Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 16 juni 2010, 11:39   #1
Johan73

Johan73's schermafbeelding

Akai ME30PII Midi Patch Bay slaat instellingen niet op
Ben in het bezit gekomen van een Akai ME30PII MIDI patch bay. Een bijzonder handig dingetje, maar jammer genoeg zat er geen handleiding bij.
Met wat gezoek heb ik op het web toch wat aanwijzingen kunnen vinden hoe het ding werkt en kan ik het zonder problemen programmeren.

Wanneer ik echter de patch bay de volgende dag weer aanzet, zijn de meeste van mijn settings echter vervangen door willekeurige instellingen en mag ik dus steeds opnieuw gaan programmeren voordat ik aan het werk kan.

Volgens wat ik gehoord heb zou je de instellingen van iedere bank moeten opslaan door gelijktijdig op de 'Bank Up' en 'Bank Down' knoppen te drukken, maar al wat er dan gebeurt is dat hij wild gaat switchen tussen de banks.

Nu heb ik al wel een ME30P (zonder II) en daar hoef je niets bij te doen om de instellingen op te slaan. Die blijven gewoon in het geheugen zitten.

Mijn vraag nu aan de andere bezitters van een ME30PII of ik misschien iets verkeerd doe. Wat is de juiste werkwijze om banks te programmeren in de ME30PII?

Is het echt wel nodig om die 'bank up/down' knoppen in te drukken of onthoudt de ME30PII automatisch de instellingen (zoals de ME30P)?

Ik weet ook niet of de patch bay al dan niet gebruik maakt van een batterij om zijn geheugen te bewaren en of die misschien zou moeten vervangen worden.

Overigens, als iemand mij een PDF'je zou kunnen bezorgen met de handleiding, zal ik hem eeuwig dankbaar zijn.
Johan73 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2010, 11:39   #2
etaoin
Mystic Loges

etaoin's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Johan73 Bekijk bericht
Wanneer ik echter de patch bay de volgende dag weer aanzet, zijn de meeste van mijn settings echter vervangen door willekeurige instellingen
Klinkt als een batterijtje dat leeg is.
etaoin is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2010, 13:32   #3
Johan73

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de ME30PII open gegooid en na wat graven een BR2032 knoopcel gevonden. Je moet het ding bijna helemaal uit elkaar halen om erbij te kunnen.

Meteen een nieuw batterijtje besteld met soldeerpunten.
Hopelijk was dat het probleem.
Oud 21 juni 2010, 19:47   #4
Johan73

En dat was het inderdaad!

Vandaag batterijtje ontvangen, er meteen in gesoldeerd, banks geprogrammeerd en hem een paar uur uitgezet. Nu onthoudt hij alle banks zonder probleem.

Heb meteen ook geleerd dat je, net zoals bij de ME30P niets moet doen om de instellingen op te slaan.

Voor wie hetzelfde probleem heeft: een CR2032 batterij vervangt zonder problemen de wat verouderde BR2032. Zorg wel dat je er eentje bestelt met soldeerpinnetjes eraan.

Nog eens bedankt, etaoin!
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » MIDI

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten