Synthforum

Mededelingen

Reageren

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 22 juli 2006, 23:24   #1
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Wavetable sampler
Misschien een gekke vraag, misschien ook niet maar...

is het mogelijk om van een sampler een wavetable synth te maken?
r.5 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 00:24   #2
glennplumber
Kneed je synth

glennplumber's schermafbeelding

Misschien kan je iets duidelijker uitleggen wat je precies wilt gebruiken van die wavetable synth in je sampler ?

Maar je zou wel manieren kunnen bedenken om het in je sampler na te bouwen ... maar dat word wel erg omslachtig en naar mijn mening eigenlijk niet te doen.

Kneed......je......synth
glennplumber is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 03:41   #3
6 trak
?ILLEGAL QUANTITY ERROR

6 trak's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door r.5

uiteraard...

de vraag opzich is niet gek, wel gek is dat je het vraagt...
6 trak is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 09:58   #4
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door 6 trak
uiteraard...

de vraag opzich is niet gek, wel gek is dat je het vraagt...
Vanzelfsprekend...

had ik dan ook een antwoord verwacht... Gek?

GEAR: Analog Rytm, Sub 37, Bass Station II, Matrix 1000, SQ80, Nord Modular, DX200, Mono Evolver, Blofeld, Streichfett, Wavestation Legacy, M1 Legacy, Deluxe Bass Big Muff, FireworX, M-One XL, MidiVerb IV, Monotron Delay, Triple-C, 3632, BCR2000, Pyramid, Zillion, Numerology 4 Pro, Logic Studio X, AMT8, Macbook Pro, ProFire 2626, 01V96, Monitor2USB, DT990, D8, Active MixCube, B&W PIPELINED: PHASED OUT: E5000 Ultra, X3
Oud 23 juli 2006, 10:03   #5
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door glennplumber
Misschien kan je iets duidelijker uitleggen wat je precies wilt gebruiken van die wavetable synth in je sampler ?
Ofwel een aantal kleine sampletjes inladen en die snel na elkaar "Waldorfsgewijs" doorlopen of
bvb een lange sample met een aantal korte waves (uit een wavetable) aan elkaar geplakt en
dan dmv met de start- & eindtijd erdoorlopen? Of iets dergelijks...

Iemand enige nuttige tips of opmerkingen (synthese gerelateerd natuurlijk, 6 )

GEAR: Analog Rytm, Sub 37, Bass Station II, Matrix 1000, SQ80, Nord Modular, DX200, Mono Evolver, Blofeld, Streichfett, Wavestation Legacy, M1 Legacy, Deluxe Bass Big Muff, FireworX, M-One XL, MidiVerb IV, Monotron Delay, Triple-C, 3632, BCR2000, Pyramid, Zillion, Numerology 4 Pro, Logic Studio X, AMT8, Macbook Pro, ProFire 2626, 01V96, Monitor2USB, DT990, D8, Active MixCube, B&W PIPELINED: PHASED OUT: E5000 Ultra, X3
Oud 23 juli 2006, 10:16   #6
VlEen
Vintage lid

VlEen's schermafbeelding

...je komt al gauw uit bij een transwave sampler van Ensoniq...leukste is bij bijvoorbeeld de oude Eps (16plus ook), als je een sample had ingeladen en dan weer delete, bleef ie ergens toch nog als ruisachtige ghost hangen, hoe dat kan? Maar goed, er werd dan zo'n bagger van gemaakt, dat dat juist weer leuk gemaakt kon worden met een 'synthesized loop'. Vervolgens start en eindpunt van de sample onder je modulatiewiel zetten en scrollen maar
VlEen is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 10:34   #7
glennplumber
Kneed je synth

Citaat:
Ofwel een aantal kleine sampletjes inladen en die snel na elkaar "Waldorfsgewijs" doorlopen of
bvb een lange sample met een aantal korte waves (uit een wavetable) aan elkaar geplakt en
dan dmv met de start- & eindtijd erdoorlopen? Of iets dergelijks...

Iemand enige nuttige tips of opmerkingen (synthese gerelateerd natuurlijk, 6 )
Eigenlijk geef je jezelf hier al antwoord ... denk aan wat de waldorf doet en bouw dat na in een sampler.

Kneed......je......synth
Oud 23 juli 2006, 10:37   #8
mono-poly
Cheff Noodle

mono-poly's schermafbeelding

Re: Wavetable sampler

Citaat:

Zo waren de samplers in eerste instantie bedoeld volgens mij.
Anders had je niet veel aan 256/512kb.

I don't need the gear, the gear needs me http://www.mono-poly.nl

Bringing you the best in electronic live music.www.noodlebar.org
mono-poly is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 11:05   #9
nuane
Vintage lid

nuane's schermafbeelding

Re: Re: Wavetable sampler

Citaat:
Origineel geplaatst door mono-poly
Zo waren de samplers in eerste instantie bedoeld volgens mij.
Anders had je niet veel aan 256/512kb.
Was het geheugen ook niet gewoon heel erg duur toen?
nuane is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 11:07   #10
C738
Frobnitz?

C738's schermafbeelding

Citaat:

Met mijn yamaha A4000 kon ik een lange sample inladen en dan een kort loopje definieren.
Via controllerdata kon je het startpunt van de loop manipuleren, aangezien het eindpunt van de loop afhankelijk was van het startpunt, had je een soort van wavetable synthese.

-C-
C738 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 11:19   #11
Yoozer
vorbei

Yoozer's schermafbeelding

Citaat:

De Ensoniq ASR-X ondersteunt transwaves; da's denk ik iets dat er behoorlijk in de buurt kan komen .

For all the intelligence and knowledge that technology empowers us with, the lazy and stupid is amplified along with it (Staticstarter)
Yoozer is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 11:29   #12
M01C
Ik...ben...computer 7...

M01C's schermafbeelding

Yep ASR-X, ASR en andere ensoniq samplers ondersteunen deze vorm van synthese

maar dat had vriend VL-1 ook al gemeld
M01C is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 11:31   #13
Hanz
Anonieme Analogist

Hanz's schermafbeelding

Als je bedoelt: een sampler die het mogelijk maakt om ingeladen samples ingrijpend verder te bewerken zoals een synth zou doen, dan is dat vrijwel iedere moderne sampler. Ware het niet dat die tegenwoordig zelden meer op die manier gebruikt worden.

Wat betreft wavetable synthese moet je even aangeven over welke vorm je het precies hebt.
Bedoel je de 'enkelvoudige' wavetable synthese zoals de Prophet VS / Evolver waar je een statische golfvorm kan inladen en deze gebruiken als oscillator, of de 'meervoudige' wavetable synthese zoals PPG / Waldorf waar je een een serie golfvormen als table inlaadt, en daar doorheen kan scrollen / moduleren?
Het eerste is simpel genoeg, gewoon onderstaande verhaal verder lezen, en dan zeer korte golfvormpjes inlezen.
Het tweede heb ik nog nooit ergens gezien, behalve dan in genoemde apparaten van PPG / Waldorf. Daar kan je ook je eigen samples inknallen, wel met behulp van de nodige hardware / software. Klein voorbeeld: Waldorf Microwave heeft software waarmee je eigen samples als wavetables zijn te maken. Niet eenvoudig, trouwens.

Wat betreft samplers: om het leuk te maken, denk qua apparaten eens aan 'creatieve' bakken als de Emu e-64 serie met z'n gekke filters, of de goeie tip die Monopoly hier geeft: vintage samplers. Daar word je gewoon gedwongen creatief te werk te gaan omdat je nou eenmaal niet die hele Steinway mega-sample-dvd met individueel gesamplede noten erin kan knallen.

Ik zou je hier vooral willen aanraden de Sequential Prophet 2000/2002 en 3000 serie... erg fijne bakken met interessante sample opties (leuke looping opties), een goeie synth/sample hybride infrastructuur (digitale oscillators maar wel een VCF/VCA etc) en enorm veel gekke synth-parameters (ooit een sampler met unison en arpeggiator gezien?). Je moet bijv. een Prophet 2000 zien als een Prophet VS zonder het vectorpookje en met vrij te definieren waves. Wist je dat de eerste VS werd gebouwd uit een overgebleven prototype van een Prophet 2002?

“...I am merely a conduit, a kind of big hairy tool. I am just a plastic funnel connected to a Moog...”

Laatst gewijzigd door Hanz; 23 juli 2006 om 11:45
Hanz is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 11:51   #14
bikkel
Everything is on the One

bikkel's schermafbeelding

Ik geloof dat een van de Fairlight modellen al min of meer als een wavetable synthesizer werkte.
bikkel is nu online   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2006, 20:19   #15
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Hanz
Wat betreft wavetable synthese moet je even aangeven over welke vorm je het precies hebt.
Ik heb het natuurlijk over de "meervoudige" wavetable synthese zoals in de Waldorfs.

Zelf heb ik momenteel een Emu E5000 Ultra die ik net gekozen heb
om wille van zijn sterke synthengine en zijn uitgebreide collectie filters.

Als iemand hier tips heeft om zoiets dergelijks te implementeren,
wil ik het graag horen. Bedankt voor alle input tot dusver.

Misschien toch eens overwegen om zo.n vintage sampler aan te schaffen...
(maar er is nog zoveel gear dat ik eerst zou moeten kopen... )

Oud 23 juli 2006, 22:43   #16
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Voor alle duidelijkheid vind je meer basisinfo over wavetable synthesis
op volgende pagina: Wikipedia.
Zie ook de externe links op bovenstaande paginas: Wavetables & samplers en Wavetable synthesis 101.

Het moet dus mogelijk zijn maar hoe implementeer je dit in een hedendaagse sampler
zoals bvb een Akai S5000 of Emu E5000? Deze samplers hebben, integenstelling tot enkele vintage-samplers -hierboven vermeld (waarvoor dank)- geen standaard functionaliteiten om
dit te ondersteunen.

Is het bvb mogelijk om 16 (of meer extreem korte samples/voices) in te laden
in één preset/program/performance (of hoe je het ook noemen wil) en
dan met bvb een LFO, CC of "Emu-cord" deze samples dan 1vr1 te triggeren?
Of ze allemaal tegelijk afspelen maar het volume maar van 1 voice open te zetten?

Zie je waar ik naartoe wil? Enig idee iemand? Of ziet iemand een andere benadering?

Oud 24 juli 2006, 22:19   #17
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Niemand hier die een heeft?

Oud 24 juli 2006, 23:41   #18
glennplumber
Kneed je synth

Denk even na en dan kan je het zelf !?

Door een wavetable heen en weer sweepen gaat naar mijn idee met een hardware sampler niet lukken ... tenminste ik ken er geen waarmee je het startpunt van je sample realtime kan editen. Met kontakt kan het bijvoorbeeld weer wel. Een esentieel onderdeel van wavetable synthese.

En ongeveer de rest van de opties beschrijf je zelf al !? Dus probeer het ... of koop een XT

Of leg duidelijker uit welk toepassing je wilt gebruiken ik je sampler. Misschien (als je zelf nog nooit een wavetable synth hebt gehad) zie je het ingewikkelder voor je dan het is ? In dat geval zou ik je aanraden om het begin van de handleiding van de microwave xt te lezen en er daardoor achter te komen hoe het word toegepast in een synth. Dan kan je het ook makelijker na bouwen in je sampler.

Glenn

Kneed......je......synth
Oud 25 juli 2006, 00:03   #19
Sly Dog
Electronic Alchemy

Mocht je al geïnteresseerd zijn in een Waldorf Microwave, r.5, ik heb een XT te koop staan. Zie mijn sig.
Sly Dog is offline   Met citaat reageren
Oud 25 juli 2006, 21:22   #20
r.5
Vers lid geweest

r.5's schermafbeelding

Kan je daar dan ook mee samplen?

De vraag was eerder hypothetisch... Persoonlijk vind ik de resultaten
van wavetable synthese niet zo wereldschokkend dat ik er een dedicated synth
voor in huis zou halen. Maar misschien vergis ik me wel...

Reageren

Synthforum » Synth Hardware » Samplers

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten