|
Citaat:
|
|
Ga je geluid digitaal bewerken zodat er frequenties boven Nyquist ontstaan, dan krijg je ook aliasing. Het reconstructie filter kan daar niets aan doen. Het digitale filter wat ik dus heb toegepast is een antialiasing filter geen reconstructie filter.
|
Op zich duidelijk. Dank je.
Maar het werpt denk ik toch nog een ander licht op de zaak (ik probeer er ook maar van te leren !) ...
Jij spreekt (eigenlijk steeds al) over "digitaal bewerken". In welke zin dan ? tuurlijk, ik kan me er van alles bij voorstellen, maar praktisch moet ik er naar raden (ben dus gewoon benieuwd). Maar is dit alles ?
Als ik alles behalve een sinus kies zit ik meteen al in de sh*t. Tenminste, als mijn synth er niet zelfs iets aan doet. Geen idee, en kan per synth vast verschillen. Let wel, ik heb het nu over recording of desnoods digitaal uit. Niet over analoog-uit want dan zal het allemaal wel geregeld zijn (hoop ik toch !). En dus :
Dat je met digitaal bewerken de handel kan verknoeien als het uiteindelijk 16/44.1 moet worden snap ik. Maar zoals ik hierboven heb geprobeerd aan te geven, een bijvoorbeeld 12 Khz blok doet dat verknoeien ook al ...
Toch ?
En zo niet dan zou er AA filtering moeten zitten voor het naar disk wegschrijven. Dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen ...
Ok, schiet mij maar lek. Het zal toch niet zo zijn dat je zelf met een VCF je aliasing in de gaten moet houden ?

?