4 november 2009, 13:16
|
|
|
Homestudio!
Beste mensen,
Waarschijnlijk is dit een reeds veel besproken onderwerpen, maar ik wil het even toespitsen op mijn situatie. Doel is dat ik @home een gewoon een gedegen opname kan maken.
Wat hebben we nu in huis:
-Cubase SE 3.0;
-Hammond XB-1;
-KORG M3-88;
-KORG Radias;
-Roland JV-1080;
-Yamaha MG12/4.
(Ik ben van plan om een Mac G5 aan te schaffen...ben klaar met Bill!  )
Kortom wat moet ik nog aanschaffen om mijn eigen compositites thuis op te gaan nemen?
Let me know!!!
|
|
|
|
4 november 2009, 13:20
|
|
|
vorbei
|
Een G5? Die zijn antiek, joh, ze zijn al sinds 2006 uitgefaseerd.
Ik zou nog een audio-interface erbij kopen; on-board geluidskaarten zijn rotzooi bij PC en Mac. Dit hangt van je budget af (specificeer een bedrag, geen "niet te duur").
Een MIDI-interface is ook nog wel praktisch. Je hebt nu 4 apparaten: daar heeft MOTU een mooi apparaat voor uitgevonden: http://www.motu.com/products/midi/lite
Verder geef je in je lijst niks van monitor-speakers: ook hier, zet een bedrag neer  .
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
|
|
|
|
4 november 2009, 13:26
|
|
|
Yoozer, wat betreft het budget...in z'n totaliteit wil ik er zo'n € 2.000,- aan spenderen. Dan je opmerking in zake een audio-interface...wat is goed / wat is slecht?
|
|
|
|
4 november 2009, 14:24
|
|
|
vorbei
|
iMac 27": 1499, nieuw. Niet op bezuinigen.
MOTU Micro Lite MIDI interface: 133, nieuw, of goedkoper, kijken of je een 2ehands M-Audio MIDISport 2x4 kan scoren (gaat voor 50?). 2ehands Emagic AMT8 wil ook nog wel eens voor een zoet bedrag (100 euro) weggaan.
Voor het overgebleven geld kun je dan makkelijk hier op 't forum een tweedehands MOTU 828 mk II (Firewire) oppikken, en dan ben je denk ik wel klaar
Hier zit nog geen monitoring in, maar het budget is zodanig dat je geen computer meer overhoudt als je een beetje fatsoenlijke monitoren wil, of geen audio-interface meer kan kopen, dus zou ik eerst dat in orde krijgen en desnoods maar even luisteren op je oude monitors of een stereo-setje; tegen de tijd dat je er meer handigheid in krijgt kun je dan monitoren kopen omdat je beurs dan weer wat bijgekomen is.
For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
|
|
|
|
4 november 2009, 15:07
|
|
|
..............
|
Ik zou beginnen met een goede audio interface. Een FW-interface is waarschijnlijk het meest praktisch. Een RME Fireface 400 of 800 is heel goed, uitgebreid en degelijk. Ik vind ze beter en stabieler dan de Motu's. De FF hebben beide 2x midi I/O dus daar kun je 2 van je toetsenborden of op aansluiten. Wil je alles aansluiten moet je naar een aanvullende midi-interface, zoals bv. een midisport of een AMT8.
Qua PC/Mac kan ik je niet echt goed adviseren. I4 maakt PC's die helemaal zijn ingericht op een muziekstudio. Ik ben PC-gebruiker; van Mac weet ik weinig behalve dat ik het er enerzijds mooi vind uitzien maar anderszijds beperkingen vind hebben t.a.v. de beschikbaarheid van sommige plugins.
Je kunt best een paar degelijks monitoren krijgen voor rond de 200,-. FF400 en FF800 worden regelmatig aangeboden en kosten nieuw rond 800m- resp. 1200,-. Tweedehands wordt dat al snel aantrekkelijker.
Succes!
|
|
|
|
4 november 2009, 15:20
|
|
|
ALL (Anna Loog Lid)
|
heb een macg5 imac 2.0mhz
draait als een tierelier , met rme ff400 interface . kosten samen minder dan 1000€
draai cubase sx3, en 4.
rme heeft 2midi in/out ( de andere twe kun je doorlussen )
daarbij een paar monitors en een versterker of een paar actieve monitoren , ben je voor 1500€ zeker een paar jaar uitgebreid zoet.
spaar je die 500€ , legt er wat bij en koop je over een jaar of 2-3 die nieuwe imac voor een fractie van de huidige prijs.
steeds de nieuwste computer is je reinste geldverkwisting, op het moment dat je hem de drempel van de winkel uitdraag is ie nog maar 2/3 waard en max 1 jaar later nog maar de helft.
2de hands gaat even goed en biedt ( mij) alles wat ik nodig ben, behoudens talent en tijd
http://www.tweedehandsmac.nl/
ps voor nadere uitleg en of eens te kijken hoe het ook kan, ben je van harte welkom, weet niet hoever berghem van maastricht is, dat wel
|
|
|
|
7 november 2009, 22:35
|
|
|
Ik heb een 24" imac (intel) met cubase 4, draait echt perfect, je moet er alleen niet teveel op willen aansluiten. ik doe audio via firewire en midi via usb.
Voor live opname gebruiken wij een oude g4 met cubase SE. Zelfs dat gaat probleemloos. Met de G4 (2 x 866 mhz.) moet je alleen niet willen mixen, dan kom je bij de meeste plugins toch wel wat tekort..
Een goede interface is wel onmisbaar, Ik zou daar niet op bezuigingen. Zelf gebruik ik in de studio TC konnekt 48 en live motu2408. Ik zou daar nooit op bezuigingen.
|
|
|
|
8 november 2009, 11:32
|
|
|
Vintage lid
|
de enige rede waarom ik die mac pro liet zien is omdat een vriend van me echt 100% mac fan is en de hele dag niks anders zegt dan "tja, windows he" als er even geen mac in de buurt is 
en zijn vriendin heeft dus een imac en daar was die over aan het zeuren dat z'n oude g5je die die nog had staan veel sneller was...
|
|
|
|
8 november 2009, 13:02
|
|
|
SynTheSister
|
Een hele andere manier van opnemen kan ook nog met een harddiskrecorder.
Niks geen gedonder met computers, software, geluidskaarten enzo.
Zelf heb ik een Tascam 2488 Mk2 en de pc gaat niet eens aan als ik wat opneem.
Werkt veel prettiger en heb je echte knoppen en schuiven onder je vingers.
Voor de prijs van Cubase koop je tegenwoordig een harddiskrecorder.
Gearlist: Philips Senseo is de centerpiece van mijn setup
|
|
|
|
10 november 2009, 15:53
|
|
|
If you say so...
|
Oorspronkelijk geplaatst door Rianne_SynthiA
|
Een hele andere manier van opnemen kan ook nog met een harddiskrecorder.
Niks geen gedonder met computers, software, geluidskaarten enzo.
Zelf heb ik een Tascam 2488 Mk2 en de pc gaat niet eens aan als ik wat opneem.
Werkt veel prettiger en heb je echte knoppen en schuiven onder je vingers.
Voor de prijs van Cubase koop je tegenwoordig een harddiskrecorder.
|
Vind alleen het visuele gedeelte op de pc/mac echt 10x fijner dan op het (meestal) kleine schermpje van zo'n HD-recorder.. Ja okee er ZIJN er wel waar je een VGA scherm aan kan hangen, maar die zijn weer gauw duurder dan Cubase oid.
V-Synth GT 2.0 TE KOOP..
|
|
|
|
1 december 2009, 20:31
|
|
|
Vintage lid
|
Moah ik heb toen zelf ook zitten kijken naar een harddiscrecorder.
PC is tegenwoordig eigenlijk een huishoudelijk product. Die heb je toch wel nodig. Dus waarom zitten pielen op een klein kutschermpie als je fatsoenlijk kan werken.
Hoe zit het tegenwoordig eigelijk met RME fireface en vista? Draait dat nou eigenlijk?
Zag al dat ze drivers voor windows 7 hadden? :-)
|
|
|
|
1 december 2009, 20:37
|
|
|
kijk diep in mijn ogen
|
Oorspronkelijk geplaatst door Alcje
|
Moah ik heb toen zelf ook zitten kijken naar een harddiscrecorder.
PC is tegenwoordig eigenlijk een huishoudelijk product. Die heb je toch wel nodig. Dus waarom zitten pielen op een klein kutschermpie als je fatsoenlijk kan werken.
Hoe zit het tegenwoordig eigelijk met RME fireface en vista? Draait dat nou eigenlijk?
Zag al dat ze drivers voor windows 7 hadden? :-)
|
Vista is niet t probleem,. je firewirechipset,.. da's het struikelblok!
|
|
|
|
2 december 2009, 11:49
|
|
|
Vintage lid
|
Dat is toch niet zo'n probleem? Expresskaartje met TI chipset en klaar.
Kost je paar tientjes.
|
|
|
|
2 december 2009, 14:06
|
|
|
kijk diep in mijn ogen
|
Oorspronkelijk geplaatst door Alcje
|
Dat is toch niet zo'n probleem? Expresskaartje met TI chipset en klaar.
Kost je paar tientjes.
|
Jep!
|
|
|
|
31 december 2009, 15:22
|
|
|
Allereerst allen hartelijk dank voor jullie reactie. Inmiddels heb ik vandaag mijn audio-interface besteld. Het is geen RME of MOTU geworden; reden: ik ben een beginnend homerecorder welke nog in de materie / techniek moet duiken en om dan al meteen zo'n bedrag uit te geven...een beetje too much. Het is daarom een TASCAM US-1640 geworden; voor € 289,- bij Feedback. Op naar de MIDI-interface...
|
|
|
|
31 december 2009, 15:31
|
|
|
Vintage lid
|
Waarom ben je niet voor een tc electronic konnekt 24d gegaan dan? was ook een leuke optie geweest! Onboard dsp erbij!
Edit o je hebt hem al gekocht :-)
Nou je hebt in ieder geval genoeg ins en outs ;-)
|
|
|
|
13 februari 2010, 10:05
|
|
|
Discussie mag op slot!
|
|
|