanbevolen

Mocht iemand vragen hebben over touchosc bijvoorbeeld (pure data kan wat lastig zijn op de pc als je het voor het eerst bekijkt, op de mac is het wat simpeler), stel dan de vraag gerust hier in deze thread.

Omdat een video meer zegt als wat woorden, hier de youtube video's van de 3 muziekprogramma's;

touchosc implementatie voor ableton live:

Aurora Studio HD:

Korg Electribe:

The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
quifster is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 14:38   #2
mc_kwok
Proffessjonel Zeezoogdier

mc_kwok's schermafbeelding

Kun je ook snel doorbladeren naar een volgende pagina met die PDF reader? Met 'snel' denk ik aan een veeg van je vinger over het scherm bijvoorbeeld.

a man can't stumble when he is on his knees
mc_kwok is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 14:43   #3
quifster
vst member

Oorspronkelijk geplaatst door mc_kwok Bekijk bericht
Kun je ook snel doorbladeren naar een volgende pagina met die PDF reader? Met 'snel' denk ik aan een veeg van je vinger over het scherm bijvoorbeeld.
ja, dat wil perfect met deze reader inderdaad. Dat is ook het pluspunt van deze reader tov anderen. Andere readers hebben de neiging om eerst fuzzy de pagina te displayen en dan scherp te maken. Deze zet hem met een sweep direct goed. Voor bladmuziek heb ik nog geen beter alternatief kunnen ontdekken.

overigens is er een hardware oplossing in ontwikkeling (komt eind van het jaar), waarmee je met een 'bluetooth' voetpedaal de pagina's kunt wisselen terwijl je speelt. Dan hoef je helemaal de pagina niet meer om te slaan met je vinger.

The only true measure of ones talent is not a measure against the talents of others but a measurement of growth as an artist.
Oud 2 augustus 2010, 14:49   #4
mc_kwok
Proffessjonel Zeezoogdier

mc_kwok's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door quifster Bekijk bericht
overigens is er een hardware oplossing in ontwikkeling (komt eind van het jaar), waarmee je met een 'bluetooth' voetpedaal de pagina's kunt wisselen terwijl je speelt. Dan hoef je helemaal de pagina niet meer om te slaan met je vinger.
Dat vind ik nou es interessant!

a man can't stumble when he is on his knees
mc_kwok is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 14:54   #5
quifster
vst member

Oorspronkelijk geplaatst door mc_kwok Bekijk bericht
Dat vind ik nou es interessant!
het gaat om het programma musicreader met de airturn pedaal

ps, en laten we het ontopic houden graag , er zijn al genoeg threads die uit de bocht vliegen.
dus ipad gerelateerde dingen voor muzikanten kunnen in deze thread besproken worden. Maak voor de andere dingen maar een andere thread aan, anders is het totaal niet overzichtelijk meer straks.

Het moet gewoon makkelijk zijn om in 1 oogopslag de dingen terug te kunnen vinden die interessant zijn voor ipad bezitters die muzikant zijn. (ik heb er zelf 10 tallen sites doorgelezen en programma's er voor uit moeten proberen, dus ik zou het echt megahandig gevonden hebben om in 1 thread alle user ervaringen van gebruikers terug te kunnen vinden).

Oud 2 augustus 2010, 15:08   #6
chosenminder

chosenminder's schermafbeelding

As you wish....
chosenminder is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 16:36   #7
MikeJarod
ziet ze vliegen

MikeJarod's schermafbeelding

Ik kijk de kat nog even uit de boom vwb de iPad. Zit al een tijdje te geilen op TouchOSC maar voor de rest zie ik nog niet veel apps die me kunnen bekoren. Als Korg met een iElectribe-S(ample) komt waarin je je eigen samples kunt laden dan ben ik om
MikeJarod is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 16:39   #8
Document1
Koning, Keizer, Admiraal

Document1's schermafbeelding

Het is vast vloeken in de kerk maar ik vind die andere tablet pc fabrikant zn opties er wat beter uitzien.

Gratis en voor niks.

Oorspronkelijk geplaatst door Boelie035
Jij mag niet in Amersfoort komen, ben ik gelijk mijn fiets kwijt.
Document1 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 16:44   #9
quifster
vst member

Oorspronkelijk geplaatst door Document1 Bekijk bericht
Het is vast vloeken in de kerk maar ik vind die andere tablet pc fabrikant zn opties er wat beter uitzien.
nee hoor, ik ben bepaald geen apple fanboy, het gaat mij om de bruikbare tools in de studio. Als er een tablet pc met goede tools voor muzikanten beschikbaar is, dan mag je dat best hier bespreken, ik ben er wel benieuwd naar

Oud 2 augustus 2010, 16:50   #10
champ
Vintage lid

Beatmaker 2 is ook in de maak.

http://www.intua.net/forums/viewtopic.php?f=5&t=1453
champ is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 16:55   #11
Digdoj
aka Morris

@quifster, heb je de iPad/TouchOsc werkend met Cubase 5.5 op de mac of is het windows? Heb zelf geen mac, vandaar de vraag. En welk OS versie gebruik je inc. x32/x64?

-------------------------------------
http://www.myspace.com/neveyoung
Digdoj is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 17:07   #12
quifster
vst member

Oorspronkelijk geplaatst door Digdoj Bekijk bericht
@quifster, heb je de iPad/TouchOsc werkend met Cubase 5.5 op de mac of is het windows? Heb zelf geen mac, vandaar de vraag. En welk OS versie gebruik je inc. x32/x64?
ik gebruik cubase 5.5 met windows 7 64 bits.

Op de mac is het simpeler om touchosc aan de praat te krijgen, daar heb je een simpele interface genaamd osculator. Op windows is het iets lastiger (niet veel), daar moet je de 'pure data' server installeren, en de puredata routings schema's van je touchosc map (kun je genereren via een tool en daarna handmatig aanpassen als je dat wilt) opstarten als je touchosc wilt gebruiken.

Dat werkt prima op windows 7 64 bits.

Oud 2 augustus 2010, 20:59   #13
quifster
vst member

Een mooie synth die ik nog vergeten was maar wel degelijk gebruik in de studio is de Morphwiz van Jordan Rudess. Dit is een zeer uitgebreide synthesizer die met name op gebruik voor live lead performance richt.

De synth zit vol met mooie presets en je kunt eenvoudig je eigen presets maken in de synth engine die erbij zit. In het filmpje hieronder zie je de synth in praktijk. Onder het menu knopje zit een behoorlijke hoeveelheid aan opties zoals de synth engine, de effect sessie, de toonladders waar je in speelt en nog veel meer. Maar dit filmpje geeft wel mooi aan hoe je met de lead engine kan spelen. Met name vibrato op de voice is mooi gedaan met de multitouch implementatie.

Oud 2 augustus 2010, 21:48   #14
nlight

nlight's schermafbeelding

, ik ben om!
nlight is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 22:10   #15
L56
moving horizondentally!

L56's schermafbeelding

Goed topic! Mijn iPad staat in bestelling en iElectribe heb ik al. Touchosc lijkt mij een goede vervanging voor m'n Launchpad.

Air display lijkt mij ook wel handig. Ik weet niet of dit alleen voor mac werkt, maar je kunt je iPad daarmee gebruiken als tweede (of 3de?) display. Heel interessant natuurlijk, zo'n 10" tweede (of 3de?) extra display, maar het is dan wel meteen een touch screen. Dus je sleept je transport window of vsti gui er naar toe en aanraken maar!

Natuurlijk is het nooit zo snel als een display via dvi of displayport, maar van de video's die ik gezien heb lijkt het me wel bruikbaar.

Oorspronkelijk geplaatst door T-CM11 Bekijk bericht
Nee, je kunt geen samples via Explorer naar de iPad slepen. [...]
Hardware? Over wat heb je het eigenlijk? Vannacht gedroomd dat je samples kon slepen naar je Akai S900?.
L56 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 22:13   #16
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

AC-7 - Universele DAW control surface

http://saitarasoftware.com/Site/AC-7_Pro.html

...this music, it flows through me, like a kind of slippery jelly from heaven. I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2010, 23:03   #17
stevaux
inverter

stevaux's schermafbeelding

via: http://matrixsynth.blogspot.com/2010...launchpad.html

leuke combinatie ook met die launchpad,
je wilt natuurlijk ook niet zo rammen op je ipad,
nouja...je wilt het wel, maar de boys van Appel keuren het af....

Was ist ist, Was nicht ist ist moglich, Nur was nicht ist ist moglich
stevaux is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2010, 14:24   #18
quifster
vst member

Oorspronkelijk geplaatst door Hanz Bekijk bericht
AC-7 - Universele DAW control surface

http://saitarasoftware.com/Site/AC-7_Pro.html
dit is inderdaad een mooie midi controller, deze maakt van je ipad een mackiecontrol (de MC interface gebruikt die dus). Wat wel goed is om te weten is dat deze software 2 verschillende virtuele midi poorten nodig heeft, dus 1 voor IN en 1 voor OUT.

Dat is met name op windows 7 64 bits heel vervelend omdat daar geen gratis virtuele mididriver voor handen is die meer dan 1 virtuele midipoort aan je systeem toevoegt. (32 bits windows is geen probleem). Je zult dus de virtuele mididriver LOOPBE30 moeten aanschaffen om dit op windows 7 64 bits aan de praat te krijgen. Voor touchosc is LOOPBE01 die gratis is, voldoende.

Oud 3 augustus 2010, 15:33   #19
Patat Met
TB or not TB

Patat Met's schermafbeelding

Ik wil graag een Ipad, maar waarom niet gewoon een touchscreen? Je hebt al een 22" multi touchscreen voor zo'n 300 euro.
Patat Met is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2010, 16:17   #20
quifster
vst member

Oorspronkelijk geplaatst door Patat Met Bekijk bericht
Ik wil graag een Ipad, maar waarom niet gewoon een touchscreen? Je hebt al een 22" multi touchscreen voor zo'n 300 euro.
goeie vraag, voor mij is de belangrijkste reden dat ik niet op zoek was naar touch screen mogelijkheden voor mijn windows computer. Ik ben van mening dat het huidige Windows OS niet gemaakt is voor multitouch gebruik. Het is allemaal veel te klein om snel en zeker te kunnen bedienen met je vingers.

op een ipad of tablet pc zal de applicatie specifiek geschreven zijn voor gebruik met touch. Het kan over het algemeen wat minder als een pc applicatie, maar je kunt het in de studio wel snel en trefzeker gebruiken.

Daarnaast is een 9 a 10 inch scherm perfect kwa formaat om overal in je studio neer te gooien. Of dat nou op mijn piano is, of naast mijn mousepad, het past gewoon overal wel en omdat de applicaties specifiek voor dat formaat geschreven zijn werkt het ook gewoon prettig.

Reageren

Synthforum » Synth Software » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten