Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 13 augustus 2017, 19:02   #21
marcuuu
Vintage lid

marcuuu's schermafbeelding

Bizar,. zal eens mn adapter na meten Als me dat lukt.
marcuuu is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 19:19   #22
bernie

Oorspronkelijk geplaatst door marcuuu Bekijk bericht
Bizar,. zal eens mn adapter na meten Als me dat lukt.
Heel bizar, alhoewel er staat dan ook niet op dat ze regulated zijn. ik heb dit ook met een MFB adapter, zo een overshoot :S gelukkig had die alleen een regulator doorgebrand.
bernie is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 20:14   #23
marcuuu
Vintage lid

marcuuu's schermafbeelding

Oorspronkelijk geplaatst door bernie Bekijk bericht
Heel bizar, alhoewel er staat dan ook niet op dat ze regulated zijn. ik heb dit ook met een MFB adapter, zo een overshoot :S gelukkig had die alleen een regulator doorgebrand.
Geen idee wat regulated is. Maar je kan dus beter een universele psu gebruiken dan zn originele Boss.
marcuuu is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 20:59   #24
jvq

27/28V, dat klinkt bijna alsof die PSU's voor 100V of 110V bedoeld waren. Want als je het door de helft deelt zit je aardig in de buurt van de verwachte 12V.
jvq is offline   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2017, 21:05   #25
bernie

Ik had zo het idee dat waneer er iets in de adapter faalt de adapter kapot gaan inplaats van de 707. Maar ik weet hier weinig vanaf dus neem maar niks zomaar van me aan!

Ik zie een aantal dc - dc converter boardjes die -9 volt uitsturen (zie het bijgevoegde plaatje) zou ik hiermee wegkomen? of kan ik beter opzoek naar een programmeerbare/ instelbare? Om zo de benodigde -10v in te stellen? Ik zie vooral op-amp's die de -10 bus gebruiken.

Oud 13 augustus 2017, 21:12   #26
bernie

Oorspronkelijk geplaatst door jvq Bekijk bericht
27/28V, dat klinkt bijna alsof die PSU's voor 100V of 110V bedoeld waren. Want als je het door de helft deelt zit je aardig in de buurt van de verwachte 12V.
hmm er staat 220 op. Misschien had ik hem aangesloten aan iets moeten meter.. misschien had dat wat verschil gemaakt? Maar mijn probleem is niet de adapter! maar het verdachte transformer/dc - dc converter .
Oud 14 augustus 2017, 01:17   #27
mononono
303

Laat er of maak er, desnoods met behulp van fora als circuitsonline.nl, zelf eentje?
mononono is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 01:47   #28
peridan

Moet te repareren zijn, je zult moeten meten maar als z'n spoeltje kapot is moet dat te vervangen zijn of aan te passen zijn. geeft de 7805 gewoon 5 volt dan is daarna waarschijnlijk nooit een hoge spanning gaan lopen.
peridan is offline   Met citaat reageren
Oud 14 augustus 2017, 08:31   #29
bernie

Oorspronkelijk geplaatst door mononono Bekijk bericht
Laat er of maak er, desnoods met behulp van fora als circuitsonline.nl, zelf eentje?
zo een buck converter module dingetje is denk ik beter en meer hi tech dan wat ik zelf kan maken! (goedkoper.. sneller!).

Oorspronkelijk geplaatst door peridan Bekijk bericht
Moet te repareren zijn, je zult moeten meten maar als z'n spoeltje kapot is moet dat te vervangen zijn of aan te passen zijn. geeft de 7805 gewoon 5 volt dan is daarna waarschijnlijk nooit een hoge spanning gaan lopen.
Ik heb idd gewoon 5v. Ik heb net ook Q1 en Q2 (npn) er uit gehaald en doorgemeten.. deze lijken het ook nog goed te doen.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ptn78000a.pdf

Dit lijkt ook wel wat.. deze is instelbaar met een weerstandje (rset).
Oud 14 augustus 2017, 13:28   #30
rutgerjv

Oorspronkelijk geplaatst door jvq Bekijk bericht
Je moet niet vergeten dan een onbelaste voeding (waar geen apparaat mee gevoed wordt) soms een hele andere meting toont dan een belaste voeding. Sommige voedingen zijn zo gebouwd dat ze bij een bepaalde belasting (bijv. 1A) exact de juiste spanning (bijv. 12V) geven, maar bij een lagere belasting (of geen) een veel hogere spanning. En dan functioneert die voeding helemaal naar behoren.

Ik denk in dit geval dat het zeker de moeite waard is om de TR707 te repareren. Het zou verstandig zijn de voeding in kwestie mee te leveren en door een reparateur te laten checken, om te zien of die (voeding, niet de reparateur) het defect veroorzaakt heeft, of dat hij veilig gebruikt kan blijven worden.

Groeten,

Rutger

Do not burn the mellotron!
www.riversynths.com
rutgerjv is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2017, 09:59   #31
bernie

Oorspronkelijk geplaatst door rutgerjv Bekijk bericht
Je moet niet vergeten dan een onbelaste voeding (waar geen apparaat mee gevoed wordt) soms een hele andere meting toont dan een belaste voeding. Sommige voedingen zijn zo gebouwd dat ze bij een bepaalde belasting (bijv. 1A) exact de juiste spanning (bijv. 12V) geven, maar bij een lagere belasting (of geen) een veel hogere spanning. En dan functioneert die voeding helemaal naar behoren.

Ik denk in dit geval dat het zeker de moeite waard is om de TR707 te repareren. Het zou verstandig zijn de voeding in kwestie mee te leveren en door een reparateur te laten checken, om te zien of die (voeding, niet de reparateur) het defect veroorzaakt heeft, of dat hij veilig gebruikt kan blijven worden.

Groeten,

Rutger
Goeie tip! ik ben er alleen wel op uit om hem zelf te repareren.

De elco's lijken ook nog goed te werken. Het laatste wat ik los van het transformer/inductortje nog kan checken zijn de diode's en zener.
Oud 15 augustus 2017, 14:23   #32
Designer
audio lab

Designer's schermafbeelding

Er staat op die adapter : niet openmaken, hoe kun je dan zien of die nog goed is ?
Als ze nou transparante adapters hadden ?

Als een adapter 27 volt zonder lading geeft, is dat wel veel als die met lading 12 volt moet geven.
Rutger heeft wel gelijk : dat zijn ongestabilizeerde adapters, altijd doormeten.

Dat ding komt uit 1985, dat is een al 32 jaar oude adapter,
even onthouden om te kijken naar als je andere vintage gear, na ongeveer 20 jaar zou ik een nieuwe adapter halen ?

En hoe is het mogelijk dat die adapter 27 volt geeft ?, als de elcos in de adapter vergaan zijn, word het stroom tog niet hoger van ???

808 project : schakelaars binnen voor de toms
https://soundcloud.com/dj-designer/some-fantasy-44k1
Designer is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2017, 14:49   #33
bernie

Sorry ik begrijp het niet helemaal? Ik heb deze adapter niet meer aangeraakt.
Ik hoop eigenlijk het adapter verhaal achterwegen te laten .

Het begint er steeds meer op te lijken dat het transformertje T1 het probleem is.

Wat ik tot slot graag wil weten is of een losse dc - dc (switching) supply inbouwen die het -10v dc-dc converter deel omzeild een goed idee is.
Oud 16 augustus 2017, 22:26   #34
bernie

Na een hoop geploeter bleek het een gebroken baantje te zijn. Daarom bleef Q1 uit en werd de dc -dc converter niet geinitieerd. bedankt voor de hulp. De 707 lijkt het dus weer te doen
Reactie

Synthforum » Synth Hardware » Zelfbouw, reparatie en onderhoud

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten