6 december 2008, 01:29
|
|
|
Onrust industriëele audio
|
Ja die opdruk heb ik eraf gehaalt(als linksradicale punker die ik was). In een andere bassman hebben we russiese buizen zitten, die klinkt ook super. Ik heb nu achter mijn Cd speler een EL-8 versterker met krap 1 watt uitgangsvemogen. Ik heb nog nooit zo'n goed geluid gehoord. Je hoort allemaal dingen in je muziek die je nog nooit eerder heb gehoort. En ondanks de 1watt gaat hij hard zat. Je kan er ook je buren mee pesten. Buisvoeten is het probleem niet(doos vol goeie voeten)
ONRUSTNV: onverstaanbaar helder zonder meer.........KRAAAAAK,PIIEEP!...knars...
|
|
|
|
6 december 2008, 01:40
|
|
|
Vintage lid
Woonplaats: bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf naar ze planet mags, en daar even verder vragen....
|
ja , 1 watt kan genoeg herrie maken voor een flinke burenruzie.
en oude productie ussr buizen zijn in ieder geval 100x beter dan wat er tegenwoordig nog te koop is.
even een quote van wat onlangs een grote buizen importeur mij vertelde op de vraag " waarom zijn nieuwe buizen zo uitzonderlijk kut met peren ( of zonder peren))"
******"""de grotere fabrikanten kopen de als goed geteste buizen op en stoppen die in hun versterkers, de b typen en slechter, zogezegd de restjes, dat mogen wij verkopen"""***
dan is het ook meteen duidelijk waarom een versterker met bijv. sovtek zo uit de winkel het 5 jaar goed doet, en wanneer de dezelfde buizen er zelf als vervanger inzet het nog maar een jaartje goed doet.
daarna zijn de eindpitten versleten, als ze het jaar al halen.
garoeten,
jeroen
|
|
|
|
6 december 2008, 01:49
|
|
|
|
Mijn maten hebben allebei een amroh buizen tester(2stuks hier). Alles wat niet goed door de tester gaat wordt terug gestuurt. Fishbowl heeft een heel netwerk waar hij buizen mee ruilt en in/verkoopt. Dus ik zit hier goed met de keuze van buizen.  Ligt vaak ook welke machine de buis gemaakt is. Veel goeie buizen machines van philips staan nu in rusland.
|
|
|
|
6 december 2008, 02:03
|
|
|
Vintage lid
Woonplaats: bij de oranje ster recht-door de galaxy, linksaf naar ze planet mags, en daar even verder vragen....
|
da's mooi,
maar ik heb te maken met vooral buizen die het mechanisch niet halen qua leeftijd.
wanneer je bijv. buizen vervangt in een fender blues de' ville, dan hangen de buizen recht voor de speaker.
een goeie buis kan daar goed tegen, ( ik heb het nu over 6L6 eindbuizen), maar de tegenwoordige buizen zijn zo slecht geconstrueerd, dat de niet meer tegen de trillingen kunnen.
ze rammelen gewoon stuk.
alles gaat werkelijk loszitten in die buizen.
extreme microfonie dus.
met lelijke kortsluitingen, en uitgefikte uitgangstrafo's en soms ook zelfs voedings trafo's als gevolg.
en dat zijn nou precies de dingen die met een buizentester er niet uit te halen zijn.
die doen niets met microfonie, en rammelende roosters.
je kan het testen, zet zo'n buis in de tester, en tik tegen de buis.
geheid dat de meter opeens vreemde uitslagen gaat geven.
het is op het moment echt een groot probleem om nog goeie eindpitten te vinden voor bijv. gitaarversterkers.
ik ga er in ieder geval mee stoppen denk ik ( na 30 jaar) .
er zijn mi geen nieuwe bruikbare eindbuizen ( nieuw dus) meer te koop.
maar gelukkig is er nog wel veel ouder , en dus wat beter spul te koop.
groetens,
jeroen
|
|
|
|
6 december 2008, 02:16
|
|
|
Vintage lid
|
die philips machines die naar rusland gingen, dat weet ik nog, voor een appel en een ei.
ik heb er toen nog over gedacht om er ook een te kopen ( een productie lijn dus)
maar transistors en vooral chips waren toen in de mode. ( jaren 80)
( wie kent de charlie versterker nog? een soort van transistor boogie)
dus nooit meer gedacht dat buizen nog iets zou worden.
hetzelfde ging ook op voor de grote uitverkoop van analoge synths ( ms10 in de vuilnisbak kwam je toen wel tegen) en buizen mengtafels ( waar zijn ze, de telefunken tafels, die groene bakken?)
groetne,
jeroen
|
|
|
|
6 december 2008, 02:17
|
|
|
|
In rusland word nog wat geproduceerd, maar je moet wel weten welke je moet hebben. Ze hebben een hele goeie vervanger voor 12AX7(ECC83). Ben alleen't type nr vergeten. Maar klinken heel erg goeg(beter zelfs dan de oude). Maar over het algemeen moet je voor kwaliteit toch vvor oud gaan. De voeding van de(opgevoerde) neon oscillator komt een buizen diode in. Ik hoop dat die van ons minstens zo mooi klinkt als die van hilltree(hopelijk beter). We gebruiken neonbuisjes die 230V nodig hebben. Die hebben we nog liggen, dus gaan we daar maar mee aan de slag. Ik ga die NE-2's ook nog wel bestellen.
|
|
|
|
6 december 2008, 02:25
|
|
|
Vintage lid
|
dat is de 6n2p (6pi2) ( ik importeer oude prod. russiese buizen voor eigen gebruik)
deze hebben een andere gloei pinning, maar zijn zeker zo goed als philips en telefunken.
ik gebruik ze in buizencompressors.
groeten,
jeroen
\
|
|
|
|
6 december 2008, 02:41
|
|
|
Cheff Noodle
|
Oorspronkelijk geplaatst door j.baars
|
die ene van synth's r us?
groeten,
jeroen
|
Ja
|
|
|
|
6 december 2008, 10:36
|
|
|
Chapmanstick player
Moderator
|
oei , wat een reacties weer
Op het internet zijn genoeg schemaatjes te vinden van een neon relaxatie oscillator.
En het is ook een oude techniek.
Maar om dit tegenwoordig met moderne componenten te gebruiken ,was toch wel wat expirimenteren en uit te zoeken.
En daarover is bijna niets te vinden.
Een erg mooi voorbeeld is deze....
http://blog.modernmechanix.com/2007/...-five-dollars/
Probeer nu nog maar eens aan die buis , condensator/electret luidspreker en accu van 135 volt te komen
Dus ik probeer hiermee een oude techniek in een nieuw jasje.
|
|
|
|
6 december 2008, 12:48
|
|
|
Vintage lid
|
geinige link.
je kan dit type relaxatie generators ook prima voltage controlled maken.
zet om te beginnen gewoon eens een HV. transistor ipv de potmeter.
(npn type, C aan de +, e aan de neon)
ik post later wel even een voorbeeldje.
@mono-poly,
pb maar even over het filter van rene', heb misschien wel wat.
groeten,
jeroen
|
|
|
|
6 december 2008, 14:08
|
|
|
Chapmanstick player
Moderator
|
Oorspronkelijk geplaatst door j.baars
|
je kan dit type relaxatie generators ook prima voltage controlled maken.
zet om te beginnen gewoon eens een HV. transistor ipv de potmeter.
(npn type, C aan de +, e aan de neon)
|
Jep, dit idee had ik ook al , beetje dikke tor ertussen.
Maar..geduld, zo ver was ik nog niet.
Ik heb ook nog een prive leven naast het forum
Erg hoge spanning gaat er niet over en het vermogen is bijna niets.
Ik had ergens gelezen dat een standaard neon relaxatie met neon [dus geen geluid] op batterijen al 5 jaar ononderbroken aan het knipperen was.
http://michaelgellis.tripod.com/nothing.html
|
|
|
|
6 december 2008, 15:14
|
|
|
Gedeactiveerd account
|
Oorspronkelijk geplaatst door MatthewLeBlom
|
Ik denk niet dat creativiteit per se iets te maken moet hebben met "beter", "makkelijker", "goedkoper/duurder" of "meer/minder".
Mijn creativiteit wordt gestimuleerd door iets zoals deze neon oscillator.
|
het resultaat telt,en als die hetzelfde is verandert dat geen drol want de mensen luisteren naar het resultaat,wat in je hoofd afspeelt kunnen ze namelijk niet horen.
De creativiteit ligt in het bouwen ervan,ik spreek over creativiteit van wat ermee gedaan kan worden,das iets anders..
|
|
|
|
6 december 2008, 15:24
|
|
|
SyBorg
|
CV gestuurd, elke gangbare opamp en hoogspanning'stor zal het doen, uiteraard kan je er zoveel neon's aan hangen als je wil.
Met de 10K weerstand kan je het bereik vergroten of verkleinen, en als je het logaritmies wil hebben kan je er een lin to log voor hangen.
|
|
|
|
26 januari 2009, 09:02
|
|
|
Chapmanstick player
Moderator
|
Ik ben er een begin aan gemaakt om de 6 voudige neon oschillator in een mooi zwart kastje te maken.
Is natuurlijk nog niet af.................
In het midden zit een grote neon lamp om aan te geven of er wel spanning op staat 
Elke neon lamp heeft een potmeter , en tussen de potmeters zit een schakelaar voor de functie oscillator/modulator.
Bovenaan links een potmeter voor de totale pitch ,en rechtsboven een draaischakelaar voor de totale condensator waarde.
Onderaan 2 potmeters voor mijn diy filter die ik er ook nog in bouw [moeten nog wel 2 schakelaars bij in]
|
|
|
|
26 januari 2009, 13:05
|
|
|
|
Geweldig hilltree, mooi spul
|
|
|
|
28 januari 2009, 10:02
|
|
|
Chapmanstick player
Moderator
|
Mijn neon oscillator project nadert zijn einde. [ Hexillator ? ]
Mijn filter moet er ook nog in .
Maar ik kon het niet laten om een klein filmpje hier te plaatsen met een eerste indruk.
Er is overigens nog geen geluid bij om het wat klein te houden.
De modulatie , dus het flikkeren van de neon lampjes word gedaan door de lampjes zelf.
Dus er is hiervoor geen aansturing door een extra lfo of flipflop.
Ook kunnen de lampjes en het geluid beinvloed worden door een aanraking van deze.
Schema is gebaseerd op 1 van mijn vorige post waar deze in een cirkel staan.
Hey mods...raar dat jullie upload geen avi ondersteunen !!!!!!
Nou..kijk het filmpje en huiver
|
|
|
|
28 januari 2009, 10:07
|
|
|
Chapmanstick player
Moderator
|
En voor het gemak de .avi maar even als tijdelijk download op deze link geplaatst.
|
|
|
|
28 januari 2009, 20:01
|
|
|
Chapmanstick player
Moderator
|
Ik hoorde dat verschillenden dat die avi niet konden afspelen .
Tja..WMP zuigt behoorlijk wat betreft ondersteuning.
Dus voor hun maar op youtube gezet.
|
|
|
|
28 januari 2009, 20:40
|
|
|
sound hunter
|
leuk die experimentele opbouw,.. en weird sounds. Ik ben ook niet vies van enig electronica-geknutsel !
.. aan het eind van de meet zit je natuurlijk wel met een blijkbaar onkontroleerbare geluidsbron die er lustig op loskraakt en bliept,... waarbij ik me na al deze moeite de vraag zou durven stellen ... "en wat nu ?"
... zie hem niet zo direct toepasbaar in eender welke track,... tenzij je het natuurlijk gewoon voor de fun doet.
Toch  voor je motivatie om eens iets origineels te fabriceren.
|
|
|
|
28 januari 2009, 20:53
|
|
|
Chapmanstick player
Moderator
|
jep..het blijft natuurlijk in deze vorm een moeilijk controleerbare beepbox.
Maar het is natuurlijk mogelijk om hem voltage controlled te maken [doe ik dus niet] .
Kijk maar eens naar een losse vco...meer dan wat golfvormen genereren kan die ook niet 
En mijn zelf ontworpen filter komt er ook nog in , klinkt die toch een stuk leuker.
Overigens, als je er een arsenaal fx op loslaat is het zelfs toepasbaar in een track 
Zal wel eens wat posten..........
|
|
|
|
| Discussietools |
Zoek in deze discussie |
|
|
|
Regels voor berichten
|