Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 17 maart 2017, 08:35   #21
fourier
fft

fourier's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door egres Bekijk bericht
Ja,sorry,kon het niet eerder melden,echt een tegenvaller die faders.

Ik had er maar 1 gekocht die zal ik wel houden.

je kan zelfs de carbon track van deze nieuwe niet verwisselen op het huis/frame van de oude omdat de pcb dunner is..
Geen probleem. Ik heb de verkoper net gemaild via ebay. Hopelijk gaat het retourneren een beetje vloeiend anders blokkeer ik de verkoop...helemaal geen zin in.

Ja...inderdaad erg jammer. Had me verheugd op vloeiende faders. Ze voelde wel soepel. Ik zal al na te denken om wat faders voor mijn VP330 te gaan zoeken aangezien die ook niet meer super soepel lopen. Toch nog maar even niet.

---FOURIER---

Ik geef les in:
Logic Pro X
Ableton Live
Max MSP
Max For Live
Sibelius
Klanksynthese
Eurorack & Synths programmeren
Compositie & Productie

Interesse??? Check mijn website voor meer info!
fourier is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2017, 08:39   #22
rutgerjv

OPGEPAST WARNING

De faders hebben een licht afwijkend patern,zijn ook minder hoog waardoor de shaft TE KORT IS (en dus je knop-cap schuurt tegen het front,je kan de splitted shaft wat open maken zodat de cap meer spant maar het is moeilijk iets in de cap te stoppen opdat die hoger komt

Wat betreft de afwijkende pattern: als je de fader induwt in de pcb verbuigen de pins en komen als je niet oplet (ik zou eerder zeggen altijd) in contact met delen onderaan de fader verbonden aan de GND.

ENKEL kopen als je niet anders kan,deze faders raad ik NIET aan als vervangen.

heb de mijne pas vandaag gekregen en heel de namiddag klooien om 1 fader (terwijl dat het normaal 5 minuten duurt :/)

ik heb terug de oude fader erin gestopt!!
Een goeie waarschuwing, maar naar mijn smaak iets te schreeuwerig. Uiteraard moet je bij het passend maken van nieuwe faders letten op de pin-out, op de hoogte van de stift en of ombuigende pinnen geen sluiting maken. Het zijn geen "drop-in-replacements", om zo maar te zeggen. Maar ik heb in een aantal gevallen goeie ervaringen met het passend maken van andere merken faders. Ophogen kan heel goed met een stukje veroboard bijvoorbeeld, als je er maar voor zorgt dat de faders voldoen stevig op de basis PCB blijven zitten. Maarja, iedere situatie is anders. In het specifieke geval van een Juno 60 zou je eerst moeten bekijken welke fader het makkelijkst passend te maken is.

Groeten,

Rutger

Do not burn the mellotron!
www.riversynths.com
rutgerjv is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2017, 10:32   #23
Rvooh
Vintage Lid

Rvooh's schermafbeelding

Als je 20 euro betaald voor een fadertje van slechts een fractie van die waarde kan je toch tenminste verwachten dat het een drop-in replacement is. Dus terechte waarschuwing imo

LINKE BOEL: rv0 shop met xoxbox onderdelen (n0nx0x panels, x0xlarge cpu, switches, ..) | c0nb0x control-app voor de x0xb0x (Mac/PC) | Alles over n0nx0x 303 sequencer clone | eigen zure brouwsels op soundcloud
Rvooh is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2017, 11:07   #24
rutgerjv

Oorspronkelijk geplaatst door Rvooh Bekijk bericht
Als je 20 euro betaald voor een fadertje van slechts een fractie van die waarde kan je toch tenminste verwachten dat het een drop-in replacement is. Dus terechte waarschuwing imo
Mee eens Rvooh. Misverstand, ik dacht dat jullie het hadden over een van de faders van de merken die ik voorstelde. Voor 20 euro mag je wel verwachten dat het in een keer past, en is een waarschuwing op zijn plaats als de ebay advertentie misleidend is.

Groeten,

Rutger

www.riversynths.com
Oud 17 maart 2017, 13:13   #25
egres
Vintage lid

egres's schermafbeelding

in ieder geval voor de prijs dat er gevraagd wordt wenst ik een passend model zoals aangeduid in de auction,en dat is niet het geval.

Bij quasi alle replacement parts moet je niet 'uiteraard iets passend maken',het past perfect.

Citaat:
Ophogen kan heel goed met een stukje veroboard bijvoorbeeld, als je er maar voor zorgt dat de faders voldoen stevig op de basis PCB blijven zitten.
men kan voor alles zorgen,als ik 10k investeer kan ik 1000 laten maken naar mijn exacte specs.

deze faders voldoen alles behalve en diegene die er koopt wordt erin geluisd NIET DOEN DUS!
egres is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2017, 13:49   #26
rutgerjv

Ja, helemaal mee eens. De verkoper op ebay moet leveren wat hij belooft in zijn advertentie.

Mijn voorstel om dingen passend te gaan maken moet je zien als een goedkoper alternatief voor dure of helemaal onverkrijgbare faders, en alleen voor de handige knutselaars die het zelf kan doen. Als je je synth weer aan de praat wilt krijgen moet je nou eenmaal iets, ook als je opties beperkt zijn.

Ik had ooit een Siel Cruise synthesizer waarin het toetsenbord orgelcontacten bevat, maar dan van het "springveer" type. Holle, gedraaide veren dus. Beslist niet meer nieuw te krijgen van Siel, dus toen ben ik gaan zoeken naar een andere oplossing. Uiteindelijk bleek het verwijderen van de massieve kern van een dikke lage E-snaar van een gitaar te resulteren in een stuk verend materiaal met precies de goeie eigenschappen, en aardig corrosie-bestendig notabene! De contacten doen het nog steeds, en niet slechter dan de originele van Siel. Persoonlijk heb ik altijd wel plezier in dit soort out-of-the-box oplossingen, maar alleen als ze ook echt goed werken. Ik heb ook voorbeelden van eigen knutselprojecten uit het verleden die minder goed uitpakten. Dat zou ik niet nog eens doen, maargoed...dat heet ervaring denk ik .

Groeten,

Rutger

www.riversynths.com
Oud 17 maart 2017, 14:03   #27
fourier
fft

Ik ben iig nog steeds in de markt voor goed passende 50K faders voor mijn Juno 60 en eventueel wat faders voor mijn VP330 (geen idee welke daar in moeten)

---FOURIER---

Ik geef les in:
Logic Pro X
Ableton Live
Max MSP
Max For Live
Sibelius
Klanksynthese
Compositie & Productie

Oud 17 maart 2017, 19:29   #28
DigiLoog
Vintage lid

DigiLoog's schermafbeelding

Ik las hier op 't forum dat een techneut onlang een Juno-60 heeft gerestaureerd waaronder de faders.
DigiLoog is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2017, 12:45   #29
fourier
fft

Ik heb mijn geld teruggekregen van de verkoper en hij heeft de faders van Ebay gehaald. Wel ok

---FOURIER---

Ik geef les in:
Logic Pro X
Ableton Live
Max MSP
Max For Live
Sibelius
Klanksynthese
Compositie & Productie

Oud 19 maart 2017, 12:21   #30
PWM
User

PWM's schermafbeelding

je kan zelfs de carbon track van deze nieuwe niet verwisselen op het huis/frame van de oude omdat de pcb dunner is..
Kan je er geen dun plaatje tussen zetten zodat de track wat hoger komt te liggen?
PWM is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2017, 13:16   #31
DigiLoog
Vintage lid

DigiLoog's schermafbeelding

Deze PM ontving ik van member ambi-j omtrent mijn aanvraag onderhoud : Juno 6 kost ongeveer 260 euro voor zo'n anderhalve dag werk, in de prijzen zijn nieuwe kwaliteits elco's begrepen (5000 hours , 105 graden C resistent)
Alle faders worden losgesoldeerd uitgewassen in een bad en gesmeerd en teruggeplaatst, dus niet zomaar even inspuiten met een cleaner spuitbus wat gewoonlijk residu achterlaat en eventueel vuil er niet uithaald.

Dit kan dus een op technisch vlak een zo goed als nieuwe Juno-6 opleveren.
DigiLoog is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten