Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17 februari 2003, 08:17   #1
Googol
ik kom gewoon even kijken

Googol's schermafbeelding

Heet?
Als ik 'n tijdje met cubase(SX) loopt te klooien (1 loop met 1 effect)
dan krijg ik (in audio) haperingen en valt zelfs weg. Als ik dan naar de CPU Performance kijk,
zie ik de cpu bijna m'n comp uitvliegen. (AMD XP2000+ 512MB, 80gig)
Nou hoor ik dat ie dan te warm is en dat vind ik raar want ik heb er een cooler extra (Coolmaster) bij laten zetten.
kan dit ook iets anders zijn?

:confused:
Googol is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2003, 11:20   #2
oli303
Vintage lid

oli303's schermafbeelding

Re: Heet?

Citaat:
Origineel geplaatst door Googol
Als ik 'n tijdje met cubase(SX) loopt te klooien (1 loop met 1 effect)
dan krijg ik (in audio) haperingen en valt zelfs weg. Als ik dan naar de CPU Performance kijk,
zie ik de cpu bijna m'n comp uitvliegen. (AMD XP2000+ 512MB, 80gig)
Nou hoor ik dat ie dan te warm is en dat vind ik raar want ik heb er een cooler extra (Coolmaster) bij laten zetten.
kan dit ook iets anders zijn?

:confused:
Mogelijk redenen en oplossingen :
- Memory leak van Cubase of van een slecht geschreven plugin.
- Mickeysoft Windows miserie (meestal).
- Te weinig virtueel geheugen : op de HD waar het Virtual Memory op staat moet je minstens het dubbele van je RAM vrij hebben om goed te zijn.
- Probeer ook met "msconfig.exe" hetgene dat automatisch opgestart wordt in windows te minimaliseren. Haal alle spyware uit de opstart cyclus!
- Gebruik "regclean" om je register te verlossen van nutteloze keys.
- Gebruik "CleanPC" of "SystemMechanic" om alle nutteloze temp-files en afvalfiles te verwijderen.
- Defragmenteer op tijd de HD waarop je audio opneemt en verwerkt.

Temperatuur zal meestal de reden niet zijn. Dan zou de computer volledig beginnen hangen!
Zorg er zeker wel voor dat de ventilatie van je PC weg kan. Zet je casing dus niet in een gesloten kast of naast een warme chauffage! Zorg dat de kamertemperatuur rond de 21 graden (of minder) blijft indien mogelijk.

Genoeg info?

And so the lord himself looked upon us and spoke : "...my cats breath smells like catfood..."

http://www.facebook.com/group.php?gid=132057630146152
(The a-gogo new-beat combo op facebook)
http://home.scarlet.be/~vanromo1 (free VSTi's & stuff)
oli303 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2003, 13:00   #3
Mstudio1

Woonplaats: studio's in omg. utrecht, in rotterdam & in amsterdam
welke geluidskaart heb je ?
het zijn je buffers, je Asio driver die kut geschreven is of het is je moederbord!
je moederbord (vooral AMD moederbord) geeft nogal eens problemen omdat zo'n moederbord vaak VIA chips gebruikt
kijk ff op de site van de geluidskaart fabrikant en op je moederbord, en kijk naar de bovenstaande punten.
je buffers en asio driver maken al veel uit, maar ik heb t probleem ook en hoop dat het bij mijn nieuwe snellere computer opgelost is! trouwens zet ook je harddisks op DMA ofzo ! mijn nieuwe comp. zal geen AMD meer bevatten en zal ook pertinent geen via chips bevatten ! ik laat je weten of het probleem dan is opgelost.

tip1 is dus klooi met je buffers
tip2 kies eens een andere asio driver
tip3 ehm ehm comp. de deur uit ofzo (deze weet ik nog niet haha)

waar het sowieso niet aan ligt is je play in background of dat soort onzin, wellicht dat full dulex helpt maar i betwijfel t !
welke geluidskaart heb je ?

R.L @ Mstudio1
Mstudio1 is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2003, 15:44   #4
oli303
Vintage lid

Citaat:
Origineel geplaatst door Mstudio1
mijn nieuwe comp. zal geen AMD meer bevatten en zal ook pertinent geen via chips bevatten ! ik laat je weten of het probleem dan is opgelost.
Wees gerust, de processor heeft er geen knijt mee te maken!
Met een Intel kan je dit probleem even goed hebben.
Ikzelf werk al sinds jaren enkel en alleen nog maar met AMD, omdat Intel soms nogal neig overprised is voor minder... Met een AMD CPU kun je even goed een muziek-systeem bouwen.

Hoe komt het toch dat als er een probleem is met een AMD gebasseerde PC op dit forum dat iedereen, zonder na te denken wat de echte oorzaak zou kunnen zijn, de vinger naar AMD wijst? Is AMD soms een taboe of zo?
Daar gaat meestal de persoon met het probleem weinig aan hebben als hij net een AMD systeem gekocht heeft.

Wel nog een paar tips :
Als je AMD gaat, kies dan wel best voor een AMD-chipset. Ook een aanrader zijn de Athlon MP's voor professionele workstations. Probeer ook AOpen, MSI en andere goedkope MB-merken te vermijden en kies eerder voor ASUS.
Als je een audio-kaart aanschaft, lees dan ook even op de doos of jouw MB-chipset ondersteund word.

And so the lord himself looked upon us and spoke : "...my cats breath smells like catfood..."

Oud 17 februari 2003, 15:52   #5
oli303
Vintage lid

Citaat:
waar het sowieso niet aan ligt is je play in background of dat soort onzin
Das helemaal geen onzin. Hoe meer er in background draait, hoe minder RAM je vrij hebt. Ook zit slecht geschreven spyware en prul-ware regelmatig vol memory-leaks die een RAM van 512MB kan reduceren tot 24MB op een paar minuten tijd. kHeb zo een programmatje gevonden dat je vrij geheugen kan meten en leaks kan opkuisen. Daar ben ik wel al mee tot rare conclusies gekomen op Windows.

Oud 17 februari 2003, 20:25   #6
Googol

Moederbord is een Msi K13 Raid. Met interne geluidskaart (6 Channel Andio ,3D etc)
Goeie kaart (edirol UA-5) is besteld en onderweg.
En was het de schijf en niet de CPU die zo flipte(sorry mijn fout, nie goe gekeken).

Citaat:
Te weinig virtueel geheugen : op de HD waar het Virtual Memory op staat moet je minstens het dubbele van je RAM vrij hebben om goed te zijn.
Da ga ik even nakijken.

dat AMD/Pentuim verhaal wordt ik ziek van....ALS HET MAAR WERKT!!

Citaat:
of van een slecht geschreven plugin
Die kan ik er dus uitgooien; die geeft een foutmelding tijdens de opstart.

Citaat:
Gebruik "CleanPC" of "SystemMechanic" om alle nutteloze temp-files en afvalfiles te verwijderen.
Wat ik nu nog in m'n computer heb zitten is Windows XP(pro)en Cubase SX
Citaat:
Temperatuur zal meestal de reden niet zijn. Dan zou de computer volledig beginnen hangen!
Nee, dat dacht ik ook al dus het zal wel met die buffers te maken hebben.
In ieder geval bedankt jongens!
Oud 17 februari 2003, 20:40   #7
thegreatmuffin
a new start

thegreatmuffin's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door oli303 Hoe komt het toch dat als er een probleem is met een AMD gebasseerde PC op dit forum dat iedereen, zonder na te denken wat de echte oorzaak zou kunnen zijn, de vinger naar AMD wijst? Is AMD soms een taboe of zo?
Iedereen? Hallo ik ben er ook nog hoor!
Amd maakt geen slechte processoren. Via produceert gewoon een fikse berg chipsets welke toevalligerwijs op veel Amd based mamaplanken bevestigd zijn. En laat Via nu net niet een droom chipset te wezen icm een aantal geluidskaarten. Om op save te spelen heeft de grote Muffin een PIV op 850i chipset. Overigens scheelt het op een compleet systeem ook niet zo heel veel geld of je Intel of AMD verkiest.

Any-weg, zet gewoon geen onnodige rommel op je schijf en gebruik het liefst legale shit om het verkloten van je registers minimaal te houden.

De muziek stopt niet!!!
thegreatmuffin is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2003, 20:57   #8
Dr. RiPsaw
Vintage lid

Ik denk dat het puur aan de geluidskaart ligt, van een onboard geluidskaart hoef je meestal niet veel performance te verwachten, zeker niet voor Asio doeleinden etc.
Wacht eerst maar eens tot je Edirol-kaart er is, dan zien we wel weer verder

Zullen we verder de discussie Intel vs. AMD dit keer ff achterwegen proberen te laten?! Ik geloof dat daar intussen al genoeg topics over zijn geweest.

Gearlist: o.a. Fender Rhodes / RD-700 / JV2080 / Korg Triton Le / Soundcraft Ghost Le 24 / TC / Lexicon / Drawmer / dbx / Echo AudioFire 12 / RME / Presonus / Cakewalk Sonar 8S and more.
Dr. RiPsaw is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2003, 21:03   #9
Naton.Rozenburg
Vintage lid

Naton.Rozenburg's schermafbeelding

Het is toch niet zo dat als in XP de CPU performance [dus het groene staafgrafiekje] op honderd procent staat dat dan je CPU te heet is? Hij draait gewoon op volle toeren en dat kan gewoon een zeer lange tijd veilig, voor zover ik weet.
Ik heb wel de ervaring dat bij vastlopers dat staafje constant op honderd blijft, zonder dat je de muis nog kunt bewegen, dus dat is dan serieuze shit.
Naton.Rozenburg is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2003, 21:12   #10
Googol

Citaat:
Ik denk ook dat het puur aan de geluidskaart ligt
Dat zal het wel wezen maar ik dacht: kom laat ik cubase eens installeren...
Dat ik dan ook meteen alle effecten wil uitproberen is dan niet zo'n goed idee...
Dan maar eventjes rustig aandoen tot dat m'n kaart er is.
Oud 17 februari 2003, 21:16   #11
oli303
Vintage lid

Citaat:
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Het is toch niet zo dat als in XP de CPU performance [dus het groene staafgrafiekje] op honderd procent staat dat dan je CPU te heet is? Hij draait gewoon op volle toeren en dat kan gewoon een zeer lange tijd veilig, voor zover ik weet.
Ik heb wel de ervaring dat bij vastlopers dat staafje constant op honderd blijft, zonder dat je de muis nog kunt bewegen, dus dat is dan serieuze shit.
CPU belasting en memory load zijn een verschillend iets, maar als je geheugen begint vol te lopen, gaat de CPU overbelast geraken met het swappen van en naar Virtueel Geheugen (HD). Als dan toevallig je Virtueel geheugen -je HD dus- nog vol zit dan duurt het soms zelfs op de zwaarste systemen ettelijke minuten eer ze terug deftig wakker zijn zonder overvloedig hardeschijfgekraak.

Dat je CPU load hoog loopt kan geen kwaad meestal.

Oud 17 februari 2003, 23:20   #12
Mstudio1

Citaat:
Origineel geplaatst door oli303
Das helemaal geen onzin. Hoe meer er in background......
Play in backgound is een aanclick functie binnen cubase ! daar had ik t over
hiermee zorg je dat als je een ander programma in je scherm hebt dat cubase gewoon door blijft lopen !
waar ik het dus over had was dat die functie aanzetten niet zal leiden tot beter resultaat in dit geval
maargoed wat je zegt is inderdaad zo ! zo min mogelijk onzinnige progjes open hebben staan is het beste !

verder over het AMD gebaseerde ! meestal hebben die moederborden een via chipset i.p.v. een intel chipset !
daardoor kunnen sommige geluidskaarten niet goed overweg met de chipset op het moederbord !
met AMD CPU is niks mis, wel met VIA chips!

sorry als ik niet helemaal duidelijk was het was nogal laat gister hehe

R.L @ Mstudio1
Oud 18 februari 2003, 08:36   #13
oli303
Vintage lid

Citaat:
verder over het AMD gebaseerde ! meestal hebben die moederborden een via chipset i.p.v. een intel chipset !
daardoor kunnen sommige geluidskaarten niet goed overweg met de chipset op het moederbord !
met AMD CPU is niks mis, wel met VIA chips!
Er bestaat ook nog zoiets als een AMD chipset en een Nforce Chipset voor AMD CPU's... je moet geen VIA nemen. Als je een PC gaat kopen om muziek mee te kunnen maken dan stel je die toch zelf samen van onderdelen. Of koop jij altijd wat de verkoper je aansmeert?

Oud 18 februari 2003, 09:07   #14
fuse
Vintage lid

fuse's schermafbeelding

Misschien niet onverstandig als je aan het w88 bent op je geluidskaart dat je wat meer in de schone kunsten der komputer kennis bekwaamd.

Kennis is macht en muziek maken is machtig.
fuse is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2003, 10:46   #15
NorthernLightX
Vintage lid

NorthernLightX's schermafbeelding

Gelukkig weten de meeste mensen hier meer van synths dan van PC's want ik heb weer wat onzin voorbij zien vliegen:

Dat VIA Chipsets slecht met geluidkaarten om kunnen gaan is een oud verhaal, dat was een bug in 1 serie chipsets (de K133 als ik me niet vergis) en we zijn al weer wat serietjes verder.

Athlon MP verschilt alleen van de Athlon XP in dat de MP voor MultiProcessor systemen zijn getest en geschikt bevonden. Verfer komen ze gewoon uit dezelfde bakkerij als de XP.

De oplossing is al genoemd: de onboard geluidskaart. Dat is namelijk niet meer dan een D/A converter die alle kracht en geheugen die hij nodig heeft "leent" van CPU+RAM. Logisch dat als je de zware toepassingen van een pakket als Cubase SX draait hij dan over zijn nek gaat.
NorthernLightX is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2003, 12:25   #16
Mostatic
Just Dope Music Baby!

Mostatic's schermafbeelding

AMD kan niet met een intel chipset werken waarom niet, het is intel en pentium is ook intel.
Je computer blijft niet hangen als je AMD te heet wordt, die fikt er gewoon domweg uit met zon 380 graden celcius. Pentium daarin tegen gaat op halve kloksnelheid draaien en zal daarom niet door fikken.

Probleem chipsets bij AMD is VIA kt-133 en kt-133A. Sis moet je ook niet gebruiken met pentium ALLEEN de INTEL Chipset. Ik heb zelf AMD maar aangezien ik verstand heb van computers en teveel problemen heb gehad met allerlei hardware conflicten heb ik gewoon een kt-133a chipset zonder kraak problemen. Ligt ook aan wat voor soort geluidskaart je er in hebt zitten. Soundblaster is gewoon meuk in combinatie met kt-133 chipsets.

Betste is en blijft de intel chipset met een pentium processor.

Nogmaals voor den beginner.

gebruik 1 systeem alleen voor je muziek en 1 systeem voor games en internet. Gebruik legale software indien je geen verstand hebt van computers. Gebruik je dan toch illegaal spul, verdien je in de materie van hardware en software. Doe je dit niet dan blijf je problemen houden.

Succes

ps onboard geluid zuigt. Uitzetten in de BIOS. Het is overigens onzin dat je onboard geluid ram + CPU leent, dat doet elke kaart in je pc als hij word aangesproken. Onboard audio onderdersteund algemene drivers. Kwaliteits geluidskaarten hebben speciale drivers die alleen voor die kaart zijn geschreven. Dan werkt de geluidskaart in combinatie met software een stuk sneller en optimalere dan onboard audio.

Citaat:
Dat is namelijk niet meer dan een D/A converter die alle kracht en geheugen die hij nodig heeft "leent" van CPU+RAM. Logisch dat als je de zware toepassingen van een pakket als Cubase SX draait hij dan over zijn nek gaat.
Ligt niet aan de onboard geluidskaart dus maar aan de toepassing welke er wordt gebruikt. Als je bijvoorbeeld 10 plugs tegelijk draait dan krijg je geen normaal geluid er meer uit je onboard sound.

Jazz is the teacher.

Laatst gewijzigd door Mostatic; 18 februari 2003 om 12:36
Mostatic is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2003, 16:07   #17
oli303
Vintage lid

Citaat:
[i]Betste is en blijft de intel chipset met een pentium processor.[/B]
Dat kan weldra veranderen... AMD zou mogelijk de nieuwe standaard kunnen worden van zodra ze naar 64-bit gaan beginnen overgaan.
De reden hiervoor is dat de Athlon 64 zowel 32- als 64-bit applicaties kan draaien. Het intel 64-bit alternatief daarentegen kan enkel native 64-bit apps draaien en dat betekent dat je alleen aangepaste apps kan gebruiken...
Ik wacht nog even af met mijn eigen PC te upgraden tot deze 64-bit "revolutie" op gang komt, want dit gaat een serieuze overgang zijn. Denk aan de overgang van de XT naar de AT...

Oud 18 februari 2003, 18:43   #18
Googol

Nou, negeer je de (audio)haperingen en ga je lekker verder met midi... Ging goed tot aan gisteren avond...
Toen sloeg m'n comp vast, begon opnieuw op te starten en slaat vervolgens af...einde verhaal...
Dus die staat nu bij de reperateur. waarschijnlijk kapotte harde schijf. Nu weet ik ook waar die haperingen vandaan komen... Maar goed, toch bedankt!
En Fuse, Ben al druk aan het 'studeren' maar de meeste info haal ik toch hier.

Laatst gewijzigd door Googol; 18 februari 2003 om 18:53
Oud 18 februari 2003, 18:45   #19
Mostatic
Just Dope Music Baby!

Mostatic's schermafbeelding

ja, als je een krekel hoort in je hard disk dan is het einde verhaal. krrrrt krrrrrt. Bad sectors

Jazz is the teacher.
Mostatic is offline   Met citaat reageren
Oud 18 februari 2003, 18:58   #20
Mstudio1

R.L @ Mstudio1

Laatst gewijzigd door Mstudio1; 18 februari 2003 om 19:15
Reageren

Synthforum » Synth Software » Hardware

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie: