Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 10 augustus 2010, 11:49   #1
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Ensoniq DP/2 trekt nieuwe batterij in 1 keer 'leeg'
Iemand een idee? Heb er nu al 2 nieuwe batterijen ingezet die van te voren netjes 3,2 volt aangaven. Zodra ik hem opstart zegt ie dat de batterij low is. Dan meten levert 1,8 volt op. Buiten de houder natuurlijk.

Ik heb zelf de houder geinstallerd. Denk dat daar iets is mis gegaan. Vreemd want ik ben vrij netjes met solderen over het algemeen. En me dp4+ heb ik gelijk gedaan en die doet het prima. Naja als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Dank!

Ghetto Love !
MadR is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2010, 12:54   #2
richard2000
SyBorg

richard2000's schermafbeelding

+ en - verkeerd om?

Moeten die batterijen ook aardig warm worden als ze in 1x worden leeg getrokken, lijkt dan op kortsluiting dus oppassen met oplaadbare want die kunnen dan ontploffen.

Gier: wat ouwe 5de hands zooi.

www.dijkstar.com
richard2000 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 augustus 2010, 09:13   #3
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door richard2000 Bekijk bericht
+ en - verkeerd om?

Moeten die batterijen ook aardig warm worden als ze in 1x worden leeg getrokken, lijkt dan op kortsluiting dus oppassen met oplaadbare want die kunnen dan ontploffen.
Ik heb daar nog special opgelet maar je weet het nooit. Is het normaal dan dat als je + en - omdraait dat ie dan de batterij leeg trekt?

En ik heb er gewoon een cr 2032 3 volt knoopje in. Geen oplaadbare

Ghetto Love !
Oud 12 augustus 2010, 12:15   #4
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Ik heb de houder er maar uitgehaald en het bleek allemaal te kloppen. Althans als de + en - op het board kloppen natuurlijk.

Ik ben maar met de importeur van Emu aan het mailen geslagen. Kijken of dat wat oplevert.

Als iemand nog iets weet of tips heeft dan hoor ik het graag!

grt,

Rogier

Ghetto Love !
Oud 12 augustus 2010, 12:34   #5
Vic
Vintage lid

Vic's schermafbeelding

een beperkte inbreng:

Heb je een slechte strip batterijtjes ? oude ??

Ze meten namelijk3.2 volt tot ze haast +95% leeg zijn, dan gaan ze vrij plots naar een lage (leeg) spanning.

Batterij laag zie je daarom ook nooit lang op een apparaat of het komt simpelweg te laat op het scherm of zo..

Absurd veel gear Gearlust...ikke??? neenee
Vic is offline   Met citaat reageren
Oud 12 augustus 2010, 12:40   #6
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Vic Bekijk bericht
een beperkte inbreng:

Heb je een slechte strip batterijtjes ? oude ??

Ze meten namelijk3.2 volt tot ze haast +95% leeg zijn, dan gaan ze vrij plots naar een lage (leeg) spanning.

Batterij laag zie je daarom ook nooit lang op een apparaat of het komt simpelweg te laat op het scherm of zo..
Dank! Ik heb 2 Varta's geprobeerd en heb nu een nieuwe Chinees merk liggen. Allen nieuw. Die Varta's heb ik de eerste keer niet getest maar de 2de wel en die gaf netjes 3,2 volt aan voordat ie er in ging.

Ghetto Love !
Oud 12 augustus 2010, 17:36   #7
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Het is toch een vorm van kortsluiting heb ik begrepen van een reparateur in de States. Iemand in de buurt van Rotterdam die ervaring heeft met kortsluiting uitsluiten? Ik kan zelf wel gaan meten maar een expert ben ik niet. Dank!

Ghetto Love !
Oud 12 augustus 2010, 18:02   #8
richard2000
SyBorg

Soms zit er aan de batterijvoeding een diode parrallel als beveiliging tegen het ompolen van de batterij, zou best kennen dat die defect is.

www.dijkstar.com
Oud 12 augustus 2010, 18:26   #9
Vic
Vintage lid

Vic's schermafbeelding

Richard, bedoel je die verhinderd dat de batterij de gehele synth gaat van stroom voorzien ???

Daar moet iets voor zitten natuurlijk, de batterij mag enkel de ram ic's voeden, meer niet.

Wanneer de power bij staat dan mag de voeding via de ram ic's de batterij niet proberen op te laden.

maw flink wat componenten maken deel uit van het battry-backup-power schakeling.

Hier komt schema lezen en meten bij kijken,, iets voor jou Rich.

Oud 12 augustus 2010, 20:12   #10
richard2000
SyBorg

Alleen ik heb dat schema niet....

www.dijkstar.com
Oud 13 augustus 2010, 10:39   #11
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Dank mensen voor het meedenken. Ik ben al op zoek naar de schema's, al is dat niet echt simpel tot nu toe. Enige wat ik kan vinden is de service manual. (betaald) En daar zitten de schema's niet bij dus ik ga eens op zoek naar een Ensoniq reparatie dienst in NL. En ik zal Matrixx eens mailen want die heeft me destijds zeer goed geholpen met me dp4+ en heeft volgens mij een hoop schema's

Als ik ergens foto's van kan maken of iets door moet meten dan hoor ik het graag.

Ghetto Love !
Oud 13 augustus 2010, 11:03   #12
Dnaab136

Bij backup batterijen moet je opletten welk type soldeer (of beter op welk type flux er in het soldeer zit dat) je gebruikt.
Afhankelijk van het type flux, kan het residu veel (acid core soldeer bvb) of weinig geleiden en dus je batterij leeg trekken.
Voor dit soort werk (en alles met lange tijdsconstanten, hoge weerstandswaarden,lage stromen,...) gebruik ik soldeer met x39 flux kern.
Je kan ook het flux residu opkuisen met flux remover, maar dan moet je opletten dat die niet te agressief is voor bvb trimpots, folie caps,...
Dnaab136 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2010, 14:26   #13
Kaftoeter
Doet ook reparaties...

Kaftoeter's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door Dnaab136 Bekijk bericht
Bij backup batterijen moet je opletten welk type soldeer (of beter op welk type flux er in het soldeer zit dat) je gebruikt.
Afhankelijk van het type flux, kan het residu veel (acid core soldeer bvb) of weinig geleiden en dus je batterij leeg trekken.
Voor dit soort werk (en alles met lange tijdsconstanten, hoge weerstandswaarden,lage stromen,...) gebruik ik soldeer met x39 flux kern.
Je kan ook het flux residu opkuisen met flux remover, maar dan moet je opletten dat die niet te agressief is voor bvb trimpots, folie caps,...
Soldeer met zuurkern is om waterleidingen te solderen. Ik zou niks op zuurbasis gebruiken. Geen vloeimiddel geen soldeermiddel helemaal niks. Tenzij je een waterorgel in elkaar wil solderen.
Producten op harsbasis zijn ontworpen voor elektronica. Het residu wat hierbij achterblijft is niet geleidend en niet corrosief, hooguit lelijk wat reinigen rechtvaardigt.

Er was eens een MONACOR MMX-4
Kaftoeter is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2010, 19:15   #14
Vic
Vintage lid

Vic's schermafbeelding

Alle flux is zuur, de ene bij hoge temp de andere altijd.
Als het geen oxiden oplost werkt het gewoon niet en kan je ook niet solderen, het gaat doodeenvoudig niet.

De milde electronica flux werkt soms niet op ouwe zooi, te veel corrosie.
Een agressievere flux is dan soms een oplossing (geen punt, als je het maar opkuist met water en of alcohol)
lukt dat nog niet dan is het schuren en vertinnen voor je het aan elkaar knutselt.

Meeste flux in soldeerdraad verdampt snel (rook komt enkel van de flux)
dit laat ook niets achter, het is al verdampt voor je klaar bent.

Agressieve fluxen vreten ook zo je spullen op (punten)

Ik snap niet waarom je tegen het een of het ander kunt zijn, als het je probleem oplost dan maakt het toch niets uit, het hoort erbij.

Ik kuis alle extra fluxmiddelen op na gebruik, ook al is het zogenaamd mild of niet langer agresief na verdamping.

Dat 39 spul doe ik ook vermijden, voor de punten dan

Is X39 kern hetzelfde als S39 potje spul ???,
Iemand vertelde me ooit dat loodgieters dat bij de koffie drinken

Oud 14 augustus 2010, 12:19   #15
richard2000
SyBorg

Om de flux ed zou ik me in dit geval niet zo druk maken, als het netjes gesoldeerd is, wat zeker niet lukt als er niet voldoende flux in zit, zie ik geen problemen met slecht (?) geleidende soldeer oid.

Maar werkte het allemaal wel voordat je de nieuwe batterij houder had geplaatst?
Soldeer 1 draad eens los van die batthouder en meet dan eens wat er uit je batterijen komt, mischien gaat het daar al fout?

www.dijkstar.com
Oud 16 augustus 2010, 06:47   #16
Rvooh
Vintage Lid

Rvooh's schermafbeelding

ivm met die X39 solder:
multicore X39 solder data sheet
http://www.elpro-ke.sk/doc/1pr_28.pdf

Citaat:
Multicore X39 Low Residue Solid flux has been specially formulated to complement no clean wave and reflow soldering processes. It is also applicable to repair operations following a cleaning process to eliminate the cost of cleaning. X39 solid flux is based on modified rosins and halide-free carboxylic acid activators.

lijkt me iig goed spul voor dergelijke zaken

LINKE BOEL: fotootjes met 303 | soundcloud Acid groep | DIN sync met shuffle of FSK via je geluidskaart (AU&VST) | c0nb0x control-app voor de x0xb0x (Mac/PC) | eigen zure brouwsels op soundcloud
Rvooh is offline   Met citaat reageren
Oud 16 augustus 2010, 10:45   #17
MadR
nautica

MadR's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door richard2000 Bekijk bericht
Om de flux ed zou ik me in dit geval niet zo druk maken, als het netjes gesoldeerd is, wat zeker niet lukt als er niet voldoende flux in zit, zie ik geen problemen met slecht (?) geleidende soldeer oid.

Maar werkte het allemaal wel voordat je de nieuwe batterij houder had geplaatst?
Soldeer 1 draad eens los van die batthouder en meet dan eens wat er uit je batterijen komt, mischien gaat het daar al fout?
Voordat ik die batteryhouder plaatste deed ie het gewoon totdat ie over de batterij ging zeuren. En ik kan dat eens doormeten. Maar wat heeft dat voor zin als ik vragen mag? Ik moet hem weer vast solderen namelijk. En ik denk niet dat het aan de houder zelf ligt. Dat is gewoon 1 stukje plastic met 2 metalen stripjes. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Ik gebruik trouwens de oude versie van dit:

http://www.conrad.de/ce/de/product/8...-60-10-MM-100G

Die van mij is de oude van Conrad zelf. Een blauwe rol. Ze hebben hetzelfde bestel nummer.

Ghetto Love !
Oud 16 augustus 2010, 11:13   #18
Vic
Vintage lid

Vic's schermafbeelding

Citaat:
ivm met die X39 solder:
multicore X39 solder data sheet
http://www.elpro-ke.sk/doc/1pr_28.pdf
Thx ;-)

Doe voorlopig nog niet mee aan de loodvrij
Heb bijna geen loodvrije spullen anyway...

Oud 16 augustus 2010, 12:20   #19
Dnaab136

Soldeerfluxverhaal is een pak ingewikkelder dan harskern voor electronica en zuurkern voor buizen:
Meer info: J-STD-004 en ISO 9454
Dnaab136 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 augustus 2012, 22:32   #20
cult45
011110111000

cult45's schermafbeelding

Mijn DP2 heeft last van geheugenverlies. Bij het opstarten altijd "battery is low". Ook ik heb uit een oude PC een batterijhouder gesloopt en erin gesoldeerd.
2 verschillende batterijen geprobeerd, maar dezelfde melding en zijn patches vergeten.
Vanuit de batterij meet ik op veel punten ongeveer 3V via de kleine punten op de pcb.

Hi doet het verder ok, en ik sla mn patches op in sounddiver, maar het zou fijn zijn om de dp2 zonder oude laptop te kunnen gebruiken.

Oorspronkelijk geplaatst door vcovca
Plantjes gasten, plantjes. Geen geslachtsdelen.
cult45 is offline   Met citaat reageren
Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten