Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 15 maart 2009, 11:42   #1
EviL 3°3
Vintage lid

EviL 3°3's schermafbeelding

kamer in kamer principe
Dag iedereen

in april begin ik aan de verbouwing van mijn huis. 1 van de projecten is natuurlijk de bouw van een bescheiden hobby studio , die na de wc en badkamer toch wel een van de kamers zal zijn die het "vlugst" in orde zal komen

Na het bezoeken van batibouw (grote beurs voor verbouwingen in Brussel) ben ik het volgende principe tegengekomen om een "kamer in kamer" of "box in a box" te maken. Het gaat hier om het NORIT systeem. Dit systeem bestaat uit klikelementen voor de vloer en speciale profielen met rubbers.

http://www.belimat.be/Pages/Produkte_nl.html

Het is niet echt duur (+/- 20 euro/m2) en het ziet er gemakkelijk aan te brengen uit.

Nu mijn vraag : heeft er toevallig iemand ervaring met dit systeem ? Zoja is dit echt voldoende om kamer in kamer principe te maken ? Ik denk van wel !

Alvast mijn grote dank!

Evil 3°3 aka Philippe.
EviL 3°3 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2009, 11:49   #2
matt second
acid management
Beheerder

matt second's schermafbeelding

Let op, het staat onder contactgeluidisolatie. Je hebt luchtgeluidisolatie nodig. Inhoudelijke vragen over geluidisolatie kun je ook eens navragen op http://geluid.startpagina.nl/prikbord/

kijk ook op Synthwiki.nl
matt second is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2009, 11:50   #3
onrust nv
Onrust industriëele audio

onrust nv's schermafbeelding

Je moet proberen de vloer ook "zwevend" te maken en de ruimtes op vullen met (geluids)isolatatie. beter teveel isolatie, dan ruzie met je buren. En als je geen akoesties drumstel heb, koptelefoon. Dat geeft iig geen overlast, en woon genot.gr.

ONRUSTNV:.........KRAAAAAK,PIIEEP!...knars...zondermeer
onrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnvonrustnv ONVERSTAANBAAR HELDER

Laatst gewijzigd door onrust nv; 15 maart 2009 om 12:25
onrust nv is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2009, 11:52   #4
EviL 3°3
Vintage lid

Idd het staat onder contact isolatie ... maar ze bereiken toch een demping van 30db. Het principe zou toch een zwevende vloer moeten zijn van dit systeem. Ik ben mij nog maar net echt beginnen verdiepen in de verschillende zaken.

Alvast mijn dank voor de link!
Oud 15 maart 2009, 11:54   #5
matt second
acid management
Beheerder

matt second's schermafbeelding

Ruimte opvullen met isolatie is een kreet die nergens over gaat. Een spouw kun je voorzien van spouwdemping (zelfde materiaal als gebruikt wordt als warmteisolatie, vanwege het geluidabsorberende karakter, zoals schuim/ steenwol). Warmteisolatie is geen geluidisolatie. Weet het verschil!

kijk ook op Synthwiki.nl
matt second is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2009, 11:58   #6
EviL 3°3
Vintage lid

Neen dat weet ik! Lucht is nog steeds de beste isolatie denkik ... Mijn eerste gedacht was om een grote luchtlaag (10cm) icm met isolatie te maken aan zowel vloer/muur/plafond , probleem is dat ik dan aan +/- 50 euro/m2 kom :-(

Maar goed ik zit nog maar in de informatie ronde ... daar ik nog niet weet welke ruimte ik zal benutten voor mijn studio!
Oud 15 maart 2009, 12:34   #7
Kevin
Tis niet te gleuven

Kevin's schermafbeelding

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet en hoe hij het doet maar ik denk dat het meerendeel van ons hobbyist is en het verwonderd me steeds weer hoeveel mensen hier hun audiohok zo dramatisch verbouwen voor ''beter'' geluid.

Je kunt je hok nog zo pimpen als je niet kunt mixen (net als ik )kan je nog zo'n mooi hok hebben maar als je de kennis niet hebt..(waarmee ik niet wil zeggen dat de topicstarter geen kennis heeft.)

En hoeveel goede tracks zijn er wel niet gemaakt op een zolderkamertje zonder enige aanpassing.
Maar denk zo ook over compressors,eq's etc.lees hier wel eens dingen over compressors van meer dan 2000€ sja sorry ik vind het een beetje doorslaan..

Zo weer genoeg gezeurd moest het ff kwijt haha
Kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2009, 12:43   #8
EviL 3°3
Vintage lid

@ Kevin : ik geef U voor een groot deel gelijk betreffende uw analyse.

Maar ik heb nu de luxe om een deftig muziekhok ineen te steken waardoor ik snachts ook muziek zou kunnen maken zonder daarbij doof te worden door een hoofdtelefoon of gezeur van de buren. ik weet heus dat mijn muziekjes niet beter zullen worden met een "gepimpt" hok. Mij gaat het alleen om comfortabel te genieten van mijn analoge instrumentjes en plezier te maken.

Oud 19 maart 2009, 23:15   #9
martijnsx

EviL, ik ben net als jou informatie aan het inwinnen over hoe nu het beste een hobby studio te bouwen volgens het kamer in kamer principe.
Het gaat mij om dezelfde reden, dat ik na 22:00 ook door kan gaan met muziek maken via mn speakers ipv met de koptelefoon op te moeten zitten.

Ik heb al wat forums af zitten lezen maar het is vrij lastig een middenweg te vinden tussen een flut studio en een pro studio. Bovendien worden er zoveel verschillende dingen geroepen m.b.t. isolatie en akoestiek... ik zie door de bomen het bos niet meer om eerlijk te zijn. Hopelijk kunnen de mensen hier wat goede tips geven. Mijn budget is ongeveer 1000 euro, weet niet wat er haalbaar is voor dat bedrag. Mijn studio kamer is ongeveer 3 bij 3 meter.
martijnsx is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2009, 10:08   #10
sander
Zwaar oke deze gebruiker

sander's schermafbeelding

3 bij 3 meter kamer in kamer voor 1000 euro.
Volgens mij is dat mogelijk met dubbele giplsplaten van 12,5mm (ook voor plafond, daar eventueel enkel). Houten rachelwerk of staal als je dat prettiger vindt. Ruimte tussen balken met glas-of steenwol vullen.
Dan nog wat ontkoppelmateriaal tussen je kooi en bestaande constructie. Wel allemaal van de bouwmarkt kwaliteit (ivm prijs) en je volume moet uiteraard niet te hard staan en je bas wat minderen.

Siel synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/siel Teisco synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/teisco.htm

MPC Kaartlezer inbouw instructie http://home.tiscali.nl/~smeyer/mpc
sander is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2009, 12:58   #11
martijnsx

Jij bedoelt de muren dan eerst een laag glaswol of ISOFIX en dan die 2 lagen gipsplaten neem ik aan?

Een ander probleempje waar ik nog wel mee zit is dat er een groot raam in de kamer zit van ongeveer 2 meter breed en 1 meter hoog. Nog een idee wat hier voor te verzinnen is? Wellicht iets van een uitneembaar schot wat exact aansluit? Wil het liefst af en toe wel de mogelijkheid hebben alles even door te laten tochten door het raam open te doen...
martijnsx is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2009, 13:31   #12
access1
Vintage lidl

access1's schermafbeelding

in het forum van soundonsound.com wordt dit topic zeer uitgebreid besproken, inclusief bouwplannen
access1 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2009, 18:04   #13
murc
herintreder

murc's schermafbeelding

voor 1000E is er denk ik wel 2e hands gecappitonneert een acoustisch hok met deur en raampje te koop..

OVERIGENS een niet meer functionele, afgedankte inloop vriescel /koelkast..is misschien wel gratis.?

die bestaan uit, 20 cm dikke schuimplaten met aan een zijde hard kunstof plaat en metaalplaat. demontage is vaak wel een rampwerk..
want aan elkaar gekit..gepopt, gesoldeerd, gelijmd...

anders dan TOCH de CREA oplossing dus Creatief met KURK en Knutselhout en PIEP.
.de bekende weg is al geplaveid lees ik hierboven met verwijzingen daar naar toe.

wat verder dan nog..

een tuinschuurtje op korte stalen staanders..en daarin iso aanbrengen.. gips plaat dunne variant voldoet denk ik ook en is goedkoper..
er zijn overigens allang "all in one" isoplaten met buitenlaag..
piepschuim met hardboard minder geschikt maar veel makkelijker hanteerbaar en erg goedkoop..
(het tuinschuurtje zelf is vanwege het hout bijna voledig ongeschikt voor demping, wel ine=teressant voor de interne geluidsaccoustiek..(MOOI VOL GELUID..)maar misschien toch uitstekend frame voor gemakkelijk en gericht aanbrengen van demping..want ga maar eens aan de slag met de latten en het iso op een muur..

de studio/installatie dan aanzetten en buiten luisteren wat het resultaat is , en daarop verder met het proces van gerichtte geluidsdemping leidt misschien tot het goedkopste resultaat..of een totale mislukking..
Deskundige afkeuringen en opmerkingen worden daarom bij deze uitgenodigd zich te melden..

DENK dat ook HIER luisteren essentieel is..de genoemde bassen maar vooral ook contact geluiden..
lopen in de binnenbox bijvoorbeeld kan veel contact/herrie opleveren..of het vak sluiten van het stroeflopende toegangsdeurtje dat daardoor de stressfactor wordt van het burenoverlast.
evenals de ventilatie voorzieningen..ventilatie..weer een herrie lek dus.

nog 1 opmerking..waarom altijd rechthoekig.. ikzelf zit bij hokjes,
altijd meteen aan andere vormen te denken..

als we alleen zittend musiseren is 2.80 hoog misschien wat teveel..en
zou een soort van cockpit misschien handiger , leuker zijn..of misschien zelfs een liggend, aan 1 zijde aan de muur te hangen stuk aanbouw..? OF door de muur , half naar buiten, met patrijspoorten..zal zeker ook bijdragen aan inspiratie..?

decoratief..?

de stacaravan type eitje..zou een optie zijn dan..
maar ja past niet door de deur , en de trap op is nog wat lastiger..okay dan maar de huiskamer in met deze "studio"...

SUCCES in ieder geval, ben benieuwd naar de resultaten..dus laat dat weten..

Murc, (heeft overal studio thuis,,,want musiseert rustige muziek op normale volume's, de oplossing voor dit probleem denk ik..

Maar, een kamer 16m2 in zijn bovenwoning, die wat meer voor dit doel dient..
..omdat deze, maar aan een zijde grenst, zo'n 8 m2,
+de vloer dan (benedenbuur)

= de vloerzijde is bij mij, waar dus mijn herrie lekt..==

daar is mijn amateur isolatie oplosgelaten. zonder nadenken eigenlijk..hout, viltdelen, vloerbedekkng, hardboard, weer viltdelen en vloerbedekking..zijnde 6 lagen " en ik houd niet van bas dus dat werkt heel erg mee.

Genoemde oude panelen van vrieskasten vind ik daarvoor nadenkend dankzij dit draadje,
eigenlijk een veel beter en enorm aantrekkelijk idee..

IK GA DUS OP ZOEK..want het plafond is bij mij 2.90 hoog dus 20 cm kan ik zeker missen..

Murc

Laatst gewijzigd door murc; 20 maart 2009 om 18:14
murc is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2009, 17:27   #14
EviL 3°3
Vintage lid

Wel in de link die ik daar gepost heb kan je zo van die metalen profielen kopen met rubbers eronder... die ga ik al zeker gebruiken (met het zelfde principe als hierboven beschreven met rockwool en consoorten), ben enkel er nog niet uit of ik ook de vloer zal doen met dezelfde merken!

Ik denk dat ik de vloer toch zal doen op mijn eerste gedacht : zijnde met balken isolatiekorrels en vilt !

Ik hou jullie zeker op de hoogte met foto's enzoverder ...

Vanaf 4 april kan ik erin vliegen ... eerst alles blank (in belgie is dit alles wat overbodig is afbreken) zetten en dan gaan met de banaan.
Oud 25 maart 2009, 00:29   #15
sander
Zwaar oke deze gebruiker

sander's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door martijnsx Bekijk bericht
Jij bedoelt de muren dan eerst een laag glaswol of ISOFIX en dan die 2 lagen gipsplaten neem ik aan?

Een ander probleempje waar ik nog wel mee zit is dat er een groot raam in de kamer zit van ongeveer 2 meter breed en 1 meter hoog. Nog een idee wat hier voor te verzinnen is? Wellicht iets van een uitneembaar schot wat exact aansluit? Wil het liefst af en toe wel de mogelijkheid hebben alles even door te laten tochten door het raam open te doen...
Ik bedoel glaswol of steenwol tussen de balken waar de gipsplaten opgeschroeft worden.

Dat van je raam zou je inderdaad kunne oplossen door een uitneembaar stuk(heb ik ook aan gedacht en is nog steeds een optie, maar je je dan overdag helemaal afsluiten. En als het straks warm wordt.
Misschien beter gewoon dikke gordijnen en volume wat zachter. .

Siel synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/siel Teisco synthesizers http://home.tiscali.nl/~smeyer/teisco.htm

MPC Kaartlezer inbouw instructie http://home.tiscali.nl/~smeyer/mpc
sander is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2009, 07:50   #16
Acidfever
CoNcEpT M0DuLaR
Moderator

Acidfever's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door EviL 3°3 Bekijk bericht
Neen dat weet ik! Lucht is nog steeds de beste isolatie denkik ... Mijn eerste gedacht was om een grote luchtlaag (10cm) icm met isolatie te maken aan zowel vloer/muur/plafond , probleem is dat ik dan aan +/- 50 euro/m2 kom :-(

Maar goed ik zit nog maar in de informatie ronde ... daar ik nog niet weet welke ruimte ik zal benutten voor mijn studio!
Ik snap niet dat je je plannen baseert op "wat jij denkt" in plaats van wat gewoon feiten zijn.

Een spouw kan inderdaad goed dempen maar als je lage frequenties met een luchtspouw wilt dempen zul je toch echt aan een flinke spouw moeten denken (en 10cm is daarvoor niet voldoende). Wil je dan ook nog wat mid en hoog dempen dan kun je dit het best combineren met een spouw vulling (50% lucht, 50% wol). Daarnaast wil je ook massa hebben om je lage tonen aan energie af te laten nemen. Een flinke afname van geluid kan bijvoorbeeld worden bereikt door een muur te maken van 2 x 12mm dikke gips platen, dan een 15cm spouw voor de helft gevuld met isolatie en dan weer 2 x 12mm gips (op de naad om en om geschroefd). Als je gaat rekenen zijn dit echter wanden van 25cm dik, dat moet je ook maar willen (ik vond het destijds te veel).

Ik heb zelf met behulp van een stukje software bekeken wat voor mij het beste resultaat gaf en aangezien ik voornamelijke lage tonen wilde dempen (dat is toch waar je buren het snelst last van zullen hebben) heb ik gekozen voor een simpele muur van 7cm gipsblokken. Dit dempt niet zo heel goed op midden frequenties maar wel heel goed op lage frequenties. Voor het resultaat dat ik zocht was dit de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Zo is er voor elk eindresultaat een beste oplossing te bedenken. Je kunt een ruimte altijd heel erg geluidsdicht maken, de vraag is echter hoeveel je dan van je ruimte overhoud.......

30dB demping op een materiaaldikte van 20-25mm is overigens totale onzin te noemen. Hebben ze dat gemeten in het frequentiegebied 18Khz oid? In een laag frequentiegebied kun je dat echt ontzettend hard vergeten. Als dat waar was hadden ze morgen de hele wereld als klant......
Er wordt bij dat NORRIT systeem in de specificaties ook echt alleen over contactgeluid gesproken. Bij contactgeluid is een verbetering van 30dB zo behaald......haal het contact weg en je hebt veel resultaat. Luchtgeluid isolatie is echter een heel ander spelletje.

"Just because you're stupid doesn't mean I'm lying."
Acidfever is nu online   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2009, 09:32   #17
EviL 3°3
Vintage lid

@ acidfever : idd zover was ik ook al gekomen , bij de NORRIT geven ze zelfs geen frequentiemetingen aan , dus dit systeem laat ik varen. In Raphie zijn thread heb ik mooie foto's gezien van DJ Adrenalin (wat tevens mijn eerste gedacht was om te doen) ... balken , dubbele gipsplaten , rockwool icm met lucht. Gelukkig heb ik enkele vrienden die mij kunnen bijstaan in de bouw ervan.
Idd het moet niet volledig dempen, de bedoeling is vooral om na 22h nog op een vrij normaal volume van mijn muziekjes in de studio te genieten!
Oud 27 maart 2009, 11:23   #18
EviL 3°3
Vintage lid

http://www.doxacoustics.com

op aanraden van mijn architect!

Dacht ik deel het met anderen...
Reageren

Synthforum » Midi & de studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie