Synthforum

Mededelingen

Reactie

Discussietools Zoek in deze discussie
Oud 30 juli 2003, 03:34   #1
Roel
Vintage Lid

Roel's schermafbeelding

Analoge mixers schoonmaken
Er is hier en daar al weleens wat tussendoor gepost over mixers schoonmaken, maar de zoekfunctie levert niet echt zeer bruikbare resultaten op.,

Als je analoge mixer gaat kraken, dan kun je m laten schoonmaken.
Maar... kan dit ook zelf, en zo ja, hoe doe je dat?

In mijn mackie handleiding staat "use canned air".. dus is een spuitbusje lucht genoeg om het kraken eruit te krijgen; of zijn hier nog andere middelen voor.

Wat zijn de do's en don'ts ?
Contactspray is geen optie lijkt me.
Roel is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2003, 03:44   #2
bambamstudio
Certified MoogPro

bambamstudio's schermafbeelding

Je hebt alles al genoemd.

Idd met lucht.
Dus zo'n spuitbusje of een lichte compressor.

Geen contactspray ed idd.

Certified MoogPro by Moog Music inc. - Founder of www.gearjunkies.com- Teacher at www.bambamopleidingen.nl - Main website www.bambamstudio.nl
bambamstudio is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2003, 09:42   #3
demian
Tijdelijk lid

demian's schermafbeelding

Geen compressor gebruiken zonder oliefilter, anders komt er olie mee in de lucht. En let op, meeste compressors hebben geen oliefilter.

Error: Invalid signature, warning message send to admin.
demian is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2003, 12:07   #4
Roel_en_Sam
Vintage lid

Roel_en_Sam's schermafbeelding

En een stofzuiger; heb ik namelijk gisteren gedaan ook al kraakt hij nog niet maar dat wil ik graag zo houden.
Dit is toch niet schadelijk hoop ik?
Roel_en_Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2003, 12:36   #5
Nemco
Raarrr

Nemco's schermafbeelding

Citaat:
Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
En een stofzuiger; heb ik namelijk gisteren gedaan ook al kraakt hij nog niet maar dat wil ik graag zo houden.
Dit is toch niet schadelijk hoop ik?
Ik stof inmiddels met enige regelmaat m'n mixer af met een klein borsteltje en de stofzuiger erbij.... dat werkt wel lekker. En bij de faders en de inputs/outputs zet ik meestal ook ffies de stofzuiger er op. Ik neem aan dat dat niet schadelijk is aangezien er geen losse delen in zitten/liggen.

Psytrance-fanaticus || Te koop: Ecler Nuo3 & 2x Pioneer CDJ-800
Nemco is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2003, 12:40   #6
Roel_en_Sam
Vintage lid

Roel_en_Sam's schermafbeelding

Mooi, Ja ik zet hem altijd op turbo!

Wel uitkijken! Gisteren ging er een fader mee.

Tip: de stofzuiger zak niet in de studio openmaken.
Roel_en_Sam is offline   Met citaat reageren
Oud 21 augustus 2003, 14:59   #7
Roel
Vintage Lid

Roel's schermafbeelding

ik kwam dit nog tegen
Citaat: 22-11-2001 / 23:56
--------------------------------------------------------------------------------

Regelmatig krijg ik de vraag "hoe kan ik een krakende fader schoonmaken".

Laat ik beginnen met de BESTE manier: Dek het apparaat af als je het niet gebruikt. Een mixer gebruik je misschien een paar uur per dag. De rest van de tijd doet hij niets anders dan stofhappen. En da's dus niet goed.

Maar goed. De fader kraakt en moet gefixed worden. De beste manier is altijd: Vervangen. Maar dat is vaak te duur (en soms zelfs vrijwel onmogelijk omdat de fader niet meer te krijgen is).

Dus: Hoe maken we een fader schoon.

Je begint met het verwijderen van de "dingen die er niet in thuishoren". Dat doe je met een klein busje perslucht (of een compressor als je deze hebt). Daarna gebruik je Kontakt 60 om de aangekoekte "rotzooi" te verwijderen. Je mag best wel redelijk veel Kontakt 60 gebruiken (niet te gek natuulijk, maar het mag best wel een beetje uit de fader lopen).

De resten van deze Kontakt 60 spuit je nu weg met (opnieuw) perslucht. Als je ergens een "plasje" hebt liggen, dep dit dan eerst af met keukenpapier (WC papier werkt ook).

Nu is de fader schoon MAAR hij is erg stroef geworden (logisch, met Kontakt 60 heb je alles opgelost, inclusief het smeermiddel). De fader dient nu gesmeerd (en beschermd) te worden met een BEETJE (hoe minder, hoe beter) Kontakt 61. Echt niet meer dan "pft" in de fader spuiten. Hoe meer, hoe meer stof zich in de fader zal verzamelen (da's namelijk waarom het zo vaak FOUT gaat!).

De fader zal nu weer goed werken TENZIJ hij echt versleten is.

Hoe maak je een professionele fader schoon? HEEL ANDERS.

Je verwijdert de fader uit de mixer (meestal 2 schroefjes en 1 connector), klikt de zijkap eraf, gooit de fader in een lekker heet sopje (Ajax of zo), spoelt hem lekker uit. Daarna spoel je hem na met schoon water waaraan een druppel schoonmaakmiddel is toegevoegd (om de oppervlakte spanning te breken!). Nog beter is het om hem na te spoelen met gedestileerd water. Nadat je hem goed uitgespoeld hebt, blaas je hem droog met perslucht en smeer je de stalen stangen (en de fader baan) met een klein beetje Molykote DX (white grease paste) d.m.v. een wattenstaafje.

Als je dit gedaan hebt plaats je de kap weer op de fader en plaats je de fader weer in de mixer.

Tja, dat is nu eenmaal het verschil tussen een fader van f 7,50 en een fader van f 75,- ;-)[/QUOTE]
Roel is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2005, 22:26   #8
M01C
Ik...ben...computer 7...

M01C's schermafbeelding

en als aanvulling op bovenstaande uitleg...

Het exterieur (tsja....als er weer eens frika(n)dellen speciaal zijn gegeten en geen servetten aanwezig waren)

Haal alle losse knoppen eraf, doe deze in een afwasteiltje met was afwasmiddel, handwarm water erbij....uurtje laten weken af en toe ff omroeren. Zooi in een vergiet kieperen en uit laten lekken. Daarna alle knoppies op een theedoek op een niet al te warme verwarming leggen (gaskachel is erg af te raden...) Dekplaten doe ik zelf altijd met van die doekjes om CRT-monitoren mee schoon te maken. Hardnekkige vlekken....wattenstaafje met een niet agressief schoonmaakmiddel. Voorzichtig nawrijven met een zachte doek....
M01C is offline   Met citaat reageren
Reactie

Synthforum » De Studio » Overig Studio

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten